Amsterdam verklaart de oorlog aan vervuilende auto's.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amsterdam verklaard de oorlog aan vervuilende auto's

Ben ik het helemaal mee eens.
25 (39%)
Wat een belachelijke maatregel.
33 (52%)
Moeten ze zelf weten, ik heb geen mening.
5 (7%)

Totaal aantal stemmen: 63

Anoniem

Amsterdam verklaart de oorlog aan vervuilende auto's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:49

Novum) - Oude vervuilende auto's mogen vanaf eind 2009 Amsterdam niet meer in. Het gaat om voertuigen die zonder roetfilter op diesel rijden en op benzine of LPG van voor 1992. Ook niet langer welkom zijn bestelauto's van voor 2000 die niet aan bepaalde eisen voldoen. Het Amsterdams college van B en W heeft dinsdag ingestemd met een serie maatregelen om de luchtkwaliteit in de hoofdstad te verbeteren.

Wie een oude vervuilende wagen op LPG of benzine heeft en binnen de ring A10 woont, krijgt vijfhonderd euro als hij zijn auto naar de sloop brengt. Voor dieselauto's geldt een sloopsubsidie van duizend euro en voor bestelauto's 1500 euro.

Een milieuvriendelijkere auto moet vanaf 2009 sneller een parkeervergunning krijgen dan een vervuilende auto. Zodra de landelijke wetgeving het toelaat, wil de gemeente Amsterdam dat parkeertarieven lager worden als de auto schoner is.

Het openbaar vervoer moet aantrekkelijker worden door de bussen en trams langer en vaker te laten rijden. Wie zijn parkeervergunning inlevert, krijgt een gratis abonnement. Ook moeten er meer Park and Ride parkeerplaatsen komen. Daar kan iemand zijn auto voor zes euro parkeren om vervolgens gratis met het openbaar vervoer naar de stad te gaan. De elfhonderd plaatsen moeten worden uitgebreid naar vijfduizend.

Overal wordt parkeren duurder, maar in het centrum stijgt de prijs sterker. Parkeren in de buitenste schil moet het goedkoopst worden.

Met betere fietspaden, gratis stallingen en een betere aanpak van fietsendiefstal hoopt de gemeente de tweewieler aantrekkelijker te maken.

Van vrachtwagens wordt geëist dat er een deugdelijk roetfilter op zit. Vanaf 2009 worden zestig camera's gebruikt om in de gaten te houden dat er geen vervuilende wagens in de zogenoemde milieuzone binnen de ring A10 komen.

Amsterdam wil ook meer onderzoek doen naar bevoorrading per boot of fiets. Een project met vrachtvervoer per tram loopt al.

De plannen komen voort uit een actieplan dat de gemeenteraad in 2006 heeft opgesteld.

[Copyright 2008, Novum]

Bron http://www.nieuws.nl

Ik vidn het een goede zaak, alleen wat daar gebeurd zal ook naar onze steden toetrekken, wat vinden jullie?

Anoniem

Re: Amsterdam verklaart de oorlog aan vervuilende auto's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:52

Ik vind het belachelijk
Want idd, volgend jaar is het in elke stad.
En het jaar erop voor alle auto's boven de 3 jaar oud ofzo.

Willen ze mijn auto niet, kopen ze maar een nieuwe voor me Haha!
dat doen ze niet...nou dan moeten ze ophouden met zeiken Lachen

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:53

runningkawa schreef:
Ik vind het belachelijk

helemaal mee eens! heb ik dan misschien geen auto..
maar volgens mij zijn er ook veel mensen die een 2ehand oude auto kopen omdat ze niet beter kunnen betalen
hoe gaat het straks met hun dan? moeten die maar helemaal niet rijden omdat ze geen hele nieuwe kunnen kopen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:57

ik ben het er hélemaal mee eens! ik wacht op de dag dat de auto's helemaal niet meer vervuilend rijden (en dat word de dag dat ik misschien zelf wel een auto ga aanschaffen.. als ik er het geld voor heb) geweldige maatregel en ik hóop maar dat die regel doorslaat naar andere steden of beter, zelfs naar andere landen!!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:04

Nou, mijn auto stamt uit 1990 en rijd nog prima. Moet ik nu een duurdere en jongere wagen gaan kopen omdat hij minder vervuilend zou zijn. Dat vind ik echt te waanzinnig voor woorden. Boos!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:10

Ik vind dit ook wel te ver gaan hoor. Tegenwoordig heb ik dan wel een wat jongere auto, maar een paar jaar geleden was ik heel blij met mijn autootje uit 1988 Lachen . Mag je meteen nergens meer komen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:37

In navolging van enkele steden in Duitsland. Als het OV voldoende is geen probleem mee. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:54

Maartje1990 schreef:
ik ben het er hélemaal mee eens! ik wacht op de dag dat de auto's helemaal niet meer vervuilend rijden (en dat word de dag dat ik misschien zelf wel een auto ga aanschaffen.. als ik er het geld voor heb) geweldige maatregel en ik hóop maar dat die regel doorslaat naar andere steden of beter, zelfs naar andere landen!!

