Verlichting savonds uit!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Verlichting savonds uit!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 21:50

Nou goed, laatst hoorde ik van mijn vriend dat er besloten was om de verlichting op donkere en verlaten wegen ( denk aan wegen naar boerendorpen..) uit te doen savonds.
Zelf dacht ik dat dit wel wat zou uit de hand zou lopen.. ik bedoel je kan toch niet zomaar de verlichting uit doen?
Nou fietste ik dus zondag avond om kwart over 11 naar huis in het donker, en kwam ik dus op de weg van het ene dorp naar het andere dorp. EN DE VERLICHTING WAS GEWOON UIT! het is sowiso al redelijk eng om daar helemaal alleen te fietsen door het donker met al die weilanden om je heen en af en toe wat auto's of fietsers die langs komen scheuren.
Ik zelf vind het ronduit belachelijk en het draagt ook niet echt bij aan de veiligheid. Juist op die donkere en (relatief gezien) verlaten weggetjes is het pikkedonker.
Nou ben ik dus benieuwd of dit gewoon toeval was.. of dat het plan inderdaad in werking wordt gesteld aangezien ik het dus van mijn vriend had gehoord en verder dus niets mee heb gekregen, ( nieuws, krant etc.)

Koss_Binky

Re: Verlichting savonds uit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:52

Ergens vind ik het wel een goed plan. Het kost veel energie. Aan de andere hand gezien kan ik ook helemaal in jouw punt komen, vind het ook doodeng om in het donker te rijden zonder enig licht. Mij lijkt het een beter idee, dat ze gewoon lampen maken, die als je aankomt fietsen/ lopen aanspringen. Toch verlicht en niet veel verspilling van stroom.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:55

Dat is wel een goed idee, maar ook heel duur denk ik Scheve mond

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:58

Ik vind dat ze zulk soort verlichting gewoon aan moeten laten. Ze kunnen beter winkeliers verplichten hun lampen na sluitingstijd uit te doen en in kantoorpanden die gesloten zijn.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 21:58

Ik snap het standpunt wel hoor, dat het veel geld bespaart en het is waarschijnlijk ook goed voor het milieu.. maar ik woon in echt zo''n boerengat en om ergens te komen moet ik zeker 10/kwartier over een verlaten weg heen. Ik ben nu inmiddels oud genoeg om over 2 van de 3 wegen te gaan.. maar over de andere weg mag ik nog steeds niet van mijn ouders, laat staan als de verlichting uit is! zeker op zondag avond heb ik deze nodig omdat ik dan laat vanuit het werk thuis kom..

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:14

Ik vind het eigenlijk ook wel een goede, het bespaart geld en is idd een stuk beter voor het milieu! En de enkeling die dan langs komt, tsja.. Ik zou er ook niet blij mee zijn als ik helemaal door het pikkedonker zou moeten fietsen, maar als er nou rekening gehouden moet worden met die 3 mensen die na 11 nog langskomen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:15

Girlgamer schreef:
Ik vind dat ze zulk soort verlichting gewoon aan moeten laten. Ze kunnen beter winkeliers verplichten hun lampen na sluitingstijd uit te doen en in kantoorpanden die gesloten zijn.

mee eens
juist op die donkeren weggetje sis het fijn om wat extra licht te hebben, en lijkt me ook veiliger
dat maar op andere dingen bespaard word

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:21

Lynn_Nikita schreef:
Girlgamer schreef:

mee eens
juist op die donkeren weggetje sis het fijn om wat extra licht te hebben, en lijkt me ook veiliger
dat maar op andere dingen bespaard word

Daar hebben jullie idd ook een standpunt.
Ben ik het eigenlijk ook wel mee eens. Ja Die winkels en kantoren waar nog allemaal lichtbrand kunnen ze wel eens even helemaal verduisteren. En vast nog meer van dat soort dingen waar op bespaard kan worden. Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:27

Op die achterafweggetjes waar eigenlijk niemand komt, is het het veiligst.. Daar kan je eigenlijk het minst gebeuren Knipoog

Maar ik snap je erg goed! Ik hou ook niet van door het donker lopen/fietsen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:33

Uit een Engels onderzoek is gebleken dat er meer dingen gebeuren bij licht dan bij donker. Daders zien hun slachtoffers dan beter. Maar zelf heb ik het ook veel liever licht hoor! Dat vind ík dan weer veiliger...

