"Stop met behandelen onfatsoenlijke patiënten"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

"Stop met behandelen onfatsoenlijke patiënten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 20:31

RVZ: Stuur lastige patiënten weg.

Patiënten die zich niet gedragen, moeten kunnen worden weggestuurd. Dat advies geeft de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) aan minister Klink.

Bij zo'n stap moeten dokters er wel voor zorgen dat de zieke zorg van een ander krijgt.

Nu kunnen artsen alleen de behandeling weigeren van patiënten die geweld gebruiken of claimend gedrag vertonen. Maar ze kunnen niet optreden tegen patiënten die dwars en brutaal zijn of afspraken niet nakomen.

Gedragscode
Daarom moet er een gedragscode komen, vindt de RVZ, met niet alleen de rechten, maar ook de plichten van patiënten.

Naast fatsoenlijk gedrag mag van de patiënt worden verwacht dat hij actief meewerkt aan behandeling en herstel. Dat betekent afspraken nakomen, medicijnen op tijd innemen en indien nodig levensstijl aanpassen.

De Raad wijst er op dat jaarlijks voor 170 miljoen euro aan medicijnen ongebruikt blijft doordat patiënten hun behandeling niet serieus nemen.

Vettax
De Raad heeft daarnaast zijn standpunt aangepast als het gaat om ongezond eten. Het is voorstander geworden van financiële prikkels om een ongezond gedrag tegen te gaan.

Het gaat om bijvoorbeeld extra accijnzen op alcohol, tabak en fastfood, de zogeheten vettax.

De RVZ blijft sancties aan ongezond levende mensen in de vorm van hogere premies of eigen bijdragen afwijzen.

Bron: http://www.nosjournaal.nl

Brand maar los, wat vinden jullie hier van?
Naar mijn mening hadden ze dit al veel eerder moeten doen. Ik vind het van de zotte dat doktoren of andere hulpverleners patiënten moet behandelen die staan te schelden, of nog erger, tot fysiek geweld overgaan. Bovendien vind ik het persoonlijk te krom voor woorden dat mensen die bijvoorbeeld behandeld worden voor astma vrolijk blijven roken, terwijl ze dure medicijnen en behandelingen gebruiken. Dat is toch krom?

Snoevie

Re: "Stop met behandelen onfatsoenlijke patiënten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:33

ik ben het er helemaal mee eens!
vaak genoeg komen zulke gasten ook in de apotheek waar ik werk.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:34

inderdaad, vind het een hele goede!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:39

Van mij mogen ze deze regel vandaag nog invoeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:40

Ook mee eens
Wachtlijsten zijn harstikke lang.
Geef die tijd maar aan mensen die wel willen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:42

Lijkt mij een heel goed plan, een behandelplan is tenslotte geen eenrichtingsverkeer.
Er zat mensen die het wel echt willen proberen om hun leefwijze aan te passen en nu op een wachtlijst staan.
Voor mesnen die agressief worden naar medisch personeel heb ik helemaal geen goed woord over, wat mij betreft mag de ambulance ook dan gewoon weg rijden zonder hulp te verlenen.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:50

inderdaad, dat vind ik toch wel zo belachelijk.. ambulancepersoneel bereigen! grrr

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:56

Gedeeltelijk mee eens. Als je stug door blijft roken terwijl je astma hebt of medicijnen hebt tegen te hoog cholesterol maar wel dagelijks in de snackbar komt dan mogen ze wat mij betreft de patiënten de benodigde medicijnen zelf laten betalen.

Aan de andere kant dit valt natuurlijk niet te controleren.

Maar dwarse of brutale mensen niet meer behandelen gaat mij veel te ver. Er worden heel veel medische missers gemaakt en een patiënt kan vaak nergens zijn recht/gelijk halen.
Vaak worden fouten samen met collega dokters onder het tapijt geveegd. Oké je hebt een medische tuchtcommissie maar die geven haast nooit een patiënt gelijk.

Als een dokter mag weigeren om patiënten te behandelen kun je dus helemaal niets meer zeggen tegen een dokter. Ben je het even oneens over je behandeling dan hoeft een dokter alleen maar te zeggen dat je eigenwijs bent en brutaal en dan hoeft hij je niet meer te behandelen. Dokters krijgen zo veel te veel macht. Als het nou net zo was als met winkels dat je gewoon naar een dokter kan gaan waar jij op dat moment heen wil dan zou het wat anders zijn. Bevalt de ene dokter je niet dan kan je gewoon naar de andere. Maar aangezien je waarschijnlijk niet steeds van huisarts kan veranderen zonder dat de ziektekostenverzekering moeilijk gaat doen vind ik dat patiënten in een te afhankelijke positie zijn om geweigerd te worden door een arts.

Natuurlijk is het belachelijk dat het voorkomt dat ambulance personeel wordt bedreigd. Maar meestal is dat door de omstanders en niet door de patiënt zelf. Moet een patiënt daar dan maar de dupe van worden?

