voor of tegen het koningshuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlina

voor of tegen het koningshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 21:59

hoort het koningshuis nog wel in onze huidige maatschappij?? of is het meer iets voor film en sprookjes.
Ik vind dat het koningshuis achterhaald is en dat het tijd wordt om over te stappen naar een republiek, gewoon een gekozen president. Weg met al het belastinggeld dat richting koningshuis gaat, daar kan veel zinniger mee omgegaan worden, daarbij zijn onze koninging en diverse prinsen en prinsessen al rijk zat zeker.
graag jullie ideeën en meningen.

Shadow0

Re: voor of tegen het koningshuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:22

Als je kijkt naar de landen die een president als staatshoofd hebben, dan geloof ik niet dat het enorm veel uitmaakt qua belastinggeld. Daarnaast vind ik de gekozen president absoluut niet goed werken, het schenkt veel te veel aandacht, aanzien en macht aan 1 persoon. Democratischer wordt het er ook niet echt van. De manier waarop de verkiezingscampagnes worden gevoerd in (bijvoorbeeld) Amerika, met veel spelen op de persoon en veel minder op inhoud, vind ik helemaal niet positief. En dat is toch iets wat gaat gebeuren als je direct personen kiest.

Ik ben geen enorme koningshuisfan, maar zolang het alternatief niet beter is, mag het wat mij betreft beslist blijven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:36

Inderdaad shadow, het koningshuis is veel goedkoper dan een president en ik vind ook nog eens dat ze het helemaal niet zo gek doen. Maar wij Nederlanders zijn nou eenmaal goed in zeuren, zeker als het om geld gaat. Maar er is niemand die eens goed naar het alternatief kijkt. Daarnaast moeten we nou eenmaal niet vergeten dat de macht ligt bij de premier, die is verantwoordelijk voor alles wat de Koning(in) zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:15

Ik ben tegen de geld verkwisting naar het koningshuis toe.
Maar dat ben ik ook als het gaat om presidents verkiezingen.
Dus wat dat betreft maakt het geen donder uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:38

Ik ben geen voorstander van het koningshuis. Eigenlijk vind ik dat de bijlage alleen voor de zittende koning/koningin moet zijn. Alle aanhang en kinderen gaan maar gewoon werken voor de centjes. Dat zou al enorm schelen qua belastinggeld.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:26

het koningshuis mag van mij vandaag nog worden afgeschaft.
het is niet meer van deze tijd en veel te duur.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:30

Ik ben tegen het koningshuis.. Ik vind ze ook veel te duur, al die belachelijke 'staatsreisjes' die ze maken. Maar ik troost me ook met de gedachte dat een president veel duurder is.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:39

Ik heb geen moeite met het koningshuis.
Alles heeft zijn prijs.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:10

afschaffen, heeft geen waarde vind ik.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:13

faye schreef:
Ik ben geen voorstander van het koningshuis. Eigenlijk vind ik dat de bijlage alleen voor de zittende koning/koningin moet zijn. Alle aanhang en kinderen gaan maar gewoon werken voor de centjes. Dat zou al enorm schelen qua belastinggeld.

Precies. Dat zou al een hoop schelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:18

Jullie hebben tenminste nog een leuk koningshuis...

Ik zou het heel vreemd vinden om hier een president te hebben ipv een koning, ook al heeft die koning niet veel (niets) te zeggen. Waarschijnlijk zal die ook niet veel minder verdienen. Moet wel zeggen dat ik de dotaties voor het Belgische koningshuis wel belachelijk hoog vind...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:22

Ik vind het prima dat we een koningshuis hebben, zeker in de vorm die wij hebben. Wat is er mis met het hebben van een echte vorst(in)? Een president kost zeker zoveel als het niet meer is, en het heeft wel wat. Nederland is een land van tradities en van een rijke geschiedenis, en daarin past een vorst(in)

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:13

Ik ben tegen het koningshuis omdat het niet democratisch is en dus ook erg achterhaald. Het kost een heleboel geld en het enige wat dan uiteindelijk bij de burger terecht komt zijn de Privé, Weekend en Story waarin hun vakanties (van ons geld) staan beschreven....

