zwijnen afschieten in verband met overlast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlina

zwijnen afschieten in verband met overlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 23:23

In Gelderland zouden 5200 wilde zwijnen moeten worden afgeschoten in verband met overlast. Dit "overschot " aan zwijnen is door verkeerd fokbeleid ontstaan, en nu moeten die zwijnen afgeschoten worden omdat ze lastig zijn. Ik vind dat echt schandalig, zinloos geweld zelfs. Er zijn toch ook teveel mensen, er zijn er zat die overlast veroorzaken, mogen die dan ook afgeschoten worden???

Tellie

Re: zwijnen afschieten in verband met overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:23

Het is inderdaad nodig om die beesten dan af te schieten. Anders gaat het hele ecosysteem er in dat gebied aan omdat die zwijnen alles omwoelen, opeten en kapot maken.

Heb je trouwens ook een bericht van het verhaalt wat je verteld? Link oid?

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:14

het was gisteren op tv
maar hoezo nodig, wat voor schade brengen ze dan meer aan dan al de mensen die de natuur naar de knoppen helpen, met vuiligheid overal?? De zwijnen doen wat de natuur hen ingeeft, wroeten etc, dus afschieten dan maar??

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:20

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:23

marlina schreef:
het was gisteren op tv
maar hoezo nodig, wat voor schade brengen ze dan meer aan dan al de mensen die de natuur naar de knoppen helpen, met vuiligheid overal?? De zwijnen doen wat de natuur hen ingeeft, wroeten etc, dus afschieten dan maar??

Ik woon zelf op de Veluwe.
De wilde zwijnen richten ontzettend veel schade aan aan al de landbouw gewassen.
Gelukkig hebben we de paardenwei goed afgerasterd en staat er continu stroom op de afrastering.
Langs de wei staan eiken en beuken en langs de afrastering is alles omgewroed door de wilde zwijnen.
Het lijkt alsof er iemand met een kraan heeft staan spitten.
Zo ziet je wei er ook uit als daar de zwijnen rond lopen.

Ze wroeten ook je maisveld om als ze de kans krijgen.
Als ze biggen hebben zijn ze levensgevaarlijk voor wandelaars.
Ze zijn hondsbrutaal want vorig jaar zag je ze pas wanneer het begon te schemeren en nu lopen ze om half 7 al langs de wei te wroeten.

Het voedsel voor de zwijnen word ook schaars wanneer ze met zovelen zijn.
Daardoor trekken ze naar de bebouwde kom met alle gevolgen van dien.
Als je hier 's avonds laat met de auto rijd wroeten er overal zwijnen langs de weg.
Je moet echt rustig rijden want ze steken zo voor je de weg over.

Hier op de Veluwe is maar plek voor 800 zwijnen...helaas voor de beesten....

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:48

Die beesten ploegen ook je hele tuin om!
Ik vind het een goed plan die beesten afteschieten. Ze hebben in iedergeval een leven in de vrije natuur gehad.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:16

marlina schreef:
De zwijnen doen wat de natuur hen ingeeft, wroeten etc, dus afschieten dan maar??

Nee, laten we het vooral niet doen, dan verhongert de helft aankomende winter vanzelf. Dan is het probleem ook opgelost Pling

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:03

En dan gaat iedereen weer zeuren dat je moet bijvoeren?! ik word hier zo moe van altijd, ik ben hevig tegen de jacht omdat het alleen maar symptoom bestrijding is. Laat wat natuurlijke vijanden los zou ik zeggen.. als mensen er last van hebben is het pech. Als jij naast een natuurgebied wilt leven dan moet je het voor lief nemen dat er wel eens wat verdwijnt (bv kippen door vossen/marters)

Het teveel aan zwijnen is onze schuld omdat we altijd alles zo in de hand moeten houden, zelfs het laten sterven door voedsel tekort is geen optie.. ondertussen dat de normaalste zaak van de wereld is.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:13

Benfan schreef:
En dan gaat iedereen weer zeuren dat je moet bijvoeren?! ik word hier zo moe van altijd, ik ben hevig tegen de jacht omdat het alleen maar symptoom bestrijding is. Laat wat natuurlijke vijanden los zou ik zeggen.. als mensen er last van hebben is het pech.

Ja dan moeten ze poema's lostlaten. Heeft die ene van vorig jaar (of is het al weer twee jaar geleden) meer soortgenoten.

Denk ook niet dat dat de oplossing is.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:45

Ik ben ook TEGEN het afschieten, precies om enkele redenen die hier genoemd zijn.