Overigens als een dokter je niet serieus neemt en je van het kastje naar de muur stuurt of onnodig lang laat wachten terwijl je pijn hebt kan ik me voorstellen dat je uit radeloosheid wel eens wil gaan schelden op zo'n arts. Let wel ik zeg niet dat ik dat goedkeur.

Overigens hoeveel bokkers krijgen van de dokter niet te horen xxx aantal weken even niet paardrijden en kruipen dan toch op hun paard. Dat valt dan ook onder niet meewerken aan eigen herstel en dus een reden voor een dokter om je verdere behandeling te weigeren. Het is allemaal niet zo zwart wit als het in eerste instantie lijkt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:09

Artsen worden regelmatig fysiek bedreigd en geslagen, zo'n patient mag je best weigeren vind ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:24

heus niet alleen artsen!
ook ander personeel in de zorg

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:28

Snoevie schreef:
heus niet alleen artsen!
ook ander personeel in de zorg

Vertel mij wat, staat ook in mijn 1e bericht in de dit topic trouwens.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:31

Snoevie schreef:

nou, ik nie! ik ben ook vaak zat saggo op een arts. meestal niet zonder reden. en dan zou hij mij nog mogen weigeren ook? no way. niet mee eens! wie bepaald waar de grens ligt? wanneer eeen arts een patient wel of niet mag weigeren? ze leggen toch een eed af altijd te helpen in geval van nood?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:33

naah ik kan me er wel ergens in vinden.... ook patienten horen zich gewoon netjes te gedragen volgens de normaal geldende omgangsvormen..... eed of geen eed, je hoeft je als hulpverlener niet als een stuk stront te laten behandelen

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:35

Gedeeltelijk mee eens.
Maar stel iemand komt binnen die een "aanval" heeft (door drugs of iets anders) en deze slaat wild om zich heen? Is aan het vloeken en weet ik veel wat. Wat Dan? Stel deze persoon kan er niks aan doen? en weet ook niet dat hij/zij dit doet op dat moment?

Groetjes

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:37

ja inderdaad.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:38

trouwens, ik vergeet ook mijn medicatie wel eens. menselijk toch? nogmaals: waar ligt de grens?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:40

Ik kan aan mijn artsen prima aangeven dat ik een bepaalde aandoening heb en dat we even moeten kijken welke bijwerkingen aan medicijnen zijn gerelateerd, zal geen arts iets van zeggen maar sommige mensen gaan compleet uit hun plaat en houden er op dat moment nogal bijzondere omgangsvormen op na. Ik ben ook wel eens in paniek geraakt in het ziekenhuis en daar kunnen ze prima mee omgaan, ook met mensen met psychische aandoeningen.

Het gaat niet om een keertje medicijnen vergeten of een keertje je niet aan een dieet houden, het gaat om structurele problemen met patienten die de behandeling bewust saboteren of medewerkers terroriseren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:41

@ qauos ..... zo iemand komt altijd onder politie begeleiding binnen bij de EHBO, zeker als het drugs gerelateerd is.

Daarnaast kan je er wel vanuit gaan dat het "personeel" prof genoeg is om dat soort dingen niet als storend te ervaren...

Maar die Tokkie, die tokkie maakt het gewoon te bont!

Ik heb zo een 130 clienten varierend van dementerend tot kinderen die een handicap hebben.... daar zitten 3 clienten tussen die van mij zo naar een andere thuiszorgorganisatie mogen, ik zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat hun krijgen wat ze nodig hebben......... maar als ze morgen vertrekken, ga ik er geen traan om laten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:54

ikenindi schreef:
Snoevie schreef:

nou, ik nie! ik ben ook vaak zat saggo op een arts. meestal niet zonder reden. en dan zou hij mij nog mogen weigeren ook? no way. niet mee eens! wie bepaald waar de grens ligt? wanneer eeen arts een patient wel of niet mag weigeren? ze leggen toch een eed af altijd te helpen in geval van nood?

die lijn is moeilijk,idd wie bepaald het
toch ben ik het er mee eens,patienten hoeven niet alles te pikken,maar de hulpverleners al zeker niet.
ik ben verplicht mensen die helpen die me uitschelden voor de lelijkste dingen,dat klopt toch zeker niet

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:26

Toch kan ik mij niet voorstellen dat mensen zo maar zonder enige reden anderen uitschelden voor de meest lelijke dingen.

Kan niet anders of er moet toch iets achterzitten waardoor ze zo gefrustreerd zijn geraakt. Misschien hebben ze toch het idee dat de arts of andere hulpverlener niet goed naar ze luisterd.

Heb uit eigen ervaring nog nooit met agressie tegen hulpverleners te maken gehad.

