Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:59

N.a.v. een ander topic waarin ter sprake kwam in hoever je verantwoording moet afleggen over je prive leven aan je baas.

Hierin ging het over een tattoo en dat je je moet aanpassen aan de wensen van je werk/baas. Ik ben eigenlijk van mening dat je prive leven niets met je werk te maken heeft, maar snap natuurlijk wel dat bepaalde restricties kunnen zijn.

Naar aanleiding hiervan; in hoeverre mag je baas jou prive leven bepalen?

B.v. Mijn baas zou het werkelijk verschrikkelijk vinden als ik opnieuw zwanger zou raken en heeft dit ook meerdere malen gezegd tegen me. Dus met andere woorden....niet zwanger raken!

Dus maar niet zwanger raken en geen broertje of zusje? Of toch gewoon doen? Of maar wachten totdat je te oud bent of ander werk zoeken? Ik werk hier nu 12 jaar, dus ik heb mijn draai wel gevonden.

Dus in hoeverre mag je baas je prive leven bepalen??? Brandt maar los!

Horse_

Re: Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:02

Je kan toch ook per ongeluk zwanger worden en dan??? Lijkt mij toch niet als jij nog een kinderwens heb je dit van je baas laat afhangen gewoon doen en eventueel voor/na je verlof wat anders zoeken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:05

Persoonlijk vind ik dat je aan je baas geen verantwoording moet hoeven af te leggen over je prive leven. Dat een bepaalde manier van uiterlijk vertoon om het maar zo even te noemen wel van te voren aan je wordt doorgegeven vind ik wel normaal. Voorbeeldje: in mijn vorige baan had ik een functie waarbij ik veel in contact kwam met klanten, van te voren is dus ook medegedeeld door mijn baas dat ik dan representatief moest verschijnen (geen spijkerbroek, rok over de knie etc.). Dit versta ik zelf meer onder huisregels.

In jou geval zou ik echt maling hebben aan de mening van je baas over wel of niet zwanger worden. Bij mij op het werk zijn het afgelopen jaar 4 vrouwen zwanger geworden (ja er ziet bij ons iets in het water wat de vruchtbaarheid bevorderd Knipoog) en samen met nog een collegaatje ben ik de enige niet zwangere vrouw tot nu toe. Mijn baas maakt hier vaak grapjes over in de trant van: geen kraanwater drinken, en zwanger worden in je eigen tijd! Om vervolgens ook te zeggen: Grapje! Zwanger worden mag hoor! Hij gaat er dus normaal mee om.

Bovendien: wat heeft je baas liever? Of dat jij ontslag neemt en hij een vervanger moet zoeken of dat je een tijdje uit de running bent en als blije moeder weer terug komt? En volgens mij kan hij nog subsidie krijgen voor je ook Knipoog (al weet ik dit niet 100% zeker, bij ons is het wel zo maar dat is dan ook wel het onderwijs).

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:20

ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Mijn leven is van mij, als hij over 2 jaar de zaak bv dicht zou doen, zegt ie ook niet ow sorry jammer dat je niet meer zwanger kunt raken (leeftijd)

Het ging mij meer erom; is dit iets wat je baas van je mag verlangen en in hoeverre zou je daaraan mee werken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:27

lucas03 schreef:
Het ging mij meer erom; is dit iets wat je baas van je mag verlangen en in hoeverre zou je daaraan mee werken.

Dan is mijn antwoord: nee, prive is prive vind ik.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:47

Helemaal mee eens! Bij ons zou het ook niet zo handig zijn, aangezien er al 4 met baby's, dikke buiken of kinderwens met tijdsdruk zijn (haha), maar niemand zegt hier van je mag geen kinderen nemen hoor! Ik denk wel dat het onhandig is, maar de coördinator is kersverse papa en vind het allemaal prachtig, dus die zul je niet snel horen Knipoog Daarbij zou het me anders ook niet uitmaken hoor. Kom op, jij wilt kinderen, nou dat mag! Niemand mag bepalen dat je dat niet mag of het je erg moeilijk maken.

Tsja, het is voor je baas niet handig, maar het is voor jou toch ook niet altijd handig? Maar jouw wens gaat daar bovenuit!

Ik zou dus niet meewerken, maar ik ben dan ook wel iemand die er juist graag tegenin gaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:59

Vind ik toch geheel afhankelijk van de situatie...

Stel je werkt bij een jong, snel groeiend bedrijf.
Er ligt een mega project klaar voor het komende jaar, dit is voor het bedrijf dé kans op de internationele markt.