Ik deel je mening grotendeels. Ik denk ook dat we ons bewust moeten worden van onze vervuiling.
Daar kunnen we nooit te laat mee beginnen, of zou het al te laat zijn?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 01:46

Aan de ene kant snap ik dat we aan de vervuiling moeten werken en juich ik een beleid van minder auto's (of schonere auto's) en beter OV toe. Maar ik deze maatregel te ver gaan. Uiteindelijk rijden we allemaal in een schonere auto, maar om nu al mensen extra te belasten voor oudere auto's vind ik te ver gaan.
En als je het doet kun je het beter landelijk aanpakken met het promoten van schone auto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 01:57

Het eerste wat in mij opkomt is de vraag of deze maatregel ook gaat gelden voor die stads- en streekbussen, want als er iets je het ademen belet als je erbij in de buurt bent, dan zijn het wel die ouwe bakken van het GVB.
De maatregel is trouwens gecommuniceerd met de nadruk op de auto's van de oldtimerfreaks uit Oud-Zuid Haha!.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:01

Ik ben het er mee eens, ondanks dat ik een auto uit 1990 heb. Anderzijds heb ik het geld nog niet om een splinternieuwe auto te kopen.... Maar goed Haha! Dan doe ik niet moeilijk en ga lekker met de trein naar A'dam Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:05

hehe, als ze dat hier zouden invoeren geen probleem, een auto uit 1999 eentje uit 2000 en eentje uit 1994.... alhoewel, die uit 1994 is een 2 liter benzine GTI, die zullen ze ook wel niet kunnen waarderen dan....

tijd geleden hadden wij een diesel golfje uit 1987... ding reed als een tierelier!! 1000 km op een tankje diesel, heerlijk ding! mega gammel, maar starten en lopen!

Ik denk dat er weinig rekeninge wordt gehouden met de financiële positie van de mensen... Die oude golf reed als een tierelier, was mega zuinig en koste vrijwel niets in onderhoud... Ik zou dat ding écht niet aan de sloop hebben gebracht voor €500,- want daar was hij me gewoon te zuinig voor....

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:34

Ik kan me hier niet helemaal in vinden. Wij zelf zijn super trots op onze auto en die is al 25 jaar oud.Wij doen er alles aan om hem in een goede staat te houden. Dus hier mogen wij straks niet meer mee in Amsterdam komen? Dit is echt weer zo'n regel waar ik de kriebels bij krijg. Waardoor is de binnenstad van Amsterdam zo vervuild?Komt dit alleen door de auto"s?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:47

imo weer een smoesje voor meer belasting.
Wanneer het openbaar vervoer gratis wordt zullen er echt minder auto's gaan rijden, maar dat kost geld hé Knipoog
Nu krijg je meer vrijheid met een auto terwijl de kosten iets meer zijn dan openbaar vervoer.(hangt van het gebruik af) Daarbij vind ik openbaar vervoer niet echt veilig en betrouwbaar (avonden, verslaafden etc) Logisch toch dat mensen een auto kopen?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:37

runningkawa schreef:
Ik vind het belachelijk

Volledig mee eens!
Als ze geen vervuilde auto's in de stad willen mogen ze eerst die nieuwe auto's eens goedkoper gaan maken!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:45

Lieke schreef:
Aan de ene kant snap ik dat we aan de vervuiling moeten werken en juich ik een beleid van minder auto's (of schonere auto's) en beter OV toe. Maar ik deze maatregel te ver gaan. Uiteindelijk rijden we allemaal in een schonere auto, maar om nu al mensen extra te belasten voor oudere auto's vind ik te ver gaan.
En als je het doet kun je het beter landelijk aanpakken met het promoten van schone auto's.

