De aandacht voor klimaatverandering is overdreven.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloei

De aandacht voor klimaatverandering is overdreven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 19:53

OKé Brand maar los zou ik zeggen! Lachen
Weer een stelling die we op school behandelen Tong uitsteken
Ik zelf ben tegen deze stelling. Maar ik hoor graag jullie mening.

kensha

Re: De aandacht voor klimaatverandering is overdreven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:43

nou ik vraag me meer af wie de aandacht moet hebben de regeringen van de hele wereld of wij zelf ik denk meer alle regeringen dat is altijd waar het begint. Minder rijdne meer fiesten is grotendeels meer smoes om olie te bewaren voor hun zelf denk ik meer zo aangezien het olie aan opraken is.

Je kan net zo goed zeggen waarom doneer ik niet naar die stichting die arme kinderen helpen? 3 euro per maand is niet genoeg en zeker als hun regering totaal niets eraan doet.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:51

Ik vind van niet, neem nu vandaag: het is de warmste 9/02 ooit. Ik vind het niet normaal en ben blij dat mensen er eindelijk aandacht voor hebben.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:55

Er is volgens mij niet eens zoveel aandacht voor de klimaatverandering... Wat doen we er nou eigenlijk tegen, als gewone doorsnee burger?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:10

Ik gebruik minder water, auto, verwarming een graad lager (als het al moet)

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:29

Biepje schreef:
Ik vind van niet, neem nu vandaag: het is de warmste 9/02 ooit. Ik vind het niet normaal en ben blij dat mensen er eindelijk aandacht voor hebben.

volgens mij hoorde ik op het nieuws dat het in 1926 oid net zo warm was.
En ik neem aan dat ze voor 1800 geen meetapparatuur hadden om dit soort dingen te meten.

Zelfde met het co2 gehalte, kunnen ze ook nog maar van de laaste 50 jaar meten.
Weet je hoe oud de aarde al is?

Dit wordt echt zwaar overdreven allemaal, en ondertussen betalen we er met zn allen flink voor aan allerlei belastingen en taxen. Ik zie nog steeds geen resultaat.

Ik kan me meer vinden in de wetenschap dat er een nieuwe ijstijd aankomt. Dat is toch al weer een tijdje geleden.
Dan wordt het vast wel weer wat kouder. . .

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:32

Ik vind het allemaal zwaar overdreven. De geschiedenis bewijst dat er vaker van die warmte periodes geweest zijn. Ik kan me er echt niet druk om maken.

Dat iedereen (heel veel mensen iig) meer moeite doet voor het milieu vind ik een leuke bijkomstigheid. Dat is nl nooit verkeerd!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:15

Het is niet overdreven vind ik.
Alleen zou men wat minder erover moeten praten en wat meer doen, dat zou beter helpen denk ik.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:19

ik vind het overdreven en toch ook weer niet Tong uitsteken
vaag he Tong uitsteken

zoals bravespots al zegt: heel veel poeha,maar doen ho maar!
ze pakken kleine dingetjes beet (groene stroom)
maar ze trekken die gore stinkdiesels niet van de weg...tja.. Rolleyes
maar goed zo gaat dat met vele dingen....er word maar gedoneerd naar het buitenland enz..in plaats van hier de problemen op te lossen (bijstandmoeders en derg)

landje is zo krom als de pest...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:57

Ik vind het wél overdreven. Wat kan ons kleine landje nou tegen die klimaatverandering doen, terwijl ze in Azië doodleuk aan het doorpompen zijn? Tja de rest van Europa doet er ook wel wat aan, maar laten ze eerst eens naar Azië kijken én daar een oplossing voor zoeken.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:04

Ik vind het juist heel goed dat er aandacht is voor dit onderwerp. Wij als burgers kunnen allemaal iets doen om de klimaatverandering tegen te houden, nou ja....een steentje bijdragen tegen klimaatverandering. Knipoog

Waarom zou je de verwarming een graad hoger zetten als je het koud hebt? Een trui aantrekken is zo gebeurd!
Waarom pak je voor korte stukjes de auto? Met de fiets ben je lekker buiten én in beweging!
Waarom laat je apparaten aanstaan als je ze niet gebruikt? Uitdoen is een kleine moeite!

Het zijn heel simpele vragen, maar 9 van de 10 mensen lossen dit op met 'luxe' en 'comfort'. Een druk op de knop i.p.v. een trui aantrekken etc. etc.
Misschien hebben wij het wel te goed in NL en denken we dat het met klimaatverandering niet zo vlot loopt. We kijken alleen naar de korte termijn, de lange termijn vergeten we...

Heel goed dat er nu van alle kanten aandacht is voor het thema, ik juig het alleen maar toe! Go jij! Go jij!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:55

slimmerik schreef:
Ik vind het allemaal zwaar overdreven. De geschiedenis bewijst dat er vaker van die warmte periodes geweest zijn. Ik kan me er echt niet druk om maken.

