NS schrapt toilet in treinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:53

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1438 ... ml?cid=rss
Citaat:
Vier zitplaatsen voor één toilet

UTRECHT - Tot grote woede van treinreizigers willen de Nederlandse Spoorwegen en spoorwegbeheerder ProRail het aantal beschikbare toiletten in treinen en op stations in de toekomst aanzienlijk verminderen.

Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) eist dat minister Camiel Eurlings (Verkeer) de Nederlandse Spoorwegen alsnog dwingt nieuwe stoptreinen te voorzien van toiletten.

Naast NS beschikken de Achterhoekse treinen van Syntus eveneens niet over toiletten.

"Zonder overleg heeft de NS ook in de dubbeldekstreinen met de groene bankjes nagenoeg alle toiletten afgesloten. In de hele trein is soms maar één toilet beschikbaar. En vaak is zo'n wc ook nog defect", aldus Rikus Spithorst namens de consumentenorganisaties. Eerdere adviezen om wel toiletten te plaatsen heeft de NS naast zich neergelegd.

"We ontvangen veel klachten over het verdwijnen van toiletten. Het niet voorzien in toiletvoorzieningen staat ook op gespannen voet met de wettelijke verplichting dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een zwakke blaas is in die zin niet anders dan de noodzaak een rolstoel te kunnen gebruiken in de trein", benadrukt Spithorst. Binnen de Locov zijn o.a. de ANWB, Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad), Fietsersbond, samenwerkende ouderenorganisaties en Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) aangesloten.

Op nieuwere, nog te bouwen stations zoals Amsterdam Holendrecht komen eveneens geen toiletten.

De NS bevestigt het schrappen van toiletten. De maatregel levert volgens het spoorbedrijf per geschrapte toilet vier extra zitplaatsen op. Bovendien wordt er te weinig gebruik gemaakt van de toiletten.

"Er zijn plannen om in onze nieuwe stoptreinen, de Sprinters, geen toiletten meer toe te passen. Daarnaast worden wij geconfronteerd met vernieling en vervuiling", laat Ernst Japikse, directeur Klantenservice van NS in een reactie weten. "NS heeft al eerder gereden met treinen zonder toilet, zoals op de Hofpleinlijn en tussen Zoetermeer en Den Haag."

"De spoorsector heeft dus weer eens niet nagedacht. Op stations waar treinen mét toilet stoppen zijn wc's. Op stations waar treinen zónder toilet stoppen kun je als reiziger voor het lenigen van je sanitaire nood dus niet terecht. Dit is echt schandalig", zegt Spithorst. De 64-jarige Hennie van de Laan uit Oegstgeest, al ruim 40 jaar chronisch blaaspatiënt, is furieus op het spoorwegbedrijf. Zij kwam letterlijk in hoge nood te zetten.

Ze kreeg het advies maar een plastic zakje te gebruiken om voortaan in een overvolle stoptrein haar behoefte te doen. Een klacht bij de NS werd afgedaan met een excuusbriefje. "Het is belachelijk dat ik niet meer met de stoptrein naar mijn kinderen kan reizen. Met angst en beven zit in ik de trein. Bang voor vertragingen onderweg."

Ik hoorde dit gisteren al op het radionieuws voorbij komen. Dat is toch echt te belachelijk voor woorden?

Moet je eens van Rotterdam naar Groningen reizen ofzo, zit je even dik drie uur in de trein en dan zonder toilet? Nee, dat is echt promotie om mensen met het openbaar vervoer te laten reizen. Als je met de auto reist en je moet plassen, stop je gewoon bij een benzinestation.

Nu zul je dus moeten hopen dat de trein geen vertraging heeft en dat je dus op grote stations, waar de trein net iets langer blijft staan, even snel naar het toilet kunt rennen. Mét het risico dat je de trein vervolgens mist (of hem wel haalt, maar je zitplaats kwijt bent).

Nee, ik vind dit niet echt een strakke actie van de NS.

Anoniem

Re: NS schrapt toilet in treinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:54

Ga jij met de stoptrein van Rotterdam naar Groningen dan?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:55

dan ga ik dus zowiezo nooit meer met de trein!! Boos!
heb een zwakke blaas dus moet altijd wel naar de wc in de trein.. hoe smerig ze ook zijn..

lekker dan.. word nu dus een stuk minder mobiel.. heb geen rijbewijs namelijk.. Verdrietig

en dan niet te spreken over zwangere vrouwen en bejaarden die veel naar het toilet moeten!! Boos!

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:57

Imo is het idd ook niet echt geslaagd, maar dat vooral ook omdat ik vaak van Leeuwarden naar Den Bosh ga, met de trein. En dan is het toch wel fijn als er een toilet in de buurt is hoor Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:57

De toiletten in de NS treinen zijn echt ontzettend smerig. Nee hoor ik houd het liever op en ga nooit in de trein naar de wc.

Voor mij dus geen probleem dat ze de wc's afsluiten. Ook niet zo'n lekker idee dat iedereen zijn uitwerpselen zo op het spoor liggen bij doorspoelen. Echt een smerig gezicht en het stinkt ook wel.

