Vliegtuigongeluk Madrid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vliegtuigongeluk Madrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:45

AD.nl schreef:
Op het vliegveld Barajas van Madrid stortte om kwart voor drie een toestel van Spanair, met bestemming Gran Canaria, direct na het opstijgen neer. De meeste van de 151 slachtoffers kwamen in de vlammen om. De brandstoftanks waren net volgetankt.
Volgens de noodlijdende Spaanse vliegmaatschappij waren bijna alle passagiers Spanjaarden, maar reisden er ook enkele Nederlanders en Zweden mee. Over de aantallen kon of wilde een woordvoerder niets zeggen. Het is ook niet bekend of de Nederlandse passagier of passagiers tot de doden of overlevenden behoren.,, We staan in contact met de ambassades,’’ verklaarde hij. De meeste gewonden hebben ernstige brandwonden.

De zwarte doos, die rond zeven uur ’s avonds werd gevonden, zal duidelijk moeten maken wat de oorzaak van de ramp was. Volgens ooggetuigen explodeerde de linkermotor van het toestel, een vijftien jaar oude MD-82 van McDonell Douglas, op het moment dat het vliegtuig de lucht in ging. Het vermoeden bestaat dat de piloot toen al de problemen met de motor had bemerkt maar dat hij, door de bereikte hoge snelheid, de start niet meer kon afbreken.
De vlucht, die Spanair deelde met Lufthansa, was al met ruim een uur vertraging vertrokken. Volgens een bron van de Spaanse Burgerluchtvaart moest er eerst een klein technisch probleem verholpen worden, maar Spanair noch de luchthavenleiding wilde dat bevestigen.

Op het vliegveld van Barajas en vooral dat van Las Palmas in Gran Canaria speelden zich dramatische taferelen af. Familieleden van de slachtoffers die in de aankomsthal op de Canarische Eilanden wachtten werden in een speciaal vliegtuig naar de Spaanse hoofdstad gevlogen. In het vliegtuig zaten behalve twee baby’s ook een groot aantal kinderen, waarvan enkelen alleen of met hun broer of zus reisden.
Spanair kampt de laatste maanden met ernstige financiële problemen. Moedermaatschappij SAS heeft tevergeefs geprobeerd Spanair te verkopen. Tien dagen geleden maakte Spanair bekend dat het bijna 1200 van zijn 4000 werknemers moeten vertrekken en dat 15 vliegtuigen zullen worden verkocht.

Vooral het vetgedrukte stukje geeft me duimendik kippenvel Huilen Ben er best naar van, het is ook zo dichtbij Scheve mond Wel weer een wrange smaak ook vanwege de nu al ontstane speculaties, maar stel dat en wat als?

Bron: http://www.ad.nl/buitenland/2544382/Vli ... onden.html

Casarell

Re: Vliegtuigongeluk Madrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:50

Financiële problemen..vliegtuig wat neer stort met een hoop doden???
Phoe... ik zou niet graag in de schoenen staan van deze maatschappij..

Het trieste is vooral dat onschuldige mensen om zijn gekomen..
Sterkte aan de nabestaanden..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:54

Aanvulling: Hier was al op het nieuws dat er minimaal 3 zweden aan boord waren. Hiervan ligt er 1 in het ziekenhuis en het lot van de andere 2 is nog onbekend.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:08

Ik las het net in de krant, wat vreselijk!!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:13

Jaa ik zag het ook al in de krant en op het nieuws. En idd dat vetgedrukte stukje, geeft me echt kippevel! Bahbah!
Arme mensen, heb het eignenlijk nooit een pleziertje gevonden om te vliegen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:48

Zo ja, echt vreselijk!
Vooral voor de nabestaanden op dit moment!

En dat het bedrijf in financiele problemen zit, die kan het denk ik nu wel helemaal schudden.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:49

ik zou zondag met deze maatschappij gaan vliegen
heb het nbu geannuleerd
no way dat ik er nog in stap

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:06

Nee dat zal ik ook niet meer doen inderdaad!

