Dolfijn bespringt toeristen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 23:49

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2954 ... ten__.html

Citaat:
door Harrie Nijen Twilhaar
WILLEMSTAD (Curaçao) - Drie Nederlandse toeristen zijn tijdens een dolfijnenshow op Curaçao aan de dood ontsnapt toen een doodvermoeide en gestreste tuimelaar van 300 kilo op ze insprong.

Twee dolfijnen lanceren een trainer tijdens een show van de Curaçao Dolphin Academy. De tuimelaars hebben de afgelopen dagen flink moeten overwerken.
Foto: Richard A. Bloom/Corbis

Een vrouw en een echtpaar die aan de show in het water mochten meedoen, kregen het volle gewicht van de dolfijn op hun lichaam. Drie andere toeristen kwamen met de schrik vrij.

Vanwege de kerstvakantie moesten de tuimelaars in het dolfinarium Curaçao Dolphin Academy extra voorstellingen geven. Mogelijk door concentratiegebrek van de zoogdieren ging het in het bassin goed mis. Eén van de overspannen dolfijnen kwam boven op de drie vakantiegangers terecht.

De vrouw moest zich met verlammingsverschijnselen bij de eerste hulp van het plaatselijke ziekenhuis melden. Ook het Nederlandse stel liep lichte verwondingen op. De zes toeristen moesten een stok omhooghouden waar de dolfijnen overheen moesten springen. Een van de tuimelaars raakte daarbij uit koers. Bij de trainers ontstond vervolgens paniek toen ook de andere dolfijn de kluts kwijtraakte.

Direct na het incident werden de overige Nederlanders met hun aanhang door de directie van het dolfinarium apart genomen. "Ze moesten in een kleedkamer foto's en filmmateriaal afstaan. Het werd ter plaatse vernietigd. Bovendien werden ze bedreigd door bewakingspersoneel van het dolfinarium om over het voorval niets in de openbaarheid te brengen", zegt John Baselmans, woordvoerder namens de Nederlandse slachtoffers.

"Ook is er geld aangeboden om maar vooral te zwijgen over het incident. Vanwege bedreigingen durfden de toeristen geen aangifte te doen."

Volgens Baselmans moesten de dolfijnen de afgelopen week overuren draaien. " Door de enorme toeloop aan toeristen werden er extra voorstellingen gegeven. Die dieren waren oververmoeid", aldus Baselmans.

Curaçao Dolphin Academy is een wereldberoemd dolfinarium waar onder anderen autistische kinderen voor therapie samen met de dolfijnen mogen zwemmen.

Directeur George Kieffer van het dolfinarium bevestigt het drama. "De toeristen hielden een pvc-buis in hun handen waarover twee dolfijnen moesten springen. Een raakte uit koers en kwam boven op de mensen terecht." Film- en fotomateriaal moesten worden ingeleverd omdat het dolfinarium bang was dat de beelden op internetsite YouTube zouden belanden.

Ik hoorde straks op de radio dat Marian Thieme hier dus kamervragen over gaat stellen. Ze zei dat ze vond dat dolfijnen niet zo gehouden moesten worden. Toen de discjockey/verslaggever vroeg of ze vond dat het Dolfenarium in Harderwijk dicht moest durfde die held geen ja te zeggen. Sta je nu ergens voor of wil je alleen maar populair doen denk ik dan.

Wildgirl

Re: Dolfijn bespringt toeristen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:51

sjongejongejonge zeg....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:53

jeetje wat slecht dat ze geen rekening met die dieren houden. ben benieuwd wat er uit voortvloeid

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:09

Ze gaat ook over het dolfinarium kamervragen stellen... verder zei ze in 2 vandaag of 1 vandaag hoe het ook maar heet. Dat therapie met dolfijnen volgens haar en andere deskundigen voor kinderen met Autisme en syndroom van Down geen enkel effect of nut heeft... dat vond ik zeer kort door de bocht.

Hier vond ik een aantal interessante links, http://www.bildungsserver.de/zeigen_e.html?seite=3120
Animal Assisted Therapy heeft in mijn ogen wel een duidelijk effect en doel.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:12

Dol fijn No Cheer

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 00:13

Dat vind ik ook Adriana. Volgens mij heeft het wel degelijk een gunstig effect. Maar men moet misschien de werkdruk van de dolfijnen wat meer in de gaten gaan houden.

