Stelling; Geld maakt niet gelukkig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Re: Stelling; Geld maakt niet gelukkig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:06

Ik ben wel bereid om deze theorie te testen. Bijdragen kunnen geleverd worden op rekeningnummer....

Ik ga verder met de rest mee. Veel (of in ieder geval: genoeg) geld maakt niet per definitie gelukkig, maar het maakt alles wel erg veel makkelijker.
Zou graag genoeg geld hebben om 10 jaar zekerheid of zo te hebben van ' genoeg om van te leven en af en toe wat extra's" en ik denk dat ik daar wel erg gelukkig(er) van zou worden ook, minder gestress en gedoe is denk ik wel automatisch wat gelukkiger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 02:36

Chiqa schreef:
Rhodos schreef:
Toch denk ik, Chiqa dat ook de mensen waar jij het over hebt niet gelukkiger worden van geld. Wil je zeggen dat deze mensen nu, zonder het geld en met schulden, ongelukkig zijn?

Ja dat zijn ze wel degelijk...Elke dag weer die dreiging boven hun hoofd of ze uit huis worden geplaatst, beslag wordt gelegd op in inboedel...
Ik zal niet in nog meer details leven maar ik zie deze mensen heel snel oud worden...Ik vidn het gewoon verschrikkelijk om aan te zien dat ze niet eens geld hebben voor een fatsoenlijke maaltijd of
een warme kachel.
Met kerst heb ik ze uitgenodigd vorrig jaar je had ze eens moeten zien.
En ik weet wel zeker dat je deze mensen verschrikkelijk gelukkig maakt met wat meer geld,
en zo zijn er nog wel een paar gezinnen die ik op zou zien leven.

Geld maakt mss voor de regel niet gelukkig maar is wel zo verdomt makkelijk als je het in overvloed hebt.

zelf vind ik dat een mooi voorbeeld van 'het verlangen naar geld maakt ongelukkig'

maar dat wil voor mij niet zeggen dat geld iemand gelukkig kan maken, die niet lekker in zn vel zit oid (en die gewoon tevreden is met z'n financiele situatie).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 06:27

oh nee als je financiele situatie goed is,dan zal geld niet perse gelukkiger maken.
ik geloof dat wel als je het financieel moeilijk hebt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:56

Ik denk ook dat het te maken kan hebben met de manier waarop je met geld omgaat. Als je kruiwagens binnenkrijgt en vrachtwagens uitgeeft, zal je nooit gelukkig worden hoeveel geld je ook zal krijgen, omdat het nooit genoeg zal zijn.

Terwijl als je stabiel met je geld omgaat, je wel gelukkig kan zijn als je meer hebt, omdat je er dan van kan genieten.

Dus vermoed ik dat het ook met het mentale gedeelte te maken zal hebben.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:52

Geld maakt zeker wel gelukkig Knipoog het wordt pas naar als je niet meer weet waar je het aan uit moet geven....

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:26

Waarom hoor je dan wel heel vaak, voornamelijk de Caroline Tensen onder ons, dat bij bezoek aan arme landen het altijd verbazingwekkend is hoe gelukkig deze mensen zijn, met zo weinig materiele zaken?

Er even van uitgaande dat ze redelijk voldoende aan de eerste levensbehoeftes kunnen komen, zoals drinkwater en eten.
Daar lijkt geld niet perse een geluksfactor te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:56

essie79 schreef:
Waarom hoor je dan wel heel vaak, voornamelijk de Caroline Tensen onder ons, dat bij bezoek aan arme landen het altijd verbazingwekkend is hoe gelukkig deze mensen zijn, met zo weinig materiele zaken?

Er even van uitgaande dat ze redelijk voldoende aan de eerste levensbehoeftes kunnen komen, zoals drinkwater en eten.

omdat ze tevreden zijn met wat ze hebben Tong uitsteken ?