Ik snap de NS heel goed en hoogzwangere vrouwen zullen wel niet met de trein reizen als ze zo vaak naar de wc moeten hoor LimaMambo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:58

Psst. het gaat alleen over stoptreinen wat ik hieruit opmaak Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:59

_Skess_ schreef:
De toiletten in de NS treinen zijn echt ontzettend smerig. Nee hoor ik houd het liever op en ga nooit in de trein naar de wc.

Voor mij dus geen probleem dat ze de wc's afsluiten. Ook niet zo'n lekker idee dat iedereen zijn uitwerpselen zo op het spoor liggen bij doorspoelen. Echt een smerig gezicht en het stinkt ook wel.

Ik snap de NS heel goed en hoogzwangere vrouwen zullen wel niet met de trein reizen als ze zo vaak naar de wc moeten hoor LimaMambo Knipoog

nee hoog zwangere vrouwen niet.. maar mensen met een blaas ontsteking ofzo.. of bejaarden.. die hebben ook vaak zwakke blazen..
nee goeie zet van de NS Huilen van het lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:00

dan ga je toch van te voren dat je de trein instapt naar de wc?..en als je blaasontsteking hebt dan ga je neem ik aan niet een eind reizen met de trein.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:01

Het is idd een probleem dat er steeds minder toiletten komen. Openbare toiletten in een stad zoals Purmerend zijn er niet, dus je moet altijd wel ergens opsteken, of je maakt gewoon gebruik van de sanitaire faciliteiten zonder dat het cafe of restaurant er wat aan verdient omdat er nog wat genuttigd wordt. Daar zijn ze dan ook niet blij mee.

Dat er geen openbare toiletten meer gemaakt worden op bepaalde stations vind ik ronduit schandalig.

En Nielsd, treinwagons die voor de stoptrajecten gebruikt worden, zijn die anders dan die voor de sneltreinen? Denk je nu echt dat de NS twee soorten wagons in gebruik gaat nemen? Voor je stoptraject, en de trein van Groningen naar Rotterdam?

Op het moment dat er toiletten aan boord zijn, behoren die gebruikt te kunnen worden. Afsluiten van toiletten vind ik niet kunnen. Als de wagons voor sneltrajecten ingezet gaan worden, gaan de conducteurs echt niet even alle toiletten openmaken hoor!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:01

Ik reis niet met de stoptrein van Rotterdam naar Groningen, maar op zulke lange trajecten rijden wel vaak dubbeldekkertreinen. In dit stuk staat al dat de toiletten in zulke treinen vaak afgesloten zijn.
Daarnaast gaf het nieuwsbericht op de radio gisteren aan dat ze in nieuwe dubbeldekkertreinen ook geen toiletten meer willen, omdat het 4 plaatsen scheelt.

En ik reis de laatste tijd regelmatig met de trein dat ik wel blij ben dat er een toilet is. Het valt mij heel erg mee met hoe het toilet eruit ziet, lang zo smerig niet als hier nu beweerd wordt. (ok ik ga niet op de bril zitten, maar dat doe ik sowieso zelden bij een openbaar toilet).

Cassidy

_Skess_ schreef:
dan ga je toch van te voren dat je de trein instapt naar de wc?..en als je blaasontsteking hebt dan ga je neem ik aan niet een eind reizen met de trein.

Beetje moeilijk als er op nieuw te bouwen stations ook geen toilet gemaakt wordt?

Limanade

_Skess_ schreef:

lekker makkelijk praten voor iemand die normaal de plas kan ophouden...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:02

_Skess_; soms is 3,5 uur wel erg lang Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb een paar jaar lang de trein genomen van Helmond naar Leeuwarden en dan nam ik wel de trajecten met de minste wachttijden op de stations, maar dan moet je echt wel ooit een keer naar de wc Haha!
Btw; ik moest laatst overgeven in de trein, ja was ziek en moest toch echt naar huis van mn werk op het station. Denk jij dat ik een wc kon vinden? Mwah, heb het maar in een afvalbakje gemikt voor zover dat ging, plastic zak had ik niet bij Nagelbijten / Gniffelen maar voor de medereizigers doe ik het toch liever op de wc Knipoog Uiteraard was toen ik uitstapte ook nergens een conducteur te vinden! (tijdens de reis zelf ook niet) dus heb niks kunnen zeggen Bloos

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:02

Ik neem wel eens een stoptrein als die eerder vertrekt en ik moet ergens overstappen hoor Scheve mond Als er dan ook op nieuwe stations geen wc's zijn, dan zit je wel lekker hoor... ( letterlijk en figuurlijk) Nou ja, zo komt de reden waarom die wc's altijd zo smerig zijn wel boven water Nagelbijten / Gniffelen Nodig mensen vooral niet uit om ze te gebruiken, want dan mag je ze er tenminsten uitslopen...

