"Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

"Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 09:04

In een relatie waar sprake is van Polyamorie heb je openlijk met je parnter afgesproken dat je "het" ook mag doen met anderen, dus dan is er geen sprake van vrremdgaan. Knipoog
Meerdere partners er op na mogen houden is dus acceptabel.

http://www.cafedeliefde.nl/xn/detail/20 ... Post:18804

Stelling: "parenclubs, swingen of polyamorie, redt vele huwelijken".
Geplaatst door Ingrid op 4 June 2008 in 19.27

Volgende bericht Bekijk dagboekberichten

In één van de liefdesblogs daagde Ko van Dijk mij uit tot het schrijven van mijn reactie op bovenstaande stelling.

Misschien moeten we eerst maar eens wat stapjes terug en beginnen met de definitie van 'een goede relatie'. In mijn ogen heeft een goede relatie (naast 'houden van') de volgende ingredienten:
- Aandacht voor elkaar en elkaars behoeften
- Met elkaar kunnen praten over belangrijke en minder belangrijke dingen
- Respect voor het feit dat je allebei anders bent
- Eerlijkheid
- Een bevredigend hoeveelheid intimiteit en seks
- Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei
- Zorg voor elkaar

Zoals we allemaal weten eindigen 1 op de 3 relaties tegenwoordig in een breuk. Dit geldt niet alleen voor 'gewone' relaties maar ook voor swingers-relaties. Waarom loopt een relatie stuk? Meestal doordat één of meer van bovengenoemde ingredienten in de relatie ontbreekt.

Als er belangrijke ingredienten missen dan heb je een voedingsbodem voor relatieproblemen. Als een stel met dergelijke problemen denkt deze te kunnen oplossen door te gaan swingen, andere partners erbij te 'nemen' of naar clubs te gaan dan maken ze een grote vergissing. De kans dat een relatie daardoor verbetert is, op z'n zachtst gezegd, niet zo groot. De kans dat een dergelijke relatie eindigt in een breuk is veel groter ... Vaak wordt dan direct gezegd: "Dat komt doordat ze zijn gaan swingen" of iets van die strekking. Ik ben er echter van overtuigd dat een dergelijke relatie sowieso niet zo heel veel kans van slagen heeft. De vraag is natuurlijk of het betreffende stel zelf eigenlijk wel doorhad welke ingredienten ontbraken. Sommige stellen 'denken' gelukkig met elkaar te zijn, totdat iets op hun pad komt waardoor verborgen behoeftes opeens heel duidelijk naar boven komen. Niet elk stel blijkt dan in staat om hierover goed te praten en er samen een oplossing voor te zoeken.

Er moet ook niet worden vergeten dat swingen en polyamorie niet iets is wat je 'zomaar' even doet. Het vergt namelijk zelfkennis, vertrouwen, respect, zelfverzekerdheid, vermogen tot communiceren plus al die andere ingredienten. Je moet dus al behoorlijk zeker van je relatie én van jezelf zijn om uberhaupt deze stap te gaan wagen. Ben je daar niet zeker van? Ga niet swingen ... het gaat je zeker niet helpen de relatie te redden.

Swingen redt huwelijken? Nee, maar áls je een goede relatie hebt kan swingen of polyamorie of een parenclub het leven nóg leuker, spannender, completer, uitdagender maken ....

Zelf kan ik me niet vinden in deze stelling, ik geloof niet dat het haalbaar is, hoe intellectueel of hoog opgeleid een mens ook is; er zit altijd nog een emotionele kant aan de mens, die niet minder zwaar weegt en iets met je doet.. Bloos
Laatst bijgewerkt door detour op 16-09-08 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Re: "Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:12

Ik geloof er ook niet in;
van ruilen komt huilen;
kijken mag, maar gewoon thuis komen eten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:18

ik zou het nooit doen, ben er veel te jaloers voor.
Als we behoefte aan anderen zouden hebben/krijgen dan is de relatie kennelijk niet "meant to be".
Ben daar best ouderwets in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 09:19

Hey buurmeisje, het zal wel aan de Aalsmeerse grond liggen.. Knipoog Haha!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:29

jaja, daar heb ik wat ouderwetsige normen en waarden meegekregen.
Maar ik ben dr wel gelukkig mee, en daar gaat het uiteindelijk om.
Ik denk trouwens dat veel polygamisten dit niet snel zouden zeggen omdat het nog steeds een soort taboe is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 09:33

Dat denk ik ook..
Al is NL wel een landje wat daarin voorop loopt denk ik, ondanks onze calvinistische inslag...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:35

Polyamorie is niet het mogen 'vreemdgaan' het is werkelijk verliefd zijn op meerdere mensen, en met die mensen ook volwaardige relaties hebben. Waar ze hier van spreken is gewoon een open relatie. Ook leuk, maar geen polyamorie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 09:38

Wat is dan een "open relatie"?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:54

detour schreef:
Wat is dan een "open relatie"?

