Vader verdrinkt terwijl hij zijn zoontje redt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krak

Vader verdrinkt terwijl hij zijn zoontje redt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 16:55

'Hij is en blijft mijn held'
Weduwe trots op Daniel, die leven gaf om zoon te redden uit zee

DEURNE - Veerle Hermans, de vrouw van Daniel Van den Berg (31) die zaterdag in Spanje om het leven kwam bij het redden van zijn oudste zoontje, koestert haar gelukkige momenten met Daniel. 'Hij is en blijft mijn held. Ik ben zo trots op hem.'

Veerle Hermans heeft in Spanje een klacht ingediend tegen de verantwoordelijken van de plezierboot die de golf veroorzaakte waardoor het bootje met haar oudste zoon Noa omsloeg. De Spaanse politie onderzoekt de omstandigheden van het ongeval. Het lichaam van haar man wordt vandaag naar België gerepatrieerd.

Het gezin Van den Berg verbleef voor een tiendaagse vakantie in Malgrat de Mar, aan de Costa Brava. Zaterdag was het gezin aan het strand. Papa Daniel speelde met de kinderen en trok Noa (6) en Nino (4) rond in een klein rubberbootje. Hij bracht het jongste kind naar de mama en zwom iets voor 16uur, terwijl hij Nino in het bootje voortrok, naar het einde van de zwemzone, zo'n 120meter in zee.

De 29-jarige mama zag het ongeval zelf niet gebeuren, maar haar zoontje Noa en getuigen vertelden achteraf waarom het bootje kapseisde. 'Een toeristenboot naderde de zwemzone te dicht en voer veel te vlug. Dat veroorzaakte grote golven waardoor het bootje met Noa omsloeg. Mijn man heeft ons zoontje in zijn nek gepakt. Noa hing aan zijn borst en hij is zo naar de dichtstbijzijnde boei gezwommen.' Het rubberbootje was door de golfslag afgedreven en buiten bereik van Daniel. 'Hij heeft zeker zo'n zestig meter met Noa gezwommen tot bij die boei. Die inspanning is heel zwaar geweest. Daniel moet enorm hebben afgezien.'

Daniel redde het leven van zijn zoontje Noa, maar de inspanning werd hem te veel. Zelf verdronk hij in zee. 'Mijn man zei tegen ons zoontje dat hij de boei niet mocht loslaten. Hij heeft dat ook zelf geprobeerd. Een vijftal keer, maar hij moest loslaten. Noa vertelde me welk geluid zijn vader maakte toen hij stikte in het water.'

Zelf bleef Noa ongedeerd. 'Hij heeft enkel wat striemen op zijn handen van het zich vastklampen aan het touw van de boei.'

Toen Veerle het rubberen bootje omgekeerd in zee zag drijven, wist ze dat er iets fout was. 'Ik zag Noa aan de boei hangen. Door de golven ging hij telkens weer kopjeonder. Ik ben naar hem gezwommen en riep dat hij niet mocht loslaten en dat mama bijna bij hem was. De hele tijd vroeg ik me af waar Daniel was. Tot ik aan de boei kwam. Het water is er heel helder en ik zag mijn echtgenoot op de bodem.'

'Ik ben hysterisch beginnen te roepen. Een Nederlander kwam mij en Noa helpen. Hij had zwemvliezen en probeerde Daniel omhoog te trekken, maar dat lukte niet.' Alles gebeurde onder de ogen van een strandredder. 'Vermoedelijk hield die de toeristenboot in het oog, omdat die een eindje verder bijna in de zwemzone zat. Ik kan niet begrijpen dat de redder niet alles meteen heeft gezien.'

Daniel werd door de reddingsdiensten uit het water gehaald en gereanimeerd. 'Hij gaf veel water over en ik zag mijn man weer kleur krijgen. Ik kreeg een beetje hoop. Een Nederlander ontfermde zich over mij en de kindjes. We gingen even apart zitten. Een half uur later zei men dat ze gestopt waren met reanimeren.' Veerle vecht tegen de tranen.

Schaakliefhebber Daniel was bijzonder trots dat zijn zoontje van zes jaar al kon schaken. 'Mijn vader schaakt ook en zal hem met plezier les geven', vertelt Veerle. 'Daniel zou dat zeker hebben gewild. Hij was enorm zorgzaam voor zijn gezin en heeft enorm veel vrienden. Op 15 juli vierden we zijn 31ste verjaardag. Als hij een feestje gaf voor tien man, dan kwamen er bij wijze van spreken vijfhonderd.'

De uitvaartplechtigheid en crematie vinden dinsdag plaats in Wilrijk.

bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=VJ1UPB8V

Kiara

Re: Vader verdrinkt terwijl hij zijn zoontje redt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:07

Wat een verschrikkelijke momenten moet dat kind meegemaakt hebben......
Het hele gezin overigens.
Bijzonder, je leven te geven voor je kind, maar ik denk dat elke ouder dat gedaan zou hebben.
Ik hoop dat de nabestaanden het gemis een plekje kunnen geven.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:10

jeetje heb er kippenvel van
wat een drama...
heel veel sterkte voor de nabestaanden

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:12

Wat een traumatische gebeurtenis voor het jongetje.

