Pitbullwet ingetrokken!!!!!!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Pitbullwet ingetrokken!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:46

Laatste nieuws:
Net op Radio 1 journaal.

Het verbod op het houden en fokken van Pitbull(achtige) honden wordt ingetrokken.
Minister Verburg trekt de in 1993 ingestelde maatregel in , zij ziet meer in andere maatregelen.

Meer info volgt.

las het op een ander forum!!! ben echt zo super blij! heb er tranen van over me wangen lopen!!!! Haha!

maar nu word het afwachten wat die andere maatregelen zijn..

Limanade

Re: Pitbullwet ingetrokken!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:49

beter nieuwsbericht met bron

09 Juni 2008
Verburg schaft regeling pitbulls af
Minister Verburg komt met een nieuwe regeling om mensen te beschermen tegen agressieve honden zoals pitbulls. De regeling uit 1993 wordt afgeschaft omdat die niet geleid heeft tot minder bijtincidenten met honden.

De minister volgt het advies op van de commissie-Van Sluijs. Die vindt het doden van pitbullachtige honden niet langer gerechtvaardigd, omdat het aantal incidenten gelijk is gebleven.

De commissie ziet meer in voorlichting aan hondenbezitters en in strengere plaatselijke verordeningen. Verburg wil honden nog wel kunnen doden als uit tests blijkt dat ze agressief zijn.

Bron : www.nos.nl

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:54

Ben hier denk ik niet zo blij mee.
Ze mogen van mij de wet best aanpassen,maar wel op zo'n dusdanige manier dat ze niet gelijk worden afgemaakt maar wel een muilkorf of iets dergelijks om moeten hebben.
Heb 2 ervaringen in het asiel meegemaakt,waar pitbulls bij betrokken zijn geweest en ik kan je zeggen dat het geen fijne ervaringen waren.
Deze mochten ze van mij wel afschieten.

Ben een dierenvriend,maar hoe sommige pitbulls worden gefokt is gewoon weg afschuwelijk.
Zelfs in nederland komen nog gevechten voor.

Ik zou zeggen; meer controle door de LID als er weer eens een TIP binnenkomt!!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:57

niet alleen het gefokt zijn maar ook d opvoeding
of eigenlijk voornamelijk de opvoeding is de boze factor

akci zoals je kan lezen in bovenstaaand stuk wil de minister
nog steeds de mogelijkheid tot afmaken bij gebleken valsheid

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:03

Het zal een keer tijd worden dat die wet wordt afgeschaft.
Vind het geen probleem als er nog wel agressietests gedaan worden,maar dan wel op alle honden... ook de tekkel van de buurvrouw kan een potentiéle moordenaar zijn.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:04

nickyu schreef:
akci zoals je kan lezen in bovenstaaand stuk wil de minister
nog steeds de mogelijkheid tot afmaken bij gebleken valsheid

Ja,idd is opvoeding(dat bedoelde ik ook eigenlijk Knipoog ) een groot probleem.
Ja,had het gepost en toen las ik het pas Bloos

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:05

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:09

Persbericht | 09-06-2008

Minister Verburg van Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wil een nieuwe regeling invoeren om te voorkomen dat kinderen het slachtoffer worden van agressieve honden. Tegelijk wordt de huidige Regeling Agressieve Honden (RAD) afgeschaft; volgens deze regeling worden pitbullachtige honden in beslaggenomen en gedood. De regeling kent ook een fokverbod en een verbod op het houden van deze honden. De RAD is in 1993 ingevoerd nadat drie kinderen door pitbulls werden doodgebeten. De commissie Van Sluijs, die de RAD op verzoek van minister Verburg evalueerde, concludeert dat de regeling niet leidt tot minder bijtincidenten.

Volgens de commissie Van Sluijs is de RAD niet effectief omdat het aantal bijtincidenten door de jaren heen hetzelfde is gebleven. Hoewel pitbullachtigen vaker dan andere honden betrokken zijn bij bijtincidenten, gaat het om slechts een klein deel van de pitbulls. Dat rechtvaardigt onvoldoende het doden van honden, vindt de commissie. Zij ziet veel meer in voorlichting aan hondenbezitters en in aanscherping van gemeentelijke APV's (Algemeen Plaatselijke Verordening).

Minister Verburg neemt vrijwel alle aanbevelingen van de commissie over. De honden die de afgelopen jaren in beslag zijn genomen op basis van de RAD worden nu per dossier door het Openbaar Ministerie beoordeeld. Zodra er geen sprake is van agressief gedrag worden de honden teruggegeven aan hun eigenaar. De eigenaren worden hierover per brief verder geïnformeerd. Omwille van de zorgvuldigheid kan dat enkele maanden duren.

