Walvisbaby ziet jacht aan voor moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:48

Hallo,

Op internet vond ik dit artikel:

Uitgegeven: 18 augustus 2008 21:52
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2008 14:10

SYDNEY - Een eenzame walvisbaby voor de Australische kust ziet een jacht aan voor zijn moeder. Het verdwaalde dier probeerde van de boot te drinken.

Bekijk video

Het pasgeboren kalf was zondag voor de eerste keer ten noorden van Sydney opgemerkt, meldden Australische media maandag. Zij spreken over hartverscheurende taferelen.

Hulpverleners sleepten het jacht naar open zee in de hoop dat de bultrugbaby op zoek zou gaan naar zijn moeder. Het walvisje maakte zich weliswaar los van de boot, maar bleef wel in de buurt zwemmen.

Volgens media zou het dier een uitgeputte indruk maken. De vrees bestaat dat de baby zonder moedermelk verhongert.

(c) ANP

Bron: http://www.nu.nl/news/1706680/122/Walvi ... eo%29.html

Op de link is ook een filmpje, ik weet niet waar dat over gaat omdat ik op mijn werk geen filmpjes kijken mag.

Ik vond het toch wel een apart artikel.
Maar ook vraag ik me af, ze zeggen nu al dat het jong waarscheinlijk niet kan overleven zonder moedermelk.
Schijnbaar was hij zijn moeder kwijt aangezien hij er ook uitgeput uitzag.
Hadden ze het jong dan niet op kunnen vangen? Of de natuur zo zijn gang laten gaan?

Hoe denken jullie hierover?

Hope2012

Re: Walvisbaby ziet jacht aan voor moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:57

Ik had het gezien gister op het niews
Ik weet niet f ze de middelen hebben om zon jong groot te brengen aangezien walvissen niet echt beesten zijn voor in gevangenschap .
Zelf zou ik er alles aan willen doen om zon jong groot te krijgen .
Maar of dat realistisch is weet ik niet .

Hoop dat zin moeder snel komt en dat het jong gewoon bij zijn moeder grootgebracht kan worden .

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:02

De melk naa bootsen van walvissen is nog nooit eerder gelukt. In het dolfinarium hebben ze het wel geprobeerd voor bruinvissen. Maar de dieren hebben geen overlevingskans. Het gebeurd vaker dat jonge dieren hun moeder veliezen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:47

Ik heb het gister ook gezien op tv. Zo sneu ik denk niet dat de babywalvis dit zal overleven

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:48

Jeetje ja dan wordt het wel heel moeilijk.
Ik vind het zo zonde van dit dier, het zijn zulke mooie dieren.. zo geweldig!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:50

Aah wat apart zeg!
Maar of hij het gaat redden zo betwijfel ik..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:51

Ik las in de krant dat ze hem gaan euthaniseren als het risico dat hij door haaien levend verscheurd wordt te groot wordt. Ze kijken dus nog of hij een moeder kan vinden, maar als dat niet zo is laten ze hem inslapen geloof ik.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:52

er is ooit ergens een orca baby met de fles gevoed en dat was succes vol deze was ook zijn moeder kwijt na een of andere storm maar ja daar is deze walvis gewoon veel te groot voor om ergens onder te brengen dus het is misschien heel banketstaaf maar de natuurlijk zijn gang laten gaan is waarschijnlijk het beste. euthanaseren vind ik ook weer een beetje ver gaan haaien en orcas moeten toch ook eten en laat dit nou eens een lekker maaltje zijn?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:16

Arm beest, ik hoop dat zn moeder hem vind! Walvissen beschikken toch over een uniek communicatiesysteem (sonar of echolocatie?) Dan moet het toch lukken???? *gaat duimen voor de kleine baby*

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:05

aaaah wat sneu

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:12

Mjay schreef:
er is ooit ergens een orca baby met de fles gevoed en dat was succes vol deze was ook zijn moeder kwijt na een of andere storm maar ja daar is deze walvis gewoon veel te groot voor om ergens onder te brengen dus het is misschien heel banketstaaf maar de natuurlijk zijn gang laten gaan is waarschijnlijk het beste. euthanaseren vind ik ook weer een beetje ver gaan haaien en orcas moeten toch ook eten en laat dit nou eens een lekker maaltje zijn?