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:09

Echt bizar inderdaad zeg... Het zal je gebeuren...
Ben zelf 2 weken geleden ook heen en weer gevlogen met Spanair... Zet je toch wel aan het denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:10

gijs schreef:
ik zou zondag met deze maatschappij gaan vliegen
heb het nbu geannuleerd
no way dat ik er nog in stap

hmm ik denk juist dat als er ergens goed gecontroleerd wordt het nu wel bij die maatschappij is Ja Maar kan me heel goed voorstellen dat je erg bang bent geworden, lastig hoor! Zou je op vakantie gaan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:10

Wat ik te horen kreeg was dat de piloten wouden gaan staken en dat er daarom door organisatorische redenen het vliegtuig niet goed genoeg gecontroleert is. Je zou er maar in zitten of familie van de passagiers zijn Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:12

niet best.

zoveel doden vooral kinderen.

ben benieuwd naar het onderzoek

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:12

ja ik zou inderdaad op vakantie gaan
en voor zondag zijn die vliegtuigen echt nog niet allemaal goed gecontroleerd hoor met al dat gedoe daar bij die maatschappij
ik blijf lekker thuis

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:14

Nijn schreef:
Wat ik te horen kreeg was dat de piloten wouden gaan staken en dat er daarom door organisatorische redenen het vliegtuig niet goed genoeg gecontroleert is. Je zou er maar in zitten of familie van de passagiers zijn Boos!

Als dat zo is, vlieg ik 2 sept ook niet. Ik vlieg met transavia en die zouden heel misschien ook gaan staken. Mijn 'vriendje' is piloot, kan hem altijd nog het een en ander vragen. Vreselijk voor de familie's!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:47

Echt erg. Scheve mond
En ook omdat het zo dichtbij is eigenlijk, grijpt het extra aan...
Zoveel doden en dan zeker al die kinderen die alleen reisden, lijkt me vreselijk voor die ouders. Nagelbijten / Gniffelen
Bah bah, je zou maar heel lang hebben gespaard voor een vakantie op Gran Canaria en je komt er nooit aan.. Scheve mond
Ik vlieg 7 oktober (pas) weer, maar moet dan echt niet aan dit soort dingen denken, dan durf je helemaal niet meer.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:58

Ja, ik heb het gehoord, gister al op de radio geloof ik. Verschrikkelijk, maar er was toch nog niet bevestigd dat er Nederlanders aan boord zaten? Gister in ieder geval nog niet. Ik wil niet weten wat die familieleden nu doormaken. Nu heb ik helemaal geen zin meer om te vliegen, kreeg laatst al zonder reden spontane vliegangst, maar nu wil ik helemaal niet meer en dat terwijl ik in de herfstvakantie naar London moet.. Ik hoop zó dat ik kan regelen dat ik met de boot kan oid, terwijl ik ook bang ben van schepen ^^;.
Ook meteen de rede waarom ik eigenlijk het liefst alleen maar met de KLM vlieg, niet dat daar niets kan gebeuren, maar daar weet ik tenminste dat je eerlijk wordt behandeld en dat de vliegtuigen goed gecontroleerd worden (ik bedoel, toen ik uit Zweden kwam had mijn vliegtuig vertraging, vrij snel kwamen we al te weten dat er een probleem was met de boordcomputer. Mogelijk werd het probleem verholpen door de computer opnieuw op te starten en anders werd de vlucht gecancelled. Dat waardeer ik dan altijd best wel, dat het verteld wordt, want toen ik laatst met Transavia vloog, hadden we al dik een half uur vertraging en we kwamen er pas achter wat er aan de hand was toen we een uur later in het vliegtuig zaten.)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:59

Rienn schreef:
Nijn schreef:

Als dat zo is, vlieg ik 2 sept ook niet. Ik vlieg met transavia en die zouden heel misschien ook gaan staken. Mijn 'vriendje' is piloot, kan hem altijd nog het een en ander vragen. Vreselijk voor de familie's!