Een president is een stuk democratischer. Je kan ook een president en een premier nemen, dan is de macht al wat gelijker verdeeld. Het geld wat je kwijt bent aan een president ben je ook nu kwijt, aan Balkenende. En het koningshuis verdient miljoenen....ook al doe je er nog een premier bij dan bespaar je een hoop Lachen

Laten we de boel na Bea maar afschaffen! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:21

Zietje schreef:
Een president is een stuk democratischer.

Vind jij de gang van zaken in (bv) Amerika of Frankrijk zoveel democratischer? En wat vind je van de argumenten die ik hierboven heb genoemd, dat het kiezen van 1 persoon ertoe leidt dat het in de campagne veel meer gaat om de persoon dan om de inhoud? Is dat nog wel democratisch, en is dat beter voor het land?

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:34

Democratisch = door het volk direct of indirect gekozen. Of het het volk om de persoon of de inhoud gaat, daar gaat het niet om.

De 'personen-democratie' is sowieso in opkomst, daar kunnen we niet meer omheen. Een Wouter Bos die het in het begin doet omdat hij er mooi uitziet, en een Rita Verdonk die vooral schreeuwt en krachtig overkomt. Allebei zijn echte personality's die in weinig meer lijken op de 'oude plak' zoals Zalm en Kok.

Tegenwoordig moet een partij een charismatische leider hebben willen ze wat winnen, de inhoud maakt wel degelijk nog uit maar wel minder.

Presidenten hoeven ook niet per se direct gekozen te worden. Zo zou je bijvoorbeeld de Tweede Kamer de president kunnen laten kiezen. Zij hebben er (nemen we even aan Lachen ) veel verstand van en kiezen dus niet zo snel 'op de persoon af'. Dit gebeurt nu ook wanneer er een burgemeester wordt gekozen. Dit is een legitieme manier van presidentsverkiezingen omdat de Tweede Kamer een democratisch gekozen orgaan is. Volgens mij doen ze het zo in Polen voor de president en in ieder geval in Frankrijk voor de premier.

Ik snap dat het misschien veel lijkt, alle macht bij één persoon. Maar president zijn is ook vooral een symbolische functie naar de buitenwereld. Een president moet zich (zeker in Nederland!) toch nog steeds aan de wil van het volk houden.

Of het beter voor een land is, is een moeilijke vraag. Wat is het beste voor een land? Dat een president/ regering doet wat het volk wil? Nou, waarom zouden we dan geen president kiezen?

Persoonlijk ben ik voor een indirect gekozen president (net als 'onze' Balkenende).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:45

Zietje schreef:
Ik snap dat het misschien veel lijkt, alle macht bij één persoon. Maar president zijn is ook vooral een symbolische functie naar de buitenwereld. Een president moet zich (zeker in Nederland!) toch nog steeds aan de wil van het volk houden.

Nee hoor, in principe hoeft een president dat niet echt. Er zijn mogelijkheden om achteraf en in extreme gevallen van een president af te komen (impeachment bv, en in de wat minder subtiele landen worden ze ook wel neergeschoten of vergiftigd...), maar een president is NIET op voorhand gebonden aan de wil van het volk. Wel kan het volk uiteraard achteraf beslissen om een president niet te herkiezen, maar dan kan er al heel wat verkeerds gedaan zijn, en daarmee blijf je achter de feiten aanlopen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:50

Ik heb zelf totaal geen moeite met het koningshuis, maar ik heb daar eigenlijk geen nieuwe argumenten voor. Ik zie er het probleem niet zo van in.
Ze hebben met name een ceremoniele functie, vooral Beatrix en Willem-Alexander + gezin. De rest werkt ook gewoon voor hun geld, hoor (dit tegen iemand die vond dat ze maar moesten werken voor hun geld). Ik geloof niet dat de twee voornoemde nog tijd hebben om erbij te werken...
Verder is een president ook niet alles. Kijk maar eens naar een George Bush, word je daar dan blij van?
Het koningshuis in Nederland houdt de boel bij elkaar, vertegenwoordigt ons naar de buitenwereld en ik vind dat ze het goed doen ook. Om ons land te regeren hebben we de regering. President heeft dan in mijn ogen geen toegevoegde waarde.
Laat ze maar lekker blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:07

