Wolven terug in NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Wolven terug in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:20

M'n moeder had gisteren een reportage gezien op NL1, dat ging over de terugkeer van wolven in Nederland. Hier zeiden ze dat het niet de vraag was óf, maar wanneer de wolven zouden terugkeren in Nederland.

Het schijnt dat er ook al wilde paarden leven in Nederland (wist ik ook niet Clown ) en dat dat een uitstekend gebied zou zijn voor wolven om te leven/jagen.

Mij lijkt het echt geweldig, wolven terug in Nederland Lovers . Maar dan moeten ze niet al het vee opvreten en boswandelaars aanvallen Clown

Wat vinden jullie ervan?

Klara16

Re: Wolven terug in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:23

Lijkt mij fantastisch!
die beesten vallen alleen mensen aan als ze half verhongerd zijn dus het zal zo'n vaart niet lopen...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:26

Ging waarschijnlijk over de Oostvaardersplassen.

Nou het zit zo. In Duitsland leven al wolven in het wild. Nederland grenst aan Duitsland. Natuurgebieden willen ze steeds meer met elkaar combineren (mogen boerderijen, dorpjes etc voor wijken Nagelbijten / Gniffelen ) en dan is er dus een kans dat er wolven en andere dieren gaan overlopen naar gebieden in Nederland en ze dus weer in het wild komen te leven.

Dus als lukt is het mooi, maar vind niet dat mensen voor natuur de dupe moeten worden. Nederland is nou eenmaal vol en of het dan realistisch is gebieden met elkaar te verbinden?

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:27

In nederland leven best veel wilde paarden, vooral bij de postbank bij arnhem en bij almere....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:27

Thats_Me schreef:
Ging waarschijnlijk over de Oostvaardersplassen.

Nou het zit zo. In Duitsland leven al wolven in het wild. Nederland grenst aan Duitsland. Natuurgebieden willen ze steeds meer met elkaar combineren (mogen boerderijen, dorpjes etc voor wijken Nagelbijten / Gniffelen ) en dan is er dus een kans dat er wolven en andere dieren gaan overlopen naar gebieden in Nederland en ze dus weer in het wild komen te leven.

Dus als lukt is het mooi, maar vind niet dat mensen voor natuur de dupe moeten worden. Nederland is nou eenmaal vol en of het dan realistisch is gebieden met elkaar te verbinden?

Dan knikker ik er liever een paar mensen uit... helaas zal dat wel niet gaan.... Huilen

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:32

@ Ninx: Helemaal mee eens Ja

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:37

Aranel schreef:
M'n moeder had gisteren een reportage gezien op NL1, dat ging over de terugkeer van wolven in Nederland. Hier zeiden ze dat het niet de vraag was óf, maar wanneer de wolven zouden terugkeren in Nederland.

Het schijnt dat er ook al wilde paarden leven in Nederland (wist ik ook niet Clown ) en dat dat een uitstekend gebied zou zijn voor wolven om te leven/jagen.

Mij lijkt het echt geweldig, wolven terug in Nederland Lovers . Maar dan moeten ze niet al het vee opvreten en boswandelaars aanvallen Clown

Wat vinden jullie ervan?

Dat verhaal keert inderdaad regelmatig terug. Zie ook [NM] wolven in oostvaardersplassen

M.b.t. die wilde paarden: Die hebben we niet in Nederland.
Wel zijn er kuddes paarden (die van nature helemaal niet voorkomen in Nederland) die in gevangenschap gefokt zijn en hier bewust zijn geïntroduceerd. Tot zover nog niets wilds dus.

De paarden staan hier als 'grasmaaiers' op omheinde gebieden (niets meer dan een grotere, wat ruigere weide dus), waar hun aantallen door bijvoeren op een onnatuurlijk hoog peil worden gehouden.
Zie hier je 'wilde' paarden.

