diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:22

Ik hoor de laatste tijd niets anders dan dat je overal een diploma voor moet hebben.
Zo willen ze je een houderschaps diploma laten halen om een paard te mogen houden, omdat er zoveel paardenleed is, maar hoe zit dat dan met kinderen ?
Iedereen kan maar een kind nemen, ongeacht of je financieel en geestelijk, of lichamelijk in staat bent om dat kind goed op te voeden.
Er wordt maar aangenomen dat iedereen dat kan, want er worden geen regels aan gesteld.
En hoeveel kinderleed is er wel niet, kinderen met gescheiden ouders, kinderen met ouders met drank en/of drugsproblemen, of kinderen met ouders met financiele problemen.
Wat vinden jullie hier nou van ?

daniella74

Re: diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:24

Ik zou bijna zeggen dat ik voor ben.
Ik zie in mijn omgeving zoveel kinderleed dat ik soms ziek van ben.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:26

Nou, dat heb ik dus ook.
En nu zullen we wel weer opmerkingen krijgen als: jij hebt zeker geen kinderen, anders praat je niet zo, maar ik vind gewoon dat je realistisch moet zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:26

true true maar oncontroleerbaar.....
er zijn namelijk zat meiden die ongewenst zwanger raken....

zo heb ik ook een dame gekend die "bewust" per ongeluk zwanger was geraakt.....Kindje was ook nog eens niet 100%
en moeders keek er niet naar om
Kindje was uiteraard de dupe en kwam in een pleeggezin terecht...

maarja...mijn nichtje..ook ongewenst zwanger, heeft het nu geaccepteerd en gaat er voor de volle 100% voor Ja
alles is al aanwezig en het kindje moet pas in april komen Haha!

scheiden is niet te voorspellen en kan je er niet onder rekenen
financieel ook niet echt want je kan in de slappe was zitten en een jaar later problemen hebben door wat dan ook ....en dat hoeft niet eens perse eigen schuld te zijn..

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:29

Kinderleed wordt denk ik helaas niet minder als er diploma's voor opvoeden worden uitgedeeld
Het probleem is dat opvoeden theoretisch prima te doen is, maar om die geleerde vaardigheden in praktijk uit te voeren, dát is nogal eens het probleem helaas..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:30

Ik heb wel gehoord over iets dat ouders sowieso een opvoedcursus moeten krijgen..
(Ik ben eerste jaars pedagogiek dus dan krijg je nog wel eens wat mee Vork )
Ik vind best dat er meer aandacht aan mag worden besteed, maar idd denk dat het ook moeilijk controleerbaar is. En hoe die vaardigheden idd in de praktijk worden uitgevoerd

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:30

Ik heb iemand in mijn omgeving met zware psychische problemen met 2 jonge kinderen. De kinderen gaan altijd dood, er is altijd paniek, kinderen krijgen vrijwel uitsluitend ongezond eten en nogal bijzondere normen en waarden mee. Vader is ook op zijn zachtst gezegd vreemd.
Zo'n stel vind ik uiterst dubieus als ouders.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:34

@ naadje 24:
Oke, in sommige dingen heb je gelijk.
Maar net zoals je nichtje, ze is per ongeluk zwanger geraakt en ze zal er misschien wel voor de volle 100% voor gaan, maar wat heeft zo'n kind voor ervaring met baby's, ze zal zich er van te voren nog niet in verdiept hebben.
Als je daar dus een diploma voor zou moeten halen, ben je in ieder geval voorbereid en gemotiveerd, anders zou je die opleiding niet volgen.
Ik zeg niet dat iemand die per ongeluk zwanger raakt niet gek met haar kindje zou kunnen zijn.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:36

daniella74 schreef:
Ik heb iemand in mijn omgeving met zware psychische problemen met 2 jonge kinderen. De kinderen gaan altijd dood, er is altijd paniek, kinderen krijgen vrijwel uitsluitend ongezond eten en nogal bijzondere normen en waarden mee. Vader is ook op zijn zachtst gezegd vreemd.
Zo'n stel vind ik uiterst dubieus als ouders.

Eh Nagelbijten / Gniffelen wat bedoel je met 'de kinderen gaan altijd dood'??

