Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 15:07

Hier even een discussiepunt / stelling: wanneer iemand veel ''domme'' spelfouten maakt (en deze is niet dyslectisch) is het moeilijk om diegene op papier serieus te nemen.

Met domme spelfouten bedoel ik de basis spelling, zoals het zetten van een 't' achter een werkwoordsvorm in de ik-vorm of in de verleden tijd. Bijvoorbeeld: 'ik vindt' of 'ik reedt'.

Ik ben het met deze stelling eens. Ik erger me sowieso al aan al deze spelfouten hier op bokt, dan vind ik het al moeilijk om iemand serieus te nemen, maar ik zie het zelfs in rapporten op HBO-niveau terug komen. Dat vind ik dus echt niet kunnen en ik snap ook niet dat veel mensen er zo weinig aandacht aan besteden. Wat vinden jullie?

Daphna

Re: Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:36

Ik ben het er ook helemaal mee eens.

Ik maak zelf ook soms echt verschrikkelijke spelfouten, ben dislect, maar ja, dat weet de lezer niet. Om bij formele brieven, raporten en ook op bokt, 'ik ben ben dislectisch' bij alles neer te zetten vind ik ook niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:39

Ik snap eigenlijk niet dat mensen zich daar zo druk om kunnen maken, zolang je elkaar begrijpt.. Daar gaat het toch om? Ik weet zelf ook niet veel van -d's en -t's enzo hoor.. en ik ben ook 18. Er zijn al genoeg regeltjes en dingetjes..

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:48

Deze topics worden een beetje vermoeiend. Waar maak je je druk om. Het gebrek aan leestekens etc is inderdaad zwaar irritant. Maar je bent niet verplicht het te lezen. Ik heb zelf ook moeite met de Nederlandse grammatica, domweg omdat ik bijna meer engels spreek en schrijf dan Nederlands. Vanaf volgende week komt daar ook nog Deens bij, vergeef het me als ik eens een foutje maak. Niet iedereen is perfect....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:50

Ik snap inderdaad niet hoe mensen zich zo druk kunnen maken om andere, vaak is er nog genoeg te verbeteren aan jezelf. "He that is without sin among you, let him first cast a stone. Lachen

ik ben dyslectisch ik weet zeker dat ik later soms minder serieus genomen ga worden, maar daar trek ik me weinig van aan. Dan verdienen die mensen mijn talent gewoon niet. Tong uitsteken Want ik heb geen sticker op mijn voorhoofd plakken, mensen kunnen dus niet weten of je dyslectisch of zwak in spelling bent.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:54

Als iemand met msn taal of iets praat, vind ik het niet prettig om te lezen nee. Maar d's en t's en kommas etc., ik maak daar zelf ook nog genoeg fouten in. Ik heb dat gewoon niet zo in me zitten, die Nederlandse.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:56

Dus als ik dit typ wordt ik door jou niet serieus genomen?
Meid als jij er zo over denkt wil ik je helemaal niet kennnen.
Dit is kortzichtigheid op z'n hoogtepunt. Ik ben het er dus niet mee eens.
Ook ik erger me weleens aan spel/typfouten, maar probeer wel altijd iedereen serieus te nemen. Simpelweg omdat elk mens hier recht op heeft. (Wij krijgen van de basisschool nog wel eens een nieuwsbrief met spelfouten erin, zou lekker zijn als ik de school daardoor niet serieus zou nemen)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:56

Wat zouden jullie ervan vinden als je een zakelijke brief kreeg met daarin zulke fouten?

Edit:
@Melkbus: die school zou ik dus inderdaad niet serieus nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:58

Misser schreef:
Wat zouden jullie ervan vinden als je een zakelijke brief kreeg met daarin zulke fouten?

Edit:

Ik zou het niet eens merken omdat ik het zelf niet weet. Knipoog

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:58

Bokt is geen zakelijke brief toch?

