Meerdere partners er op na mogen houden is dus acceptabel.
http://www.cafedeliefde.nl/xn/detail/20 ... Post:18804
Stelling: "parenclubs, swingen of polyamorie, redt vele huwelijken".
Geplaatst door Ingrid op 4 June 2008 in 19.27
Volgende bericht Bekijk dagboekberichten
In één van de liefdesblogs daagde Ko van Dijk mij uit tot het schrijven van mijn reactie op bovenstaande stelling.
Misschien moeten we eerst maar eens wat stapjes terug en beginnen met de definitie van 'een goede relatie'. In mijn ogen heeft een goede relatie (naast 'houden van') de volgende ingredienten:
- Aandacht voor elkaar en elkaars behoeften
- Met elkaar kunnen praten over belangrijke en minder belangrijke dingen
- Respect voor het feit dat je allebei anders bent
- Eerlijkheid
- Een bevredigend hoeveelheid intimiteit en seks
- Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei
- Zorg voor elkaar
Zoals we allemaal weten eindigen 1 op de 3 relaties tegenwoordig in een breuk. Dit geldt niet alleen voor 'gewone' relaties maar ook voor swingers-relaties. Waarom loopt een relatie stuk? Meestal doordat één of meer van bovengenoemde ingredienten in de relatie ontbreekt.
Als er belangrijke ingredienten missen dan heb je een voedingsbodem voor relatieproblemen. Als een stel met dergelijke problemen denkt deze te kunnen oplossen door te gaan swingen, andere partners erbij te 'nemen' of naar clubs te gaan dan maken ze een grote vergissing. De kans dat een relatie daardoor verbetert is, op z'n zachtst gezegd, niet zo groot. De kans dat een dergelijke relatie eindigt in een breuk is veel groter ... Vaak wordt dan direct gezegd: "Dat komt doordat ze zijn gaan swingen" of iets van die strekking. Ik ben er echter van overtuigd dat een dergelijke relatie sowieso niet zo heel veel kans van slagen heeft. De vraag is natuurlijk of het betreffende stel zelf eigenlijk wel doorhad welke ingredienten ontbraken. Sommige stellen 'denken' gelukkig met elkaar te zijn, totdat iets op hun pad komt waardoor verborgen behoeftes opeens heel duidelijk naar boven komen. Niet elk stel blijkt dan in staat om hierover goed te praten en er samen een oplossing voor te zoeken.
Er moet ook niet worden vergeten dat swingen en polyamorie niet iets is wat je 'zomaar' even doet. Het vergt namelijk zelfkennis, vertrouwen, respect, zelfverzekerdheid, vermogen tot communiceren plus al die andere ingredienten. Je moet dus al behoorlijk zeker van je relatie én van jezelf zijn om uberhaupt deze stap te gaan wagen. Ben je daar niet zeker van? Ga niet swingen ... het gaat je zeker niet helpen de relatie te redden.
Swingen redt huwelijken? Nee, maar áls je een goede relatie hebt kan swingen of polyamorie of een parenclub het leven nóg leuker, spannender, completer, uitdagender maken ....
Zelf kan ik me niet vinden in deze stelling, ik geloof niet dat het haalbaar is, hoe intellectueel of hoog opgeleid een mens ook is; er zit altijd nog een emotionele kant aan de mens, die niet minder zwaar weegt en iets met je doet..