''Ze worden gewassen, krijgen vies voedsel, en worden geklee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Esther

''Ze worden gewassen, krijgen vies voedsel, en worden geklee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 21:46

Citaat:
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... Dusauchoit

De documentaire was afgelopen maandag op Canvas te zien. In Bulgarije leven meer mentaal en fysiek gehandicapte kinderen in instellingen dan waar ook in Europa. De documentaire schetst een weinig fraai beeld van een van die instellingen.

Ze toont hoe de kinderen er aan hun lot worden overgelaten. "Ze worden gewassen, ze krijgen een walgelijk soort papje te eten en ze worden gekleed, maar verder gebeurt er niets met die kinderen", zei Dusauchoit op Studio Brussel.

Hij vind het schandalig dat deze mistanden plaatsgrijpen in een land dat lid is van de Europese Unie en hij wil dat België een vuist maakt naar Bulgarije. "Ik heb de voorzitters van Kamer en Senaat en alle voorzitters van de politieke partijen gemaild."

Zijn streefdoel is dat de film in het parlement wordt vertoond.

Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open VLD) wil het probleem aankaarten bij zijn Bulgaarse collega, maar waarschuwt ervoor dat we dat land niet moeten terechtwijzen. Hij pleit voor een bredere en genuanceerde aanpak van het probleem.

bron: http://www.deredactie.be

_________________________________________________________________________________________________

Ik heb hier echt geen woorden meer voor,... hier word ik ècht ècht stil van....
Filmpje moet je echt een bekijken, dan pas kun je begrijpen, hoe hoe erg dit is!

Esther

Anoniem

Re: ''Ze worden gewassen, krijgen vies voedsel, en worden geklee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:07

Op youtube staat de docu, even zoeken op 'Bulgaria's Abandoned Children' en dan staat ie in 5 delen in het Nederlands...
( deel 1 : http://www.youtube.com/watch?v=jyCGYp4IzEU , deel 2 : http://www.youtube.com/watch?v=cq8FoKhfVMo , deel 3 : http://www.youtube.com/watch?v=DoIe9Py8MW8 , deel 4 : http://www.youtube.com/watch?v=qga6aFhcCo0 , deel 5 : http://www.youtube.com/watch?v=qCXX_mRgn4I )

Ik kan veel hebben, echt veel. Zielige Brooke Hospital filmpjes doen me over het algemeen niet zo veel....kan ook gerust naar filmpjes van Wakker Dier kijken zonder te denken 'wat zielig'

Maar dit... tranen over m'n wangen, niet normaal.
Tuurlijk weet ik wel dat het er in 'voormalige' Oostblok nog zo aan toe gaat, net als in Nederlands decennia geleden. Toen werden ze hier ook nog weggestopt in een tehuis, afgelegen in de bossen.
Maar dit, dit is echt schrijnend. Ik zou ze het liefste allemaal ophalen en in huis nemen.

Maar goed, om nu Bulgarije te boycotten, nee dat lijkt me niet de juiste aanpak. Wij dachten 50 jaar geleden ook nog heel anders over de omgang en huisvesting van verstandelijk beperkten.
We moeten niet vergeten dat landen als Bulgarije ver achterlopen op onze westerse samenlevening en dat het hebben van een gehandicapt kind daar nog steeds een groot taboe is.
Hulp, voorlichting en scholing lijkt mij een betere oplossing dan een boycot.

edit : filmpjes bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 19-01-08 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Links werkend gemaakt.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:53

Jeetje echt heftig, heb alle 5 de delen gekeken....
Eigenlijk zou je er wat aan moeten doen...maar wat hé ...die mensen geloven zelf ook gewoon dat ze goed voor die kinderen zorgen.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:58

Ik ben bezig met dingen uitzoeken, druk aan het mailen e.d. maar goed dat wist je al Lachen

Maar wie weet, komen er nog meer reacties ( want al 119 keer is het topic bekeken, maar slechts 2 reacties nog.... ).
Hoop dat er meer mensen zijn die wat willen doen, ik heb nu iig een doel voor ogen voor m'n vakantie.