Iedereen zit het zitten en wil het met beide handen aanpakken, ook al wordt het zwaar.

Jij bent een belangrijke spil in het project, je bent betrokken geweest bij de hele aanloop naar het binnenslepen van het contract. Je weet alle ins- en outs, bent betrokken bij belangrijke beslissingen.

Dan kan ik het me heel goed voorstellen dat je baas absoluut niet zou willen dat je je kinderwens gaat vervullen.

Of, je komt eindelijk in aanmerking voor de peperdure opleiding die je baas gaat financieren. Het is een grote aanwist voor jezelf, maar zeker ook voor het bedrijf.
Dan zou ik als baas ook echt niet blij zijn als je zwanger werd..

Dus nee, privé is privé zou ik niet zomaar roepen.
( de ongeplande zwangerschappen hier buiten gelaten uiteraard )

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 02:05

Wist je dat het een werkgever niet is toegestaan om tijdens een sollicitatie te vragen of een vrouw zwanger is danwel in de toekomst zwanger wil worden.

Gezinsplanning is een privéaangelegenheid en ik zou het dan ook nooit van de mening van mijn werkgever af laten hangen. Ze kunnen van tevoren weten dat als ze vrouwen in een bepaalde leeftijd aannemen, die vrouwen ook zwanger kunnen raken. Ik zou me zeer beledigd voelen als mijn werkgever tegen mij zou zeggen dat hij/zij liever niet wil dat ik zwanger word.

Bovendien.. van baan kan je wisselen, maar een kind is voor het leven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:54

Ik had op mijn werk ook iemand die met lood in de schoenen heeft verteld dat ze zwanger was (ik werkte er toen nog niet, toen ik er kwam was ze al zwanger) en later tegen mij zei dat ze haast niet voor een 2e keer zwanger wilde worden omdat ze dan niet wist hoe ze dit ging vertellen.

Ik heb gezegd dat ze daar gewoon schijt aan moest hebben...het is jou leven. Als het bedrijf failliet gaat of er ontstaat een conflict zetten ze je zonder pardon op straat. Ik werd ook ziek en mooi dat mijn contract niet werd verlengt.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:02

Kaat18 schreef:
lucas03 schreef:

Dan is mijn antwoord: nee, prive is prive vind ik.

Ik sta hier volledig achter! Wat jij in je priveleven wilt is jou zaak en niet die van je baas, een raar voorbeeld nav zwangerschap, hoe lang ben je uit de roulatie van je werk met een zwangerschap?

Stel je krijgt een ernstig autoongeluk, ligt eerst tijden lang in het ziekenhuis en moet daarna revalideren, reken erop dat je een jaar "ziek" bent en daarna weer aan de slag kan, kan een baas jou dan verbieden om auto te rijden?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:10

Na heel lang uitstellen voor baan, carriere en ook het paardrijden, had ik er schoon genoeg van om me telkens aan te passen; een zwangerschap komt eigenlijk nooit echt goed uit, omdat er toch wel wat beperkingen kunnen zijn Knipoog .
Ik ben zwanger geworden op de eerste werkdag bij mijn nieuwe baas... Bloos Haha! .
Het had ook nog jaren kunnen duren...
Zo gauw ik het wist heb ik het verteld en er ook bij gezegd dat ik het zou begrijpen als hij wilde dat ik terug ging naar mijn oude werk (ik weet dat hij dit zonder mijn toestemming niet kon doen, maar ik voelde me knap banketstaaf). Dit wilde hij zelf niet, dus...

En mochten wij ooit besluiten voor een tweede, dan is dit onze beslissing en wil ik best rekening houden met werk/baas, maar het komt gewoon nooit goed uit (mijn man heeft zelf ook een eigen zaak Haha! ) en ik kan niet wachten met gezinsuitbreiding tot ik 65 ben...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:10

Aan mannen vragen ze toch ook niet of ze 'nog even niet vader willen worden'? Ik ken een paar kersverse vaders... Zij zitten echt niet topfit achter hun bureautje...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:06

Mij si het ook ooit gevraagd of ik de komende 2 jaar nog niet van plan was kinderen te krijgen. Ik vond dit zeer beledigend en was eigenlijk ook wel overrompeld, dat had ik nog nooit meegemaakt. Ik durfde er echter volgens mij niet iets van te zeggen, omdat ik de baan graag wilde, maar ja, ben het toch niet geworden, haha.
Ik zou ook overigens wel lood in mijn schoenen hebben als ik nu zwanger zou worden en ik zou het aan mijn baas moeten vertellen. Misschien ben ik bang dat hij het contract niet zou verlengen ofzo?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:33

ik kan me van de baas uit wel voorstellen dat het 'lastig' is als er veel vrouwen in zijn bedrijf tegelijk zwanger worden... maar ik vind verder niet dat hij zich daarmee mag bemoeien en vragen daarover mag stellen.

