Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
marlina schreef:het was gisteren op tv
maar hoezo nodig, wat voor schade brengen ze dan meer aan dan al de mensen die de natuur naar de knoppen helpen, met vuiligheid overal?? De zwijnen doen wat de natuur hen ingeeft, wroeten etc, dus afschieten dan maar??
marlina schreef:De zwijnen doen wat de natuur hen ingeeft, wroeten etc, dus afschieten dan maar??
Benfan schreef:En dan gaat iedereen weer zeuren dat je moet bijvoeren?! ik word hier zo moe van altijd, ik ben hevig tegen de jacht omdat het alleen maar symptoom bestrijding is. Laat wat natuurlijke vijanden los zou ik zeggen.. als mensen er last van hebben is het pech.
Citaat:- uitzetten van natuurlijke vijanden (NV) is beter. De natuur regelt zichzelf wel. Teveel zwijnen dan hebben de NV genoeg te eten waardoor deze in sterk aantal toenemen en het zwijnenaantal afneemt. Maar dan zijn er weer zoveel (NV) dat deze verhongeren en het aantal NV weer afneemt en er weer meer zwijnen komen. Het zwijnenaantal neemt weer toen en zo gaan het in een mooie circel.
spettic schreef:marlina schreef:het was gisteren op tv
maar hoezo nodig, wat voor schade brengen ze dan meer aan dan al de mensen die de natuur naar de knoppen helpen, met vuiligheid overal?? De zwijnen doen wat de natuur hen ingeeft, wroeten etc, dus afschieten dan maar??
Ik woon zelf op de Veluwe.
De wilde zwijnen richten ontzettend veel schade aan aan al de landbouw gewassen.
Gelukkig hebben we de paardenwei goed afgerasterd en staat er continu stroom op de afrastering.
Langs de wei staan eiken en beuken en langs de afrastering is alles omgewroed door de wilde zwijnen.
Het lijkt alsof er iemand met een kraan heeft staan spitten.
Zo ziet je wei er ook uit als daar de zwijnen rond lopen.
Ze wroeten ook je maisveld om als ze de kans krijgen.
Als ze biggen hebben zijn ze levensgevaarlijk voor wandelaars.
Ze zijn hondsbrutaal want vorig jaar zag je ze pas wanneer het begon te schemeren en nu lopen ze om half 7 al langs de wei te wroeten.
Het voedsel voor de zwijnen word ook schaars wanneer ze met zovelen zijn.
Daardoor trekken ze naar de bebouwde kom met alle gevolgen van dien.
Als je hier 's avonds laat met de auto rijd wroeten er overal zwijnen langs de weg.
Je moet echt rustig rijden want ze steken zo voor je de weg over.
Hier op de Veluwe is maar plek voor 800 zwijnen...helaas voor de beesten....
marlina schreef:In Gelderland zouden 5200 wilde zwijnen moeten worden afgeschoten in verband met overlast. Dit "overschot " aan zwijnen is door verkeerd fokbeleid ontstaan, en nu moeten die zwijnen afgeschoten worden omdat ze lastig zijn. Ik vind dat echt schandalig, zinloos geweld zelfs. Er zijn toch ook teveel mensen, er zijn er zat die overlast veroorzaken, mogen die dan ook afgeschoten worden???