De wereld draait door: alleen maar rauw eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

De wereld draait door: alleen maar rauw eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 15:28

Zie het volgende stukje in de telegraaf en vergeet vooral het filmpje niet te bekijken:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3637 ... html?p=4,1

Walgelijk Misselijk .

Dat je jezelf de vernieling in wil helpen prima, maar een kind? Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk

En wat doet de vader hieraan vraag je je dan toch ook af?

Anoniem

Re: De wereld draait door: alleen maar rauw eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:32

Vreselijk, als volwassene kan je het wel hebben. Maar zo'n kind heeft bepaalde voedingsstoffen nodig. Daarnaast moet je ook luisteren naar je kind. Arm jochie, uit de blender eten omdat het dan warmer is Verdrietig

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:53

mmmm interessant stukje
ik vind ergens dat ze misschien gelijk heeft er zit zoveel troep in het eten van tegenwoordig
ik ga vanmiddag ook zeker even het stukje kijken
ik weet niet ergens vind ik dat ze gelijk heeft maar ze ontzegt haar zoon ook zeer veel (en daarmee ook plezier)
ergens klinkt het me ook logisch in de oren dat rauw eten gezond is
er is niks voor niks denk ik dan een hele hype een tijd geleden geweest in rauw eten
ik vraag me af welke voedingsstoffen je mist door het rauwe eten
ik ga even googlen en vanmiddag de docu kijken
dan kan ik denk ik pas een echte mening vormen maar vind het zeker interessant dit

ik weet niet of ze haar kind dingen oplegt en ergens toe dwingt
ik moet dan denken aan ouders die 3 a 4 keer in de week een magnetron maaltijd erin gooien of een pizza halen of naar de snackbar gaan
of hun kinderen stilhouden met een zakje chips , blikje cola voor de tv of computer (volgens mij missen deze kinderen meer voedingsstoffen dan dat jongetje )
zie dan niet veel verschil in dit of bovenstaande
maar goed dit is denk ik schokkend omdat het iets is wat we niet kennen of wat ongewoon is tegenwoordig in de maatschappij
ik zelf vind het niet echt super schokkend in eerste instantie

maar goed ik ga kijken en dus even googlen voor ik een echte mening kan vormen hierover
Laatst bijgewerkt door Zappa op 26-03-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:05

Vind het te ver gaan, extremisme is wel op z'n plaats denk ik, al vond ik de discussie in de uitzending tenenkrommend, niks mee bereikt.
Lang verhaal maar gezond eten is meer dan rauwe noten en vruchten. Het hele allergie en ziek worden verhaal heeft ook zo z'n logische oorzaken.

Al weet ik zeker dat de meeste mensen inderdaad een redelijke overdaad aan voedingsmiddelen tot ons nemen.

* Neemt nog een plakje kaas Tong uitsteken *

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:14

Ik ben ook benieuwd naar de documentaire van vanmiddag. Ik vind dat deze vrouw veel te ver is gegaan in haar ideeen. En haar kind veel dingen onthoudt. Maar ik denk wel dat er punten van waarheid te vinden zijn (zoals groeihormonen).
Ik moet er overigens zelf niet aan denken om enkel rauwe produkten te eten Vork . En ben er niet achter gekomen of ze dan ook rauw vlees eten (met bijv. bij kip de nodige bacterieen).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:17

Zo'n 20 jaar geleden ging men macrobiotisch eten (heeeeeeel natuurlijk). Uit langlopend onderzoek is gebleken dat die kinderen een enorme achterstand hadden in bepaalde vormen van de ontwikkeling (o.a motorieke problemen).
Dus, doe mij maar gewoon, daar zijn voldoende mensen groot mee geworden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:19

Jeetje wat een apart stuk zeg! Jammer dat ik het gemist heb,...

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:20

Citaat:
In de praktijk leven ze van fruit, noten en zaden.