Wellicht weet je het niet, maar ook de andere leden van het koninklijk huis krijgen een toelage, zoals de broers van WA. En die mogen wat mij betreft inderdaad werken voor hun geld. Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:11

Citaat:
Prins Johan Friso haalde in 1986 zijn vwo-diploma aan het Eerste Vrijzinnig Christelijk Lyceum in Den Haag. Vervolgens deed hij tot 1988 de studie Mechanical Engineering aan de Universiteit van Californië - Berkeley, en van 1988 tot 1994 de studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft waar hij zijn ingenieurstitel behaalde. Tegelijkertijd studeerde hij bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit waar hij in 1995 zijn doctoraalexamen behaalde. Prins Johan Friso werkte vanaf 1995 bij McKinsey & Company in Amsterdam, maar in 1996 stopte hij bij dit bedrijf om in Frankrijk een postdoctorale opleiding tot Master of Business Administration (MBA) in INSEAD te kunnen gaan volgen. Na voltooiing van deze studie kreeg prins Johan Friso in 1998 een baan aangeboden bij de zakenbank Goldman Sachs International in Londen, waar hij in april 2003 ontslag nam als vice president investment banking. Sinds 1 maart 2004 is hij parttime mede-directeur van Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek Space te Delft.

Citaat:
In het studiejaar 1987-1988 volgde prins Constantijn talencursussen in Frankrijk en Italië. Vervolgens studeerde de prins van 1988 tot 1995 rechten aan de Rijksuniversiteit Leiden (afstudeerrichting Burgerlijk Recht). Na zijn studie liep prins Constantijn stage bij het Kabinet van de commissaris van de Europese Commissie, mr. H. van den Broek, waar hij na zijn stage tot september 1999 werkzaam bleef. Hij werkte vervolgens in Brussel voor de Europese Unie. Na zijn huwelijk in 2001 verhuisde hij naar Londen. Daar werkte hij tot eind 2002 voor consultants Booz Allen Hamilton. Hij werkt nu voor RAND in Brussel waar hij ook woont.

Net als hun vrouwen werken deze heren dus ook gewoon voor hun geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:30

Naast hun toelage! Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:32

Oh, ze zullen best nog wel wat krijgen. Ze doen er ook wel wat voor.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:34

volgens mij heeft het koningshuis niet zoveel met de politiek te maken. Dus als staatshoofd heeft de koningin niets in te brengen. Dus wat voor nut heeft het koningshuis dan uberhaupt??? en werken ja ok, maar het salaris is niet vergelijkbaar met de normale burger hoor, en is er iemand in nederland die profijt heeft van het koningshuis?? volgens mij niet

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:36

als plaatje naar het buitenland toe vind ik het leuk, maar voor de rest vind ik het koningshuis volledig overbodig en geldverkwisting, 160 miljoen euro afgelopen jaar!! Ongelooflijk gewoon.

marlina: Beatrix bemoeit zich wel degelijk met de politiek hoor, zij benoemd de informateur en moet elke week tijdens haar vergadering met Balkenende haar handtekening onder wetsvoorstellen zetten en ze schijn t wel eens te weigeren en dan moet ie terug naar de kamer, dat noem ik invloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:39

Ze krijgen meer dan genoeg EN ze betalen hier geen belasting over. De toelagen kunnen fors beperkt worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:40

Ik vind dit op de site van het koninklijk huis:
http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=4482 schreef:
Op basis van de Grondwet en de Wet Financieel Statuut van het Koninklijk Huis krijgen Koningin Beatrix, Prins Willem-Alexander en Prinses Máxima een rechtstreekse uitkering van het rijk. De andere leden van het Koninklijk Huis ontvangen geen uitkering.

Overigens denk ik dat het een en ander best wat minder kan, maar ja, dat denk ik ook wel van de kersenhouten plafonds van het UWV en de hoge salarissen van diverse functionarissen (in overheidsdienst of bij de nu commerciele energiebedrijven bv...)