Wilders kritiek op Aboutaleb als burgemeester Rotterdam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Wilders kritiek op Aboutaleb als burgemeester Rotterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:12

Nou dan zijn we het iig daar allemaal over eens Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:20

MarvanTom schreef:
Dat paspoortgedoe, erg apart ook.
Als ik Marokkaan wil worden, moet ik toch echt mijn nederlandse paspoort inleveren...

Maar als zij Nederlander willen worden, zelfs als Nederlander geboren worden krijgen ze het Marokkaanse paspoort er gewoon bij of ze willen of niet.
Ik vind dit allang een taak van de Europeese gemeenschap om daar eens een einde aan te maken en bijvoorbeeld iedereen die volwassen wordt de keuze te bieden.
Maar dat is nog niet zo en je kan mensen moeilijk aankijken op iets waar ze totaal onschuldig aan zijn en persoonlijk onmogelijk iets aan kunnen veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:21

Even off topic, maar ik begrijp iets niet, wij hebben een marokkaanse collega, ze is hier al sinds haar peutertijd, maar heeft er toch onlangs voor gekozen om een hoofddoek te gaan dragen en kleding waar haar armen en benen bedekt zijn. Zij vertelde dat dat voor de mannen is. Maar ik begrijp dat dus niet waarom ze wel elke dag lippenstift, kohllijntje en mascara en geepileerde wenkbrauwen heeft. Alles is, wij Marokkanen en jullie Hollanders.

Ik vind dit zo dubbel. Als ik haar hoor praten zijn de problemen met de Marokkanen allemaal de schuld van Nederland zelf. Wij kunnen niet accepteren dat een Marokkaan trots is, assertief is en het enige volk binnen Nederland dat zich niet de hoek in laat drukken en voor zichzelf opkomt. Dat is het enige probleem.

Dan begrijp ik ook niet dat als ik een Nederlands spreekwoord gebruik, of een term zoals viervoeter dat ze niet weet wat dat is. Ze is hier op de kleuterschool geweest en heeft minstens mavo. Soms vraag ik mij wel eens af of ze de afstand bewust creeeren en die ook bewust houden.

Dan vraag ik mij helemaal af hoe Aboutaleb de Marokkanen wil gaan benaderen. Mijn collega is dan de ontwikkelde, zelfgekozen huwelijk en gelukkig getrouwde zelfgekozen man, die het niet nodig vindt dat ze een hoofddoek draagt, werkde moderne vrouw met modieuze kleding, makeup zijnde Marokkaan. Maar waarom altijd maar weer die anders willen zijn de opvattingen.

Ik heb dit dus niet met de Nederlands Indiers, Surinamers die ook trots zijn dat ze Surinamer zijn, maar ook voelen ze zich Nederlander.

Ik vraag mij af of Aboutaleb zich Nederlander voelt of Marokkaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:24

russel schreef:
Ik vraag mij af of Aboutaleb zich Nederlander voelt of Marokkaan.

Dat hoef je je niet af te vragen daar heeft hij al tig keer antwoord op gegeven in interviews.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:25

Zeggen en zijn is een verschil, dus dat gaan we dan maar zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:32

Juist dat zijn heeft hij meer dan overtuigend bewezen, ga dat maar eens in Amsterdam Osdorp navragen.
Dat was ook wat Leefbaar Rotterdam zei, hij is nog strenger dan wij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:33

Dan ga we de goede kant op. Ik komt zelf uit Amsterdam West.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:33

Dat denk ik ook Saar............... hij heeft het geleefd, been there done that.......... hij stinkt niet in trutverhalen........ want hij heeft het trutverhaal geleefd......

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:38

KiWiKo schreef:
maar Sarabande............. hebben Marrokanen dit niet zelf in de hand.......... ??? Op het moment zijn er meer goed functionerende, wel geschoolde, goed gebaande Marrokanen dan criminele........... is het niet zaak dat de Marokaanse gemeenschap dit probleem eens intern aan gaat pakken.....
Chinezen hebben nooit op welke manier dan ook voor overlast gezorgd binnen onze maatschappij...........

Goed punt, maar is dit dan niet iets wat Aboutaleb juist als 'Marokaans Nederlandse' Burgemeester heel goed zou kunnen bevorderen? Hij zou dan als geen ander kunnen weten en begrijpen hoe je marokaanse rotjochies moet aanpakken. Ieder nadeel heb z'n voordeel Haha!

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:40

Goh ik vraag me af... iedereen spreekt zo negatief over zijn dubbele nationaliteit. Komt dat door de vooroordelen over Marokkanen of is het echt die dubbele nationaliteit die het hem doet?
Er zijn namelijk zéér veel mensen die een dubbele nationaliteit hebben. Ik ben Belgische en Nederlandse. Tot nu toe heb ik het alleen maar als een voordeel gezien. Maar ik denk toch dat ik even zou moeten slikken mocht ik daardoor geen burgemeester mogen worden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:41

Anoeska schreef:
KiWiKo schreef:
maar Sarabande............. hebben Marrokanen dit niet zelf in de hand.......... ??? Op het moment zijn er meer goed functionerende, wel geschoolde, goed gebaande Marrokanen dan criminele........... is het niet zaak dat de Marokaanse gemeenschap dit probleem eens intern aan gaat pakken.....
Chinezen hebben nooit op welke manier dan ook voor overlast gezorgd binnen onze maatschappij...........