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:02

Menino schreef:
essie79 schreef:

omdat ze tevreden zijn met wat ze hebben Tong uitsteken ?

idd die mensen zijn vaak blij en tevreden met wat ze hebben. zodra mensen weten wat ze nog meer kunnen hebben willen we meer. We zijn nooit tevreden en andere hebben het altijd beter als wijzelf. op het moment dat de kindjes in afrika weten wat wij hier allemaal hebben willen ze dat ook.
Maar als je weinig hebt is het misschien makkelijker om van simpele dingen te genieten. hier wordt je van kinds af aan geleerd dat je altijd meer meer moet hebben. wij zijn nooit meer tevreden met wat we hebben dat is soms wel jammer.
Ik denk alleen wel dat je in een land als nederland zonder geld niet gelukkig kan zijn maar met heel veel geld hoef je ook zeker niet gelukkig te zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:26

makkelijk gezegd he niet iedereen is zo.
NL is niet te vergelijken met een derde wereld land.

misschien zijn er hier ook wel mensen blij met wat ze hebben,maar zitten zo laag aan de grond qua geld dat ze hun dagelijkse dingen amper kunnen betalen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:38

Maar ook deze mensen hebben vaak wel een (flatscreen) tv, mobiele telefoon of andere spullen in bezit.
Waarom, daar worden ze gelukkig van, of ze denken dat ze niet zonder kunnen, maar is het niet gewoon triest in deze maatschappij dat wij ons geluk zoeken in spullen?

In plaats van energie te steken in de echt belangrijke dingen, zoals liefde, vriendschap, relaties?
Misschien hebben ze dat op andere plekken in de wereld wel veel beter begrepen dan wij, alleen wij kunnen ons daarin niet verplaatsen en meten alles met onze eigen maatstaven, wat geld/spullen/status is??

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:39

Geld maakt leven makkelijker, maar zeker niet gelukkiger.

(Aldus René Froger)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:41

en toch ben ik het daar niet helemaal mee eens.
ik geloof namelijk dat als jij iemand bent die echt geen cent te makken hebt,en amper het hoofd boven water kan houden,je je behoorlijk rot kan voelen.
als je dan iets meer te besteden zou hebben om je normale dingen te kunnen te betalen,zou je wel gelukkiger zijn denk ik.

en dan heb ik het niet over flatscreen tv ed.
(en lekker makkelijk gezegd,waarom hebben mensen die spullen?mag dat ook al niet meer?wat heeft dat nou te maken met energie steken in vriendschap en liefde?)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:56

Van mij mogen ze die spullen best hebben, moet iedereen zelf weten.

Ik zeg alleen dat 'wij' automatisch denken dat degene die genoeg geld heeft (voor allerlei spullen) gelukkiger zal zijn dan iemand met weinig geld maar met veel vrienden/familie en ik vraag me af of dat niet oppervlakkig is.

Bovendien heb ik al eens een documentaire gezien met allerlei mensen die in de schuldsanering zaten en sommigen hebben echt heel erg pech gehad, maar het gros daarvan kon niet met geld omgaan. Ze hadden dus thuis wel een nieuwe tv, en een mobiel en noem maar op, terwijl ze voor eten naar de voedselbank moesten. En bij de aanschaf van de tv was het simpelweg niet in ze opgekomen om geen tv, of een 2e hands te kopen, want ze konden toch echt niet zonder tv!
Ik ook niet, maar dat terzijde, je zou toch verwachten dat de 1e levensbehoeftes zoals eten en drinken voor een tv komen, maar dat schijnt niet voor iedereen zo te werken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:58

nee dat ben ik wel met je eens ik snap wat je bedoeld.
alleen begreep ik de opmerking over het investeren in familie ed niet.

en ik geloof ook niet dat iemand met minder geld perse ongelukkigere is,helemaal niet.
ik doel ook op de mensen die zo weinig hebben dat ze niet de dagelijkse dingen kunnen kopen die ze nodig hebben en dan dus naar de voedselbank moeten bv

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:59

Voor mij maakt geld toch zeker wel een stuk gelukkiger.
Kijk als ik mocht kiezen tussen veel geld en dan bijv.: Ernstig ziek, ziektes van je dierbaren, overlijden van ouders of kinderen, geen vrienden etc etc...
Dan kies je toch voor het echte geluk, het geluk dat je familie hebt en vrienden, gezond zijn, liefde delen etc.

