ze menen het: Wasbare luiers ontzien het milieu!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

ze menen het: Wasbare luiers ontzien het milieu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:04

Bron: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/74529
Citaat:
Wasbare luiers ontzien het milieu
Amsterdam - Wegwerpluiers zorgen tijdens hun levensduur voor meer broeikasgassen dan wasbare luiers. Dit ondanks de energie die nodig is om wasbare luiers schoon te krijgen. Daarnaast is de milieubelasting van wegwerpluiers door landgebruik zeven keer zo hoog als van wasbare katoenen luiers. Op watergebruik en het gebruik van gewasbescherming of chemicaliën scoren beide typen luiers vergelijkbaar. Uit deze jongste inzichten van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal blijkt dat wasbare luiers het milieu meer ontzien dan wegwerpluiers.

joh, ze menen het! dit hoorde ik dus net serieus op het nieuws (radio). zoiets is toch logisch?
Laatst bijgewerkt door Ann op 29-04-08 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nieuwslink toegevoegd.

Rinske

Re: ze menen het: Wasbare luiers ontzien het milieu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:12

Ja hardstikke logisch, men verklaart mij alleen vaak voor gek dat ik ze later ook wil gaan gebruiken Haha! . Met wassen kun je overigens echt niet tegen de kosten op die wegwerpluiers kosten, ik geloof dat het wel zo'n 2000 euro per luierperiode per kind scheelt. Daar kun je best leuk van op vakantie Knipoog .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:22

ja, inderdaad!

ik vind het raar dat er echt een onderzoek voor nodig is hoor. tuurlijk kost het wassen met wasmiddelen het milieu wel iets, maar zo`n katoenenluier kost maar 1 keer het milieu met produceren en dan gaan ze behoorlijk lang mee. zo`n wegwerpluier maar een paar uur...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:52

Dat is niet zo logisch hoor. Het schijnt dat wegwerpbekertjes beter zijn voor het milieu dan dat je gewone mokken gebruikt (op het werk).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:52

Voor de baby zo oncomfortabel als maar zijn kan een katoenen luier
Vroeger was er niets anders had je in de ochtend een baby die tot aan zijn nek toe nat was, poep
die er aan alle kanten uit kwam zetten en luieruitslag van hier tot ik weet niet waar.
Als het dan zo gesteld is, moeten we ook weer terug naar de uitwasbare lappen als je ongesteld ben
die zijn dan ook minder schadelijk als wegwerp maandverband

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:55

Ik heb ook voor die keuze gestaan, en ben toch op wegwerp uitgekomen. Vergeet niet de lekkere luchten, het voorspoelen van poepluiers (en dat ruikt ECHT niet lekker) ect ect. Plus was je echt veel meer, alleen al om die lucht je huis uit te krijgen.

Degenen die het doen en kunnen daar neem ik mijn petje voor af, ik kon het niet aan om kokhalzend poepluiers schoon te spoelen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:55

Ach en dat het kind eerder luieruitslag krijgt van wasbare luiers geeft natuurlijk niet.

Afwassen met de hand is ook milieuvriendelijker dan in de machine.
En je kleding met de hand wassen is ook milieuvriendelijker dan in de machine.
En je kunt beter een boek lezen dan op die energievretende computer zitten te bokken.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:15

Wat een gezever, gisteren ging er weer een raket naar de ruimte... ik denk dat dat veel meer ellende geeft in de dampkring... en al dat oorlogje spelen...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 12:17

Wegwerpluiers mogen in sommige gemeentes toch in de groene bak? Dan is het niet zo belastend, kookwas (anders word het niet schoon) en de katoenproductie is ook niet erg milieuvriendelijk.
Zo vreemd vind ik het onderzoek dus niet Knipoog

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:53

Echwel schreef:
Vroeger was er niets anders had je in de ochtend een baby die tot aan zijn nek toe nat was, poep
die er aan alle kanten uit kwam zetten en luieruitslag van hier tot ik weet niet waar.
Als het dan zo gesteld is, moeten we ook weer terug naar de uitwasbare lappen als je ongesteld ben

De katoenen luiers van tegenwoordig zijn echt de lappen van vroeger niet meer hoor. Ze hebben een goede pasvorm, zijn heeeerlijk zacht, en zien er bovendien nog leuk uit ook. Het is bovendien écht heel veel goedkoper. En ik ben niet slechter geworden van katoenen luiers vroeger hoor Knipoog .

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:57

Echwel schreef:

En wegwerpluiers van tegenwoordig zorgen ervoor dat een hoop kinderen met hun vierde jaar nog steeds niet zindelijk zijn. Ze zijn zo comfortabel en droog dat een kind het niet meer merkt dat er geplast is. Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 15:59

ik weet dat mijn moeder noppies had voor mijn jongste broertje en zusje. die hadden geen last van luieruitslag, en daar ging een doekje in. kon je de poep mee uit de luier tillen...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:02

mijn schoonzusje heeft 1 poging gedaan bij mijn neefje, kind was alleen dusdanig klein dat je meer luier dan kind had en het bleef voor geen meter zitten, en dan heb ik het nog niet eens over de nodige kunst om ze juist te vouwen. nee doe mij maar wegwerp