Je privé leven vind ik wel iets belangrijker dan een baas. De beslissing om aan kinderen te beginnen maak je voor de rest van je leven... een baas kun je inruilen.

Ik ben in mijn vorige baan ook vrij snel nadat ik in dienst kwam zwanger geworden. Was niet geheel gepland, maar zeker wel gewenst. Baaslief was er minder blij mee... ik was goed en wel ingewerkt en toen ging ik met verlof... ik begrijp heel goed dat hij daar niet blij mee was. Mijn contract werd toen ook niet verlengd (mede omdat parttime werken daar kennelijk niet mogelijk was). Ik vond dat wel jammer toen, maar niet onoverkomelijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:34

HippoLogic schreef:
Aan mannen vragen ze toch ook niet of ze 'nog even niet vader willen worden'? Ik ken een paar kersverse vaders... Zij zitten echt niet topfit achter hun bureautje...

is wel even anders vind ik... mannen nemen geen zwangerschapsverlof. hooguit ouderschapsverlof.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:40

Ik zou zeggen, in het geval van kinderen krijgen: totaal niet!

Het is toch te belachelijk voor woorden dat je je kinderwens gaat aanpassen voor je werkgever????
Een andere baan kan je altijd nog krijgen, maar zwanger worden wordt alleen maar moeilijker naar mate je ouder wordt...
Daarbij werk je om te leven en niet andersom.

Mijn manager vind ook dat je gerust beiden (man en vrouw) een fulltime baan kan hebben. Hun kinderen gaan naar na-schoolse opvang, iedere dag behalve woensdag middag, dan gaat hij ze ophalen en werkt hij 's avonds.
Prima te doen volgens hem, heb 'm wel even duidelijk gemaakt dat dat niet mijn visie op ouderschap is.
Ik wil gerust blijven werken, graag zelfs. Maar ik wil ook moeder kunnen zijn voor mijn kinderen.

Tja, met tatoeages kan ik me nog wel voorstellen dat sommige toch wel graag willen dat dat bedekt blijft. En bedekken is wat anders als verbieden...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:44

avaluna schreef:
Na heel lang uitstellen voor baan, carriere en ook het paardrijden, had ik er schoon genoeg van om me telkens aan te passen; een zwangerschap komt eigenlijk nooit echt goed uit, omdat er toch wel wat beperkingen kunnen zijn Knipoog .
Ik ben zwanger geworden op de eerste werkdag bij mijn nieuwe baas... Bloos Haha! .
Het had ook nog jaren kunnen duren...
Zo gauw ik het wist heb ik het verteld en er ook bij gezegd dat ik het zou begrijpen als hij wilde dat ik terug ging naar mijn oude werk (ik weet dat hij dit zonder mijn toestemming niet kon doen, maar ik voelde me knap banketstaaf). Dit wilde hij zelf niet, dus...

En mochten wij ooit besluiten voor een tweede, dan is dit onze beslissing en wil ik best rekening houden met werk/baas, maar het komt gewoon nooit goed uit (mijn man heeft zelf ook een eigen zaak Haha! ) en ik kan niet wachten met gezinsuitbreiding tot ik 65 ben...

Helemaal mee eens! Er zijn altijd dingen die je moet laten als je zwanger bent of net een kindje hebt gekregen.
En als het goed is is niemand echt onmisbaar op zijn werk, dus er moeten altijd oplossingen gezocht worden. Ik vind het van de zotte als je baas gaat bepalen wanneer je wel of niet zwanger mag worden.
Verder valt een zwangerschap ook niet echt te plannen en is het nog steeds zo dat het een klein wondertje is als je uberhaupt zwanger mag worden en een gezond kind op de wereld mag zetten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:45

nee...

