Vingerafdrukken van alle Nederlanders in een database

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Vingerafdrukken van alle Nederlanders in een database

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 00:20

Citaat:
Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) stelt voor om de vingerafdrukken van iedereen die een identiteitsbewijs aanvraagt te verzamelen en toegankelijk te maken voor opsporing.

Volledige bericht: http://www.nrc.nl/binnenland/article937 ... n_database

Als je het mij vraagt gaat het nogal mis met de huidige en de afgelopen regeringen als het gaat om burgerlijke vrijheden en privacy. Sinds 9/11 is vrijwel heel de westerse wereld nogal overboard gegaan wat betreft het optrekken van een politiestaat maar de voorstellen van CDA en VVD nemen over het algemeen toch wel behoorlijk extreme vormen aan Scheve mond

Grote probleem is dat het gros van de Nederlanders alle vertrouwen heeft in de (huidige) regering en het dus geen probleem vind flink wat privacy in te leveren als daarmee een extra hangjongere opgepakt kan worden Rolleyes Tot nu toe heb ik ook nog niet heel erg veel kunnen ontdekken aan georganiseerd verzet tegen deze, nogal draconische, maatregelen Scheve mond

Gaat de regering hier te ver of zijn dit acceptabele maatregelen om de criminaliteit terug te brengen?

Stephanie

Re: Vingerafdrukken van alle Nederlanders in een database

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:23

vingerafdrukken vind ik tot daar aan toe mits ik er niet extra voorhoef te betalen Clown
Je zult zien dat die inkt weer €5,- extra kost Huilen van het lachen

MAAR aan de andere kant blijven ze bezig als dit er door heen komt en de criminaliteit gaat niet achteruit dan zul je zien dat ze het nog extremer gaan maken.

Ook is het denk ik mogelijk dat hiermee onschuldige mensen de dupe worden Nagelbijten / Gniffelen (denk aan winkeldiefstal oid bijvoorbeeld)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:24

In de huidige omstandigheden heb ik er niet zo'n problemen mee om mijn vingerafdrukken en DNA af te staan voor een database.. Wanneer de omstandigheden echter veranderen zouden deze gegevens zomaar ernstig misbruikt kunnen worden.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:00

Ik vind het eigenlijk wel een positief iets. Op die manier kunnen mensen voor grote en kleine vergrijpen veel sneller worden gepakt.

Ik zie ook niet echt hoe het misbruikt zou kunnen worden eigenlijk...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:11

Op zich is het wel een goed idee.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:16

Ik vind het wel een goed idee, alleen zit er vind ik wel een maar aan.
Met maatschappijleer hadden wij het er een week geleden nog over.
Want stel de volgende situatie bijvoorbeeld maar eens voor;
Er is iemand overleden gevonden in een huis, terwijl jij die middag daar nog een kopje koffie heb gedronken. Jou vingerafdrukken zitten dus sowieso al vele dingen ( denk aan; deur/kopje/ haar of zijn hand.. ) Dan kan jij dus al worden verdacht?
Aan hoeveel dingen zit een mens niet op een dag Knipoog
Tja ik denk dat er haken en ogen op zitten..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:39

Ik dacht dat ze in Amerika gekke dingen deden, maar hier kunnen ze er blijkbaar ook wat van.

Onder het mom van: Als je niks te verbergen hebt is het wel een makkelijk excus. Dit is een democraties land waar iedereen z'n rechten heeft, op deze manier wordt dat woord wel erg omgebogen en misbruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:41

Ik heb er geen moeite mee
Geef zo mijn vinger afrukken of dna.
Idd heb niks te verbergen...
Net als dat er overal camera's hangen...al hangen ze er op elke meter 1...geen probleem mee.

En de doem scenario's met ze vinden een haar van je... nee het is geen slechte film Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:43

runningkawa schreef:
Ik heb er geen moeite mee
Geef zo mijn vinger afrukken of dna.
Idd heb niks te verbergen...
Net als dat er overal camera's hangen...al hangen ze er op elke meter 1...geen probleem mee.

En de doem scenario's met ze vinden een haar van je... nee het is geen slechte film Lachen

Helemaal mee eens!
Ik zou het prima vinden om van iedereen dna in een database te hebben.... een verkrachter zou dan vaak in theorie zou opgespoord moeten zijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:43

Ik snap niet zo goed waarom sommige mensen zich hier zo druk over maken, als je geen criminele dingen doet heb je er immers nooit wat mee te maken Knipoog
en anders telt een gewaarschuwd mens nu voor 2 hahaha

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:45

Ik zou het ook goed vinden, ongeidentificeerde lichamen zouden sneller indentificatie krijgen

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:46

Ik heb er geen problemen mee!
Waar zou het misbruik zijn van je privacy? Ze stoppen het in een database
en als jou vingerafdruk gevonden word dan sporen ze je op.
Maar ik neem aan dat je toch geen bank gaat overvallen dus wat maakt het uit Vork

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:47

Ja dat bedoel ik dus. Dat soort reacties. Allemaal wel leuk een aardig, maar waar zou het eindigen? Waar is de democratie en de vrijheid die Nederland zo belangrijk vind? De eigen wil? Die is de laatste jaren wel erg beperkt, onder het mom (in amerika) van je vrijheid. Gaat wel erg lastig als je constant in de gaten wordt gehouden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:48

