Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

giotto

Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:19

Zoals de titel al zegt...Wat zijn volgens jullie ( de nederlanders ) de verschillen met ons ( belgen ) ?

Ik ben een rasechte belg en het eerste groot verschil volgens mij is dat nederlanders volgens mij veel meer rechtuit zijn...
Een nederlander zegt gewoon waar het op staat en een belg zal rond de pot draaien en zijn woorden wikken en wegen...

Weten jullie nog andere verschillen,dan hoor ik ze graag... Haha!

ikke20

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:20

belgen lunchen uitgebreid en vaak ook met drank erbij

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:22

Wat doen onze noorderburen dan voor de lunch?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:23

Ik persoonlijk lunch nooit. Clown

Wat betreft het verschil dat jij aangeeft, ik zeg wel altijd waar het op staat, dus in principe kan dat kloppen. Maar ik denk dat dat meer per persoon verschilt dan waar je vandaan komt..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:31

ik pak snel mn brood of wat dan ook maar belgen besteden meer tijd en geld aan goede lunch. merk je al aan de (heerlijke)broodjeszaken. ook aan dat ze vaak uit eten gaan voor lunch en daar nog wel eens wat vaker een wijntje/biertje bij pakken. terwijl ze daarna weer aan het werk gaan. dit viel mij tenminste op.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:33

nederlanders zijn vaak (niet voor elke nederlander) erg op hun centen.. Tong uitsteken
voor mij geld dit wel, ik ben erg zuinig:P

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:34

moniekk schreef:
nederlanders zijn vaak (niet voor elke nederlander) erg op hun centen.. Tong uitsteken
voor mij geld dit wel, ik ben erg zuinig:P

Ik heb de instelling van; geld moet rollen. Huilen van het lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:45

ikke20 schreef:
merk je al aan de (heerlijke)broodjeszaken.

Ooh ja Vingers aflikken, ik ben verzot op zulke lekkere broodjes! Voor mij is lunch inderdaad best wel een belangrijke maaltijd.. Maargoed, wij belgen staan er ook wel om bekend dat we échte bourgondiërs zijn. Goed eten en drinken hoort daar zeker en vast bij! (ook voor mij!)

Verder denk ik dat er tussen belgië en Nederland grotere verschillen zijn dan tussen Belgen en Nederlanders. Ik noem nu maar eventjes de kwaliteit van het onderwijs, dat in België erg hoog ligt. De kwaliteit van de ziektezorg. Goedkopere huizen Haha!, goedkoper openbaar vervoer (of allesinds goedkopere mogelijkheden),...

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:48

idd! ik eet smiddags de grootste maaltijd en savonds minder. hehe!
*ben belgje* ook onze manier van spreken, en ook wel dat wij soms gewoon heel rustig vertellenw at het probleem is en nederlandse mensen soms gewoon rechtuit inderdaad Vork .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:51

Wat me heel erg opvalt is dat nederlanders veel stipter op tijd zijn als belgen. Verder idd het eten. En ik denk dat de belse jeugd beleefder is. Maar dat de nederlandse jeugd meer rechtuit en direct is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:59

oneilltje79 schreef:
Wat me heel erg opvalt is dat nederlanders veel stipter op tijd zijn als belgen. Verder idd het eten. En ik denk dat de belse jeugd beleefder is. Maar dat de nederlandse jeugd meer rechtuit en direct is.

Inderdaad. Dat gevoel heb ik ook soms wel. Die Nederlandse jeugd, wat een uitspraken soms.. Dat ik echt denk "WATBLIEFT? onbeschoft ding". Terwijl ze naar eigen beleving zichzelf waarschijnlijk nog aardig beleefd vinden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:57

Ik ken mijn man al ruim 22 jaar en ik hoor dus al zeker 20 jaar: IK WIL NAAR BELGIE!!!
Wij wonen nu 1 1/2 jaar in Belgie. We hebben het reuze naar ons zin. Terug naar Nederland, nooit ,never!!!!!!!

De mentaliteit is hier een stuk beter dan in NL. We wonen 5 minuten Clown over de grens, maar al een wereld van verschil.
De jeugd is hier beleeft, behulpzaam en hebben respect voor de ouderen. In NL werd de jeugd steeds meer onbeschoft en respect, ho maar.
We hebben 4 paarden, 2 veulens, 2 Welsh a en een mini shet lopen. De buren zeggen:"Wij hebben zo plezier van jullie dieren Lovers , wij de lol en jullie de kosten Tong uitsteken ". Dat hoor je niet vaak.

Belgen zijn aardig, beleeft en behulpzaam. Maken zich niet echt druk, geen gestress, morgen is er weer een dag!!!