'Maar', vindt Verburg 'elk bijtincident, is er één te veel'. Daarom wordt er een nieuwe regeling gemaakt die het mogelijk maakt om elke agressieve hond met een schofthoogte van minimaal 35 centimeter te onderwerpen aan een nieuwe gedragstest. Dergelijke gedragstesten bestaan al, maar zijn nog onvoldoende in staat om de agressiviteit van een hond te voorspellen. Daarom wordt er een nieuwe test ontworpen. Honden die agressief gedrag vertonen en waarbij uit de test blijkt dat het in de aard van de hond zit, kunnen alsnog gedood worden. Deze test wordt afgenomen door een gedragsdeskundige. Daarmee komt Verburg tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer, die vandaag een brief over de nieuwe regeling en het rapport van de commissie van wijzen heeft ontvangen.

Omdat burgemeesters een grote rol krijgen in het naleven van de nieuwe regeling, heeft de minister contact met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Burgemeesters kunnen op basis van het bestuursrecht honden in beslag laten nemen en onderwerpen aan de test. In ernstige gevallen kan ook gebruik gemaakt worden van het Wetboek van Strafrecht.
Persbericht

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:11

met de hond zelf is niks mis, van mij mogen ze de baasjes van de slechte pitbulls wel afschieten. Slecht fokken en slechte baasjes zijn toch altijd te oorzaak van een slechte hond. Hond kan er weinig aan doen in dat geval.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:16

Het aantal bij incidenten is niet toegenomen, alleen het aantal honden is wel verdrievoudigd. Ik ben niet voor doden van de dieren, maar ze mogen er gewoon niet zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:19

Goed plan Ja .
Vind die honden prachtig, maar ben wel bang dat het aantal bijt incidenten toe gaat nemen...

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:20

Citaat:
'Maar', vindt Verburg 'elk bijtincident, is er één te veel'. Daarom wordt er een nieuwe regeling gemaakt die het mogelijk maakt om elke agressieve hond met een schofthoogte van minimaal 35 centimeter te onderwerpen aan een nieuwe gedragstest.

En de hondjes onder de 35 cm dan...kunnen ook echt wel schade aanrichten..maarja in ieder geval goed nieuws. En idd het ligt 99 van de 100 x aan de mensen/baasjes van pittbulls die agressief worden die niet sporen!...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:24

Laatst bijgewerkt door Roadracer op 09-06-08 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:25

honden die uit het niets kinderen bijten horen zowiezo niet thuis in de samenleving.. en dat geld voor elk ras.. niet alleen voor pitbullachtigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:29

LimaMambo schreef:
honden die uit het niets kinderen bijten horen zowiezo niet thuis in de samenleving.. en dat geld voor elk ras.. niet alleen voor pitbullachtigen

Ben ik gedeeltelijk met je eens. Een bijtende hond is een bijtende hond, maakt mij niet uit of dat een pitbull of een golden retriever is. Maar in 'vanuit het niets' bijten geloof ik niet zo. Daar gaat meestal wel iets aan vooraf, zeker met kinderen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:31

RedPassion schreef:
LimaMambo schreef:

Ben ik gedeeltelijk met je eens. Een bijtende hond is een bijtende hond, maakt mij niet uit of dat een pitbull of een golden retriever is. Maar in 'vanuit het niets' bijten geloof ik niet zo. Daar gaat meestal wel iets aan vooraf, zeker met kinderen.

is ook zo..
en daarom gaan ze dus nu een test doen ipv gelijk lukraak afmaken
blijkt de hond niet agressief kan die gewoon weer terug naar de eigenaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:34

Ja, dat vind ik een heel goede ontwikkeling. Hopelijk gaat het in de praktijk allemaal werken.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:39

RedPassion schreef:
Ja, dat vind ik een heel goede ontwikkeling. Hopelijk gaat het in de praktijk allemaal werken.

hope so.. er word iig niet meer gekeken naar uiterlijk.. Haha!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:41

dit werd eens tijd en hopelijk worden nu ook de
baasjes gestraft van de daadwerkelijke pittbulls die ze helemaal gek maken totdat ze een x bijten
het is zo een geweldig ras wat bij mij op NR 1 staat van honden ras.

dit is echt super nieuws Lachen

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:41

Hehe ze worden eindelijk verstandig daar.
Ik vind wat ze nu willen beter dan de rad regeling.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:04

SUPER !!! Eindelijk !!!

Ik ben zoooo blij !! Haha!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:06

Meen je toch niet? Een vriendin van mij is ooit aangevallen door zo'n beest en ben sinds dien echt bang voor die honden..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:08

Celede_x schreef:
Meen je toch niet? Een vriendin van mij is ooit aangevallen door zo'n beest en ben sinds dien echt bang voor die honden..

Elke hond kan aanvallen hoor, t spijt me zeer en heel erg voor die vriendin.
Ik vind het super, gewoon onzin om beesten af te maken omdat ze " gevaarlijk " zouden zijn.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:10

Lachen Lachen !! Haha!
Beter om

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:11

Vind ik ook niet meer dan normaal dat deze wet is ingetrokken.
Het is toch niet normaal om een hond alleen al af te maken vanwege zijn ras Boos!
Meestal licht het probleem bij de baas, kan ook wel in de bloedlijn zitten, maar tref hier dan een regeling voor! Er zijn maar zat andere hondenrassen waar ook agressievelingen tussen zitten, zelfs bij de liefste rassen komt het nog voor