Bij een zakelijke brief is het wel zo netjes dat alles klopt. Als je er zelf slecht in bent, laat het dan door iemand controleren.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:59

Nee, bokt is geen zakelijke brief. Maar er staat dan ook nergens dat dit topic alleen betrekking heeft op Bokt.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:00

Misser schreef:

Knap dat iemand toch de moeite neemt er iets van te maken, of iig zijn of haar best erop heeft gedaan. Niet iedereen is goed in spelling en grammatica, moet je daarom iemand niet serieus nemen? Dan blijven er maar heeeeeel weinig mensen over.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:00

Helaas is dit de enkele school in de omtrek, dus veel keus hebben we niet. Bovendien wordt de nieuwsbrief door de ouderraad gemaakt en zegt dus niets over de kwaliteit van de school.
Het ligt er helemaal aan van wie je een zakelijke brief krijgt. Bij bv. bedrijven in de bouw is de kwaliteit van het werk zeer goed terwijl de correspondentie nog weleens een steekje laat vallen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:01

Juul schreef:
Misser schreef:

Edit:

Ik zou het niet eens merken omdat ik het zelf niet weet. Knipoog

Ik ook, als ik mensen daarop moet beoordelen vind ik zeer kortzichtig.
*gooit alle cursussen van universiteit uit het raam in elke cursus staat een foutje* Nemen we de hele universiteit gent ook niet meer serieus. Clown

Hoeveel topmensen, wetenschappers er zijn met niet perfecte spelling..... Menselijk wezen bestaat uit verschillende niveau's, spelling is misschien een klein procent dat talent/ intelligentie maakt.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 10-08-08 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:01

Ik ben al wel meerdere topics tegengekomen over de ergernissen hierover.
Opzich maak ik me er niet al te druk over, maar soms denk ik wel :'kind, heb je geen nederlands gehad op school?'

Iemand minder serieus nemen doe ik dan niet, maar de persoon die zoveel spelfouten maakt komt toch wel vrij dom over Geld, geld!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:02

katiavl schreef:
*gooit alle cursussen van universiteit uit het raam in elke cursus staat een foutje* Nemen we de hele universiteit gent ook niet meer serieus. Clown

Hoeveel topmensen, wetenschappers er zijn met niet perfecte spelling.....

Ik zou het anders niet op prijs stellen als een school, die mijn kind moet leren spellen, zelf fouten maakt...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:03

Mijn moeder krijg alle sollicitatie brieven binnen van het kantoor. Ze heeft al een aantal keer verteld dat 9/10 brieven, dat daar heel veel spelfouten inzitten. Eigenlijk kan dat niet... (niet dat ik correct NL kan)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:04

Helemaal mee eens. Ik kan er slecht tegen als mensen onverzorgd schrijven. Een fout kan gebeuren, natuurlijk, maar er zijn wel een paar basisregels. Uberhaupt vind ik het lastig als mensen typen zonder ooit hoofdletters te gebruiken of sms-taal gebruiken. Een zakelijke brief met spelfouten vind ik eigenlijk niet acceptabel en ik zou zo'n brief inderdaad een stuk minder serieus nemen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:04

Ik vind spelling dus wel belangrijk, net als netjes gekleed gaan bijvoorbeeld. Toch een onderdeel van je uitstraling als bedrijf/kantoor.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:05

Misser schreef:
katiavl schreef:

Hoeveel topmensen, wetenschappers er zijn met niet perfecte spelling.....

Ik zou het anders niet op prijs stellen als een school, die mijn kind moet leren spellen, zelf fouten maakt...

Waarom niet? Mensen kunnen toch fouten maken. Veel spelfouten worden gemaakt omdat mensen gewoon typen/schrijven zonder er echt bij na te denken. Als iedereen zijn geschreven stukje een keer zou overlezen zouden er al een stuk minder schrijffouten zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:07

katiavl schreef:

Hoeveel topmensen, wetenschappers er zijn met niet perfecte spelling..... Menselijk wezen bestaat uit verschillende niveau's, spelling is misschien een klein procent dat talent/ intelligentie maakt.

Sjonge, overdrijven is ook een vak he. Knipoog

At all: Wie zegt dat ik die mensen helemaal niet meer serieus neem? Ik vind het maar een kleine moeite om bij zakelijke brieven even de spellingschecker over je tekst heen te halen. Ik vind het inderdaad ergerlijk, maar om te gaan zeggen dat je me niet eens wilt kennen omdat ik dit vind, dát vind ik pas kortzichtig.

Ik zou het zeker niet op prijs stellen als een school, zéker een school zulke fouten maakt. Zulke fouten wijzen bij mij op onzorgvuldigheid, iemand die zijn taak niet serieus neemt. Dat zit eigenlijk vooral achter mijn ergernis over dit onderwerp. Tegenwoordig staan mensen te kijken als ze een sollicitatiebrief zonder spelfouten krijgen. Dat is toch de omgekeerde wereld. In ieder geval voor mij. Bovendien wekken spellingsfouten vooral veel ergernis op bij mensen van een eerdere generatie. Gezien het feit dat het meestal toch nog deze mensen zijn die je salaris betalen, zou ik er alleen daarom al op letten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:24

