Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chrisje92 schreef:Was het pand legaal gekraakt?
Citaat:Nederland is één van de weinige landen waar kraken, onder bepaalde omstandigheden, niet verboden is bij wet. Wanneer een pand langer dan twaalf maanden niet in gebruik is geweest en de eigenaar niet kan bewijzen het pand op korte termijn weer in gebruik te nemen, wordt de kraker niet gemaand op te stappen. Het enige illegale aspect is de braak; dit is het openbreken van het pand. Dit kan echter alleen bij een betrapping op heterdaad ten laste gelegd worden.
joostvangestel schreef:Ik heb er wel eens van gehoord. Wil het alleen amper geloven. In het buitenland is het niet voor te stellen dat je zomaar andersmans bezit in gebruik mag nemen als dat niet in gebruik is.
Klinkt net zoiets als: "Ja, u heet 1000 Euro op uw banrekening staan en het blijkt dat uw bankrekening al jaren niet onder de 1000 Euro gekomen is. Vandaar hebben we die 1000 Euro maar in bruikleen genomen."
Ja, en ik ken de rellen uit de jaren 80 ook wel, en volgens mij zijn die regels al ingesteld voordat ik naar het buitenland verhuisde. Heb geloof ik de wetgeving ook al tientallen malen proberen uit te leggen aan Canadezen, Finnen en mensen uit andere landen.
In Finland is op dit moment een levensgroot probleem dat zomerhuisjes gekraakt worden door Russen in de winter. Misschien zelfs wel legaal volgens de Nederlandse wetgeving. Staat er in die wetgeving ook dat de krakers het pand na gebruik ook in dezelfde staat moeten achterlaten als toen ze het in gebruik namen?
Voor de duidelijkheid: Ik ben niet de Joost van Gestel van Camelot, die behoorlijk bekend is in de krakerswereld. Een beetje googlen levert daarover ook veel informatie op