Goed punt, maar is dit dan niet iets wat Aboutaleb juist als 'Marokaans Nederlandse' Burgemeester heel goed zou kunnen bevorderen? Hij zou dan als geen ander kunnen weten en begrijpen hoe je marokaanse rotjochies moet aanpakken. Ieder nadeel heb z'n voordeel Haha!

dat bedoel ik Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:41

Vraag mij af hoe de Marokkaanse gemeenschap hier op gaat reageren.

Marokkaanse agenten worden als verraders gezien, hoe zal de machthebbenden binnen de gemeenschap gaan reageren als een invloedrijke Marokkaan niet pro-marokkaans handelt tov de kansarme Marokkaan die niet anders kan door zo te handelen..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:42

Kyle schreef:
Goh ik vraag me af... iedereen spreekt zo negatief over zijn dubbele nationaliteit. Komt dat door de vooroordelen over Marokkanen of is het echt die dubbele nationaliteit die het hem doet?
Er zijn namelijk zéér veel mensen die een dubbele nationaliteit hebben. Ik ben Belgische en Nederlandse. Tot nu toe heb ik het alleen maar als een voordeel gezien. Maar ik denk toch dat ik even zou moeten slikken mocht ik daardoor geen burgemeester mogen worden!

Bij mij geldt dat voor alle nationaliteiten Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:44

Kyle schreef:

Gevoelsmatig keur ik elke dubbele nationaliteit af. Zou wel handig zijn als Jos Lansink een dubbele nationaliteit had. Had ie in Hong Kong ook voor Nederland mogen starten. Clown

Rationeel snap ik best waar die dubbele nationaliteit vandaan komt en zie ik het maar als een gegeven waar ik toch geen invloed op uit kan oefenen dus onnodig om me er druk over te maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:46

russel schreef:
Vraag mij af hoe de Marokkaanse gemeenschap hier op gaat reageren.

Marokkaanse agenten worden als verraders gezien, hoe zal de machthebbenden binnen de gemeenschap gaan reageren als een invloedrijke Marokkaan niet pro-marokkaans handelt tov de kansarme Marokkaan die niet anders kan door zo te handelen..

Nou ja, lijkt me niet dat dat iets nieuws voor 'm is. Hij zit al jarenlang in een overheids/bestuursfunctie, dus waarom zou dat nu anders zijn, dan toen hij wethouder in Amsterdam was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:47

Als burgemeester heb je wel wat te vertellen, je bent nl wel baas van de politie..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:03

sarabande schreef:
MarvanTom schreef:
Dat paspoortgedoe, erg apart ook.
Als ik Marokkaan wil worden, moet ik toch echt mijn nederlandse paspoort inleveren...

Maar als zij Nederlander willen worden, zelfs als Nederlander geboren worden krijgen ze het Marokkaanse paspoort er gewoon bij of ze willen of niet.
Ik vind dit allang een taak van de Europeese gemeenschap om daar eens een einde aan te maken en bijvoorbeeld iedereen die volwassen wordt de keuze te bieden.
Maar dat is nog niet zo en je kan mensen moeilijk aankijken op iets waar ze totaal onschuldig aan zijn en persoonlijk onmogelijk iets aan kunnen veranderen.

Ja, duidelijk een 1 richtingsverkeer in de regelgeving.
Het lijkt wel alsof ze zo schizofrenie 'kweken', maar dan in nationaliteit... Knipoog
Dat is een landelijk probleem denk ik dan maar. Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:14

russel schreef:
Ik vind dit zo dubbel. Als ik haar hoor praten zijn de problemen met de Marokkanen allemaal de schuld van Nederland zelf. Wij kunnen niet accepteren dat een Marokkaan trots is, assertief is en het enige volk binnen Nederland dat zich niet de hoek in laat drukken en voor zichzelf opkomt. Dat is het enige probleem.

Dat is toch een hele menselijke eigenschap? Dat is namelijk precies wat mensen waar ook ter wereld doen als ze zich niet helemaal op hun gemak voelen: steun zoeken bij de 'eigen' groep en zich afzetten tegen 'de ander'.

En dat werkt twee kanten op: veel Marokkaanse mensen trekken zich in hun groep terug en stoten de Nederlanders af. De Nederlanders veroordelen de Marokkanen, ongeacht hun persoonlijke inzet. De boodschap van Wilders en van al die mensen die zo tegen Aboutaleb zijn is toch vooral: "het maakt niet uit wat je doet, je bent verkeerd geboren en ook al kun je daar niets aan doen, voor ons ben je tweederangs, niet waard om een burgemeester te zijn."
De Marokkaanse mensen, die dat heel goed doorhebben, reageren daardoor alleen maar nog afwerender en trekken zich nog meer terug: een cirkelgang die moeilijk te doorbreken is.

