Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

havana72

Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 14:21

Wakker Dier heeft iets meer dan driehonderd snackmerken onderzocht. Eén op de drie snacks bleek paardenvlees te bevatten. Wil jij weten of je een snack zonder paardenvlees eet? Kijk dan hieronder. Check altijd de ingrediëntenlijst op de verpakking en vraag in je cafetaria welke merken er in de vitrine liggen.

Frikandel
AH-afbakbroodje frikandel, Perfect, Edah eigen merk, Mad Snack, Mora-broodje frikandel, Mora, Fastfood Express-broodje frikandel, Beckers frikandel classic, kern minifrikandel, Buitenhuis, De Vries, De Vries javaanse frikandel, Van Reusel frikandel best bite, Van Reusel Krokidel, Van Lieshout, Bakx, Metro frikandel extra, Piet de Wit, Piet de Wit frikandel speciaal.

Kroket
Mora-kroket excellent, Golden Snack, Beckers goulashkroket, Beckers vleeskroket, Kern Goulashkroket, Kern vleeskroket, Ad van Geloven Goulashkroket, Ad van Geloven vleeskroket, Breti Goulashkroket, Breti vleeskroket, Jumbo, Metro vleeskroket.

Hamburger
Fastfood Express, De Vries, Van Reusel Best burger, Van Osch, Van Lieshout, Bakx ranchburger, Metro.

Bitterbal
Kern vleesbitterbal, Ad van Geloven vleesbitterbal, Breti vleesbitterbal, Jumbo vleesbitterbal, Aro vleesbitterbal, Metro vleesbitterbal.

Gehaktbal
Fastfood Express, Kern, van Oers, De Vries boerenbal, De Vries, De Vries sambaballetjes, Van Reusel Best bal, Van Reusel, Willie Dokter soepballetjes, Jumbo, Bakx minigehaktballetjes, Metro, Piet de Wit, Piet de Wit partyballetjes, Piet de Wit indische snackballetjes.

* Wakker Dier heeft meer dan 300 merken snacks in de supermarkt en cafetaria's onderzocht. Er zijn nog meer merken, dus deze lijst is niet volledig. Als jouw snack niet in deze lijst staat, is dit nog geen garantie voor een paardenvleesvrij product!

Sammie

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:23

En lekker dat die frikadellen en gehaktballen zijn Vingers aflikken

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:34

uuuh ... jah? dus?, weet je wat er nog meer in zit? varkens en koeien... maar nee er zit een paard in... dat kan EEECHT niet Koe vind het zo'n onzin om onderscheid tussen dieren te maken. OF je eet vlees OF je eet geen vlees... elk beest is daarnaast toch even veel waard.

tenzij je praat over bedreigde diersoorten of zo, dan vind ik het een ander verhaal... Maar nee, ik kan echt niet rauwiger zijn om een paard dan om een koe of een varken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:36

Oud nieuws
Heeft een jaar terug al eens wat gezever van Wakker dier van op i-net gestaan.

Idd al je kijkt bij ingredienten van snacks zit er vaak paardenvlees in

En is dat dan erger dan koe, varken of kip?
Voor mij niet...en het smaakt heerlijk Haha!

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:39

Shiloh schreef:
uuuh ... jah? dus?, weet je wat er nog meer in zit? varkens en koeien... maar nee er zit een paard in... dat kan EEECHT niet Koe vind het zo'n onzin om onderscheid tussen dieren te maken. OF je eet vlees OF je eet geen vlees... elk beest is daarnaast toch even veel waard.

tenzij je praat over bedreigde diersoorten of zo, dan vind ik het een ander verhaal... Maar nee, ik kan echt niet rauwiger zijn om een paard dan om een koe of een varken...

en daarom ben ik vegatarisch..
in iedergeval zo veel als ik kan.. als ik met alles rekening moet gaan houden gaat wel erg ver.. maar ik ben zo streng vegatarisch als ik mag/kan/wil zijn Haha!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:40

Lekker belangrijk.. Smaken er niet minder om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:41

@lies
Maar jij zult niet vegetarisch zijn omdat het alleen maar zielig is voor de paarden die er in zitten?
Maar om de andere dieren denk ik? Lachen

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:46

Meestal is het toch maar 2% wat er in zit. En dan nog, ik houd van frikandellen, kroketten, hamburgers enz!! Kan ze echt niet laten staan hoor Lachen

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:46

ik blijf dat gewoon eten hoor. ik eet alleen geen puur paardenvlees.