- Je laat het ten eerste ook wel erg ver komen als je er ineens zoveel dieren moet afschieten (voor 800 plaats nu ineens 5200 te veel Verward ), hou het dan beter bij en zorg dat er dan ook veel minder zijn dan het minimale dan hoef je ze niet steeds af te schieten (wel tijdelijke oplossing)

- uitzetten van natuurlijke vijanden (NV) is beter. De natuur regelt zichzelf wel. Teveel zwijnen dan hebben de NV genoeg te eten waardoor deze in sterk aantal toenemen en het zwijnenaantal afneemt. Maar dan zijn er weer zoveel (NV) dat deze verhongeren en het aantal NV weer afneemt en er weer meer zwijnen komen. Het zwijnenaantal neemt weer toen en zo gaan het in een mooie circel.

- Tja en als je daar woont weet je van tevoren dat de kans er is dat er zo'n dingen gebeuren. Moet je er niet gaan wonen. Klinkt simpel maar het is zo.

En als ze in de bebouwde kom komen omdat ze honger hebben, dan zorgen ze maar voor betere afrastering zodat dat niet gebeurt.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:51

Citaat:
- uitzetten van natuurlijke vijanden (NV) is beter. De natuur regelt zichzelf wel. Teveel zwijnen dan hebben de NV genoeg te eten waardoor deze in sterk aantal toenemen en het zwijnenaantal afneemt. Maar dan zijn er weer zoveel (NV) dat deze verhongeren en het aantal NV weer afneemt en er weer meer zwijnen komen. Het zwijnenaantal neemt weer toen en zo gaan het in een mooie circel.

En hoe wil je die natuurlijke vijanden dan uitzetten.
Want wolven enzo zie ik in Nedereland echt niet gebeuren.

En ja van mij mogen ze afgeschoten worden voor er gevaarlijke situaties ontstaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:58

Afschieten, je eigen veiligheid en je eigen voedsel gaan mij toch boven zoveel zwijnen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:05

Vraagje (serieus hoor, weet het echt niet): zijn er natuurlijke vijanden voor het zwijn die niet gevaarlijk zijn voor paarden, schapen, kippen, geiten, konijnen....of moeten alle mensen in de buurt dan alles tientubbel gaan beveiligen?

Verder in een schot laten afmaken (en ik denk toch wel nog zo veel mogelijk nuttigs van gebruiken?) of laten verscheuren door een natuurlijke vijand.
Dood zullen ze toch moeten, of ze verhongeren door het voedseltekort inderdaad.
En tje, van mensen zijn er inderdaad ook te veel, maar dat regelen we zelf ook wel onbewust (natuurrampen, oorlogen, hongersterfte..)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:10

Ik ben tegen die geitenwollesokken figuren die het zo nodig vonden om geen goed fokbeleid op te stellen want dat is niet natuurlijk........... waarvan dit dus het gevolg is.......! Lang leve de groene!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:11

spettic schreef:
marlina schreef:
het was gisteren op tv

Ik woon zelf op de Veluwe.
De wilde zwijnen richten ontzettend veel schade aan aan al de landbouw gewassen.
Gelukkig hebben we de paardenwei goed afgerasterd en staat er continu stroom op de afrastering.
Langs de wei staan eiken en beuken en langs de afrastering is alles omgewroed door de wilde zwijnen.
Het lijkt alsof er iemand met een kraan heeft staan spitten.
Zo ziet je wei er ook uit als daar de zwijnen rond lopen.

Ze wroeten ook je maisveld om als ze de kans krijgen.
Als ze biggen hebben zijn ze levensgevaarlijk voor wandelaars.
Ze zijn hondsbrutaal want vorig jaar zag je ze pas wanneer het begon te schemeren en nu lopen ze om half 7 al langs de wei te wroeten.

Het voedsel voor de zwijnen word ook schaars wanneer ze met zovelen zijn.
Daardoor trekken ze naar de bebouwde kom met alle gevolgen van dien.
Als je hier 's avonds laat met de auto rijd wroeten er overal zwijnen langs de weg.
Je moet echt rustig rijden want ze steken zo voor je de weg over.

Hier op de Veluwe is maar plek voor 800 zwijnen...helaas voor de beesten....

Ik sluit me hier volledig bij aan. Ben het een keertje met je eens, Spettic! Knipoog

Het is echt en plaag geworden, degene die de dieren heeft uitgezet heeft weinig rekening gehouden met het feit dat het verkeer zijn enige vijand is...