Ik wil er heen ( niet per sé dat tehuis, want de kinderen zijn inmiddels overgeplaatst ) maar ik wil daar helpen.
Ik heb ook niet alle kennis van de wereld, maar ik kan allicht mijn bijdrage leveren.

Nu is het nog even uitzoeken hoe ik dit ga realiseren.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:59

Ik werd er vanmorgen even heel stil van toen ik de geëmotioneerde oproep van Dusauchoit hoorde, hij was aan het huilen toen hij het vertelde. Maar het maffe is dat Bulgarije een EU-land is Lips are sealed .

Link met de oproep plus de docu: http://www.stubru.be/node/46265

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:14

wow echt heel heftig dit ja!
heb er geen woorden voor en zit echt met een brok in mn keel nu.

@ Kanelly: wow echt respect dat je daarheen wil, ik zou het niet kunnen denk ik. wil wel graag op de hoogte blijven van je plannen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:19

@kanelly, wil je er serieus heengaan?
misschien kan je dan een inzameling houden, kleren, hulpmiddelen, geld, voedsel, speelgoed, etc etc.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:23

Ja ik ben serieus.
Ik zal al een tijdje te dubben over m'n 'vakantie'.
Aanvankelijk wilde ik een maand ontwikkelingswerk doen in Afrika oid. Maar de kosten liggen voor mij nu even te hoog. ( je bent al snel 1500 euro kwijt voor 4 weekjes vrijwilligerswerk daar ).

En na het zien van deze docu, viel het kwartje. Bulgarije is EU land, dichterbij, sneller haalbaar e.d. En het is ook nog eens 'mijn doelgroep'.

Nu is het dus een kwestie van uitzoeken...
Inzameling zou een goed idee zijn, maar eerst maar eens bij het begin beginnen en kijken waar ik bij aan kan sluiten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:29

echt super dat je dat wil gaan doen.
veel mensen voelen zich totaal machteloos bij het zien van zo'n documantaire, ik dus ook..
gehandicapte kids, het is toch te erg voor woorden hoe ermee om wordt gegaan daar Verdrietig
ik weet dat kinder rolstoelen regelmatig worden afgeschreven na gebruik, maar het lastige is wel dat ze vaak op maat gemaakt zijn..
eigenlijk als ik het zo zie zijn alle hulpmiddelen daar nog nodig..
echt bizar, de vergelijking tussen hoe hier, en hoe daar met deze kids wordt omgegaan.....
zeker weten een heel goed doel voor ontwikkelingswerk!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:30

Klasse Kanelly!!! Er is een tijdje op NL 2 een soort programma voor geweest over een man die een beetje voor Wendy van Dijk speelde. Alleen dan iets specifieker, hij is dacht ik ook een paar keer naar Bulgarije geweest? Hoe die man heet durf ik niet te zeggen... Misschien dat iemand anders dat weet? Ik weet ook niet zeker of ik het net goed heb.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:48

Kanelly wat jij zegt trekt mij ook wel! Ik denk dat je daar met hulp zoveel meer kunt bereiken als wat er nu gebeurt en bovendien is het een ontzettend leerzame ervaring!
Denk alleen dat het voor mij helaas niet haalbaar is.