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:47

Dus? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:51

Boeiend er zitten ook koetjes en varkentjes in. Ben niet voor niks vegetariër Lachen Hypocriet noem ik dat als een paard opeens wél zielig is.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:02

Al zat er olifant in, zolang de ingredienten niet met uitsterven bedreigd worden gaan die frikandellen lekker bij mij naar binnen. Uit principe eet ik dan weer o.a. geen kabeljauw en wilde zalm omdat die overbevist worden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:05

uuuhm, de olifant is toch met uitsterven bedreigt Clown

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:07

runningkawa schreef:
@lies
Maar jij zult niet vegetarisch zijn omdat het alleen maar zielig is voor de paarden die er in zitten?
Maar om de andere dieren denk ik? Lachen

ja.. een paard of een kip.. ze hebben allebij hersens en allebij gevoel.
dat mijn liefde voor paarden groter is dan voor een kip.. wil niet zeggen dat ik die kippen wel zou eten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:08

Voor zover ik weet zijn er tegenwoordig genoeg olifanten in Afrika en worden ze een beetje gek van die beesten, maar het kan zijn dat ik het mis heb en de olifant verwissel met een ander dier. En btw, het was natuurlijk bij wijze van spreken. Misschien is krokodil in je frikandel ook wel lekker Tong uitsteken

maud_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:09

En lékker dat het is Haha!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:11

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 07-04-22 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:15

NEEEEEE! Nu kan ik nooit meer paardenbiefstuk eten!!!!!!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:15

Kaka schreef:
Voor zover ik weet zijn er tegenwoordig genoeg olifanten in Afrika en worden ze een beetje gek van die beesten, maar het kan zijn dat ik het mis heb en de olifant verwissel met een ander dier. En btw, het was natuurlijk bij wijze van spreken. Misschien is krokodil in je frikandel ook wel lekker Tong uitsteken

Ow nou jah, ik kan het ook mishebben hoor Tong uitsteken ... dat ze er gek van worden hoeft denk ik niet te betekenen dat ze dus niet meer met uitsterven zijn bedreigd, weet ik niet zeker hoor, maar ik denk dat het eerder wijst omdat die beesten gewoon teveel ruimte innemen. Ruimte die de mens niet wil afstaan...

maar zoals ik al zei, ik weet het ook niet zeker.

Tess_Liss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:16

klinkt allemaal lekker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:18

Oh nee... nu kan ik ze nooit meer eten Rolleyes Weet het al... Ging kijken wat er allemaal in het frikadellenbroodje van de EM-TÉ (Niet meer de Edah *LOL* ) zat. En inderdaad: paardenvlees. Maakt mij niet uit Clown Heb het gewoon verder opgegeten. Paard leeft toch al niet meer Lachen En het is lekker Haha! !

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:21

zucht, er zijn mensen die geen paardenvlees willen eten. Omdat ze daar meer van houden dan bijv van een koe. En omdat een paard je huisdier is. Dus voor die mensen is dat wel ff belangrijk om te weten.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:26

pinuts schreef:
zucht, er zijn mensen die geen paardenvlees willen eten. Omdat ze daar meer van houden dan bijv van een koe. En omdat een paard je huisdier is. Dus voor die mensen is dat wel ff belangrijk om te weten.

Nou, je hoeft toch je eigen paard niet op te smikkelen? Ik ben vegetariër, maar paarden komen in ieder geval niet uit de bio industrie, dus die zou je eigenlijk beter kunnen eten dan een kistkalfskroketje of een varkenflatlapje.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:26

Idd erg oud nieuws, heb vorig jaar Wakker Dier nog een mail hierover geschreven omdat ik het hypocriet vond dat ze juist op paardenvlees hebben gelet, net alsof de ándere dieren die erin verwerkt zitten er niet zo toe doen... Ik kreeg daarop als antwoord dat die andere dieren er natuurlijk ook toe doen, maar dat er steeds meer mensen komen die geen paardenvlees willen eten en dat ze voor díé mensen deze lijst hadden samengesteld. Zoals je hieruit al kunt opmaken vind ik die mensen inderdaad hypocriet, een koe, varken, schaap, geit, kip, etc. eten is wel goed en een paard niet? De paarden hebben meestal het beste leven gehad - veel buiten, veel aandacht.

Ik ben geen vegetariër, ik eet gewoon lekker een stukje vlees, en kijk daarbij niet of er misschien een snippertje paard in zit! Sterker nog... bij de 2e excursie naar paardenslachterij Nijkerk kregen we allemaal een paar paardenbiefstukjes mee, die ik van de week heb gegeten. Had op deze pure manier nog nooit paard gegeten (op rookvlees op brood na dan) maar lékker dat het was! Bij het bezoek aan deze slachterij hebben we met eigen ogen kunnen zien dat de dieren rustig en met respect worden behandeld, niet bang zijn, niet angstig worden door 'de geur van bloed en dood', en vooral... dat het zó voorbij is. Net zo snel als dat jij een punt kan typen: . en het is gebeurd, paard heeft niet geleden, heeft geen angst of pijn gehad in de laatste minuten van zijn of haar leven.

Maar ik respecteer ook degenen die wel vegetarisch leven, tenminste als zij geen énkel dier eten en niet alleen geen paard.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:28

pinuts schreef:

Ik vind dat hypocriet! Wat maakt een paard nou in hemelsnaam beter dan een koe ? beest heeft vaak nog een beter leven gehad ook.