Citaat:Blinde redt geleidehond uit kaken staffordshire
.
DEN HAAG - Een 53-jarige blinde Hagenaar is gewond geraakt toen hij met gevaar voor eigen leven zijn geleidehond uit de kaken van een agressieve American staffordshire redde.
De man, die uit angst voor represailles niet met zijn naam in de krant wil, liep vorige week in de duinen bij Scheveningen met zijn trouwe labrador Mauritz. "Ik laat hem vaak ook even loslopen in het uitrengebied daar. Hij speelt dan lekker met de andere honden die daar komen. Maar dit keer hoorde ik dat er eentje op hem afkwam die erg agressief klonk en steeds gromde."
Even later hoorde hij zijn blindengeleidehond ineens hard piepen en gillen. "Ik heb geen moment getwijfeld en ben om me heen gaan grijpen. Het lukte me om die stafford van Mauritz af te krijgen, maar toen werd ik ineens gebeten."
Met twee bebloede armen ging de man eerst naar huis, maar bracht uiteindelijk toch maar een bezoek aan het ziekenhuis. "Ik kreeg een tetanusprik, antibiotica en een hele zwik pijnstillers. Sindsdien durf ik de straat niet meer op", vertelt de aangeslagen man.
Schade
De man is vooral verbolgen over het feit dat de eigenaar van de agressieve hond niets deed om de honden uit elkaar te halen. "Over mijn verwondingen zei hij zelfs dat ik er maar niet tussen had moeten springen. Maar ik laat mijn hond toch niet aanvallen."
De Stichting KNGF Geleidenhonden is erg geschrokken door het drama rond een door hun getrainde viervoeter. "We maken ons grote zorgen over het herstel van de cliënt. En we moeten gaan beoordelen of Mauritz zijn werk nog goed kan doen. Eventuele schade zullen we zeker verhalen op de eigenaar van de staffordshire", aldus directrice Ellen Greve.
De Haagse politie heeft inmiddels een bijtrapport gemaakt en gaat aan de hand daarvan bekijken of de hond in beslag genomen moet worden.
Triest zo iets. Ik denk idd dat die blindegeleidehond zijn werk nooit meer goed zal doen.
Arm dier en arme man.

En dan moet ie ook nog bang zijn voor represailles