Maar treinconducteurs klagen ook nogal eens over agressie in de trein.
Maar als ik dan zie hoe ze zich soms gedragen.....
Nou blijf ik wel kalm en redelijk maar ik denk dan wel vaak ja vind je het gek dat mensen agressief reageren als je zelf zo doet. Dan heb ik namelijk zelf ook wel eens zin om agressief terug te reageren alleen ben ik dan zo opgevoed dat ik dat niet doe.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 07:45

pardon?
wat een rotopmerkingen!
er zijn heus slechte treinconducteurs ed bij,maar ik vind niet dat je erg leuk reageert.

er zitten overal rotte appels tussen helaas,maar de agressie is wel een probleem,en dus lang niet altijd de schuld van de hulpverlener.

ik denk dat ik oprecht kan zeggen dat ik mijn uiterste best doe om de mensen hier te helpen naar eer en geweten.
maar vaak als ze hun zin niet krijgen(bv kalmeringspillen terwijl ze er veel te veel van gebruiken en dus nog niet mogen hebben)
dan worden ze soms heel lelijk.

*edit: ik weet ook heel goed dat er hulverleners zijn(of conducteurs ed)die niet luisteren naar de mensen(ik maak t vaak mee)
ik denk ook dat het moeilijk is om een duidelijke grens aan te geven in deze regel.
maar ik vind het voorbeeld van de rokers die wel hele dure inhalators voor de benauwdheid gebruiken nog het mooiste.
help dan maar de mensen die wel willen(ik heb t niet over mensen die af en toe hun medicijnen vergeten hoor)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:08

ikenindi schreef:

Als je het ergens niet mee eens bent, kan je dat altijd nog op een fatsoenlijke manier kenbaar maken. Daarvoor hoef je niet te gaan schelden of slaan. En ik las hier ook iets over mensen die om zich heen slaan onder invloed van drugs of andere verdovende middelen. Laten we er maar vanuit gaan dat een arts of ander medisch personeel echt het verschil wel kan zien tussen iemand die slaat omdat hij bijvoorbeeld een epileptische aanval krijgt of onder invloed van drugs is, of iemand die slaat uit agressie.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:14

Ergens kan ik me er wel in vinden, maar dan voor situaties wanneer iemand met astma door rookt en dergelijken.

Niet wanneer iemand zijn medicijnen weigert in te nemen. Van een hele hoop medicijnen kun je namelijk minstens even ziek worden als dat je zonder medicijnen bent. En dat is voor ieder persoon ook anders, dat voelt ieder voor zich aan.

Een mooi voorbeeld daarvan zijn de cholesterol medicijnen. Die kunnen soms zo veel gedoe en pijn met zich mee brengen, dat ze eerder slecht zijn dan dat ze goed doen. Fijn is het dan, wanneer je dokter je min of meer verplicht ze tóch te nemen, omdat hij je anders niet meer wil/mag behandelen. Dat lijkt me geen goede zaak.
(Sowieso is er flink wat kortzichtigheid betreft cholesterol pillen onder artsen. In mijn optiek is dat voornamelijk opgebouwd door de enorme commercieliteit.)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 12:16

Mireille schreef:
Ergens kan ik me er wel in vinden, maar dan voor situaties wanneer iemand met astma door rookt en dergelijken.

Niet wanneer iemand zijn medicijnen weigert in te nemen. Van een hele hoop medicijnen kun je namelijk minstens even ziek worden als dat je zonder medicijnen bent. En dat is voor ieder persoon ook anders, dat voelt ieder voor zich aan.

Een mooi voorbeeld daarvan zijn de cholesterol medicijnen. Die kunnen soms zo veel gedoe en pijn met zich mee brengen, dat ze eerder slecht zijn dan dat ze goed doen. Fijn is het dan, wanneer je dokter je min of meer verplicht ze tóch te nemen, omdat hij je anders niet meer wil/mag behandelen. Dat lijkt me geen goede zaak.
(Sowieso is er flink wat kortzichtigheid betreft cholesterol pillen onder artsen. In mijn optiek is dat voornamelijk opgebouwd door de enorme commercieliteit.)

Maar is dan geen overleg met je arts mogelijk? Ik bedoel, er zijn toch verschillende medicijnen. Als jij ergens vreselijk veel last van hebt, lijkt mij het toch de plicht van de arts om een alternatief voor je te zoeken.
Het wordt een ander verhaal wanneer jij de medicatie niet inneemt, maar tegen de arts beweert dat je het wel doet.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:23

Er om liegen is nooit goed inderdaad. Ik doel echt op kortzichtige artsen die echt menen dat je die pillen moet gebruiken. En dat er dus ook niet over te spreken valt (die mensen raad ik sowieso aan een andere arts/ziekenhuis te zoeken Tong uitsteken). Er zijn diverse pillen op de markt, maar soms kun je 6 verschillende proberen en heb je er nog steeds last van.

Maar echt met opzet liegen, niet stoppen met roken terwijl het degelijk iets uit kan maken, etc. valt wat mij betreft wel onder het advies van de RVZ.