Voor meer info: www.laathetdonkerdonker.nl

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:35

Ik vind het juist goed dat de verlichting uitgaat! Lachen
Kost energie, milieuvervuiling, maakt dieren compleet in de war. Heb je wel eens gezien hoe veel licht een stad snachts produceert?
Van mij mag t op de snelweg ook uit na 1 uur snachts Ja
Allemaal onzin..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:37

Het kan inderdaad kloppen hoor, bij ons gaat de straatverlichting ook uit om 24.00.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:15

Momenteel is er een reclame op tv van (ik meen) Nuon over straatverlichting op afgelegen plekken. De vraag is of het veilig is, of verspilling.

Wat mij betreft is het verspilling. Vaak fietst/loopt er zelden iemand op die afgelegen straatjes. De hele nacht dat licht aan laten is dus erg zonde wanneer er slechts 1 persoon even 4 seconden onder dat licht voorbij komt.

In woonwijken licht is verstandig, maar ook daar zou nog op bezuinigd kunnen worden. Soms staan lampen best dicht op elkaar en zou het niet zo erg zijn om ze wat verder uit elkaar te zetten. Minder lampen nodig, en dus minder energie.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:19

inderdaad sommige lampen staan heel dicht op elkaar er kan meer ruimte tussen of juist op drukke moment die lantraanpalen aanzetten, om 2 uur 's nachts rijd er toch haast niemand door een woonwijk dan kan er gerust 1tje minder aanstaan.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:05

verder is het ook nog dat je gewoon helemaal niks ziet! bij de wat afgelegeren wegen heb je ook geen licht van huizen, winkels, auto's etc. Toen ik zondags naar huis fietste zag ik amper de strepen op de weg waardoor je ook amper ziet waar de bochten komen!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:27

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:42

Girlgamer schreef:

Volledig mee eens!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:50

Lekker daaro in het donker fietsen, maar niet heus.
Veiliger is het in elk geval niet nee

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:52

Ze kunne hun geld dan beter op een andere manier gaan besparen wat WEL veilig is en waar er geen mensen last van odnervinden! en als bovenstaadn voorbeeld genoemd dat de winkeliers hun lichten uitdoen savonds in de winkel daar ben ik het volledig mee eens!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:55

LiNdA1986 schreef:
Girlgamer schreef:

Volledig mee eens!

Sluit mij er helemaal bij aan. Veiligheid gaat boven alles dus verlichting op fietspaden etc.
Iemand gaf aan dat dieren ontregeld raken van het licht, lijkt mij een nogal vergezocht argument.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:38

Eigenlijk zou er van die aangepaste verlichting moeten zijn, dat alleen aanspringt als er iemand langskomt.. Dus met een sensortje in de grond ofzo. Lachen Binnen 10 m springt ie aan en na 10 meter weer uit ofzo..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 00:18

daniella74 schreef:
Sluit mij er helemaal bij aan. Veiligheid gaat boven alles dus verlichting op fietspaden etc.
Iemand gaf aan dat dieren ontregeld raken van het licht, lijkt mij een nogal vergezocht argument.

Is geen vergezocht argument hoor.. dat mensen het niet belangrijk vinden is meestal wel zo, maar dat is iets heeel anders.
En die verlichting op industrieterreinen, showrooms langs de snelwegen en in winkels mogen wat mij betreft ook zó uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:20

A_lette schreef:
Uit een Engels onderzoek is gebleken dat er meer dingen gebeuren bij licht dan bij donker. Daders zien hun slachtoffers dan beter. Maar zelf heb ik het ook veel liever licht hoor! Dat vind ík dan weer veiliger...

En in het donker ziet een slachtoffer de dader slecht en is het moeilijker om aangifte te doen.
Ik vind het zelf ook niet prettig om over onverlichte weggetjes te fietsen, vind het erg belangrijk om zoveel mogelijk te zien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:33

Lotte1990 schreef:
daniella74 schreef:

Is geen vergezocht argument hoor.. dat mensen het niet belangrijk vinden is meestal wel zo, maar dat is iets heeel anders.
En die verlichting op industrieterreinen, showrooms langs de snelwegen en in winkels mogen wat mij betreft ook zó uit Lachen

ik ga hier in mee...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:46

Was er niet gewoon een storing?