Citaat:Vier zitplaatsen voor één toilet
NS schrapt toilet in treinen
UTRECHT - Tot grote woede van treinreizigers willen de Nederlandse Spoorwegen en spoorwegbeheerder ProRail het aantal beschikbare toiletten in treinen en op stations in de toekomst aanzienlijk verminderen.
Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) eist dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen alsnog dwingt nieuwe stoptreinen te voorzien van toiletten.
Naast NS beschikken de Achterhoekse treinen van Syntus eveneens niet over toiletten.
"Zonder overleg heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene bankjes nagenoeg alle toiletten afgesloten. In de hele trein is soms maar één toilet beschikbaar. En vaak is zo'n wc ook nog defect", aldus Rikus Spithorst namens de consumentenorganisaties. Eerdere adviezen om wel toiletten te plaatsen heeft de NS naast zich neergelegd.
"We ontvangen veel klachten over het verdwijnen van toiletten. Het niet voorzien in toiletvoorzieningen staat ook op gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak een rolstoel te kunnen gebruiken in de trein", benadrukt Spithorst. Binnen de Locov zijn o.a. de ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, samenwerkende ouderenorganisaties en Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) aangesloten.
Op nieuwere, nog te bouwen stations zoals Amsterdam Holendrecht komen eveneens geen toiletten.
De NS bevestigt het schrappen van toiletten. De maatregel levert volgens het spoorbedrijf per geschrapte toilet vier extra zitplaatsen op. Bovendien wordt er te weinig gebruik gemaakt van de toiletten.
"Er zijn plannen om in onze nieuwe stoptreinen, de Sprinters, geen toiletten meer toe te passen. Daarnaast worden wij geconfronteerd met vernieling en vervuiling", laat Ernst Japikse, directeur Klantenservice van NS in een reactie weten. "NS heeft al eerder gereden met treinen zonder toilet, zoals op de Hofpleinlijn en tussen Zoetermeer en Den Haag."
"De spoorsector heeft dus weer eens niet nagedacht. Op stations waar treinen mét toilet stoppen zijn wc's. Op stations waar treinen zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je sanitaire nood dus niet terecht. Dit is echt schandalig", zegt Spithorst. De 64-jarige Hennie van de Laan uit Oegstgeest, al ruim 40 jaar chronisch blaaspatiënt, is furieus op het spoorwegbedrijf. Zij kwam letterlijk in hoge nood te zetten.
Ze kreeg het advies maar een plastic zakje te gebruiken om voortaan in een overvolle stoptrein haar behoefte te doen. Een klacht bij de NS werd afgedaan met een excuusbriefje. "Het is belachelijk dat ik niet meer met de stoptrein naar mijn kinderen kan reizen. Met angst en beven zit in ik de trein. Bang voor vertragingen onderweg."
Ik hoorde dit gisteren al op het radionieuws voorbij komen. Dat is toch echt te belachelijk voor woorden?
Moet je eens van Rotterdam naar Groningen reizen ofzo, zit je even dik drie uur in de trein en dan zonder toilet? Nee, dat is echt promotie om mensen met het openbaar vervoer te laten reizen. Als je met de auto reist en je moet plassen, stop je gewoon bij een benzinestation.
Nu zul je dus moeten hopen dat de trein geen vertraging heeft en dat je dus op grote stations, waar de trein net iets langer blijft staan, even snel naar het toilet kunt rennen. Mét het risico dat je de trein vervolgens mist (of hem wel haalt, maar je zitplaats kwijt bent).
Nee, ik vind dit niet echt een strakke actie van de NS.