@Thats_Me: Die wolven komen momenteel slechts incidenteel voor in het dunbevolkte uiterste oosten van Duitsland. Tegen de grens met Polen en Tsjechië.
De kans dat ze zich zelf verspreiden door de veel dichter bevolkte delen tot aan het al helemaal dichtbevolkte Nederland is bijna nul.
Voeg daarbij de maatschappelijk zeer breed gedragen (en voor veeboeren niet geheel onterechte) angst voor wolven en het is duidelijk dat ze in ieder geval niet de kans krijgen om hier vanzelf te komen.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:37

Ik heb de documantaire gezien gisteren, de natuurbeheerders waren ervan overtuigd dat de wolven geen mensen zouden aanvallen.
Onze eigen dieren zouden eenvoudig kunnen worden beschermd door vlaggetjes te bevestigen aan de omheining, hier zouden wolven nooit onderdoor durven lopen. Vraag me af of dat wel binnen het landschap past, als alle weides met vlaggetjes worden omheind.
De wolf zelf zullen we dus niet gaan zien, alleen af en toe uitwerpselen of een pootafdruk. Verdrietig
De wolven zullen trouwens eerst in Drenthe komen, en daarna pas in andere natuurgebieden in Nederland.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:45

maximiliaan schreef:

Zo lekker kort door de bocht reageren jullie. Het zal jou huis maar wezen. Wordt je ook niet blij van.

Vaak zijn het ook nog boerenbedrijven die al jaren lang bestaan, soms wel 100den jaren. Tuurlijk krijgen ze een vergoeding ervoor maar dat is meestal veelste weinig om overnieuw te kunnen beginnen.

Nederland is gewoon te klein voor echt natuur. De meeste bossen (dacht zelfs alle maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen )zijn aangeplant. Dieren worden uitgezet om net te doen of ze wéér terug zijn in Nederland (bevers). Tja wie houden we nu voor de gek? Gewoon ons zelf.

Ga graag naar een natuurgebied en vind het ook belangrijk dat kinderen de natuur in gaan, zodat ze meer leren dan alleen het stadsleven. Maar blijf wel realistich Nederland is klein en doordat er al weinig plek is voor mensen kan er gewoon weg weinig ruimte over blijven voor Natuur.

Ik vind Nederland dan ook niet geschikt voor wolven. Die hebben de ruimte nodig en dat kunnen we hier in Nederland niet bieden.

@oomens dat weet ik dat de kans klein is. Wolven komen er niet veel voor maar volgens natuurmensen kunnen ze zo via, via naar Nederland komen. Dus vandaar dat ik het even aanhaalde Knipoog

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:48

Het gaat ook niet om de enkele boederijen die zouden moeten verdwijnen want daar is nog ruimte genoeg, maar het gaat om de grote steden zoals almere wat aantal jaren geleden uit de grond is gestampt om er maar mensen kwijt te kunnen.

Nederland is gewoon te vol en dit is helemaal niet kort door de bocht maar dit is een feit waarom denk je anders dat er zo'n probleem wordt gemaakt van immigratie?

Edit: En die reactie, dan knikker er liever een paar mensen uit maar dat zal helaas wel niet gaan, kan je ook wel een beetje met een korreltje zout nemen, niet waar?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:54

maximiliaan schreef:
Het gaat ook niet om de enkele boederijen die zouden moeten verdwijnen want daar is nog ruimte genoeg, maar het gaat om de grote steden zoals almere wat aantal jaren geleden uit de grond is gestampt om er maar mensen kwijt te kunnen.

Nederland is gewoon te vol en dit is helemaal niet kort door de bocht maar dit is een feit waarom denk je anders dat er zo'n probleem wordt gemaakt van immigratie?

Tuurlijk wel je bent het met ninx eens dat je er liever mensen uitknikkert voor natuur. Dat vind ik kort door de bocht. Boerderijen zijn als eerste de klos. Om de grote steden worden vaak wildbruggen etc. gemaakt zodat het natuur wel verder kan. Maar er zijn altijd mensen de dupe! en dat vind ik niet kunnen. Eerst zorgen we er voor dat er woonplekken komen door natuur daarvoor te gebruiken en steden te bouwen etc. en dan zijn die er en willen we mensen er weer uit zetten om natuur te maken. Dat vind ik echt niet kunnen.

Maar zoals ik al zei ik zie het net gebeuren. Idee is leuk maar Nederland is gewoon te vol.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:38

Bedenk eens wat voor een verademing het zou zijn voor al onze jagers !!! hoeven ze niet meer elk weekend op pad om de "wildstand" onder controle te houden (lees: semi-tamme fazanten uitzetten zodat ze die volgend weekend neer kunnen knallen )

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:08

Ik zal het best goed vinden als de wolf terugkomt, al denk ik dat de leefgebieden hier in NL veel te klein zijn voor die dieren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:21

Thats_Me schreef:

De natuur is door de mens de dupe geworden.