Hier ben ik het mee eens. Ik hoop dat hij zijn moeder nog vind. Anders zal hij gewoon worden opgegeten. Zo is de natuur die beesten moeten ook eten. Vind niet dat ze hem moeten euthaniseren

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:09

Ik las het vanmorgen ook in de krant ja..

Heel sneu voor het beest, ik hoop dat ie toch op een en of andere manier doorkrijgt dat hij bij het jacht niet kan drinken en dat het dus zijn moeder niet is. Als hij echt honger krijgt, zoekt ie misschien wel verder en vindt hij hopelijk zijn moeder nog, hoewel die kans natuurlijk erg klein is... Scheve mond

Met de fles voeden zou ik niet zo snel doen, zeker omdat er maar weinig van die pogingen geslaagd zijn en zo'n beest moet gewoon niet gewend aan mensen raken. Dat kan nooit goed zijn.

Ik hoop gewoon dat het goed komt met het dier, hoewel ik toch wel bang ben dat hij z'n moeder niet meer gaat vinden.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:02

Hoe verzinnen mensen het. Euthaniseren. Nee hoor, niet mee bemoeien, geef die haaien ook maar eens een feestmaal.

Walvissen kunnen idd met echolocatie communiceren, en jongen kunnen het geluid van hun moeder erg goed herkennen. Maar door stormen kunnen moeder en kind toch van elkaar gescheiden worden, en raken ze elkaar kwijt. Als een dier te lang geen voedsel heeft raakt het gedesorienteerd en het gedaan zeg maar.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:10

Horsesandme schreef:
Mjay schreef:

Hier ben ik het mee eens. Ik hoop dat hij zijn moeder nog vind. Anders zal hij gewoon worden opgegeten. Zo is de natuur die beesten moeten ook eten. Vind niet dat ze hem moeten euthaniseren

Ja ik ook,
dood gaat hij toch in beide gevallen.
En dan hebben de haaien enzo ook een lekkere maaltijd Lachen

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:43

Walvis 'Colin' krijgt dodelijke injectie

De walvis die voor de Australische kust verloren zwom is zo verzwakt dat de verzorgers zich genoodzaakt zien om het dier een dodelijke injectie te geven.

Dierenartsen en zeebiologen hebben de walvis onderzocht en zijn tot de vaststelling gekomen dat de walvis op het laatste van zijn krachten is. 'Het dier heeft hooguit nog een dag te leven,' liet een bioloog weten. Het jong is in een slechtere conditie dan de verzorgers dachten. Zo heeft het dier enkele diepe wonden opgelopen door een aanval van een haai. 'We moeten het dier uit zijn lijden verlossen, spijtig genoeg.'

De walvis, die 'Colin' genoemd werd door de media, domineerde al enkele dagen het nieuws in Australië. Het dier werd zondag voor het eerst opgemerkt toen het een jacht voor zijn moeder aanzag. 'We hebben alles gedaan wat we konden om de walvis alsnog te redden,' zegt Morris Lemma, premier van New South Wales.

