Kruisiging Jezus: spijkers door polsen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tindra

Kruisiging Jezus: spijkers door polsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:45

Naar aanleiding van het topic "Geen kruisiging zonder inenting", ben ik op Internet wat informatie gaan opzoeken over het kruisigen van mensen (je moet wat met je vrije tijd Knipoog). Via Wikipedia kwam ik erachter dat de slachtoffers vroeger niet door hun handpalmen, maar door hun polsen werden vastgenageld: "Proeven met lijken toonden enkele eeuwen geleden al aan, dat iemand van het kruis af zou scheuren als de nagels door de handpalmen zouden zijn geslagen."

Hierdoor moest ik direct aan het verhaal van Jezus denken. Als ik mij niet vergis, wordt toch altijd beweerd dat hij door zijn handpalmen aan het kruis werd genageld, en niet door zijn polsen.

Ook op andere websites kom ik verhalen tegen waarin staat dat slachtoffers altijd door hun polsen werden vastgenageld en dat dit bij Jezus ook wel het geval moet zijn geweest. Eventueel zou het 'misverstand' kunnen zijn ontstaan doordat de pols toentertijd ook onder de hand werd gerekend, en met 'hand' dus in dit geval de pols werd bedoeld.

Maargoed.... dan denk ik weer terug aan de dominee die vroeger bij ons op school kwam, en die was er toch van overtuigd dat Jezus, toen hij weer opgestaan was, gaten in zijn handpalmen had zitten.

Zelf ben ik niet gelovig, maar ik ben vooral benieuwd hoe gelovige mensen hierover denken. Is Jezus door zijn handpalmen aan het kruis vastgenageld... of is dit een foute interpretatie van het woord 'hand' geweest en waren het zijn polsen?

Ik ben benieuwd Lachen

Casarell

Re: Kruisiging Jezus: spijkers door polsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:49

Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten, maar volgens mij waren het idd de handplamen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:01

Lukas 24 :39

"Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf!"
(bij de verschijning na de opstanding, waar Jezus aantoonde dat Hij het was)

Johannes 20 vanaf vers 19

19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’ 20 Na deze woorden toonde hij hun zijn handen en zijn zijde. De leerlingen waren blij omdat ze de Heer zagen. 21 Nog eens zei Jezus: ‘Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’ 22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest. 23 Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie ze niet, dan zijn ze niet vergeven.’
24 Een van de twaalf, Tomas (dat betekent ‘tweeling’), was er niet bij toen Jezus kwam. 25 Toen de andere leerlingen hem vertelden: ‘Wij hebben de Heer gezien!’ zei hij: ‘Alleen als ik de wonden van de spijkers in zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen, en als ik mijn hand in zijn zij kan leggen, zal ik het geloven.’ 26 Een week later waren de leerlingen weer bij elkaar en Tomas was er nu ook bij. Terwijl de deuren gesloten waren, kwam Jezus in hun midden staan. ‘Ik wens jullie vrede!’ zei hij, 27 en daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’ 28 Tomas antwoordde: ‘Mijn Heer, mijn God!’ 29 Jezus zei tegen hem: ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.’
30 Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan, 31 maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.

dus volgens de Bijbel waren de spijkers in handen en voeten geslagen.
en hij is nog in de zij geprikt, waar water en bloed uitkwam, vandaar dat gat in de zij.

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:09

Bedankt voor de aanvulling.

Maar in dat stuk tekst wordt dus alleen over 'handen' gesproken en niet over handpalmen. En aangezien ik heb begrepen dat het begrip hand in die tijd ook voor de pols werd gebruikt, zou in theorie ook de pols bedoeld kunnen worden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:10

Op schilderijen zie je ook altijd dat hij (bloedende) gaten in zijn handpalmen heeft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:10

als je oude beelden en afbeeldingen bekijkt, zie je ook dat de spijkers door de hand(palm) zijn geslagen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:11

fiffil en ik dachten gelijkertijd aan hetzelfde
mss is jezus eraf gescheurd en hebben ze toen bedacht om door de polsen te doen Tong uitsteken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:13

Je kan door de handen nagelen, als de voeten vast zitten...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:13

Vals en door de polsen.. kan niet anders. Tenzij ze hem er eerst met touwen aangebonden hebben om ze daarna door zijn handen te slaan.
Maar hoe dan ook is het gruwelijk.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:14

Vjestagirl schreef:

Als je met je hele gewicht gaat hangen aan het kruis, en het zit door de handen dan scheurt het uit. Bijvoorbeeld bij vermoeidheid of het bewusteloos raken van de persoon, dan kukel je naar voren...
Dit was op discovery een aantal jaren terug.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:15

Het werd inderdaad door de polsen gedaan.
Misschien wel allebei? Of het is een fout in de vertaling inderdaad?
Het zou logisch zijn als ze hem eerst hadden vastgebonden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:06

essiedepessie schreef:
Vjestagirl schreef:

Als je met je hele gewicht gaat hangen aan het kruis, en het zit door de handen dan scheurt het uit. Bijvoorbeeld bij vermoeidheid of het bewusteloos raken van de persoon, dan kukel je naar voren...
Dit was op discovery een aantal jaren terug.

Mensen werden vast gezet met een band om hun voeten. Daardoor hing je niet met je volle gewicht aan de spijkers... Was ook op discovery

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:08

Maar je kan dan wel heel hard trekken zodat je de spijkers door je handen heen trekt, lijkt me. Dat gaat minder makkelijk als ze door je polsen heen zitten.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:59

Je moet uitkijken met wikipedia ..
er staat heel veel informatie op, maar of die informatie ook altijd klopt ...
ik bedoel, echt iedereen kan er iets op zetten.