Mij maakt het niet uit, ben niet zo'n crimineel Clown

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:48

Sammie schreef:
Ja dat bedoel ik dus. Dat soort reacties. Allemaal wel leuk een aardig, maar waar zou het eindigen? Waar is de democratie en de vrijheid die Nederland zo belangrijk vind? De eigen wil? Die is de laatste jaren wel erg beperkt, onder het mom (in amerika) van je vrijheid. Gaat wel erg lastig als je constant in de gaten wordt gehouden.

een keer je vingerafdruk afstaan is niet constant in de gaten houden hoor, je geeft je vrije wil hiervoor niet op en zolang je geen mensen berooft oid heb je er nooit wat mee te maken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:49

Voor mij is het net alsof je tandgegevens af worden gegeven daar maakt niemand problemen van,waarom dan wel met vingerafdruk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:51

Idd, er staat geen Big Brother in je nek te hijgen
En stel dat het wel zo was?
Ik heb er geen last van hoor
Helemaal niks.
Ik hou me op 10 km te hard rijden na in de auto keurig aan de wet... dus ik zal er niets van merken en voel mijn vrijheid daardoor niet aangetast

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:53

Het begint met een vingerafdruk en eindigt met een totale bodyscan. Daartussen hebben ze waarschijnlijk ook nog ergens een DNA afname gepropt Gestoord God weet wat ze ermee kunnen/willen/gaan doen. Straks lopen er identieke klonen van ons rond, zonder dat wij daar kennis van hebben.

What's next, camera's in je huis. Dit alles doet mij een beetje denken aan een geavanceerd Oost Duitsland voor de muur Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het prima als ze direct van mensen die daadwerkelijk vergrijpen plegen dat soort gegevens hebben, maar van de rest van de bevolking? Verward
WHY? Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:13

Het klinkt allemaal leuk: je doet niets verkeerd, je houdt je aan de wet...

... tot de wet veranderd wordt.

Geert Wilders is zo bang dat de moslims hier de macht krijgen (wat ik nogal overdreven vind, maar goed) - maar stel dat de macht in handen komt van religieuze fanatici... ben je dan nog steeds overtuigd dat ze alleen maar goed willen doen met die gegevens? En kijk naar Amerika of onze eigenste SGP om te zien dat religieuze fanatici niet altijd moslims hoeven te zijn.

Stel dat de verzekeringen overgaan tot extra heffing op 'ongezond gedrag' - dan hebben ze al die gegevens over wat je allemaal niet had gemogen tot hun beschikking. Fijn idee Scheve mond

In de tweede wereldoorlog konden veel Joden niet onderduiken omdat hun gegevens zo precies bekend waren. Zij hadden ook niets fout gedaan, maar kwamen wel in de problemen. En nee, dat is NU niet aan de orde, maar weet jij hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet?

En iedereen kent toch de verhalen over totalitaire systemen in het voormalige oostblok?

Wat als een handige misdadige organisatie inbreekt op de systemen en je vingerafdrukken gebruikt zoals ze nu ook valse kentekenplaten gebruiken? Dan word je mooi gekoppeld aan dingen die je niet gedaan hebt - en van kentekenplaten is wel bekend dat ze vervalst kunnen worden, maar vingerafdrukken is veel harder bewijs.

Natuurlijk, op DIT moment zijn er niet direkt problemen. Maar vertrouw jij erop dat het altijd zo blijft? Vertrouw je er op dat alle overheidsorganisaties nu en in de toekomst altijd precies alles juist zullen doen?

Ik NIET. We moeten de overheid niet te veel kansen geven om een totalitair systeem te worden... en privacy is essentieel daarvoor. Dat moeten we beschermen, als een van de belangrijke democratische rechten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:16

doem scenario's uit een slecht geregiseerde film...

Ik zie de positieve kant er meer in dan het doem idee Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:26

runningkawa schreef:
doem scenario's uit een slecht geregiseerde film...

Knap vervelend voor de mensen die toevallig slachtoffer worden van zo'n slechte film... Want dat is het probleem. Het zijn geen doemscenario's, ze zijn al gebeurd.

We kunnen daarvan leren... of we kunnen gewoon dezelfde fouten opnieuw maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:27

En andersom ook..mensen die gepakt hadden kunnen worden als er een database was geweest...en dat komt imo veel vaker voor.

En idd van je fouten kun je leren, dus zorgvuldiger met het bewijs omgaan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:37

runningkawa schreef:
En andersom ook..mensen die gepakt hadden kunnen worden als er een database was geweest...en dat komt imo veel vaker voor.

Daar zou ik graag een onderbouwing van willen zien Lachen Want persoonlijk denk ik dat de paar criminelen niet snel opwegen tegen de gevolgen van systematische vernietiging van groepen mensen door totalitaire systemen. Maar, ieder zijn prioriteiten natuurlijk.
In Oost-Europa was de criminaliteit heel laag, wist je dat?

Maar is dat een optie die het leven beter of veiliger heeft gemaakt voor de bewoners? Niks doemscenario... realiteit, helaas.

En als wij al niet meer vechten voor onze eigen grondrechten, onze eigen democratie, denk ik dat we in elk geval ons recht op kritiek op de 'ondemocratische' groepen in de wereld flink verspeeld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:14

onze grondrechten zijn veiligheid.... en daar vecht ik voor ja...dus kom maar op met die databank

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:18

Dan moet jij nog eens verder lezen wat die grondrechten zijn en waarom Lachen