Dat iedereen (heel veel mensen iig) meer moeite doet voor het milieu vind ik een leuke bijkomstigheid. Dat is nl nooit verkeerd!

Precies mijn mening. Lachen

Overigens vind ik het wel krom dat het klootjesvolk aangemoedigd wordt op dertig graden te wassen en te carpoolen terwijl de wereldleiders in hun vervuilende privejets de wereld rondgaan.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 04:05

Inderdaad, daar ben ik het zeker mee eens. Als je iets voor het milieu wilt doen, zijnde dan politicus, dan moet je het consequent doen.

Ik doe eerlijk gezegd liever aan preventie dan aan genezen, het kan best zijn dat het allemaal overdreven is, maar ik wil later niet ontdekken dat het niet zo was.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 07:52

vrijdag is de warme truiendag, zo veel mogelijk mensen en scholen en zo worden gevraagd dan een dikke trui aan te doen en de verwarming een graad lager te zetten.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:55

Stoeptegel schreef:
Biepje schreef:

volgens mij hoorde ik op het nieuws dat het in 1926 oid net zo warm was.
En ik neem aan dat ze voor 1800 geen meetapparatuur hadden om dit soort dingen te meten.

Zelfde met het co2 gehalte, kunnen ze ook nog maar van de laaste 50 jaar meten.
Weet je hoe oud de aarde al is?

Dit wordt echt zwaar overdreven allemaal, en ondertussen betalen we er met zn allen flink voor aan allerlei belastingen en taxen. Ik zie nog steeds geen resultaat.

Ik kan me meer vinden in de wetenschap dat er een nieuwe ijstijd aankomt. Dat is toch al weer een tijdje geleden.
Dan wordt het vast wel weer wat kouder. . .

ze kunnen het CO² gehalte van een heel langere periode meten hoor Bloos dmv ijsboringen en metingen in de bodem kunnen ze gerust veeeel verder teruggaan.

vraag mij af hoe ver jouw wetenschappelijke kennis gaat? een ijstijd komt om de miljoenen jaren soms, soms over veel langere periodes niet, het is niet alsof het een vaste cyclus is ofzo hoor... er zijn allerlei factoren nodig om een ijstijd in te luiden.

en de temperatuur van duizenden jaren terug kunnen overigens wel gemeten worden (ook weer oa ijsboringen ed)

volgens mij is er wel genoeg aandacht voor, maar wordt er veel te weinig concreets aan gedaan, de echte gevolgen zien we volgens mij zelf nog niet, het grootste effect van de CFK-vervuiling was ook pas zichtbaar tientallen jaren nadat het gebruik ervan al was stopgezet.
Maar moet ook gewoon toegeven dat ik er zelf bitter weinig aan doen, we krijgen ook maar heel weinig de kans Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:58

Nee niet overdreven, mensen moeten er zich eens bewust van worden dat ook alle kleine dingen die ze doen of juist niet doen, van invloed zijn op het milieu.
Eeen beter milieu begint bij jezelf zeggen ze, en daarmee hebben ze op precies de spijker op de kop geslagen.
Als je eens zou volgens wat er allemaal gebeurd met de natuur dan ga je je echt druk maken hoor.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:02

slimmerik schreef:

Precies.
De gaten in de ozonlaag zitten er niet pas sinds wij "vervuilende" middelen gebruiken.
Kijk daarnaast naar planeten.

wikipedia schreef:
Aan de onderkant zorgt het wolkendek voor een heftig broeikaseffect waardoor de temperatuur op Venus hoog oploopt.

Ik neem aan dat we daar toch echt niet met auto's rijden, vliegtuigen gebruiken, de wasmachine aanzetten en ga zo maar door.

Ik ben er dus niet van overtuigd.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:03

Dat is gewoon de evolutie van de aarde, dit is gewoon het punt voor een nieuwe IJstijd die er ook komt, de natuur gaat gewoon zijn gang, hoewel die spuitbussen en het gat in de ozon er geen goed aan doen. Wist je dat een koeienstront meer CO² bevat dan uitlaatgas van een doorsnee auto per honderd km op de autosnelweg?

