Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Overigens kun je het ook nog bekijken vanuit een heel ander standpunt, van reïncarnatie bv. Dan zou je de geboorte tegengaan van iemand die er voor gekozen heeft met een defect geboren te worden....
Lusitana schreef:Tinkerlady, ik zou persoonlijk juist wél kiezen voor pleegzorg of adoptie van een niet "perfect" kind, omdat ik weet dat die overblijven en ik zou een kind willen helpen, ik wil geen kind voor mij. Ik zou dus helemaal geen kinderen nemen ongeacht of er een kans was op een erfelijke ziekte of niet en altijd kiezen voor pleegzorg en/of adoptie. Dat is een heel ander uitgangspunt, omdat ik geen kinderwens heb.
Merilyn schreef:Kijk een hazelipje of klompvoetje ok dat is niet iets waardoor een kind minder kansen krijgt
AngeliqueB schreef:Ons Chineesje bestond al, en zij had evenveel 'recht' op ouders als welk ander kind, dus nu bij ons. We wachten nu op nog een adoptie-Chineesje, weer een kind met een special need.
Citaat:Maar bij downsyndroom zijn er van chromosoom 21 geen twee exemplaren, maar drie exemplaren aanwezig. Dit wordt in 96 van de 100 gevallen veroorzaakt een fout voor of na de bevruchting. Dit is de niet erfelijke vorm van downsyndroom. Bij 4 van de 100 gevallen is sprake van een erfelijke oorzaak. Dit is de erfelijke vorm.
Mensen met downsyndroom hebben een lichte tot ernstige verstandelijke handicap, en een aantal herkenbare uiterlijke kenmerken. Daarnaast ontwikkelen zij zich trager, zowel verstandelijk als lichamelijk.
Bijna de helft van de kinderen met downsyndroom wordt geboren met een hartafwijking. Soms is er bij de geboorte een maag-darmafwijking aanwezig. Ook hebben mensen met dit syndroom een verhoogde kans op problemen met hun ademhaling en luchtwegen, gehoor, ogen, spraak, motoriek en afweer tegen infecties. Daarnaast is er meer kans op leukemie en de ziekte van Alzheimer. Hoe iemand met downsyndroom zich ontwikkelt, verschilt van persoon tot persoon.
Door de verbetering van de zorg en toegenomen kennis zijn de kansen op een goede gezondheid voor mensen met downsyndroom toegenomen en is hun levensverwachting verbeterd.
Redrumfox schreef:Is het jullie dan meer waard om een kind van jezelf te hebben die ziek is, of een gezond kind - in ieder geval niet zeker weten ziek - maar geadopteerd? En dan bedoel ik een adoptie uit een land waar dit kind sowieso geen toekomst heeft in de maatschappij en nu dus wel die mogelijkheid krijgt. Komt in feite op hetzelfde neer als een eigen kind, maar dan - veel grotere kans - gezond, goede mogelijkheden tot ontwikkeling in de maatschappij alleen is het niet iets van jezelf.