Vind het wel oke dat zorginstanties zoals BJZ steeds meer en vaker aan vroegsignalering doen, waarbij ook de omgeving van gezinnen ingeschakeld is. Zo komen er steeds vaker op tijd (multi)problem gezinnen aan het licht die (nog) geholpen kunnen worden.

Over verdere hulpverleningstrajecten en residentiele zorg hebben we het dan maar even niet Bloos Daar schort het een en ander nog wel eens aan..
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 31-01-08 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:37

Patriciavt schreef:
Kinderleed wordt denk ik helaas niet minder als er diploma's voor opvoeden worden uitgedeeld
Het probleem is dat opvoeden theoretisch prima te doen is, maar om die geleerde vaardigheden in praktijk uit te voeren, dát is nogal eens het probleem helaas..

Nee, maar datzelfde heb je ook met paardenleed,dat zal er ook niet minder door worden maar daar willen ze weer wel een diploma aan vastplakken, al weet ik best wel dat dit weer gewoon een geldkwestie is, anders hadden ze ook allang iets aan de bio industrie gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:38

darwin schreef:
En hoeveel kinderleed is er wel niet, kinderen met gescheiden ouders, kinderen met ouders met drank en/of drugsproblemen, of kinderen met ouders met financiele problemen.

En jij denkt dat ouders met een opvoeddiploma automatisch voor altijd van elkaar houden en niet meer gaan scheiden? Of dat een diploma de drank of drugs zal vervangen in moeilijke tijden? Of dat mensen bijvoorbeeld hun baan niet meer kwijtraken doordat ze een opvoeddiploma hebben?

Nee hoor, zou imo helemaal niets oplossen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:40

darwin schreef:
Nee, maar datzelfde heb je ook met paardenleed,dat zal er ook niet minder door worden maar daar willen ze weer wel een diploma aan vastplakken, al weet ik best wel dat dit weer gewoon een geldkwestie is, anders hadden ze ook allang iets aan de bio industrie gedaan.

Ik vind een diploma om paarden te mogen houden echt klinklare onzin.. Een mens met gezond verstand begint pas aan zo'n paardenavontuur wanneer je zeker bent van je keuze en een stabiele situatie hebt om zo'n paard te kunnen houden en verzorgen.
Bovendien begrijp ik niet, waaorm mensen die die niet kunnen/willen een paard kopen voor vaak een behoorlijk bedrag met de bijbehorende stallingskosten en er vervolgens niet meer naar omkijken?

Nee, ik ben er vrijwel zeker van dat 'diploma's' hierbij niet zullen helpen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:44

darwin schreef:
@ naadje 24:
Oke, in sommige dingen heb je gelijk.
Maar net zoals je nichtje, ze is per ongeluk zwanger geraakt en ze zal er misschien wel voor de volle 100% voor gaan, maar wat heeft zo'n kind voor ervaring met baby's, ze zal zich er van te voren nog niet in verdiept hebben.
Als je daar dus een diploma voor zou moeten halen, ben je in ieder geval voorbereid en gemotiveerd, anders zou je die opleiding niet volgen.
Ik zeg niet dat iemand die per ongeluk zwanger raakt niet gek met haar kindje zou kunnen zijn.

hoe kan je nou voorbereid en gemotiveerd zijn van te voren als je per ongeluk zwanger raakt Verward
zij heeft er ook niet om gevraagd toch?
ja had ze voorzichtiger moeten zijn krijg je dan als antwoord....maar dikke vette pech voor haar dat na al die jaren pilgebruik hij net die ene maand niet werkte Sigaar
en nee ervaring heeft ze niet maar haar moeder en onze andere nichtjes wel en we steunen elkaar Ja
ze doet haar uiterste best om zoveel mogelijk te komen weten en zich voor te bereiden..
en ik weet dat ik later toch ook weer vanalles leer van mijn moeder en van mijn nichtjes...
zie het probleem kwa geen ervaring niet zo...aldoende leert men ...

ik vind een diploma halen in dat geval eigenlijk een dom idee en niet haalbaar

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:48

Patriciavt schreef:
darwin schreef:

Ik vind een diploma om paarden te mogen houden echt klinklare onzin.. Een mens met gezond verstand begint pas aan zo'n paardenavontuur wanneer je zeker bent van je keuze en een stabiele situatie hebt om zo'n paard te kunnen houden en verzorgen.
Bovendien begrijp ik niet, waaorm mensen die die niet kunnen/willen een paard kopen voor vaak een behoorlijk bedrag met de bijbehorende stallingskosten en er vervolgens niet meer naar omkijken?

