Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blauw00gje

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:24

Ik vind dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.
Hier is het gewoon niet gebruikelijk en dat hun dat wel willen, oke, hun keuze, maar wij hoeven daar niet de dupe van te worden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:29

Ik vind het prima als mensen de ramadan willen vieren. Ik hou er op een bepaalde manier wel rekening mee. Wij hebben een meisje op de HR afdeling die aan de Ramadan doet en wij vragen hara bewust in deze periode niet ofz e wat wild rinken. Je vergist je misschien een paar keer aan het begin, maar nu weten we het en houden wij er rekening mee.

Echter in een kantine, op straat of verder in openbare gelegenheden ga ik er zeker geen rekening mee houden. Een nationale feestdag vind ik ook niet passen. Ik zou daar ook tegen zijn. Ik vind dat niet passend in een westers land.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:31

Alle extra nationale feestdagen (dus vrij Haha! ) ben ik voorstander van OK dan!
Laatst bijgewerkt door lies op 25-09-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:32

Ja ik vind het sowieso al een beetje vreemd dat zij wel vrij zijn als wij nationale feestdagen hebben, die zij dus niet vieren, en met het suikerfeest zijn ze ook nog vrij terwijl wij dan gewoon naar school moeten. Ik vind dat ze dan gewoon een rechte lijn moeten trekken.. Maarja, waar is dan de grens..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:37

Goldenflower schreef:
ja dag! Ik wil geen ramadan als officele feestdag in NL. We zijn juist christelijke land!

Ik zie ook niet zo gauw gebeuren dat sinterklaas en koninginnedag officele feestdag wordt in turkije of marokko. Duivel

Sinterklaas komt uit turkije

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:38

Ik WIL niet eens vrij op een islamitische feestdag Nagelbijten / Gniffelen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:39

suikerfeest levert je echt geen extra vrije dag op. Dan moet je 2e pinksterdag ofzo inleveren.
@blauwoogje: werkende moslims moeten wel vrij nemen op hun feestdagen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:42

Hahaha, tsjonge jonge. Die meid had ik hard uitgelachen.

Sorry, klinkt misschien wat radicaal; maareh, is het niet 'ons land', en is het niet volledig hun eigen keuze om aan de ramadan mee te doen?!
Moet ik dan ook maar zorgen dat mijn haar er niet uitziet, om dat er toevallig wat Fatima's een hoofddoekje dragen en niets geven om uiterlijk vertoon omdat dat volgens hun geloof niet mag?

Net zoals het vrijgeven op scholen vanwege het suikerfeest; belachelijk! En dan inleveren op 1 van onze éigen feestdagen? ja daaaaaaaaag, moet niet gekker worden.
Wat dat betreft had Pim Fortyun echt gelijk, en ookal drukt meneer Wilders zich niet altijd even handig uit, ben 't roerend met hem eens.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:48

danneke80 schreef:
suikerfeest levert je echt geen extra vrije dag op. Dan moet je 2e pinksterdag ofzo inleveren.
@blauwoogje: werkende moslims moeten wel vrij nemen op hun feestdagen.

Ja dat is waar, maar op school nog niet Tong uitsteken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:50

absoluut niet.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:51

ik vraag me af of die kinderen wel weten wat zo'n feestdag eigenlijk inhoudt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:53

dan moet je maar niet in de kantine gaan zitten.
ik vind rekening houden in de zin van eten aanbieden netjes is, maar het is hún vrije keuze niet te willen eten, dat moet ook bij hun blijven liggen. ga asjeblieft geen anderen erin betrekken.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:01

Bij mijn vriend thuis, streng gelovige moslims, bieden ze me altijd als ik daar kom eten en drinken aan.
Ik respecteer hun keuze dat ze willen vasten, hun respecteren mijn keuze dat ik daar niet aan mee doe.

Wat het meisje op je school heeft gedaan vind ik wel erg raar, dan gaat ze toch lekker buiten zitten. Lachen

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:17

Ik heb net gevraagd aan een vriendin die moslim is.
Ook zij vind het onzin en hoeft er geen rekening mee gehouden te worden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:28

Ik kies er niet voor dat mensen aan de Ramadan willen doen, dat is hun keuze. Zij kiezen er voor niks te eten, wetend dat je in Nederland woont en niet-moslims gewoon blijven eten of de zon nou op of onder is. Knipoog Dan moeten ze het probleem bij zichzelf zoeken. Ik wil best een beetje rekening met ze houden en heb respect voor het geloof, maar als ik wil eten, zál ik eten! Knipoog

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:31

Mystica schreef:
Ik WIL niet eens vrij op een islamitische feestdag Nagelbijten / Gniffelen

Sjah, ik been geen islamiet, geen christen, geen katholiek, maar een vrije dag, om welke geloofsovertuiging dan ook, hoef je niet niet te willen om een geloof.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:36