en dat is wat ik niet alleen met een zwangerschap zo denk maar ook met alles in mijn priveleven
er is geen 1 baas die mij gaat vertellen wat ik wel of niet mag in mijn prive..
zo heb ik dus ook een baas (die straks ex-baas is ) die wou dat ik mijn werk voorop stelde en altijd beschikbaar moest blijven voor een reserve dienst....met andere woorden ik kan alleen onder voorbehoud afspreken want ik moet altijd rekening houden met mijn werk...uhm nee dus
Ik spreek gewoon af...en als ze bellen...ik kan of ik kan niet,basta klaar geen discussies meer...
niet mee eens? voor jou 10 andere bazen!

nou snap ik dat als je al 12 jaar in een bedrijf zit dat je zo een uitspraak niet snel maakt want je hebt er overduidelijk naar je zin..maar ook hierin..jouw baas heeft jou al 12 jaar en weet wat hij aan je hebt. met of zonder kind,parttime of fulltime...

banen genoeg hoor waar je het ook leuk kunt hebben,maar de kans op een kindje zou ik je niet laten ontnemen hoor! dank god maar op je blote knieeen als je het kan..er zijn er namelijk genoeg die het willen maar niet kunnen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:54

Ik denk dat een baas wel eisen mag stellen aan uiterlijke verschijning, maar niet aan gezinsuitbreiding van zijn werknemers. Uiterlijke verschijning heeft direct invloed op - bijvoorbeeld - mening van klanten, terwijl of je nu 1,2 of 3 kinderen hebt dat een klant weinig uitmaakt.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 16:30

Schimmelig schreef:
Ik denk dat een baas wel eisen mag stellen aan uiterlijke verschijning, maar niet aan gezinsuitbreiding van zijn werknemers. Uiterlijke verschijning heeft direct invloed op - bijvoorbeeld - mening van klanten, terwijl of je nu 1,2 of 3 kinderen hebt dat een klant weinig uitmaakt.

klopt, maar voor een baas kan het wel GIGA vervelend zijn als zijn 1 van de 2 werkneemsters (beide part-time) zwanger word. Waarvan er nu dus eentje zwanger is en in maart met verlof gaat. Hoe gaat hij dat dan aanpakken als bv beide tegelijk zwanger zijn? Hij als baas kan niet meer de baan op en het administratieve gedeelte blijft dus liggen.

In grote bedrijven is veel door collega's op te vangen maar met een klein bedrijfje met 1 x 40uur arbeidsplaats is dit dus echt niet te doen. Dus ik kan me zijn instelling totaal begrijpen, of ik daar rekening mee hou is een tweede Clown

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:12

lucas03 schreef:
klopt, maar voor een baas kan het wel GIGA vervelend zijn als zijn 1 van de 2 werkneemsters (beide part-time) zwanger word. Waarvan er nu dus eentje zwanger is en in maart met verlof gaat. Hoe gaat hij dat dan aanpakken als bv beide tegelijk zwanger zijn? Hij als baas kan niet meer de baan op en het administratieve gedeelte blijft dus liggen.

In grote bedrijven is veel door collega's op te vangen maar met een klein bedrijfje met 1 x 40uur arbeidsplaats is dit dus echt niet te doen. Dus ik kan me zijn instelling totaal begrijpen, of ik daar rekening mee hou is een tweede Clown

Ik kan me voorstellen dat de baas er niet blij mee is, maar meer dan dat kan hij echt niet doen. Hij mag het absoluut niet verbieden, zelfs het uitspreken van zijn mening hieromtrent zou ik redelijk storend vinden. Als collega 1 zwanger wordt terwijl collega 2 misschien al een jaar probeert om uberhaupt zwanger te worden, moet zij haar pogingen dan maar gaan staken? Gezinsuitbreiding heeft met veel factoren te maken, maar het feit dat mijn collega wel of niet zwanger is zou ergens onderaan mij lijstje voorkomen.
Voor zwangerschapsverlof heb je nog altijd uitzendkrachten/waarnemers/etc. die de zaak draaiende kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:54

Ik vind dus ook niet dat een werkgever daar iets over te zeggen heeft. Afgelopen juni ging ik aan de slag bij een nieuwe werkgever, en prompt bleek ik ook nog zwanger.

Ik twijfelde of ik dat in mijn proeftijd zou laten weten omdat ik de 12 weken grens nog niet voorbij was, en ik me ervan bewust was dat het nog fout zou kunnen gaan.

3 dagen na de 12 weken kreeg ik op mijn werk een bloeding. Toen kon ik het dus niet meer voor me houden (zo gaat iemand rustig naar de wc, en zo komt iemand wit als een laken en trillend terug van de wc en wil meteen naar huis).