Nee, ik ben er vrijwel zeker van dat 'diploma's' hierbij niet zullen helpen

Precies zoals je zegt: een mens met gezond verstand begint pas aan een paard wanneer hij zeker is van zijn keuze, dus daar zou geen diploma voor nodig moeten zijn.
Helaas is de werkelijkheid anders, mensen kopen net zo makkelijk een paard als een konijn, en met kinderen is dit vaak al net zo, mensen hebben zich vaak van te voren niet in een kind verdiept, wat het allemaal met zich meebrengt, het is me nogal een verantwoordelijkheid.
Kijk dat paard kan je verkopen als je er geen zin meer in hebt, maar een kind niet.
Vaak is het ook zo van : een kind hoort erbij, iedereen heeft er één.
Hoevaak hoor je niet : oh en jullie zijn getrouwd....en kinderen???, ofdat als je getrouwd bent daar dan standaard kinderen bijhoren Verward

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:48

Persoonlijk heb ik tijdens de opvoeding van mijn zoon altijd geroepen waarom kunnen we het niet leren, overal kun je voor leren.
Nu mijn zoon volwassen is merk ik dat het eigenlijk niet nodig is geweest, normaal gesproken moet het vanzelf gaan dat heet instinct.
Hoewel dit instinct een beetje vervaagt word op de manier waarop we tegenwoordig leven.
Wel vind ik dat het voor de kinderen van gescheiden ouders en of problemen thuis een soort begeleiding moet komen in de eerste plaats voor de kinderen.
Denk dat het nemen van dieren/kinderen al vanaf jongs af aan bijgebracht moet worden. Zoals ik dat thuis ook geleerd heb en aan mijn zoon heb overgedragen. Maar dat gaat eigenlijk veel verder bv tot de omgang met mensen.
Op een heleboel fronten gaat het fout tegenwoordig en dat komt doordat er zoveel belangrijkere dingen te doen zijn en/of waarde aan hechten hellaas.
Een diploma halen lijkt me dus onzin, maar er mag zeker wel meer aandacht gegeven worden aan dit soort dingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:49

Ik heb een tijd in de hulpverlening gewerkt, en ik denk dat het wel degelijk helpt wanneer je de aanstaande ouders verplicht een cursus laat volgen.
Tijdens de gesprekken die ik met cliënten had zaten ze me soms glazig aan te kijken wanneer ik vertelde dat het belangrijk was dat je met je kind speelt wanneer het jong is, spelenderwijs dingen leert. Dat gezamenlijkheid belangrijk is, samen eten bijvoorbeeld. Ook regelmaat en consequent zijn maakte van de grootste ellendeling een mak lammetje.
Veel mensen die ik op het spreekuur kreeg stopten er voer in, propten het kind in bed, zorgden dat er kleren omheen geprakt werden en dat was het dan zo'n beetje. Gezamenlijke activiteiten, met elkaar praten, gezonde voeding, schone kleding en omgeving, voldoende slaap, etc.... het belang hiervan was vaak NIET bekend.
Ik kreeg kindjes op het spreekuur die in de winter buiten werden gezet omdat ze lawaai maakten en pa en ma televisie wilden kijken, vervolgens werd dat kind vergeten... 1 x resulteerde dat zelfs in het feit dat 1 van de kinderen in het hondenhok heeft moeten slapen (!!!!!). Ook genoeg blauwe ruggetjes en armpjes.... en waarom? Onmacht, onkunde, en dus in wanhoop het maar fysiek oplossen.
Omdat mensen elkaar onderling niet meer corrigeren (of helpen) zul je als overheid moeten inspringen en iets van ondersteuning moeten bieden. Wanneer je het op z'n beloop laat, kweek je alleen maar weer kinderen die zelf ouder worden en in exact dezelfde fouten vervallen. Veelal hebben deze ouders zelf als kind niet geleerd hoe het moet....
Meer kennis is een eerste stap.... het is vaak echt geen onwil, maar onkunde en onwetendheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:50

Volgens mij zijn er boeken, fora en praatgroepen genoeg voor mensen die meer willen leren over kinderen opvoeden. En anders heb ik nog wel wat mensen uit mijn kennissenkring in de aanbieding die helaas nergens anders meer over schijnen te kunnen praten Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:52

Patriciavt schreef:
Eh Nagelbijten / Gniffelen wat bedoel je met 'de kinderen gaan altijd dood'??