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 16:05

maar dat kan ook dat t wat zegt over haar kunst in t vouwen of t blijft zitten, en je hebt wasbare luiers die al t model hebben, en die je alleen met klitteband vast hoeft te zetten (noppies)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:06

Vouwen? Dat hoeft echt niet meer tegenwoordig hoor *LOL* . Dat zijn de oude lappen van vroeger nog, maar niet de "moderne", die hebben dezelfde vorm als wegwerpluiers, alleen zijn deze van katoen. Daar leg je dan een inlegger in die vocht opneemt, en daarover een inlegvel waardoor je de poep er zo vanaf kunt tillen.
Ik gruwel er serieus van als kinderen van 4 jaar nog in een luier rondlopen, dat heb je dus bij wegwerpluiers...
Laatst bijgewerkt door Rinske op 29-04-08 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:11

Mistic schreef:
En wegwerpluiers van tegenwoordig zorgen ervoor dat een hoop kinderen met hun vierde jaar nog steeds niet zindelijk zijn. Ze zijn zo comfortabel en droog dat een kind het niet meer merkt dat er geplast is. Clown

Dat ligt niet aan de luiers hoor. Eerder aan de laksheid van de ouders. Knipoog
Mijn dochtertje was vóór haar 2e jaar overdag én 's nacht al zindelijk. En dat mét wegwerpluiers Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:29

Hier ook alles met wegwerp luiers met 1,5 jaar zindelijk.
Gewoon een kwestie van tijd erin steken minimaal 2 weken aandacht eraan besteden
Heeft meer met werkende ouders/creche te maken dan met de luiers

Maar ik spreek jullie wel als jezelf kinderen hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:57

ikenindi schreef:
zoiets is toch logisch?

Dat lijkt misschien logisch, maar schijn kan bedriegen. Er zijn situaties dat wegwerpspul wel degelijk energiezuiniger kan zijn. Iets dergelijks was bijvoorbeeld aan de hand met bekertjes, waar bleek dat de 'milieumokken' aan afwas en productie meer energie verbruikten dan de wegwerpvarianten. (De details weet ik niet meer, het hangt uiteraard een beetje af van de omstandigheden. Wegwerpbekers zijn niet in alle gevallen beter maar het is goed om te bedenken dat het 'logische' antwoord niet altijd automatisch het juiste is!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:40

Echwel schreef:
Hier ook alles met wegwerp luiers met 1,5 jaar zindelijk.
Gewoon een kwestie van tijd erin steken minimaal 2 weken aandacht eraan besteden
Heeft meer met werkende ouders/creche te maken dan met de luiers

Maar ik spreek jullie wel als jezelf kinderen hebt.

Heeft helemaal niets met creche of werk te maken. Kinderen worden zindelijk als ze er aan toe zijn. Ik werk en ze gaan/gingen naar de creche, ik heb dus bijzonder geweldige kinderen als ik jou moet geloven Clown

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:54

Als het echt het milieu ontziet is het wel een goed plan.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:00

geef mij maar stoffe luiers Knipoog van al die pempers worden je kinderen dus echt niet zindelijk...

Na 14 dagen stoffe luiers gedragen te hebben, was ik zindelijk. Ja heus mensen Bloos in 14 dagen Haha! mijn broer slechts is 10 dagen. En als de zon scheen, gewoon helemaal geen luier om, moet je kijken hoe snel je zindelijk bent, dat in je broek plassen is smerig, en t kost je tijd en je kan in die tijd dus niet spelen. En het is beter voor het mileu Haha!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:19

@mailh dus jij was met 14 dagen zindelijk en je broer met 10 ? Tong uitsteken het staat er een beetje krom in. Ik zie het al voor me een baby die nog niet eens zijn hoofd kan optillen maar al wel netjes op het potje gaat.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:22

nou mij zou dat ook nix lijken die luiers uitspoelen. en volgens mij gaat dat toch vreselijk lekken als ze die aanhebben?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:56

Er is pas een onderzoek geweest waarin toch echt duidelijk naar voren komen dat kinderen die in super absorberende wegwerpluiers veel later zindelijk zijn Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:43

http://www.trotsevaders.nl/2008/03/12/k ... erpluiers/

Citaat:
Kinderen worden steeds later zindelijk. Ouders stellen zindelijkheidstraining langer en langer uit, zo blijkt uit Belgisch onderzoek.

Nog maar 40 tot 60 procent van de driejarigen gaat naar het toilet of op het potje, de rest draagt nog steeds een luier. De wegwerpluiers zijn zo comfortabel voor het kind en gemakkelijk voor de ouders, dat zindelijkheidstraining vaak wordt uigesteld.

Toen katoenen luiers nog populair waren, lag het aantal driejarigen dat zindelijk was nog boven de 90 procent. ‘Die luiers voelden nat en maakten dat het kind zelf ook eerder naar het toilet wilde’, zegt de Belgische onderzoekster Alexandra Vermandel. Ze raadt ouders aan jong te oefenen met een plaswekker.

In België is de latere zindelijkheid een probleem voor kleuterjuffen. Kinderen mogen daar al met 2,5 jaar naar school; onderwijzers moeten dus steeds vaker luiers verschonen.

http://www.gezondheidsnet.nl/relatie/ni ... -zindelijk