Ik krijg niet het idee dat het gezond ik om alleen hiervan te leven.
In mijn ogen is dat vogelvoer.... Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:21

Ik heb het gisteravond ook gezien.
En die vrouw bleef maar volhouden en zag totaal niet hoe verkeerd bezig ze was Heel erg.
Dat ze het zichzelf aan doet is nog tot daar aan toe, maar een kind er in meenemen? Scheve mond

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:27

Even een zijstraatje als reactie op Sizzle. Een vriend van ons is een jaar macrobiotisch veganist (geloof ik) geweest. Na een jaar is hij daarmee gestopt omdat zijn lichaam het niet trok. Dus echt gezond is dat inderdaad niet.
Het jochie ziet er ook niet 'fris en fruitig' uit. Maar dat kan natuurlijk ook aan het tijdstip van opnemen liggen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:36

Ik vraag me af waarom ze geen biologisch rauw vlees eten.. Een mens is nl nog altijd carnivoor. Ik ben zelf wel vegetariër, maar zoals zij leven is het denk ik erg gezond om biologisch vlees te eten (en het jongetje in leven te houden). Hij zegt wel dat hij zich gezond voelt, maar hoe kan z'on jongetje van 10 dat nou weten als hij al 5 jaar zo eet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:49

Ik heb genoten van Hugo die zo emotioneel met het kind begaan was, Mathijs zat er duidelijk mee in zijn maag (sic Haha! )

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:59

ik vind het ok te ver gaan. wat zij zegt over melk is wel waar vind ik.. dat van die melk is wel waar. ik heb voor school een werkstuk over melk moeten maken. Het is heel raar dat wij als enige 'zoogdieren' nog melk drinken na hun 1e levenjaar. Helemaal is het raar omdat wij melk drinken van een koe. In koeien melk zitten groeihormomen om een kalf mee groot te brengen. Er zitten dus veel meer groeihormomen in, als van de mens. Daardoor kan er op latere leeftijd andere dingen harder gaan groeien zoals tumoren. De groeihormonen zorgen namelijk niet meer dat jij in de hoogte groeit, dus gaan de hormomen ergens anders heen. En dat is vaak naar tumoren. De groeihormomen die daar terecht komen, zorgen er dus voor dat de tumoren harder groeien door de groeihormomen. Ik heb er ook een documantaire over gezien om tv.. kan even niet meer erop komen waar.. anders kon ik de link zoeken.

Het is dus wel degelijk bewezen dat melk niet goed is voor elk Clown

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:03

Andere onderzoeken beweren weer dat consumptie van melk door de mens geen nadelige gevolgen heeft, waarheid ligt w.s. ergens in het midden Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:03

@ Robijn, er zijn nog meer zoogdieren die na hun eerste levensjaar melk drinken. Orang Oetans bijvoorbeeld drinken tot na hun tweede levensjaar soms nog melk, en zo zijn er nog een paar Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:27

Ik heb het filmpje vanmiddag ook met grote ogen zitten kijken. Vind het echt verschrikkelijk. Doe zelf een opleiding als dietiste en leer dus alles over het belang van dierlijke eiwitten ed. Dit kind komt zoveel tekort, en mist zoveel dingen...
Ik heb na dit filmpje ook eens zitten googlen op het onderwerp, maar ben nog geen echt goede duidelijke (nederlandse) site tegengekomen. Dus als iemand iets kan vinden: het liefst iets objectiefs, maar vooral informatief.
Dit kind krijgt geen (dierlijke) eiwitten, die zo belangrijk zijn voor het lichaam, een groot tekort aan vetten (behalve als ze zich vol eten aan de noten), geen ijzer (althans niet de goede vormen, de beste zitten namelijk in producten die van dieren komen, aangezien deze het meest op die van de mens lijken).
Als deze mensen gezond willen eten moeten ze (ook volgens site over dit voedingspatroon) een hoop supplementen slikken: dit wordt door de sites ook aangeraden en lijkt me ook verre van gezond. In mijn ogen is dat erkenning dat je bepaalde ESSENTIELE dingen niet binnen krijgt...

Van de andere kant vind ik het ook heel erg interessant, denk er zeker aan dit eens aan te kaarten op school, wat hier nu de bewegingsredenen voor zijn.
Ik ben een tegenstander van melk na de kindertijd (een jaar of 6), de mens krijgt genoeg calcium en andere dingen binnen en ik vind het absoluut onnatuurlijk. Tuurlijk drink ik wel eens wat melk en ik verban het absoluut niet uit mijn voedingspatroon, maar ik voel me niet verplicht iedere dag een beker melk te drinken: in tegendeel.
Nederlandse voeding wordt goed gecontroleerd, en tuurlijk zitten er bepaalde stoffen in vlees (behalve biologisch), maar meteen al het WARME eten uit je patroon schrappen is in mijn ogen ongezond en veel te extreem.