Altijd als een kind iets verkouden is denkt ze dat het kind dood gaat aan longontsteking, zoon heeft rode vlekjes op de buik en op school heerst waterpokken, dan denkt ze niet dat hij misschien ook waterpokken heeft maar dat hij een Ebola-variant heeft. Zoon is aan het wisselen en niet helemaal lekker daardoor, ze denkt dat hij dood gaat aan bacteriele hersenvliesontsteking. Ze heeft een pijntje in haar rug en denkt nu dat haar nieren getransplanteerd moeten worden. Ik zit vrijwel dagelijks met een medische crisis van haar kant en houd 2x per dag spreekuur onvrijwillig. Ik ben ehbo-er en ik krijg de meest enge vragen van haar in de volle overtuiging gesteld. Sommige ziekten ken ik niet eens.

Haar dochter van 4 kweek ze bewust overgewicht aan, alle kinderen lopen in kleertjes van Marktplaats omdat ze te gierig is om nieuwe te kopen in haar verknipte gedachten.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:54

Heel mooi gezegd ninx Ja
Een diploma vind ik ook wel ver gaan en het zal ook niet haalbaar zijn, maar ik wordt gewoon pissig als ze voor alles een diploma moeten hebben, en voor zoiets belangrijks als een kind op de wereld zetten en opvoeden, dat zal wel allemaal vanzelf gaan.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:58

darwin schreef:
Precies zoals je zegt: een mens met gezond verstand begint pas aan een paard wanneer hij zeker is van zijn keuze, dus daar zou geen diploma voor nodig moeten zijn.
Helaas is de werkelijkheid anders, mensen kopen net zo makkelijk een paard als een konijn, en met kinderen is dit vaak al net zo, mensen hebben zich vaak van te voren niet in een kind verdiept, wat het allemaal met zich meebrengt, het is me nogal een verantwoordelijkheid.
Kijk dat paard kan je verkopen als je er geen zin meer in hebt, maar een kind niet.
Vaak is het ook zo van : een kind hoort erbij, iedereen heeft er één.
Hoevaak hoor je niet : oh en jullie zijn getrouwd....en kinderen???, ofdat als je getrouwd bent daar dan standaard kinderen bijhoren Verward

Dat klopt helemaal, maar er zijn nou eenmaal mensen die dat 'gezonde verstand' niet hebben... En daarbij komt dat veel mensen veel te 'makkelijk' zijn in dingen, zowel op paardengebied als op 'kindergebied'.
Gelukkig merk ik bij ons in de omgeving dat ze goed letten op het welzijn van de paarden. De stal waar ik rijd kent zo'n 150 pensionpaarden en zo'n 50 manegepaarden en het welzijn van de dieren staat voorop. Zowel stalmedewerkers als medepensionklanten zijn niet bang om anderen aan te spreken op gedrag (zowel negatief als positief) maar helaas is dat niet bij iedere stal zo en daarbij, moet iemand wel mee wíllen werken Knipoog

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 12:59

Sonja schreef:
Volgens mij zijn er boeken, fora en praatgroepen genoeg voor mensen die meer willen leren over kinderen opvoeden. En anders heb ik nog wel wat mensen uit mijn kennissenkring in de aanbieding die helaas nergens anders meer over schijnen te kunnen praten Haha!