Om het maar meteen te verbieden vind ik veel te ver gaan.

Discjockey had trouwens geen lovende woorden voor die madam Bloos

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:16

Dat ben ik zeker met je eens slimmerik, ik vindt het goed dat ze het aan de kaak stelt. Die Dolfijn die kwam niet per ongeluk op deze wijze op deze mensen terecht.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:21

jeetje, zonde dat ze die dieren zoveel laten overwerken dat er zulke dingen gebeuren.. was niet nodig geweest IMO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:24

Dat krijg je als je die beesten teveel laat werken..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:02

Belachelijk en goed dat dit naar voren is gekomen.
Hopelijk gaan ze hier serieus over praten!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:53

nee meteen verbieden is niet nodig wel minder werken voor ze het moet wel leuk blijven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:05

Is het wel leuk voor ze om in een dolfinarium te zitten? En als ze in een dolfinarium zitten, moet je dan het enige verzetje wat ze hebben per dag ze ook nog gaan ontnemen? Als er geen voorstellingen zijn vervelen dolfijnen in een dolfinarium zich namelijk stierlijk.

Helaas zijn dolfinaria nodig, omdat de mens alleen maar houdt van wat hij kent, en beschermd waarvan hij houdt. Zonder dolfinaria (en de dolfijnen die er in zitten), zouden dolfijnen een stuk minder populair zijn.

De manier waarop met de dieren in Curacao wordt omgegaan (overuren draaien), en het feit dat toeristen bedreigd worden die dit incident hebben gezien en mogelijk hebben gefilmd, dat er geld geboden wordt om ze vooral hun mond te laten houden, verdient geen schoonheidsprijs.

Als ik de verhalen hoor over de dolfijn die Flipper in de films heeft gespeeld, en zie in wat voor vies bekken hij zijn laatste dagen heeft moeten slijten, dan breekt je hart. Niet alle dolfinaria zijn vergelijkbaar met bijv. Seaworld of Harderwijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:06

klopt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:09

En dat verzetje heeft een heftige invloed op de psychologie van de dolfijn zelf. Er zijn genoeg goede opvangen dus omdat mensen het soms slecht tot een eind brengen moet een dier maar slecht verder doen.

Dieren therapy is goed, maar ik zie het liever bij dieren zoals paarden die ondervinden er structureel minder problemen mee. Minder invloed op mentaal en groepsaspect

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:10

Heeft iemand ooit wel eens dolfijnen in het echt gezien? Ik wel. Een van de allermooiste momenten in mijn leven, ontroerend, zo schitterend als dat was. Sindsdien ben ik fel tegenstander van dolfinaria. Zeker van die supercommerciele bedrijven, waar ze die dieren in veel te kleine ruimtes houden, veel shows laten doen etc. Ik ben er zwaar allergisch voor.
Als ik in zo'n bericht als dit dan lees dat die dieren 'over moeten werken', tja, dan heb ik weinig medelijden met de mensen, hoor. Ik vind het schandalig en van mij mag er wat aan dit soort toestanden gedaan worden!!! Ja

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:13

Zielige dolfijnen, dieren kunnen er niks aan doen!
Neem dan meer dolfijnen, als je. je meer voorstellingen moet geven...En het stomste is eigelijk nog wel, dat de toeristen na dit voorval ook nog eens door de directie werden lastig gevallen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:14

Nadya schreef:
Heeft iemand ooit wel eens dolfijnen in het echt gezien? Ik wel. Een van de allermooiste momenten in mijn leven, ontroerend, zo schitterend als dat was. Sindsdien ben ik fel tegenstander van dolfinaria. Zeker van die supercommerciele bedrijven, waar ze die dieren in veel te kleine ruimtes houden, veel shows laten doen etc. Ik ben er zwaar allergisch voor.
Als ik in zo'n bericht als dit dan lees dat die dieren 'over moeten werken', tja, dan heb ik weinig medelijden met de mensen, hoor. Ik vind het schandalig en van mij mag er wat aan dit soort toestanden gedaan worden!!! Ja

Ik vond het ook allemaal leuk dolfinariums en toestanden en zwemmen met dolfijnen, tot dat er eens een national geo aflevering over was. Over het effect, gevolg enzo. Ben ik er meer over beginnen lezen, en sindsdien moet ik echt niks meer van hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:16