De schilderijen in de kerk zijn aan de hand van de bijbel gemaakt.(leuke woordkeuze Clown )
Dus als er in de bijbel 'hand' staat, schilderen ze handen.
Maar als er vroeger met hand ook de pols werd bedoeld ..
dan kunnen ze dat goed niet begrepen hebben en gewoon handen als handen geschilderd ..

Jammer dat er in die tijd nog geen fototoestellen waren ...
dan waren er al een hoop mysteries opgelost Tong uitsteken

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:15

Fiffill schreef:
Maar je kan dan wel heel hard trekken zodat je de spijkers door je handen heen trekt, lijkt me. Dat gaat minder makkelijk als ze door je polsen heen zitten.

waarom zou je je handen kapottrekken zodat je dan enkel met je voeten 5 meter boven de grond hangt??
Jezus onderging zijn lot hij verzette zich niet ... hij zou zijn handen dus ook niet losrukken.
Je kan inderdaad door je handen nagelen als je ook door de voeten gaat (en zo dus blijven hangen) zoals Vjestagirl al zei.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:22

Stigmata zitten in de handpalmen en voeten, dus het lijkt me redelijk safe om er van uit te gaan, dat wat in de bijbel staat, ook zo wordt bedoeld.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:07

Ik heb even mijn vriend gevraagd hij kent hebreeuws, de eerste geschriften waren volgens mij ook gewoon in het hebreeuws. De Thora begint ook duizenden jaren eerder dan de Bijbel, en de verhalen komen in principe overeen.

In het hebreeuws is er geen woord voor pols.
Hand = Yad
Pols = Perek caf ha yad
even vrij vertaald: gewricht van de hand.

Ik denk dat het heel goed zou kunnen dat het gewoon verkeerd vertaald is geweest, het is makkelijker om gewoon hand te zeggen dan te omschrijven dat het de pols is.
(even aangenomen dat het echt is gebeurd natuurlijk)

@ Mystica, Er zijn ook gevallen van stigmata bekend waarbij de wonden wél in de polsen zaten Knipoog .
Overgens wel allemaal van de laatste jaren nadat meer naar buiten is gekomen dat je aan je handen niet kan blijven hangen. Maar misschien dat het vroeger wel als nep werd gezien omdat het in de bijbel met handen was omschreven.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 01:14

Óf het is anders om en deze mensen hebben deze theorie ook gehoord en willen daarmee beweren dat de oudere verhalen juist nep zijn Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 06:13

Citaat:
Het beeld van Jezus Christus met handen en voeten aan het kruis genageld, klopt mogelijk helemaal niet. Volgens twee Britse onderzoekers is er nooit bewijs gevonden voor de manier waarop Jezus eeuwenlang is afgebeeld.

De wetenschappers stellen dat Jezus op allerlei manieren aan het kruis gespijkerd kan zijn, bijvoorbeeld op de kop of met de nagels door zijn geslachtsdelen geboord. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in een artikel in het Britse vakblad Journal of Royal Society of Medicine, dat woensdag uitkwam

bron:
http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nieuws.asp?oId=8551

ik dacht dat het menselijk lichaam ook te zwaar was om aan de handpalmen te hangen,dat zou dan uitscheuren,vandaar dat ze dus de polsen namen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:57

wat is of zijn stigmata?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:08

Ik kan me ook kruisbeelden voor de geest halen waarbij Christus' handen en voeten met touw waren vastgebonden én waren genageld...

Ik denk dat je de Bijbelse verhalen niet letterlijk zou moeten nemen. In al die jaren van overlevering en door vertalingen en vrije interpretaties is niet meer alles precies te achterhalen. Het gaat om gebeurtenissen 2000 jaar geleden!

De Bijbel, de Koran; al dergelijke boeken bevatten levenslessen die veel waardevoller zijn voor de samenleving dan de details die men bespreekt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:58

Marigold schreef:
wat is of zijn stigmata?

moet je even zoeken op google...staat heel veel info op

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:48

Om maar even iets aan te geven: in bijvoorbeeld het Fins is het woord voor hand hetzelfde als het woord voor arm. Pols heeft wel een eigen benaming, maar "Käsi" kan zowel arm als hand betekenen.

Maar goed, hoe relevant dat nou is, weet ik niet. De man is een een marteldood gestorven. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de precieze technische details.

Vroeger was daar een heel flauw grapje over: waarom is Jezus niet verdronken? Omdat we anders een aquarium boven de deur hadden hangen. Erg oneerbiedig grapje, maar het is wel een bewijs uit het ongerijmde dat Jezus toch wel aan een kruis gestorven is, want zoiets verzin je volgens mij niet zomaar.

Hoe hij daaraan is bevestigd vind ik eigenlijk minder inderessant. Ook staat Jezus in vrij veel voorstellingen op een blokje dat aan het kruis is bevestigd, dan zijn de spijkers dus vooral om te zorgen dat hij niet voorover valt. En als ze het kruis dan ook nog een beetje achterover lieten hellen, dan had het denk ik dus allemaal wel gekund. En dat er touwen als extra steun gebruikt zijn, vind ik haast wel aannemelijk.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:56

ellepel schreef:
ik dacht dat het menselijk lichaam ook te zwaar was om aan de handpalmen te hangen,dat zou dan uitscheuren,vandaar dat ze dus de polsen namen

Daarom is hij ook niet enkel aan zijn handpalmen opgehangen Knipoog
Aan handpalmen EN voeten kan je wel hangen, en zoals joostvangestel al zei, Jezus wordt inderdaad erg vaak afgebeeld met een balkje onder de voeten zodat hij dus ook daarop steunde ...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:58

ik ben ook niet gelovig, maar zoals in veel verhalen.dingen verteld worden zjin het de handpalme.