Ik vind dat je rekening kan houden door een collega geen drinken of eten aan te bieden maar zelf eten en drinken moet gewoon kunnen vind niet dat wij ons daar op moeten aanpassen. Zo heeft iedereen zijn eigen geloof en als we elkaar respecteren zoals iemand is dan komen we al een heel eind.
Vind het belachelijk al mensen die vasten willen dat jij ook medoet.
Ik doe een avondstudie en hier zit een islamitische vrouw op die niet vast maar tijdens de ramadan kariger eet.
Ik vind het ook raar dat ze moeten voelen hoe armen het hebben maar zich in de avond wel helemaal volproppen met allemaal hele luxe maaltijden dit hebben de armen ook niet. het schijnt zelfs dat de meeste mensen aankomen tijdens de ramadan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:39

Nee ik hoef daar geen rekening mee te houden vind ik zelf. Het is hun keuze en die respecteer ik maar betrek er geen anderen in.
Een collega doet ook mee aan de Ramadan maar ik eet gerust een broodje als zij erbij zit hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:43

Ik houd geen rekening met iemands geloof als het om eten gaat, ik ga ook rustig een frikandel eten naast een vegetarier. Wij kiezen immers er beide zelf voor.

Maar wat ik niet zou doen is uitgebreid over eten praten met iemand die aan de ramadan doet Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:44

Mystica schreef:
Ten eerste vind ik de hele ramadan al onzin. o.a vasten om te voelen wat arme mensen voelen, arme mensen krijgen ook geen eten als het donker wordt. Je eet s'nachts ipv overdag, dat zal helpen zeg Nagelbijten / Gniffelen
En nee, in de kantine ga ik niet mijn eten laten staan omdat iemand anders niet wil eten. Moet niet gekker worden zeg Nagelbijten / Gniffelen
Toen wij een paar jaar terug met de hele klas een etentje hadden, viel dat toevallig in de ramadan. Gevolg, we spraken pas af als het donker was. Daardoor kon de helft van de klas niet komen omdat ze zo laat geen vervoer terug naar huis hadden. Ach, maakt niet uit. Zolang zij er maar bij was Ja

Een turkse vriend van me zegt dat het niet zozeer gaat om het niet eten, maar om het zuiveren van je lichaam Knipoog

Ik houd er overigens geen rekening mee, hij heeft twee jaar bij ons gezeten s middags op school en wilde zelfs niet dat wij er wat lekkers om lieten staan. "Het is mijn keuze, niet die van jullie". Topgozer was dat! Doodzonde dat ik hem nu eigenlijk nog maar weinig zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:47

Nee, ik vind van niet. Die mensen zijn naar ons land gekomen en zouden er juist eerder rekening mee moeten houden dat wij niet aan de ramadan doen en dat soort dingen dus kunnen voorkomen.

Wel vind ik dat iedereen mag geloven waarin hij/zij wil, maar het moet niet ten koste gaan van anderen. Lachen (jehova's om maar eens iets te noemen)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:47

sorry met deze stelling ben ik het oneens, ramadan is zoals vele al zeggen grote onzin; Je moet vasten voor de armen, maar savonds eet je je wel weer helemaal vol!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:57

lytse2003 schreef:
Ik vind dat je rekening kan houden door een collega geen drinken of eten aan te bieden maar zelf eten en drinken moet gewoon kunnen vind niet dat wij ons daar op moeten aanpassen. Zo heeft iedereen zijn eigen geloof en als we elkaar respecteren zoals iemand is dan komen we al een heel eind.
Vind het belachelijk al mensen die vasten willen dat jij ook medoet.
Ik doe een avondstudie en hier zit een islamitische vrouw op die niet vast maar tijdens de ramadan kariger eet.
Ik vind het ook raar dat ze moeten voelen hoe armen het hebben maar zich in de avond wel helemaal volproppen met allemaal hele luxe maaltijden dit hebben de armen ook niet. het schijnt zelfs dat de meeste mensen aankomen tijdens de ramadan.

Ben het helemaal met je eens!
Mijn broertje heeft uit respect (en weddenschap) een keertje meegedaan met vasten met een collega. Hij heeft het niet volgehouden maar vind het wel knap. Zou het hem niet nadoen denk ik.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:59

Ik zal nooit rekening er mee houden mijn zoon heeft vriendjes die moslim zijn als ze komen eten hou ik er wel rekening mee om geen varkensvlees op te dienen, maar met de ramadan houd ik geen rekening eigenkeus, ook als ze onverwacht willen mee eten en ik heb een snitzel, jammer eten ze alleen groente.

En geen islamitische feestdagen, doe dan maar sinterklaas als extra vrije dag Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:03

Moosje schreef:
Ben het helemaal met je eens!
Mijn broertje heeft uit respect (en weddenschap) een keertje meegedaan met vasten met een collega. Hij heeft het niet volgehouden maar vind het wel knap. Zou het hem niet nadoen denk ik.

Haha! Die weddenschap moet je ook middenin de winter aangaan. Knipoog Been there, done that.