We hebben spijt dat we niet eerder naar Belgie zijn verhuisd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:34

PhiaBink schreef:
Ik ken mijn man al ruim 22 jaar en ik hoor dus al zeker 20 jaar: IK WIL NAAR BELGIE!!!
Wij wonen nu 1 1/2 jaar in Belgie. We hebben het reuze naar ons zin. Terug naar Nederland, nooit ,never!!!!!!!

De mentaliteit is hier een stuk beter dan in NL. We wonen 5 minuten Clown over de grens, maar al een wereld van verschil.
De jeugd is hier beleeft, behulpzaam en hebben respect voor de ouderen. In NL werd de jeugd steeds meer onbeschoft en respect, ho maar.
We hebben 4 paarden, 2 veulens, 2 Welsh a en een mini shet lopen. De buren zeggen:"Wij hebben zo plezier van jullie dieren Lovers , wij de lol en jullie de kosten Tong uitsteken ". Dat hoor je niet vaak.

Belgen zijn aardig, beleeft en behulpzaam. Maken zich niet echt druk, geen gestress, morgen is er weer een dag!!!

dit hoorde ik op school ook.
dat er mensen hun kinderen in belgie op school deden omdat daar betere en strengere regels zijn.
grappig dat je idd vindt dat de jeugd daar zich beter gedraagd.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:17

Nog eentje: die smerige pindakaas en pindasaus die jullie ooh zo vaak eten... ongelofelijk. In België is dat bijna nergens te verkrijgen (wel in de grotere supermarkten natuurlijk, maar niet zo eventjes op restaurant of in de buurtwinkel).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:07

dat van op tijd klopt ook.liep stage bij een belse dierenart. kwam er een spoedgeval binnen en dan ging ie op zn dooie akkertje nog wat dingen doen i.p.v meteen in de auto te springen. en ook een half uur of uur na afgesproken tijd aankomen kan makkelijk

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:09

Nou smerige pindakaas vind ik het niet, wel smeuig Tong uitsteken

Fotograaf van me zei dat belgische meisjes preutser zijn dan de nederlandse.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:10

Ik denk dat Nederlanders veel directer zijn, en Vlamingen wat beleefder over het algemeen. Toch denk ik dat Nederlanders vaker op tijd komen.

En natuurlijk de Belgische chocolade Haha! En de grappige woorden en uitdrukkingen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:12

Ja, ik vind het taaltje toch wel 't grootste verschil. (En altijd de grootste lol *LOL* )

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:16

Belgen zijn gedisciplineerder dan nederlanders. En dat zie je terug in de manieren, maar ook op scholen. Het directe zijn van nederlanders is daar een uitvloeisel van denk ik.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:20

PhiaBink schreef:

Is het makkelijk om naar belgie te emigreren en wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken.Wij zijn nederland helemaal zat aan het worden en hebben het de laatste tijd vaak over om naar het buitenland te gaan.
Belgie is voor ons een keuze ivm de taal(voor de kinderen)ik vind de sfeer daar fijn,demensen vriendelijk enz.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:26

moet altijd zo laggen een eitje te pellen ipv een appeltje te schillen, hilaaaarisch

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:34

Belgen zeggen tram inplaats van trem.
Wie vind het woord trem nu uit Tong uitsteken bedoel het excuus van engelse uitspraak geld niet, want dan zou het in al jullie woordenschat terug gevonden moeten worden.

Heb nog geen nederland trempoline horen zeggen

Verder een beetje zuiniger, maar dat is niet voor alle nederlanders.
En nederlanders zijn vele mondiger, wat niet altijd fijn is. En dat hoor ik wel van veel mensen. Sommige dingen die andere zouden denken, zeggen ze dan.

Verder super fijne mensen Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:14

Ahum, wie zegt er nu ook flet ipv appartement. Of cereven.

In Nederland hebben ze heel veel soorten hagelslag Vork .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:22

In Nederland eten ze beschuit met muisjes bij een geboorte, hier suikerbonen Haha! .

En in de categorie taal-waar-ik-me-als-Vlaming-aan-erger: Nederlanders zeggen "patat" tegen frieten terwijl wij "patat" tegen "aardappel" zeggen. Sorry ik kan er niets aan doen, maar voor mij blijft een patat echt een aardappel en ik vind het bijna barbaars klinken om het tegen een friet te zeggen ROFL. *zet helm op*

Ik vind het wel grappig te lezen hoe Nederlanders over ons denken. Dan heb ik zo iets alsof ze België als een landje op een roos wolkje zien, terwijl ik juist vind dat in België ook veel onvriendelijk en onbeleefde mensen zijn en de jeugd de laatste jaren op veel plaatsen aan respect heeft ingeboet. Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:25

Neejoor, kleine prospectie in Nederland zorgt altijd weer voor een hoeraatje voor de beleefdheid in België.

Jullie taalgevoel is op zijn zachtst gezegd onbehoorlijk, geen mooie volzinnen, spelfouten, om maar te zwijgen van jullie kennis van andere talen.