Toch vind ik dat de mensen goed met de kinderen omgaan ondanks de middelen en de kennis die ze hebben.
Het is natuurlijk veel anders dan wij hier gewend zijn.
Ze zouden idd gratis 'les' moeten kunnen krijgen, daar is het meeste baad bij denk ik.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 02:25

http://www.tbact.org/
Dit is een site die voor die kinderen is opgericht....
Ik vind het echt zo zielig! Verdrietig (dat kan ik echt wel blijven zeggen!! gewoon geen woorden voor)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 02:33

Ik heb zelden zoiets ergs gezien. My god...dat dat gewoon in ons Europa gebeurt!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 04:34

het is afschuwelijk... ik vind het ook zo vreselijk om te zien, hoe koud en afgstompt de mensen daar zijn, dat er weinig middelen zijn, dat er kinderen met bepaalde handicaps of ziektes zijn, waar niets of weinig aan gedaan kan worden, dat zal best, maar nooit eens een lief woord, een knuffel, wat aandacht..... zo vreselijk schrijnend dit..

ik zie dan wat behoorlijk goed gevulde "verzorgsters" met de kinderen bezig, en ik denk dan echt "ja.. jij laat je prak niet staan, jij gaat s'avonds naar je eigen gezin, jij kan net zo goed de hele dag enveloppen vouwen, dat kan met net zo weinig emotie en gevoel" en ik snap dat gewoon echt niet, hoe kun je nou zo werken, zo gevoeloos en zo denken dat je het oke doet? zijn die mensen dan zo gehersenspoeld , werken ze dan zo als een robot dat het ze echt geen fluit interesseerd?
jah.. waarschijnlijk dus wel.

diep en diep triest..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:40

maar ja, het is denk ik ook zo ongeveer onmogelijk voor de verzorgers, om met zo weinig middelen voor zoveel (zwaar) gehandicapte kids te zorgen!
ik vraag me af hoe ze het doen met de incontinentie, veel van dit soort kids wordt niet zindelijk.. gebruiken ze dan katoenen luiers, of helemaal geen luiers, maar dan hebben ze toch onwijs veel was, hoe zullen ze dat doen?
ongewenst gedrag zoals bonken met het hoofd ed, dat komt overal voor bij zulke kids.
te weinig aandacht kan het wel verergeren, en ik denk ook dat veel van deze kids medicijnen nodig heeft!
eigenlijk vind ik dat alle kids die er nu zitten naar nederland of een vergelijkbaar land zouden moeten worden gehaald, met behulp van sponsoren en vrijwilligers een plek zouden moeten krijgen in de dagopvangen hier, en dus in pleeggezinnen zouden moeten worden geplaatst.
ondertussen kunnen ontwikkelingswerkers dan het personeel daar opleiden en begeleiden zogauw er weer nieuwe kinderen worden binnengebracht.
op dit moment vind ik het echt super onoverzichtelijk, en te veel..
maar nogmaals, zelfs hier in NL is het niet te doen om met een paar man voor zoveel gehandicapte kids te zorgen!
en hun hebben daar gewoon totaal geen voorzieningen, niks..

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:53

Ik heb niet eens gekeken, wilde het niet aanzien, de omschrijving in de topic vind ik al erg genoeg. Dit is echt vreselijk, kan niet geloven dat dit land lid is van de EU.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:57

Mee eens dat het fiepen (heen en weer schommelen), bij veel geestelijk gehandicapte kinderen voorkomt, ook als ze wel een goede verzorging hebben en een rijke leeromgeving.
Maar je zag hier dat kinderen die het eerst niet deden (dat jongetje dat alleen blind was en verder niets mankeerde bijv.), ook het gedrag gingen vertonen.

Wij hebben hier in NL een nota over dierenwelzijn gekregen van de minister. Daar staan randvoorwaarden in die weven en dat soort zaken bij paarden moeten voorkomen (weven is ook stereotiep gedrag en vergelijkbaar met wat deze kinderen lieten zien). Deze nota omschrijft zaken, waar het deze kinderen aan ontbeert.
Dus wij hier in NL hebben voor onze dieren meer aandacht dan dat ze daar voor mensen hebben.
Want dat zijn het...stuk voor stuk....mensjes.....
De verzorgers zijn denk ik murw...door het beleid van hun land, door waar ze elke dag in zitten.
Het is net zoals bij die kinderen. Daar gaat na verloop van tijd ook het lichtje uit als het ware. Zo is het bij die verzorgers denk ik net zo.... Daar zal een vuist gemaakt moeten worden door een groep mensen. Als individu bereik je niets.
Ik ben blij dat dit nu de aandacht heeft, door deze film die is gemaakt.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:47