De walvis zal vandaag naar de kust gesleept worden om daar zijn dodelijke injectie te krijgen.
bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 082008_074

Vind ook dat ze de natuur zijn gang moeten laten gaan, maar aan de andere kant, beestje sterft anders wel een erge dood. Ik krijg altijd Bambi-herinneringen als mama en kind gescheiden zijn...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:47

ja of free willy tranen
Ik vind het echt heel erg voor de baby en voor de diersoort.
Maar het kan gebeuren hé, dit jong heeft de mens opgezocht of ja de boot maar andere hebben we nooit gezien en ik denk niet dat het de eerste keer is.
Zou hem gewoon in het water laten en geen injectie geven, alhoewel het voor onze ogen zachter is om hem een injectie te geven, maar toch... die walvissen jagers doden hun ook niet bepaald zachthandig.
En een hongerige haai zie ik liever gevoed met een walvis jong dan dat ze aan de kust komen zwemmen.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:29

jaa ik vind het echt heel erg, en ik ben ook wel tegen die spuit ook al vind ik het ook zielig als die door de haaien opgegeten word. mag dan wel natuur zijn maar dan nog..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:40

Ik vind het goed dat ze het beestje een spuit geven. Als hij al zo gewond is, is het wel erg hard hem misschien nog een dag te laten leven voor de haaien.. In dit geval vind ik dat verder leed bespaard moet worden Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:59

En dat is het nu dus, wij als mens moeten ingrijpen in de natuur omdat wij als mens iets zielig vinden, iets schokkends... een oceaan verderop worden walvissen vermoord en dat is politiek toelaatbaar.

Laat de natuur nou in dit geval zijn gang gaan, liever dat die haaien natuurlijk gekregen voedsel op eten dan dat ze personen van het strand afhalen...

Edit; nou klinkt die laatste zin wel erg als Jaws... maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:10

Ik snap wel dat ze hem met een injectie willen euthanaseren. Maar ik vind zelf dat ze beter de natuur zijn gang kunnen laten gaan.
Ik denk dat ze hem vooral dat spuitje gaan geven (zal trouwens een flinke emmer spul in moeten denk ik), omdat zoveel mensen deze baby walvis nu kennen (of vanaf weten) en dan gaan al die mensen natuurlijk klagen dat ze het zielig vinden als hij door haaien opgegeten gaat worden enzo.
Dus ik snap de beslissing wel, maar ik heb zoiets als dat beest ergens midden op zee zijn moeder kwijt was geraakt en ook een langzame vervelende dood was gestorven, had niemand ervan geweten en was dit ook nooit een optie geweest.
Maar goed ik hoop wel dat het snel over is voor het arme diertje.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:36

Heb niet alles gelezen maar we praten hierover de natuur...
Ja maar waar is mama walvis??
Toevallig door van die achterlijke figuren afgeschoten en getakelt op een boot voor levertraan bijv. en kind achter gelaten!

Sorry maar de natuur van welk beest dan ook is aardig aan het het verdwijnen door de Beesten!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:36

Ik denk ook dat deze walvisbaby te bekend was om hem op een natuurlijke manier dood te laten gaan.
Dat beestje was wel al meerdere keren aangevallen door haaien.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:38

furious schreef:
Ik denk ook dat deze walvisbaby te bekend was om hem op een natuurlijke manier dood te laten gaan.
Dat beestje was wel al meerdere keren aangevallen door haaien.

Zeer treurig vooral omdat ze al op de lijst staan van uitsterven Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:40

Heel sneu voor het dier, maar ik kan helemaal begrijpen dat de mens hier in wil grijpen. Als de mogelijkheid er was geweest om het dier met de fles groot te brengen hadden ze dat ook gedaan.

Voor degenen die vinden dat de mens zich er hier niet mee had moeten bemoeien: hebben jullie weleens het gevoel bij een reportage over dieren dat de cameraman in had moeten grijpen bij bijv. een gevaarlijke situatie voor de hoofdrolspelers in de reportage? Maakt niet uit of een een antilope, of een cheetah is?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:44

Ik vind het zo sneu.. Maar wat ik dan niet snap, ze hebben geprobeert het jong naar de zee toe te drijven, in eerste opzicht. Maar waarom hebben ze niet die jacht uit laten varen, als hij die toch als moeder zag? Of mis ik iets over het hoofd..