Nederland wordt steeds voller, en dat is er jammer (zacht gezegd) voor de natuur. Ik hoop daarom dat de wolven snel weer terugkomen. Een beetje balans in de natuur mag wel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:49

magda_90 schreef:
Thats_Me schreef:

De natuur is door de mens de dupe geworden.

Nederland wordt steeds voller, en dat is er jammer (zacht gezegd) voor de natuur. Ik hoop daarom dat de wolven snel weer terugkomen. Een beetje balans in de natuur mag wel.

Ja daarom. Zoals ik al zei eerst pakken we de natuur af voor huizen. Is dat gedaan moeten die mensen het weer terug geven. Dat vind ik dus echt niet kunnen.

Zie graag veel natuur maar niet op zo'n manier. Daarbij mens is ook natuur alleen zien we dat niet omdat het gewoon is. Wij zijn ook gewoon een diersoort waar er alleen een beetje heel veel van zijn op de aardbodem Nagelbijten / Gniffelen

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:58

whaha dan moeten de dieren ons neerschieten net zoals wij bij duiven doen Tong uitsteken
Maar ik ben het helemaal met Magda_90 eens dat de natuur de dupe is geworden dankzij de mensen.
Dat voor die natuurgebieden die mensen moeten wijken is natuurlijk heel vervelend, maar mensen hebben verschillende meningen.
Mensen klagen hier in Nederland dat er te weinig natuur is, dan willen ze de natuurgebieden hier en in Duitsland combineren en dan klagen andere mensen weer dat zìj dan moeten verhuizen.
Voor de regering snap ik best dat ze dan moeilijk rekening kunnen houden met iedereen.
En nogmaals is het echt heel banketstaaf als net jìj daar woont en dat jij maar je spullen moet pakken en ergens anders moet gaan wonen omdat het natuurgebied daar word gecombineerd met een andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:49

Thats_Me schreef:

Ik vind andersom ook niet goed, natuur de dupe van mensen.. en dat gebeurd door heel Nederland heen continu, dus waarom zou de mens dan niet eens een eigen strategisch bedacht stukje grond terug kunnen geven aan de natuur? We nemen al zoveel.. daar moet wat tegenover staan en niet omdat dat eerlijk is, maar simpelweg omdat dat gewoon noodzakelijk is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:52

idinn schreef:
Thats_Me schreef:

Ik vind andersom ook niet goed, natuur de dupe van mensen.. en dat gebeurd door heel Nederland heen continu, dus waarom zou de mens dan niet eens een eigen strategisch bedacht stukje grond terug kunnen geven aan de natuur? We nemen al zoveel.. daar moet wat tegenover staan en niet omdat dat eerlijk is, maar simpelweg omdat dat gewoon noodzakelijk is.

Is het ook niet. Maar dat is nou eenmaal al gebeurd jaren geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:57

Dat klopt, maar dan kan er nu best wel wat gewijzigd worden. Natuurlijk vervelend voor zo'n klein dorpje of 1 boerderij. Maar ging het met de Betuwe lijn ook niet zo? En ik ken mensen die woonde in een leuke straat, met niks in de buurt, alle ruimte. En sja dat moest een industrieterrein worden.. hele tijd geweigerd weg te gaan, dat ze als enige nog in hun huis zaten.. maar dat werd niks meer dus zijn ze alsnog weg gegaan, tegen hun zin in.

En hier liepen ze ook te zeuren over die Betuwe lijn. Nou die mensen wonen nu een 100 meter of iets meer verderop in kasten van huizen, die zijn er echt niet slechter van geworden dat ze verplicht weg moesten en uitgekocht zijn!

Als het daarvoor kan, moet het ook kunnen voor de natuur. En daarbij zijn er vast ook weleens mogelijkheden waarbij een dorp of boerderij gewoon in het plan gevoegd kan worden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:27

Mist schreef:
Bedenk eens wat voor een verademing het zou zijn voor al onze jagers !!! hoeven ze niet meer elk weekend op pad om de "wildstand" onder controle te houden (lees: semi-tamme fazanten uitzetten zodat ze die volgend weekend neer kunnen knallen )

Je moet niet over zaken praten waar je geen verstand van hebt...

Het uitztten van fazanten om vervolgens dood te schieten is niks meer dan pleasure-hunting.