TS, ik ben het totaal met je eens!!! Soms zie je spelling voorbij komen waar ik echt de kriebels van krijg. Bijvoorbeeld het verschil tussen ligt en licht wordt niet eens meer gezien! Ik maak zelf ook echt wel fouten, met name d/t fouten (zullen hier ook wel weer inzitten vrees ik) maar ik neem aan dat je met name doelt op geschreven stukken die bol staan met "domme" fouten zoals mijn voorbeeld? Een paar kleine foutjes vallen me vaak niet eens op, maar grove fouten in basisgrammatica en spelling vind ik echt verschrikkelijk! En in een brief van school o.i.d. kan het al helemaal niet!
Ik lees hier (net als in alle andere topics hierover) mensen die gelijk overdreven reageren, dat is toch niet nodig? We kunnen hier toch wel een normale discussie over houden? We hebben het over grove, domme foutEN en niet over een stuk met een klein foutje. Groot verschil lijkt mij!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:45

tja humm tja .. uhhh .. hoe ga ik eens beginnen .. mmmm..

ik heb best wel zwaar dyslectie
niet alleen gramaticaal maar ook waar wel geen punt van de zin
leestekens ed en dus ook hoofdletters

het is voor een "normaal"mens hast niet te volgens als
ik echt mijn best doe om een leesbaas correct stukje te typen
laat staan schrijven (typen gaat beter dan schrijven )

heb nog mijn hbo ook Haha!
in mijn werk had ik altjid secretaresses gehad
maw dyslectie was geen probleem

maakte een mini opzet met paar kern woorden
en dan de paar kernwoorden waar het omging
en die dames maakte daar een hele mooie correcte brief van Vork
heerlijk .. ze konden zelfs uit mijn gebrabbel op papier
(zelfs ik heb soms moeite mijn huisartsen schrift te lezen )
echt
man echt het is zo fijn dat die dames erzijn Vork

en nee Bloos
helaas Verdrietig
die woord controlle programmas
daar ga je het niet mee redden

niet als je zo schrijft als ik
en zelfs het spellings controlle programma er
echt niet uit komt wat je nu eigenlijk bedoeld Bloos

nu heeft mijn man een ruitersport zaakje Haha!
maar ook een baan van 40 uur pwk
overdag doe ik de hand en span diensten Vork

tja .. met mijn fantastische taalkennis
mailtjes typen Bloos
wil je het echt weten ? soms met behulp bvan vriednen

echt belangrijke brieven doet hij Knipoog
hij is wel goed (normaal..) in nederlandse taal

ik weet de woorden
hij hoe je ze schrijft
ik ben flexibel
hij als een looden plank
ik ben klantgericht
hij zakelijk
perfect team Sigaar

hoop toch dat onze klanten mijn mailtjes pbtjes ook serieus nemen Bloos

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:52

er staat nog in de stelling dat dyslectie een hele andere "discussie" is. Dat is gewoon een goede reden voor fouten en ik zie over het algemeen duidelijk verschil tussen een tekst van een dyslectisch persoon en iemand die uit luiheid/gebrek aan interesse/gebrek aan het inzicht waarom het belangrijk is etc. veel fouten maakt.
Totaal andere situatie lijkt mij! Iemand met dyslectie reken je niet op het taalgebruik af, daar kan je gewoon niks aan doen en zolang je je best doet is het toch goed? Vind ik ook voor mensen zonder dyslectie maar met ontzettend grove fouten die je soms ziet langskomen doe je in mijn ogen niet eens je best.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:54

Zwerte schreef:
er staat nog in de stelling dat dyslectie een hele andere "discussie" is. Dat is gewoon een goede reden voor fouten en ik zie over het algemeen duidelijk verschil tussen een tekst van een dyslectisch persoon en iemand die uit luiheid/gebrek aan interesse/gebrek aan het inzicht waarom het belangrijk is etc. veel fouten maakt.
Totaal andere situatie lijkt mij! Iemand met dyslectie reken je niet op het taalgebruik af, daar kan je gewoon niks aan doen en zolang je je best doet is het toch goed? Vind ik ook voor mensen zonder dyslectie maar met ontzettend grove fouten die je soms ziet langskomen doe je in mijn ogen niet eens je best.

Eigenlijk vind ik dat niet zo anders. De ontvanger van de brief kan niet weten of je dyslexie hebt of niet, een bokker die het niet meld kan je het ook maar raden.
Dus de vraag is wie heeft wat, en uiteindelijk zal je beiden gewoon minder serieus nemen.