Maar wat een held is die man zeg, zijn leven geven voor zijn zoontje, maar eigenlijk denk ik dat iedere ouder dat zou doen.

Ontzettend veel sterkte aan de nabestaanden, deze man is gestorven, maar wel als een held.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:26

Wat een verschikkelijk verhaal. Maar die man blijft voor altijd een held, zijn eigen leven heeft hij gegeven voor zijn zoon.

Ik ben zelf toevallig net een ruime week terug uit Lloret de Mar, daar varen deze boten ook. En inderdaad ze varen erg snel richting het strand wat gigantische golven opleverd. Ze maken op ongeveer 150 tot 200 meter de draai richting strand en de golven komen bij het strand nog steeds 50 tot 75 cm omhoog. Moet je nagaan hoe zulke golven dat geeft op zee zelf....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:31

Ben er stil van... Je vader voor je ogen zien verdrinken, dat beeld blijft je voor altijd bij, hoe jong je ook bent. Scheve mond

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:58

Mijn God, wat vreselijk!

Ben er helemaal stil van...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:46

Wat een held, die man... en wat een verschrikking voor alle betrokkenen!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:50

ik hoop dat er een klacht wordt ingedient tegen die boot!
en wat vreselijk! en die man, wat een held!
zijn leven gegeven voor zijn kind...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:51

Petje af voor die vader die zijn zoontje redde jammer genoeg heeft het hem het leven gekost, moedig van het kindje dat die niet losliet. Goh, dat kindje moet hebben afgezien, ik leef heel erg mee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:52

Jolliegirl schreef:

Ik hoop dat ze de regels aanscherpen voor álle boten daar. Ze varen namelijk allemaal met grote snelheid het strand op, van verschillende maatschappijen.
(stand loopt daar namelijk overal stijl af en de boot kan zeer laag varen, maar moeten wel tempo houden om het strand op te gaan, en dat gaat zo nu en dan wél te hard)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:53

A_lette schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik hoop dat ze de regels aanscherpen voor álle boten daar. Ze varen namelijk allemaal met grote snelheid het strand op, van verschillende maatschappijen.
(stand loopt daar namelijk overal stijl af en de boot kan zeer laag varen, maar moeten wel tempo houden om het strand op te gaan, en dat gaat zo nu en dan wél te hard)

oke dat wist ik niet.
nou idd dan scherpere regels voor die boten!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:54

Jeetje wat erg zeg. Je zou niet verwachten dat je als "ouder" in die omstandigheden kan verdrinken.. echt heel erg...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:43

Wat een vreselijk nieuwsbericht, dapper dat hij zijn zoontje gered heeft, helaas is hij hierbij zelf verdronken.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:47

Wat een verschrikkelijk iets om mee te maken, moet een trauma zijn voor het Jongetje.......

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:50

Jeetje wat een nachtmerrie voor dat gezin! Mooie gedachten dat hij zn leven heeft gegeven voor zn zoon, maar wat een gemis zal het zijn!!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:54

Jeetje, wat een nachtmerrie voor dat gezin! Verschrikkelijk.
Voor de vader hopelijk wel een troost dat hij als held is gestorven en het zeker niet voor niets is geweest. Hopelijk komen moeder en kind er weer bovenop samen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:59

Zat met vol ongeloof het verhaal te lezen.
Familie en vrienden heel veel sterkte!

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:48

ik heb overal kippenvel, dat arme jongetje.. die heeft zijn vader zien verdrinken. en wat ongelofelijk dapper van die man!
veel sterkte voor vrienden en famillie!

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 00:58

Wat erg Verdrietig
Familie en vrienden, heeel veel sterkte ..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 01:17

Wat een moedige vader...Maar ook: wat een moedig zoontje! Ongelooflijk verhaal... Voel ontzettend mee met moeder en zoon maar dat helpt hen natuurlijk niet Ach gut Maar als het zoontje op deze leeftijd al zoveel karakter kan komen. Denk ik dat hij op latere leeftijd zijn moeder nog vaak aan haar echtgenoot gaat herinneren...

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 01:45

Ik krijg er gewoon de rillingen van als ik dit zo lees Verdrietig. Arm zoontje dat zijn vader heeft moeten zien vechten voor z'n leven, verschrikkelijk. Ik vind het overigens wel heel knap dat dat knulletje zich zo kranig geweerd heeft en stug heeft volgehouden. Kan me enkel indenken hoe het moet zijn om je vast te klampen aan zo'n touw, steeds kopje onder te gaan en niet willen loslaten, omdat papa dat gezegd heeft.

Die vader is en blijft voor áltijd een held Ja. Ik leef ontzettend met het gezin mee, vreselijk.. Ach gut

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 02:00

Pff heftig...

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 02:35

Ik krijg het ontzettend benauwd van dit verhaal.
Wat vreselijk zeg..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:30

Verdrietig Zit hier met tranen in mijn ogen. Zoals het geschreven is zie je het voor je ogen gebeuren. Wat een tragisch voorval, zo erg dat dat kind dat zo heeft moeten zien gebeuren!