Niet dat mijn vader, zus en broer niet zonder plezier jagen, integendeel, mar echte JAGERS zijn de natuurbeheerders in persoon en houden zich niet bezig met dit soort praktijken. Dat gaat tegen hun principe's in, immers heeft het niks met beheer te maken maar gewoon met het schieten op zich.

En bedenk je dat de wolf op den duur niet genoeg heeft aan onze zieke konijnen en schaarse aanbod aan hazen. En wat te denken van onze reepopulatie die juist met hulp van de jager weer zo omhoog is geschoten? Moet dat nu allemaal aangevroten worden door wolven? En hoeveel wolven mogen er komen, hoe gan we het beleid op de wolf afstellen....? Wat moeten we veranderen? Imeers hebben ze het niet gered, waarom nu wel?...Een schaap/lam zal ook zeker interessant gaan worden...In yellow Stone Park rennen wolvenroedels achter reusauchtige herten aan en hier moeten ze het maar doen met een konijntje/hasje/reetje?? En is ons land niet veel te klein voor de KILOMETERS lange jachten van de wolvenroedel?

Nou ja, misschien dat het kan, mits het onder beheer van jagers blijft en men niet de "natuur van Nederland" (ahum, spreek liever van cultuur) zijn vrije loop wil geven, want dat gaat 'm niet worden.

In ieder geval, gebruik niet de term jagers om ze met deze praktijken in verband te brengen, das namelijk erg fout...!
Laatst bijgewerkt door Adil op 14-07-08 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:31

Omdat de brandstofprijzen de lucht inschieten, is er tegenwoordig steeds meer sprake van biobrandstof.
Om biobrandstof te kunnen maken, en voor de mensen genoeg voedsel aan te kunnen bouwen, hebben we straks ook in Nederland iedere vierkante meter nodig. Er wordt nu al gesproken om voorheen braakliggend terrein en land dat aan natuurmonumenten ter beschikking werd gesteld, weer voor de landbouw te gebruiken. Ik denk zomaar dat daar dan geen plek voor gaan zijn om bestaande natuurgebieden uit te breiden, laat staan met elkaar te verbinden. De wolf zal dan ook geen mogelijkheid krijgen om zich in Nederland te settelen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:39

daar heb ik een hele tijd terug een topic over geopend bij nieuws en maatschappij. gok dat je het over de oostvaarderse plassen hebt Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:40

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:09

Thats_Me schreef:
maximiliaan schreef:

Zo lekker kort door de bocht reageren jullie. Het zal jou huis maar wezen. Wordt je ook niet blij van.

Vaak zijn het ook nog boerenbedrijven die al jaren lang bestaan, soms wel 100den jaren. Tuurlijk krijgen ze een vergoeding ervoor maar dat is meestal veelste weinig om overnieuw te kunnen beginnen.

Nederland is gewoon te klein voor echt natuur. De meeste bossen (dacht zelfs alle maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen )zijn aangeplant. Dieren worden uitgezet om net te doen of ze wéér terug zijn in Nederland (bevers). Tja wie houden we nu voor de gek? Gewoon ons zelf.

Ga graag naar een natuurgebied en vind het ook belangrijk dat kinderen de natuur in gaan, zodat ze meer leren dan alleen het stadsleven. Maar blijf wel realistich Nederland is klein en doordat er al weinig plek is voor mensen kan er gewoon weg weinig ruimte over blijven voor Natuur.

Ik vind Nederland dan ook niet geschikt voor wolven. Die hebben de ruimte nodig en dat kunnen we hier in Nederland niet bieden.

@oomens dat weet ik dat de kans klein is. Wolven komen er niet veel voor maar volgens natuurmensen kunnen ze zo via, via naar Nederland komen. Dus vandaar dat ik het even aanhaalde Knipoog

Helemaal mee eens! Ze zouden 100 wolven loslaten in Nederland! 1 roedel van 10 wolven heeft een gebied nodig zo groot als Nederland!!!
Stel idioten! Nederland zit al te vol voor mensen... laat staan voor deze dieren!!!
Als er eens sprake is van een poema in Nederland staan we allemaal op de achterste poten, maar 100 wolven is geen probleem.... Koe Vork

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:19

Mist schreef:

Dan gaan ze op wolvenjacht net als in Rusland en Oost-Europa Clown