Sorry dat ik het zeg, maar beetje vreemde reden om dan niet te gaan vliegen. Dat de piloten willen staken heeft helemaal niets met het technisch onderhoud van een vliegtuig te maken. Er zullen hoogstens vluchten geannuleerd worden of flinke vertaging gaan oplopen, maar de technische controle's en het onderhoud gaan gewoon door hoor, de heren van de technische dienst gaan naar mijn idee niet staken.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:41

Een hele goede kennis van m'n bijna vriendje/hele goede vriend is daar omgekomen.
Verschrikkelijk Ach gut

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:18

Ik vertrek 27 augustus naar Fuerte Ventura, had al last van verschrikkelijke vliegangst, nu is het natuurlijk helemaal een ramp. Heb nog zoveel plannen, wil echt niet neerstorten :'(. Velen zullen het misschien niet begrijpen, maar als je echt last hebt van angst zoals mij stap je er echt niet meer op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:28

Nijn schreef:

Haha denk je nu serieus dat die piloten hun eigen toestel laten crashen om meer loon te krijgen? Huilen van het lachen Zij hebben ook familie en vrienden hoor, dus ik weet zeker dat ze niet hun leven gaan opofferen om meer loon... Daarnaast als de technische dienst gaat staken komt er geen kist de lucht in, zonder check mogen ze niet eens over het platform rijden.

Echt heel erg van wat er gebeurd is in Madrid. De mensen die het hebben overleeft zullen ook voor het leven getekend zijn. Vooralsnog is vliegen écht de veiligste manier om van punt A naar B te komen. Ik werk op een reisbureau en zat nét met klanten een vliegreis te boeken toen het op de radio kwam, dat was minder leuk Scheve mond

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:31

Ik vind het echt verschrikkelijk ...

Ik ben pas ook wezen vliegen en we hadden ook vertraging (het vliegtuig was nog niet geland) daarna moesten we nog een tijd wachten omdat het franse luchtruim te druk was.

Voordat ik op vakantie ging was bij SBS de meest schokkende ongelukken allertijden (zoiets). Waren er ook een paar vliegtuigen die neerstortte (Brrr ...) Oa dat van Concorde ...

Ik vind het vaak ook maar niks om je leven ''uit handen te geven'' (je hebt geen controle, de mensen weten wat ze doen maar toch, fouten maken is menselijk)

En verder met die stakingen, ik zou dat maar niks vinden. Als mensen gaan staken zijn ze niet blij/tevreden met hun werk (anders gaan ze niet staken) Mensen die niet tevreden zijn, zijn misschien toch net iets minder oplettend ... Erg ver gedacht, maarja ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:55

riekSter schreef:
Ik vind het vaak ook maar niks om je leven ''uit handen te geven'' (je hebt geen controle, de mensen weten wat ze doen maar toch, fouten maken is menselijk)

Dit doe je iedere dag, zodra je de deur uitstapt en de straat oversteekt. Of als je bij iemand in de auto stapt. Dus daarvoor hoef je niet in het vliegtuig te zitten Lachen

Citaat:
En verder met die stakingen, ik zou dat maar niks vinden. Als mensen gaan staken zijn ze niet blij/tevreden met hun werk (anders gaan ze niet staken) Mensen die niet tevreden zijn, zijn misschien toch net iets minder oplettend ... Erg ver gedacht, maarja ...

Nogmaals, als ze staken gaan de vliegtuigen de lucht écht niet in. En als ze gecontroleerd worden dan word dat gedaan zoals het hoort, er is niemand die de dood van 300 mensen (of meer) op zijn of haar geweten wilt hebben hoor Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:07

Ik ga over 10 dagen naar Mallorca maar blijf er echt niet voor thuis.
Wel vreselijk wat er gebeurd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:01

wake_up schreef:
Een hele goede kennis van m'n bijna vriendje/hele goede vriend is daar omgekomen.
Verschrikkelijk Ach gut

echt?

wow echt oo man ben sprakeloos

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:51

Ik was de dag nadien op Barajas.
Het is raar om te beseffen dat het daar gebeurd is.