Ik heb het verteld, en het was geen probleem voor mijn werkgever, ik kwam gewoon door mijn proeftijd heen. De bloeding bleek overigens geen miskraam, maar een scheur in een bloedvat tussen baarmoederwand en vruchtvlies, wat ook niet geheel risicovrij is.

Maar ja, toen kwam het moment dat ik -door die bloeding en het risico op herhaling- niet meer mocht werken en volledig de ziektewet in moest van de bedrijfsarts.

Mijn contract is niet verlengd, wat ik ook wel begrijp, maar toch jammer vind.

Het vervelendste vond ik, dat mijn baas, en ook de arbo dienst eigenlijk zoiets hadden van: "Ja, je wil weer aan de slag zeg je, maar de bedrijfsarts keurt je af, maar dat advies mag je ook gewoon in de wind slaan hoor!!"

Tja, ik WILDE ook graag weer aan het werk, want ik vond het maar gek om thuis te zitten en 'geld te vangen' en ik was inderdaad bang dat ze mijn contract niet zouden verlengen.

Maar om te zeggen van 'Goh, ik sla het advies van bedrijfsarts, verloskundige én huisarts in de wind en ga gewoon werken'... dan denk ik dat je niet echt voorzichtig met je zwangerschap omspringt...

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:48

Een werkgever mag daar niets over zeggen maar ik vind wel dat als je voor kinderen kiest wat je tegenwoordig eigenlijk doet. Is dat je wel zeg maar rekening moet houden met de reactie van een werkgever. Bij ons op het werk heeft een collega vorig jaar een kleintje gekregen en daarbij komt het nu dus dat ze nog minder wil gaan werken. Wat op zich heel erg logisch is. Maar haar functie is daar niet geschikt voor en dan vind ik wel dat een werkgever dat als dusdanig mag aangeven.

Het is een keuze die je maakt carriere maken of kinderen ... moet zeggen dat ik de combinatie ervan voor beide partijen eigenlijk niet te doen vind..

Kind zit constant op de creche en mams werkt. En eigenlijk werkt ze dus zich uit de naad om die dure creche te betalen.

Het zijn keuzes die je maakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:44

Kanelly schreef:
Vind ik toch geheel afhankelijk van de situatie...

Stel je werkt bij een jong, snel groeiend bedrijf.
Er ligt een mega project klaar voor het komende jaar, dit is voor het bedrijf dé kans op de internationele markt.

Iedereen zit het zitten en wil het met beide handen aanpakken, ook al wordt het zwaar.

Jij bent een belangrijke spil in het project, je bent betrokken geweest bij de hele aanloop naar het binnenslepen van het contract. Je weet alle ins- en outs, bent betrokken bij belangrijke beslissingen.

Dan kan ik het me heel goed voorstellen dat je baas absoluut niet zou willen dat je je kinderwens gaat vervullen.

Of, je komt eindelijk in aanmerking voor de peperdure opleiding die je baas gaat financieren. Het is een grote aanwist voor jezelf, maar zeker ook voor het bedrijf.
Dan zou ik als baas ook echt niet blij zijn als je zwanger werd..

Dus nee, privé is privé zou ik niet zomaar roepen.
( de ongeplande zwangerschappen hier buiten gelaten uiteraard )

Ik vind dat wanneer een werkgever een vrouw aan neemt in de leeftijdscategorie 25-35 zeg maar, je er toch op kan wachten? De meeste vrouwen krijgen toch kinderen gedurende deze jaren. Als een baas dit risico absoluut niet wil lopen, moet ie een vent aan nemen of anders niet zitten te zeuren.

Ook wanneer je een baan hebt in bovenstaande situaties, vind ik niet dat je rekening moet houden met je baas. Je baas houdt ook geen rekening met jou hoor als het hem niet uitkomt.

Mijn werk is werk, prive is prive. De meeste werkgevers zijn ook goed verzekerd voor als een vrouw met zwangerschapverlof gaat.
Het is toch wat dat je met lood in je schoenen een blijde gebeurtenis aan je baas moet vertellen???? Die heeft met mijn priveleven geen moer te maken.

Dat wanneer je een representatieve baan hebt ne men liever niet heeft dat je de tattoo kan zien op je bovenarm gedurende het werk, vind ik weer heel iets anders.

Wat ik wel weer dubbel vind is dat vrouwelijke koks hun lange haar in een haarnetje mogen dragen en mannelijke koks van hun baas de staart er af moeten knippen.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:40

een man kan toch ook een haarnetje. Wat een kul is dat dan ook weer....