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:03

@ _Skess_ Ook al ga je van te voren naar het toilet, dan weet je toch nog niet zeker of je onderweg nog 'moet'? Lachen

En sommige treinen (Zoals de 'intercity' van L'warden naar R'dam centraal) Zijn tot Zwolle een stoptrein, en gaan dan verder als intercity.. maar voordat je bij Zwolle bent, ben je toch goed 1.5 uur verder..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:03

Lekker makkelijk gezegd trouwens, dat je niet moet reizen met de trein als je een zwakke blaas of blaasontsteking hebt.
Maar sommige mensen hebben nu eenmaal geen ander vervoermiddel, die kunnen dan dus maar helemaal niet reizen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:04

nielsd schreef:
Psst. het gaat alleen over stoptreinen wat ik hieruit opmaak Knipoog

Psst, begrijpend lezen is moeilijk zeker? Ik ga het niet verder vertellen hoor, maar ik zou het nog een keertje doorlezen.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:04

Ik vind dit geen goed idee. Zelf ga ik nooit op het toilet op de trein, maar er is altijd een bevolkingsgroep voor.
je sluit een hele bevolkingscategorie uit wanneer zwangere vrouwen en de oudere mensen met problemen, mensen met een blaasontsteking, etc. Als je deze groep wil uitsluiten + anderen, dan zal er nog minder met het OV gereden wordt + de inkomsten van bovenstaande mensen is de NS ook kwijt. Denk dat dit gepaard kan gaan met een heleboel klachten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:05

Felinde schreef:
En sommige treinen (Zoals de 'intercity' van L'warden naar R'dam centraal) Zijn tot Zwolle een stoptrein, en gaan dan verder als intercity.. maar voordat je bij Zwolle bent, ben je toch goed 1.5 uur verder..

Zouden de conducteurs eventueel aanwezige maar afgesloten toiletten na Zwolle weer openmaken?

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:06

_Skess_ schreef:

Waarom niet?
Stel je maar eens voor dat mensen die niet goed te been zijn altijd het OV nemen om naar het werk te reizen dit juist voor hebben...

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:06

weet je, het is eigenlijk zo arrogant dat iedereen zon hoge service verwacht van de NS. De NS moet een marktpartij worden, los van de overheid. Een marktpartij kan alleen overleven als hij zich concentreert op waar hij goed in is, en alleen diensten aanbied die rendabel zijn.
Het idee dat treinen midden op de dag of midden in de nacht rijden, ondanks dat ze bijna leeg zijn, is ook zo maf. Dat kan toch nooit geld opleveren?
Maar nee, dan is de NS opeens geen marktpartij meer maar een onderdeel van onze sociale staat. Iedereen (dus ook incontinente mensen)moet op elk gewenst moment overal naartoe kunnen reizen, voor een schappelijke prijs.

Ja, uhm, wat willen jullie nou?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:08

Silviabol schreef:
weet je, het is eigenlijk zo arrogant dat iedereen zon hoge service verwacht van de NS. De NS moet een marktpartij worden, los van de overheid. Een marktpartij kan alleen overleven als hij zich concentreert op waar hij goed in is, en alleen diensten aanbied die rendabel zijn.
Het idee dat treinen midden op de dag of midden in de nacht rijden, ondanks dat ze bijna leeg zijn, is ook zo maf. Dat kan toch nooit geld opleveren?
Maar nee, dan is de NS opeens geen marktpartij meer maar een onderdeel van onze sociale staat. Iedereen (dus ook incontinente mensen)moet op elk gewenst moment overal naartoe kunnen reizen, voor een schappelijke prijs.

Ja, uhm, wat willen jullie nou?

wat ik wil? gewoon kunnen pissen in de trein!

ik kan nu niet meer met de trein omdat ik een zwakke blaas heb en wel minimaal 1 keer in de 3kwartier naar de wc moet..
heb geen rijbewijs, mijn vriend wel maar ben dus afhankelijk van hem
woon in rotterdam en mijn familie in zwolle..
enige vervoer dat ik heb in mijn fiets en dat stuk ga ik dus echt niet fietsen!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:09

Ja Silviabol; als de overheid wil dat er meer met het OV wordt gereden, dan moeten ze niet de voorzieningen gaan inkrimpen. Juist de mensen die ze willen aanspreken met het meer met het OV zijn zakenmensen die anders uren in de auto zitten. Uren in de trein is dus de andere optie, maar uren in de trein zonder wc is niet altijd leuk hoor Clown (met de auto parkeer je nog even bij een benzinepomp oid Nagelbijten / Gniffelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:10

Cassidy schreef:
Felinde schreef:

Zouden de conducteurs eventueel aanwezige maar afgesloten toiletten na Zwolle weer openmaken?

Ja, ik weet dat je gewoon naar de WC kan in die trein.
En trouwens, meestal rijden voor de stoptreinen andere treinen dan de intercity´s. Wat ik hier lees is dat ze in de intercitytreinen niet verdwijnen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:13

Ja maar er rijd idd wel een stoptrein tussen Leeuwarden en Zwolle, die is wel erg lang hoor als je naar de wc moet Clown