Maar geld maakt het leven wel gelukkiger. Mijn oma zei altijd: Geld maakt niet gelukkig maar ongelukkig zonder geld is nog veel erger.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:04

ik ben gedeeltelijk eens.
Als mijn ouders minder zouden zouden verdienen, zouden wij geen paard hebben en mijn ouders geen motor. En dat zijn nou juist de dingen die ons gelukkig maken. En tuurlijk zijn er verzorgpaarden, maar met mijn verzorgpaarden ben ik niet altijd even gelukkig geweest hoor.
Maar daarnaast heb ik niet perse behoefte aan meer, ja, het zou natuurlijk leuk zijn, maar met mijn paar leuke kledingstukken ipv 2 kasten vol, 3 leuke dekjes ipv 20 en rijtjeshuis ipv landhuis ben ik nog steeds gelukkig hoor.
Ik denk dat als ik alles zou krijgen en zou kunnen kopen de lol er ook een beetje af is. Als ik nu wat duurs koop heb ik daar zelf voor moeten sparen en werken Knipoog

Ik denk ook dat het verschilt per persoon, iemand met erge gezondheidsproblemen zou waarschijnlijk minder aan geld denken. Mensen met financiele problemen hebben het in deze maatschappij ook niet altijd even makkelijk. Die hebben regelmatig geldzorgen, en of je daar nu zo gelukkig van wordt?? (en dan bedoel ik de mensen met échte geldzorgen, dus niet die wel alle nieuwe dure snufjes hebben, een auto voor de deur enz)
Of bijvoorbeeld familieproblemen

Maar daarnaast moet je ook gelukkig kunnen zijn met kleine dingen. Ook de dingen die niets kosten. Of je nou geld hebt of niet.
Zodra je daar niet meer aan denkt, en je alleen nog richt op het materiele en nergens meer waarde van inziet. Dan zou ík in ieder geval niet meer écht gelukkig zijn Lachen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:40

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:56

essie79 schreef:

Dat is inderdaad Gestoord Waarom perse een lcd-tv? Wat is er mis met een gewone tv? Bovendien lijkt een computer me een noodzakelijker goed dan een tv?

Wat de stelling betreft: geld maakt inderdaad niet gelukkig, maar je leven is zoveel makkelijker als je geen geldzorgen hebt, maar gewoon je rekening kunt betalen en de noodzakelijke levensbehoeften kunt betalen. En natuurlijk is het leuk om ook luxeproducten te kunnen kopen, op vakantie te kunnen gaan e.d. maar ook zonder dat kun je in principe gelukkig zijn.

Wat de vergelijking met arme landen betreft (dat mensen daar heel arm zijn en toch gelukkig zijn) vind ik dat je dat niet met de westerse wereld kunt vergelijken. Hier maken mensen elkaar gek door elkaar te proberen overtreffen met merkkleding, auto's, mobieltjes etc etc, oftewel: materialisme alom. Daarom vond ik die reclame van die Malibu-rum ('Seriously easy-going') zo leuk, die stak daar de draak mee. Terwijl in derdewereldlanden juist meer belang gehecht lijkt te worden aan gezondheid, vriendschap, familie e.d.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:09

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:54

ja dat snap ik idd ook niet helemaal........een gewone tv is toch ook net zo goed.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:55

geld maakt wel gellukig de meeste worden hier gelukkig van hun paard en setjes enz.
zonder geld kun je die dingen niet kopen.
dus geld maakt naar mijn mening wel gelukkig

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:57

Ik ben er absoluut van overtuigt dat geld gelukkig maakt! Maar dat moet wel incombi zijn met een gezond leven en met familie en partner. Als ik moet kiezen zou ik toch voor het laatste gaan en niet voor het geld. Maar ik weet zeker dat als ik beide heb ik gelukkiger ben als dat ik alleen het laatste hebt.
Je kunt veel meer doen. Alles wat je graag wil kun je doen. Dus dan zou ik liegen als me dat niet gelukkig maakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:57

geld maakt niet gelukkig.......... maar kan je knap ongelukkig maken als je het niet hebt!

Geld koopt geen gezondheid, maar wel goede zorg!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:25

denk idd dat geld best gelukkig maakt..
heb jaren de eindjes aan elkaar moeten knopen en weinig kunnen besteden..
maar de laaste twee jaar gaat het financiel gezien beter en je leven word er wel
makkelijker en leuker van alhoewel je wel de waarde van geld moet blijven inzien Lachen

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:26

Ik vind dat geld tot op zekere hoogte wel gelukkig maakt.
Maar als je er te veel van hebt en niet meer weet wat je ermee moet doen, dan kan het je niet meer gelukkig maken.