Toen ik vorig jaar tijdelijk midden in de bossen werkte kwam ik werkelijks dagelijks van die enorme dieren tegen op de scooter. Ze kijken niet uit hun doppen en zijn link met jongen. Als je ze raakt hangt er een boete aan je broek want ze zijn beschermd. Koe

Nu ligt er dus een volledig ecologisch systeem op zijn gat, er wordt enorm veel gesloopt waardoor potentieel voedsel voor andere dieren ook verloren gaat; de dieren zullen steeds agressiever gaan worden door gebrek aan voedsel, steeds meer de omliggende dorpen gaan plunderen en honger gaan lijden.

Da's lekker dan! Clown

Overigens smaken ze erg lekker, dus zie het probleem niet zo. Vingers aflikken Bloos

Had meer moeite met het feit dat de Konikpaarden in de polder stierven in een zware winter,w ant dat was de natuur.. Die omgeving was n.b. omheind, wat nou natuur? Boos! Ze hadden bijgevoerd moeten worden!

Zwijnen die worden neer geknald lijden echt niet lang... Barmhartiger dan verhongeren. Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:18

uitzetten van natuurlijke vijanden (NV) is beter. De natuur regelt zichzelf wel. Teveel zwijnen dan hebben de NV genoeg te eten waardoor deze in sterk aantal toenemen en het zwijnenaantal afneemt. Maar dan zijn er weer zoveel (NV) dat deze verhongeren en het aantal NV weer afneemt en er weer meer zwijnen komen. Het zwijnenaantal neemt weer toen en zo gaan het in een mooie circel.

Natuurlijke vijanden? Zoals wolven?.. Clown

Lijkt me leuke bedoening. Enig idee hoeveel toeristen hier rondfietsen op de Veluwe in de zomer?Is ineens je kind weg, gegil in de bosjes en het fietsje vind je terug..
Maar ja, het is nu eenmaal de natuur! Koe

Wij hebben helemaal geen natuur in Nl, werkelijk alles in gecultiveerd en daarw aar de mens in grijpt gaan dingen fout. Helaas. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:20

dat zijn diezelfde geitenwollen sokken figuren......... echt he, ongelovelijk!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:20

Is dat die muts van de partij voor de dieren?..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:21

vast een of andere wollige groene partij die zich inzet voor de dieren, voor de publieke opinie, want echt weten hoe het gaat snappen ze nog niet helemaal.......

Achut arm zwijntje, moet toch mogen leven...........

natuurlijk mag een zwijn leven, heel graag zelfs....... maar wij vergeten even voor het gemak dat wij mensen al het leefgebied van die beesten ingepikt hebben en hun hier dus GEEN natuurlijk bestaan kunnen hebben

En dan kan je redentwisten waar de fout ligt, dat is niet aan de orde......... aan de orde is dat dit feit er ligt en daar op gehandeld moet worden Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 26-06-08 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:23

Heeel wollig en groen met van die platte neusjes en krulstaartjes? Knipoog

Ik heb het idee dat ze ook enorm idealistisch en naief zijn.
Wat nou natuur.. Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:23

Precies Lachen het had voor die beesten eerlijker geweest als het in de kiem gesmoord was............

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:26

Precies, dit probleem speelt al jaren, en nu gaan ze actie ondernemen, eindelijk, en dan beginnen mensen ineens te stuiteren! Schiet mij maar lek, hoor! Clown
Dat met die Konikpaarden is ook totaal uti de hand gelopen; misschien is het slim dat die zgn dierenliefhebbers en belangrijke mensen op gaan houden met dergelijke plannen in NL; dit land leent zich er kennelijk gewoon niet voor. Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:27

en zo is het Lachen je kan het allemaal wel willen........... maar dat gaat gewoon niet Lachen

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:29

marlina schreef:
In Gelderland zouden 5200 wilde zwijnen moeten worden afgeschoten in verband met overlast. Dit "overschot " aan zwijnen is door verkeerd fokbeleid ontstaan, en nu moeten die zwijnen afgeschoten worden omdat ze lastig zijn. Ik vind dat echt schandalig, zinloos geweld zelfs. Er zijn toch ook teveel mensen, er zijn er zat die overlast veroorzaken, mogen die dan ook afgeschoten worden???

van mij wel haha

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:29

En dan zijn de dieren het haasje en dat is zo zonde..
Heb jij wel eens zwijn gegeten, Kiwiko?