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:07

Ja ik ben het er wel mee eens, ik heb een paar maanden terug een lezing gehoord van een professor geologie aan de technische universiteit Delft. Hij behandelde onder andere de film van Al Gore en weerlegde eigenlijk alles wat Gore in zijn film wilde doen geloven. Hij heeft me ervan overtuigd dat we niet naar 100 jaar 'klimaat' moeten kijken, maar naar tienduizenden jaren. Dan pas kun je goede conclusies trekken over klimaatverandering. Hij heeft me er ook van overtuigd dat de temperatuurstijging die we nu zien onderdeel is van een soort vaste 'cyclus', net zoals de aarde elke 24 uur om haar eigen as draait. Daarna heb ik ook het boek gelezen van deze man ( Salomon Kroonenberg ), en ik moet zeggen dat ik me er veel minder druk over maak.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:08

ik met het ook niet eens met de stelling. Ik vind dat er té weinig aandacht aan het milieu wordt besteed. Iemand hier de film an inconvenient truth van Al Gore gezien? Hierin benadrukt Al Gore dat de opwarming van de aarde wel zeker een acuut gevaar vormt!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:09

Oakland1990 schreef:
Dat is gewoon de evolutie van de aarde, dit is gewoon het punt voor een nieuwe IJstijd die er ook komt, de natuur gaat gewoon zijn gang, hoewel die spuitbussen en het gat in de ozon er geen goed aan doen. Wist je dat een koeienstront meer CO² bevat dan uitlaatgas van een doorsnee auto per honderd km op de autosnelweg?

in koeienstront gaat het over methaan, niet over CO² Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:12

Maartje1990 schreef:
ik met het ook niet eens met de stelling. Ik vind dat er té weinig aandacht aan het milieu wordt besteed. Iemand hier de film an inconvenient truth van Al Gore gezien? Hierin benadrukt Al Gore dat de opwarming van de aarde wel zeker een acuut gevaar vormt!

denk dat iedereen deze film wel al gezien heeft. Ik ben het met deze film eens, maar ik ben ook wel van mening dat je beter niet alleen naar de mening van 1 persoon kijkt.

Mijn proffen aan de universiteit van Gent (allemaal zeer gerespecteerde wetenschappers ) laten allemaal regelmatig eens vallen dat zij vinden dat er dringend iets aan de opwarming van de aarde gedaan moet worden. Dus ja, ik heb respect voor de mening van professoren Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:20

ik ben het niet eens met de stelling.
ik kan me niet voorstellen dat het 'normaal' is dat het weer over de hele wereld steeds extremer wordt, dat het sneeuwt in warme landen, hier constant herfst is, er bosbranden zijn in zuid/west europa, dan nog de tsunamie, en die overstroming in amerika..
en noem eigenlijk maar op.
ik las laatst dat naar verwachting de ijsberg op de noord of zuidpool komende zomer al helemaal weggesmolten zal zijn, enz enz.

punt is alleen, bij bijvoorbeeld groene stroom ,dat klinkt leuk, en goed,
maar ik heb dus ook gehoord dat het produceren van een windmolen meer vervuilend is dan alle vervuilende energie die hij zou besparen..
dus ja, wat moet je daar dan van denken.

hoe ik persoonlijk rekening houd met het milieu;
ik koop bijna alles tweedehands (tv, pc-beeldscherm, zijn erg schadelijk in het productie proces),
ik rijd (nog) geen auto (ik ontkom er niet aan wegens gezinssituatie om toch ooit auto te moeten hebben maar fiets zelf veel liever)
ben nog nooit met een vliegtuig geweest en dat soort dingen,
leef wel aardig basic.
de kachel is vaak wel redelijk hoog aan, kan niet goed tegen kou.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:31

Mistic schreef:
wikipedia schreef:
Aan de onderkant zorgt het wolkendek voor een heftig broeikaseffect waardoor de temperatuur op Venus hoog oploopt.

Misschien kun je beter een andere bron dan wikipedia gebruiken, dat is niet altijd super betrouwbaar Knipoog

Marigold schreef:
hoe ik persoonlijk rekening houd met het milieu;
ik koop bijna alles tweedehands (tv, pc-beeldscherm, zijn erg schadelijk in het productie proces),
ik rijd (nog) geen auto (ik ontkom er niet aan wegens gezinssituatie om toch ooit auto te moeten hebben maar fiets zelf veel liever)
ben nog nooit met een vliegtuig geweest en dat soort dingen,
leef wel aardig basic.
de kachel is vaak wel redelijk hoog aan, kan niet goed tegen kou.

Tweedehands hoeft niet altijd beter te zijn. Een oude tv gebruikt bijvoorbeeld veel meer stroom dan een nieuwe, gaat eerder kapot en geeft dan dus ook weer afval. Dit moet ook weer verwerkt worden en dat gaat dan ook weer ten koste van het milieu Knipoog
Een nieuwere tv is wel duurder in aanschaf, maar gaat dus langer mee, gebruikt minder stroom ect.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:21

A-lette, ja daar heb je ook wel weer gelijk in..
maar ja, bijvoorbeeld kleding, als je dat tweedehands koopt zorg je niet voor nieuwe vraag wegens aanvullen van de schappen, en kleren worden ook geverft, getransporteerd, etc.
en zo geld het voor wel meer dingen.