Heel erg mee eens. Laat ze eens een verbod instellen op het verkopen van auto's die erg vervuilend zijn. Er zijn tegenwoordig ook redelijk wat schone en zuinige auto's in een lagere prijsklasse te koop. Ik ben wel degelijk voor het principe 'de vervuiler betaald', maar laat dat dan gelden voor nieuwe auto's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:54

Waar bemoeit de overheid zich mee? Je kunt het kopen van nieuwe auto's promoten, maar aangezien ik nu het dubbele van de nieuwprijs neer zou moeten tellen voor een identieke Dieselwagen die ik 8 jaar geleden (in het Guldentijdperk) heb gekocht, ik voor de rest wordt geplukt door de wegenbelasting en de brandstofbelastingen, blijf ik mijn auto rijden tot hij van ellende uit elkaar valt.
Gelukkig woon ik niet binnen de ring van de A10 in Amsterdam, en ik moet nog maar zien of dat verbod landelijk gevolg gaat vinden. Wel weet ik dat er collega's van mij die in de stad wonen helemaal geen auto hebben, omdat ze met het OV binnen Amsterdam alles kunnen doen en je verder in Amsterdam je auto toch niet kwijt kunt. Maak het OV binnen de steden gratis, en je weert automatisch een heleboel auto's uit de stad.
Maar dat doen ze dan weer niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:18

Gratis OV is een goed idee, als er dan maar een andere rol bedacht wordt voor de conducteur zodat er nog steeds wel toezicht blijft op trams en metro's.
Er is nog geen gratis OV, dus ga ik zo maar op de fiets naar De Bijenkorf. Dat kan niet meer met de auto omdat iemand iets raars gedaan heeft met de parkeergebieden Boos! Haha!.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:23

Belachelijk....laten ze eens níet denk aan hun eigen portomonee daar in politici-land.

Het is allang ALLANG mogelijk om je auto met wat aanpassingen te laten rijden op veel milieuvriendelijker zonnebloemolie, frituurvet of andere olie soorten.
Maar dit mogen de autobezitters beslist niet nemen, nee want dan wordt er geen accijns meer betaald....*zucht*

Waarom geeft de politiek ook geen goede subsidie op bijv. zonne-energie, zoals in Duitsland, daar liggen de daken er vol mee!!

Het kan allemaal wel, maar de politiek wil echt niet meerwerken hierin...en de burger is er de dupe van, terwijl wij bijv, met subsidie ook veel enthousiaster zouden worden...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:22

lekker dan weer, ik ga per 1 maart in A;dam werken, binnen de ring, ik heb een 3 jaar oude dieselauto zonder roetfilter. Heb het overlegd bijd e garage, achteraf roetfilter inbouwen geeft veel problemen, auto valt stil etc. je moet zo'n auto echt eens flink door kunnen trekken..... aangezien mijn gem. snelheid volgens de computer 33 km/u is (sta altijd in de file) schiet dat ook niet op....

Aangezien ik vóór en na mijn werk mijn paarden verzorg, die in the middle of nowhere staan, is OV geen optie voor me.....

Wat gaan ze met al die bedrijfsbusjes doen? Dat zijn meestal diesels......

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:07

Ik vind het geen slechte regel, maar idd: doe dan als compensatie gratis (of goedkope, denk aan 1 euro voor het idee oid..) OV.

Met de auto naar A'dam vind ik toch geen aanrader, OV is goedkoper en gemakkelijker (ligt er wel aan waar je vandaan komt natuurlijk Knipoog ). Alhoewel dat ook weer persoonlijk is, mijn vader werkt op de herengracht en die vind het verschrikkelijk met de trein, veel te druk Clown Maar zijn auto stamt van na 1992 en hij heeft een eigen parkeerplaats dus zal er niet veel last van hebben Tong uitsteken

Maar goed, imo is nog altijd de beste oplossing om het OV goedkoper te maken, dan zijn er vanzelf meer mensen die de auto laten staan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:08

In Nl iets goedkoper maken?

Die kunnen alleen maar dingen duurder maken, en dan flink vangen...
Daar draait het om...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:49

Mwah, ze hebben een tijdje terug schoolboeken ook gratis gemaakt.. dus het kan wel Knipoog Maar ik denk niet echt dat het in dit geval gaat gebeuren idd (voorlopig worden de treinkaartjes alleen nog maar duurder..)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:53

Ik vind het een goed idee, mij mogen de milieu onvriendelijke autos veel duurder worden, of van de baan. Maar vind dat ze wel de bedrijven ook mogen aanpakken, ik heb het gevoel dat de milieuregelingen het gewone volk het meeste treft, terwijl de industrie er ook een groot deel bij heeft

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:56

offtopic: steefie de bedoeling was schoolboeken gratis maar volgens mij zijn ze er nog niet helemaal uit.
Ben het helemaal eens met runningkawa.