En zowel voor de Nederlanders als de Marokkanen geldt: het is zoveel makkelijker om de schuld bij de anderen te leggen dan kritisch naar jezelf te kijken.

Jouw collega heeft gewoon gelijk: wij (als maatschappij dus) kunnen ook niet goed accepteren dat iemand van Marokkaanse afkomst trots is op die afkomst. Wij vinden toch eigenlijk dat elke Marokkaan zich voortdurend moet verontschuldigen voor elke misstand van een moslim waar ook ter wereld, en ook voor het feit dat ze hier wonen en niet in Marokko? Dat is tenminste de voortdurende boodschap die ik tussen de regels lees.*

Maar jij hebt ook gewoon gelijk: zij creeren de afstand bewust en houden die ook bewust in stand. Waarom? Omdat dat gewoon de manier is waarop mensen reageren. Als je niet wordt opgenomen in een groep, zet je je er tegen af.

Beide dingen zijn waar, beide dingen houden elkaar ook in stand. Dat is het ingewikkelde van deze situatie.

* En voor de duidelijkheid: IK heb geen enkele moeite met welke komaf dan ook, het interesseert mij weinig. Dit is dus niet mijn persoonlijke mening

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:16

met dien verschil dat een Marokkaan terug kan gaan als deze zich hier niet lekker voelt...........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:20

Mystica schreef:
Nee, iemand die alle vertrouwens van het volk heeft dat hij geen dubbele belangen heeft.

Ik wil natuurlijk geen illusies doorbreken, maar de kans dat iemand in de politiek volstrekt geen dubbele belangen heeft lijkt mij... klein.
Iedereen heeft verschillende loyaliteiten, belangen, opvattingen die elkaar soms in de weg staan. En iedereen heeft ook nog eens te maken met anderen, waardoor je soms dingen moet doen waar je niet achter staat, hier en daar wat water bij de wijn doet, eens toegeeft en soms dingen maar laat zitten. Het is altijd een afweging tussen meerdere kanten.

Als je denkt dat de dubbele nationaliteit zorgt voor dubbele belangen die andere politici niet hebben, heb je vermoedelijk vooral ook een vrij simpistisch beeld van de rest van de politiek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:24

Aboutaleb kan zich geen misstappen veroorloven op dit gebied.......... dus dat zal ook niet gebeuren.....

hij is in ene voortrekker geworden............

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:30

KiWiKo schreef:
met dien verschil dat een Marokkaan terug kan gaan als deze zich hier niet lekker voelt...........

Kort en goed: we pesten ze gewoon het land uit...
Wat moest er ook al weer gebeuren met pesters?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:37

Shadow0: ik ben het echt helemaal met je eens! Deze man is net zo goed nederlander als marokkaan. En waarom kunnen veel mensen niet tegen een beetje verscheidenheid? Waarom wordt zo'n man niet beoordeeld op zijn kwaliteiten, zoals bij iedere andere nederlander wel gebeurt, maar op zijn afkomst.
Ik word daar misselijk van, van dat nationalistische gedoe, en deze man is zelf gewoon nederlander.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:44

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Kort en goed: we pesten ze gewoon het land uit...
Wat moest er ook al weer gebeuren met pesters?

vind je dat?????? ik vind dat we ze doodknuffelen Lachen loop eens bij de gemeente binnen........ de folders liggen er alleen in het arabisch........

Ik vind er niks mis mee om je aan te passen aan het land waar je wil wonen........

Ik was 8 toen ik voor 2 jaar naar amerika moest, op een amerikaanse school en me maar gewoon aanpassen....... en geloof me...... is echt een hele ander cultuur!

nee hoor, ik zie geen pesten........... op geen enkele manier

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:51

Shadow0 schreef:
Mystica schreef:
Nee, iemand die alle vertrouwens van het volk heeft dat hij geen dubbele belangen heeft.

Ik wil natuurlijk geen illusies doorbreken, maar de kans dat iemand in de politiek volstrekt geen dubbele belangen heeft lijkt mij... klein.
Iedereen heeft verschillende loyaliteiten, belangen, opvattingen die elkaar soms in de weg staan. En iedereen heeft ook nog eens te maken met anderen, waardoor je soms dingen moet doen waar je niet achter staat, hier en daar wat water bij de wijn doet, eens toegeeft en soms dingen maar laat zitten. Het is altijd een afweging tussen meerdere kanten.

Als je denkt dat de dubbele nationaliteit zorgt voor dubbele belangen die andere politici niet hebben, heb je vermoedelijk vooral ook een vrij simpistisch beeld van de rest van de politiek.

en hier heb je weer helemaal gelijk in Lachen