Een relatie waarin je wel met anderen slaapt, maar maar 1 liefde hebt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:00

erg dunne scheidslijn lijkt me. Als langere tijd met iemand slaapt bouw je toch ook een soort van band op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:01

polyamorie gaat niet om de seks en het slapen met elkaar. Het gaat om liefde.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:02

mmm... lijkt me best vermoeiend. Het kost me al veel energie om 1 partner voldoende aandacht te geven.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:03

Of het werkt, ik heb geen idee.
maar kan wel zeggen dat het niet prettig is om tussen de zitten als kind zijnde... (dus als het om je eigen ouders gaat, en je zelf (nog) thuis woont).
Of het bij mijn oduers puur om de sex ging/gaat of om de liefde kan me weinig schelen. Het is gewoon niet prettig om tussen te zitten (en dat is lichtjes uitgedrukt)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:07

ma_rie_tje schreef:
Of het werkt, ik heb geen idee.
maar kan wel zeggen dat het niet prettig is om tussen de zitten als kind zijnde... (dus als het om je eigen ouders gaat, en je zelf (nog) thuis woont).
Of het bij mijn oduers puur om de sex ging/gaat of om de liefde kan me weinig schelen. Het is gewoon niet prettig om tussen te zitten (en dat is lichtjes uitgedrukt)

maar wat heb je dan mee gekregen? Ach gut

Vind het sowieso triest dat kids enorm de dupe kunnen zijn van scheidingen... Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:11

Wat ik heb meegekregen?
ik was rond de 17 toen ze ermee begonnen, ik heb tot mijn 20e thuis gewoond.
En ermee begonnen bedoel ik mensen thuis uitnodigen als de ander niet thuis was.
En ja, ik heb ook telefoontjes gehad van: goh, kan je vanavond niet ergens anders slapen? Je moeder heeft nacht dienst en Irma komt vanavond en wij willen private time hebben.

Of dat je moet bellen als je naar huis komt, en dan halver wege weer, en als je beginvan de straat staat. En dan even op de bel drukken als je thuis komt, en dan nog 5 minuten (in de regen) moet wachten voordat je binnen "mag" komen.
Leuk hoor!

Edit: toen mijn schoonmoeder er achter kwam (tja op ene gegeven moment kan het neit anders, als je regelmatig niet welkom ben thuis) zei ze dat ik niet naar huis hoefde. Om die reden woon ik al bijna 3 jaar bij mn schoon ouders.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:12

.. Dus dan werd je gewoon verstoten, wat bizar..

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:14

vind het een beetje raar dat je ouders jou daarmee lastig vallen.
Als je dan zo graag wilt ga je toch naar de minnaar/minnares toe.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:15

danneke80 schreef:
erg dunne scheidslijn lijkt me. Als langere tijd met iemand slaapt bouw je toch ook een soort van band op.

Dat kan, maar in een open relatie heb je vaak meerdere verschillende contacten, en niet 1 vast contact

(ff gestandaardiseerd dan)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:16

maar wat is dan je mening, Vjestagirl?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:16

dat kan natuurlijk nooit!

Mijn kind krijgt weinig mee van mijn sexleven Lachen als ze ernaar vraagt dan krijgt ze open antwoord, en we hebben samen wel eens condooms opgeblazen (WAT een lol Haha! Haha!). Ze heeft wel eens wat "speciale" kleren aan gehad Lachen Lachen OOk vreselijke lol.......

maar ze zal me nooit kunnen "betrappen" op iets wat niet kan....... voor kinderoogjes dan Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:17

heel bizar inderdaad. Mijn beide zussen vonden dat ik me aanstelde. maar zij waren beide al het huis uit.
Dan maak je het toch op een hele andere manier mee. Dehele familie weet van het gedrag van mn ouders af (je schaamt je dood als je oma er over begint...).

Nu trekken ze wel weer wat bij,en hebben door wat ik er echt van vind (toch niet zo moeilijk omdat bij mij te peilen... ik ben namelijk errug direct).
verder heb ik niks tegen ze, maar ik wil niet betrokken worden in hun lifestyle en wil er nks over horen en niks mee te maken hebben. Heel simpel.

Verder niks te klagen hoor! pa betaald nog altijd het paard (doet hij al 11 jaar) en mn studie wordt door hun betaald, inclusief boeken. Zolang ik nog studeer wordt ook mn zorg verzekering nog betaald.

Ik had liever zelf alles moeten betalen en "normale" ouders gehad om eerlijk te zijn....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:20

detour schreef:
maar wat is dan je mening, Vjestagirl?

Mijn mening over polyamorie en open relaties?

Ik denk dat het zowel je relatie kan redden als kan vernietigen. Jaloerzie is iets lastigs. Maar mensen moeten vooral doen waar ze zich prettig bij voelen, zolang ze een ander niet lastig vallen vind ik alles prima. Ik kan het zelf niet...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:21

ik kan het ook niet... maar ik weet zeker dat het wel zou kunnen lukken, in ieder geval tijdelijk. En dat er echt mensen zijn die erg gelukkig zijn in een driehoeksrelatie, en in heel zeldzame gevallen ook in een V-verhouding.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:22

detour schreef:
Vind het sowieso triest dat kids enorm de dupe kunnen zijn van scheidingen... Bloos

Persoonlijk vind ik eigenlijk dat als je ouders gescheiden zijn en ze maken nog steeds ruzie veel erger..
Ze gaan natuurlijk niet voor niets uitelkaar. En ja het is vervelend en niet leuk.. Maar als ze 'achteraf' nog ruzie hebben is het nog erger..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:24

Laatst stond er een stuk iin de krant, dat veel kinderen eigenlijk blij zijn dat de ouders gaan scheiden.
Simpelweg omdat er altijd ruzie was thuis.

Ik vind dat ouder zich volwasssen moeten gedragen, en ookal wil/ga je uitelkaar. Je moet niet elke keer knallende ruzie schoppen, en al helemaal neit waar de kinderen bij zijn!

Als ouders normala met elkaar om gaan in het bijzijn van de kinderen, prima. Je hoeft geen beste vriendjes te zijn, maar blijf beleefd!