Ik kreeg echt een brok in mijn keel toen het jochie het had over de blender: dan was zijn eten nog een beetje warm....
Overigens las ik op enkele sites dat bijvoorbeeld koffie wel toegestaan is, en thee. En ook dat soep tot 40 graden verwarmd mag worden.

Nogmaals: mensen met informatieve sites: graag!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:19

Cayenne schreef:
@ Robijn, er zijn nog meer zoogdieren die na hun eerste levensjaar melk drinken. Orang Oetans bijvoorbeeld drinken tot na hun tweede levensjaar soms nog melk, en zo zijn er nog een paar Lachen

klopt.. maar dat is tot hun tweede levensjaar en dat is hun MOEDERMELK.. wij niet.. wij drinken tot ons 90e als je dat haalt.. melk.. van een KOE... Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:31

ja, en dat is absoluut heel erg vreemd. Kan me dan ook helemaal aansluiten bij je verhaal, _Robijn_, helaas zijn er nog steeds heel veel dingen onduidelijk over melk en in hoeverre wij er behoefte aan hebben na onze groeitijd. Hetzelfde met al die extra calcium in de melk tegewoordig: niet nodig en niet gezond. Werkt botontkalking alleen maar in de hand.
Het grappige is dat mensen in landen waar melk drinken NIET normaal is vaak een lactose-intollerantie hebben (en koemelk dus niet kunnen verdragen). Ik heb toch het idee dat dit een soort van bevestiging is dat het niet goed is, maar zeker weten doe je het niet.

Heb nog even nagekeken, maar deze mensen krijgen dus ook geen rauw vlees binnen, Coby. Ze eten niets wat van dieren afkomstig is en niets dat verhit is. Hierbij moet je dus ook denken aan dingen als chocolade ed. Ook al is dit koud, het is verwarmd geweest en dus (volgens deze vrouw) ongezond.
Ben aan het proberen om in contact te komen met iemand die dit dieet volgt. Vind het erg interessant, zou er graag meer over willen weten. Wel iemand met wie te praten valt Tong uitsteken niet iemand zoals die vrouw die echt psychisch ziek is en gewoon geobsedeerd met gezond eten. Ben het helemaal eens met Hugo, voelde me echt heel erg rot bij dit verhaal.

Overigens is nu op uitzending gemist ook de documantaire te zien. Heb hem nog niet gezien, zit nu op school. Hier is het uiteraard ook het gesprek van de dag Tong uitsteken Ben even aan het zoeken of ik het kan vinden op uitzendinggemist, maar hoorde van klasgenoten dat het er al op staat.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:40

Nou ik heb net het stukje ook gekeken en met verbazing zitten kijken Bloos!

Ik voel me momenteel met mijn Sonja Bakker zowat nog slecht omdat ik zoveel rauwkost eet ROFL

Die uitzending van de VPRO over dat jongetje is zeker gister al geweest dan?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:44

Ik zag het gister op televisie.
Vond het ook een merkwaardig stuk.

Dat jongetje moest zich op school voor z'n mening verdedigen die eigenlijk niet eens zijn mening was Nagelbijten / Gniffelen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:46

Toen hem werd gevraagd of hij later wel eens een hamburger zou eten of dat hij op deze manier zou blijven eten, had ik echt het gevoel dat hij antwoordde dat hij op deze manier door blijft gaan, omdat zijn moeder naast hem zat Bloos
Volgens mij doet hij het meer om zijn moeder te plezieren. Ik had echt medelijden met het kind.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:46

Ja Ik kreeg ook het gevoel dat het een opgedrongen mening was!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:47

dit gevoel deel ik met je Cayenne, voelde me precies hetzelfde. DAt die moeder echt serieus zonder medelijden kan luisteren als dat kind zegt dat het uit de blender nog een beetje gezond is.... Dat grijpt me echt nog het meeste aan, vind dat dus echt heel erg.
Overigens is in de documantaire erg goed te zien dat de moeder er niet gezond uit ziet en dat ze zich ECHT opdringt aan iedereen om voortaan rauw te gaan eten...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:48

Orthorexia Nagelbijten / Gniffelen ik vond die man wel zeer helder en duidelijk, die vrouw heeft echt een probleem Ja

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:49

Ik heb een klein stukje gezien, raar mens dat kan toch nooit goed zijn!