Willen leren ja, maar willen mensen dat tegenwoordig nog ?
Ze nemen een kind en dumpen hem op de créche, het enige wat ze hoeven te doen is hem sávonds in bed te leggen en smorgens weer weg te brengen.
Vroeger waren moeders meestal thuis voor de kinderen, tegenwoordig krijgen ze een sleutel om hun nek en moeten ze het zelf maar uitzoeken.
Let wel: dit zal niet overal zo zijn , anders denken jullie dadelijk dat ik alle ouders slecht vind en dat is echt niet waar.
Maar af en toe denk ik wel eens,: ik heb meer verantwoordelijkheids gevoel voor mijn dieren, als veel mensen voor hun kinderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:00

Boeken, fora, praatgroepen... prima, maar daar gaan alle middle class mensen en hoger opgeleiden naartoe.
Mensen uit lagere sociale milieus en ook mensen met een verstandelijke handicap weten de weg naar deze instanties vaak niet, de drempel is ook vaak te hoog. Daarbij hebben ze zelf vaak niet het idee dat er iets verkeerd gaat.
Dit zijn ook de mensen die ik destijds het meest binnen heb zien komen (vaak door lichte dwang van buitenaf).
Je zou deze groep echt helpen wanneer een dergelijke cursus een verplicht nummer wordt.

Maar goed, zo zijn er natuurlijk veel ideeën over opvoeding en wat wel en niet juist is. Zo'n cursus samenstellen zal dan ook niet meevallen. Maar veel zaken zijn volgens mij sowieso klip en klaar; problemen oplossen met geweld is uit den boze, kinderen dagelijks in een rokerige omgeving laten opgroeien ook (gek zeg, ze hoest de hele tijd), gezonde voeding (weg met al dat snoep en die frisdranken), schone kleding, persoonlijke hygiëne, etc...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:01

Ninx schreef:
Ik heb een tijd in de hulpverlening gewerkt, en ik denk dat het wel degelijk helpt wanneer je de aanstaande ouders verplicht een cursus laat volgen.
Tijdens de gesprekken die ik met cliënten had zaten ze me soms glazig aan te kijken wanneer ik vertelde dat het belangrijk was dat je met je kind speelt wanneer het jong is, spelenderwijs dingen leert. Dat gezamenlijkheid belangrijk is, samen eten bijvoorbeeld. Ook regelmaat en consequent zijn maakte van de grootste ellendeling een mak lammetje.
Veel mensen die ik op het spreekuur kreeg stopten er voer in, propten het kind in bed, zorgden dat er kleren omheen geprakt werden en dat was het dan zo'n beetje. Gezamenlijke activiteiten, met elkaar praten, gezonde voeding, schone kleding en omgeving, voldoende slaap, etc.... het belang hiervan was vaak NIET bekend.
Ik kreeg kindjes op het spreekuur die in de winter buiten werden gezet omdat ze lawaai maakten en pa en ma televisie wilden kijken, vervolgens werd dat kind vergeten... 1 x resulteerde dat zelfs in het feit dat 1 van de kinderen in het hondenhok heeft moeten slapen (!!!!!). Ook genoeg blauwe ruggetjes en armpjes.... en waarom? Onmacht, onkunde, en dus in wanhoop het maar fysiek oplossen.
Omdat mensen elkaar onderling niet meer corrigeren (of helpen) zul je als overheid moeten inspringen en iets van ondersteuning moeten bieden. Wanneer je het op z'n beloop laat, kweek je alleen maar weer kinderen die zelf ouder worden en in exact dezelfde fouten vervallen. Veelal hebben deze ouders zelf als kind niet geleerd hoe het moet....
Meer kennis is een eerste stap.... het is vaak echt geen onwil, maar onkunde en onwetendheid.

Dát ben ik volledig met je eens! Maar wanneer komen mensen in de hulpverlening? Meestal als het al fout gaat (of is gegaan) en dát is nou het punt..
Denk jij dat je met een verplichte opvoedcursus voor iedere ouder kan voorkomen dat er problemen in het gezin ontstaan rond de opvoeding van de kinderen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:02

Ik denk dat je op die manier een hele grote doelgroep discrimineert.
Zo ken ik persoonlijk iemand die 2 adoptiekinderen heeft en dus door een bepaalde 'keuring' is gekomen maar deze persoon is vorig jaar wel veroordeeld wegens het in bezit hebben van kinderporno...Het zegt allemaal niks...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:04

Ik word bij kinder-ehbo getraind in het herkennen van mishandling, verwaarlozing en misbruik en het is schrikbarend wat daar allemaal onder valt maar wat ondertussen gewoon wordt gevonden.