De meeste kinderen daar hebben niet eens een handicap maar worden zo behandeld als ik Dusauchoit toch goed verstond...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:51

@Kanelly: super actie van je dat je daar heen wilt gaan!
Ik denk (hoop) dat je via bokt ook genoeg geld en spullen zult kunnen inzamelen!

Als er wat meer concrete informatie is over je reis daarheen, houdt ons dan graag op de hoogte!

Je zou je er toch kapot voor schamen, dat dergelijke dingen gebeuren binnen de EU? Ik vind het belachelijk en niet kunnen. Verdrietig

Het is een taboe, dat weet ik en niet te vergeten: niet iedereen daar heeft het zo goed als wij. Dan klinkt het heel hard, maar die kinderen kostten daar gewoon te veel geld voor de bevolking, die wel gezond is en dus wel zelf kan werken (al is het maar voor een hongerloontje).

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:54

Dan ben ik eerder voorstander van hen ter adoptie 'aan te bieden' in het buitenland dan kinderen in een weeshuis te verwaarlozen.

Ik ben akkoord dat het niet goed is voor een kind om het uit zijn of haar natuurlijke omgeving te halen, maar sommige omstandigheden zijn niet kindwaardig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:03

Biepje schreef:
Dan ben ik eerder voorstander van hen ter adoptie 'aan te bieden' in het buitenland dan kinderen in een weeshuis te verwaarlozen.

Ik ben akkoord dat het niet goed is voor een kind om het uit zijn of haar natuurlijke omgeving te halen, maar sommige omstandigheden zijn niet kindwaardig.

Natuurlijk, ik snap je standpunt en ik probeer het ook echt NIET goed te praten, want ik vind het zelf ook verschrikkelijk!
Het is alleen dat wij hier met al onze luxe (ook de meeste armen in ons land hebben genoeg luxe in vergelijking met de mensen daar) ons niet kunnen indenken hoe dat zich ontwikkelt.
Nogmaals, het is niet goed te praten, maar wij kijken vanuit onze Nederlandse maatschappij en hebben daardoor andere normen en waarden dan daar.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:05

Inderdaad, we zien het uit een ander perspectief en gezien de Bulgaarse realiteit is het in zekere zin (jammer genoeg) een logische ontwikkeling.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:08

de situaties in de landen zijn wel erg verschillend, maar elk kind heeft recht op liefde, basis verzorging, goed voedsel, etc.
deze kids kunnen (voor een groot deel) helemaal niet voor zichzelf opkomen.
de beesten hier hebben het nog beter dan die kinderen!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:10

en ze laten natuurlijk niet zien wat WEL goed gaat. al vind ik het wel afschuwelijk dit. maar kijk eens naar nederland? daar worden sommige mensen ook niet bepaald netjes behandeld enzo. alleen komt daar geen documentaire over en wordt het niet zo groots gemaakt maar juist stil gehouden... en ik gok dat het in belgië net zo is. ik denk dat ze eerst zichzelf ook eens moeten bekijken als land zijnde voordat ze `een vuist gaan maken tegen bulgarije`. ga ze liever helpen, geef ze voorlichting over hoe het OOK kan...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:10

ik heb het met stijgende verbazing zitten kijken. De directrice die zegt 'ik heb 3 parasols gekocht, dus ik heb er goed voor gezorgd' en 'ik ben niet verantwoordelijk, ik doe mijn werk goed'. walgelijk... Echt walgelijk. Ik ben niet snel onder de indruk, maar dit vond ik echt verchikkelijk....