Katiavl, ik vond het ook leuk vroeger. Tot ik ze in het echt zag zwemmen in Griekenland en Italie. Toen zag ik pas in dat die dieren in vrijheid horen te zijn. Ze zijn zo mooi, zo vriendelijk en zo schitterend! Ik had echt tranen in mijn ogen toen ik dat zag en dat besefte. De mensheid is zo wreed en zo allesoverheersend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:17

Ik denk dat er voor autistishe kinderen best wel andere alternatieve zijn.Van mij mogen de dolfinaria's ook dicht. als je ziet hoe klein het toch allemaal verhoudingsgewijs is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:19

Ik denk alleen dat je in gevangenschap gehouden dieren niet meer zomaar in vrijheid kunnen overleven. En natuurlijk gaan er in vrijheid ook een hoop dolfijnen dood door bevissing (die vreselijke netten bij o.a. de tonijnvangst). Maar mensen zouden eens moeten nadenken dat we het hier over dieren hebben, die gewend zijn rond te trekken......

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:22

Toch zou ik graag willen afwachten wat onderzoeken uit gaan wijzen.
Er zijn ook interviews geweest met de mensen van het dolfinarium zelf, en deze geven aan dat deze dolfijn een coördinatiefout had en niet oververmoeid was. Ook de rest ontkennen ze.
Mijn eerste reactie was "uiteraard ontkennen ze", maar desalniettemin weet je niet of deze familie misschien dingen heeft opgeblazen.

Uiteraard blijft dit verschrikkelijk, je gaat er heel om plezier te hebben en dan gaat het zo...
Mijn schoonmoeder heeft een curacoa ook met dolfijnen gezwommen, maar in mijn ogen is dit niet erg als zo'n beestjes goed verzorgd worden, zoals in het dolfinarium van Harderwijk. Bovendien weet ik dat dit voor autistische kinderen ne kinderen met het syndroom van down echt heel erg goed is. Er zijn kinderen die autistisch zijn, waarbij ouders pas met dit kind konden communiceren nadat ze bij de dolfijnen waren geweest en het kind hier dolenthousiast was. Het is voor hen echt een opening naar de wereld van het kind...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:33

Ieder dolfijnenbassin is in principe fout, ook en vooral die in Harderwijk of Seaworld. Omdat de dieren zich orienteren via echo, en die ruimte te klein is, en het oppervlak te glad. Daar kan alle goede verzorging niet tegenop. De dolfijnen die in afgesloten baaien in zee gehouden worden hebben het daar veel beter dan in een bassin. Meer ruimte, meer afleiding, en een interessantere omgeving.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:49

Ik wil eerlijk gezegd ook wel afwachten wat de uitslag wordt van het onderzoek. Ik ben zelf bij de Dolphin Academy geweest en heb totaal andere ervaringen zoals het nu in het artikel beschreven staat.

De dolfijnen daar moeten niets, als ze niets willen doen met de mensen mogen ze gewoon vrij rond zwemmen. Het bassin waar ze in zitten is een afgebakend stuk zee en deze dolfijnen gaan ook regelmatig de open zee in om stukken te zwemmen.

Kan dus totaal niet vergeleken worden met het dolfinarium.

Overigens ben ik het niet eens met de manier waarop alles geregeld moet zijn. Dat filmmateriaal ingeleverd moet worden kan ik me nog iets bij voorstellen maar zwijggeld vind ik ver over de lijn gaan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:56

Cassidy schreef:
Ieder dolfijnenbassin is in principe fout, ook en vooral die in Harderwijk of Seaworld. Omdat de dieren zich orienteren via echo, en die ruimte te klein is, en het oppervlak te glad. Daar kan alle goede verzorging niet tegenop. De dolfijnen die in afgesloten baaien in zee gehouden worden hebben het daar veel beter dan in een bassin. Meer ruimte, meer afleiding, en een interessantere omgeving.

Inderdaad! Hier ben ik het volledig mee eens!

Ik vind het triest voor deze dolfijnen!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:16

Als er een goede samenwerking is tussen dier en mens, goede leefomstandigheden zie ik alleen maar voordelen.
Niks mis mee.