Gehandicapte 24 dagen in isolatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:59

Uitgegeven: 10 december 2007 08:41
Laatst gewijzigd: 10 december 2007 09:27

MAASTRICHT - Een 47-jarige bewoonster van huize Maasveld in Maastricht heeft afgelopen weken in totaal 24 dagen in isolatie doorgebracht zonder dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg op de hoogte was, zoals is vereist.

Verzoeken van haar familie om de maatregel op te schorten, werden mogelijk genegeerd. Directrice Maria Venderink van het tehuis voor gehandicapten heeft dat maandag bevestigd naar aanleiding van berichtgeving in de Limburgse regiokranten.

De cliënte was volgens de instelling ernstig in de war en agressief. Ze vormde een gevaar voor zichzelf en anderen. Op 13 november werd ze daarom in een 'prikkelarme' slaapkamer opgesloten. Die kamer is ontdaan van elke franje en heeft alleen een bed en een toilet. Enkele dagen later keerde ze terug naar haar eigen kamer die ook was leeggeruimd.

Afschuwelijke fout

Vorige week ontdekten medewerkers van de instelling dat niet de voorgeschreven procedures zijn gevolgd en dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg niet was geïnformeerd na zeven dagen, zoals in de wet staat. Een "afschuwelijke fout", aldus Venderink.

De directie laat nog onderzoeken of de gedragswetenschapper die heeft besloten over de isolatiemaatregel juist heeft gehandeld. De familie stelt dat meerdere verzoeken zijn gedaan om die situatie te beëindigen. Vanwege privacy doet Maasveld geen mededelingen over de huidige verblijfsituatie van de cliënte.

(c) ANP

BRON: http://www.nu.nl/news/1348801/10/Gehand ... latie.html

Ik vindt dit wel een erg groffe fout.

Schimmelig

Re: Gehandicapte 24 dagen in isolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:01

Zo'n persoon überhaupt al isoleren vind ik een grote fout Scheve mond In welk land leven we nou Scheve mond

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:03

Het is toch wat.. Dit wens je niemand toe zeg.. Jeetje, afschaffen die cellen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:05

Schandalig, als ze een gevaar voor anderen of zichzelf is, dan kan dat natuurlijk. Maar 24 dagen isolatie is imo te lang om dan de regels maar aan je laars te lappen; het gaat wel om een mens! Hoe zouden we het vinden als een paard 24 dagen op werd geloten, omdat het onhandelbaar zou zijn??

Zou ze niet met wat zwaardere medicatie weer van haar kamer kunnen en als dat goed gaat de medicatie weer voorzichtig afbouwen o.i.d. Er moeten toch andere manieren zijn om hier mee om te gaan... We leven in 2007, niet meer in de middeleeuwen!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:09

Schimmelig schreef:
Zo'n persoon überhaupt al isoleren vind ik een grote fout Scheve mond In welk land leven we nou Scheve mond

Marjolein_18 schreef:
Het is toch wat.. Dit wens je niemand toe zeg.. Jeetje, afschaffen die cellen!

Dat is wel erg gemakkelijk gezegd. Er zijn mensen die helemaal gek worden van prikkels van buitenaf (met name autisten). Deze mensen gedijen het beste in een prikkelloze ruimte. Maar zo'n ruimte vindt je bijna nergens en daarom zijn er die isoleercellen. Zodat deze mensen even tot rust kunnen komen. Daar is opzich niets mis mee. Er zijn zelfs mensen die vragen of ze even in de cel mogen, om weer rustig te worden.

Maar dat neemt niet weg dat het afschuwelijk is wat er in Maasticht gebeurd is.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:12

Tussen bepaalde prikkels zit nogal een verschil, dus je hoeft denk ik niet een ruimte in met alleen een bed en plee om tot rust te komen? Ik vind het echt gruwelijk dat daar nog geen betere oplossing voor is Scheve mond

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:16

Ik ben ook niet tegen een prikkelarme ruimte (integendeel!!), maar wel tegen het 24 dagen lang eenzaam opsluiten van onschuldige mensen...

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:16

Ik werk zelf binnen de gehandicaptensector en werk ook met moeilijk gedrag. Specifiek gezegd: Sterk gedragsgestoorde Licht verstandelijk gehandicapten.
Ik werk in een vergelijkbare instelling als Maasveld. Sterker nog, zij vallen binnen onze overkoepelende stichting. Ook binnen onze stichting moet het helaas wel eens gebeuren dat wij cliënten moeten afzonderen in een isolatieruimte, omdat deze dan een gevaar voor zichzelf, of voor anderen vormen.

Wat ik merk, is dat er niet echt goed gelezen word. De cliënt uit het bericht, heeft eerst enkele dagen in een isoleercel gezeten. Daarna is zij weer terug naar haar eigen slaapkamer gegaan, die prikkelarm was gemaakt.

Let wel, ik wil het bericht wat van Maasveld afkomt absoluut niet goed praten. Ze hebben dan ook een fout begaan om de inspectie niet in te lichten. Maar de keuze om af te zonderen en haar slaapkamer prikkelarm te maken, zal (mijn inziens) een keuze zijn, die ze weloverwogen hebben gemaakt. Ik neem aan dat ook op Maasveld met protocollen gewerkt wordt, die je moet volgen als een cliënt gedrag vertoont dat niet door de beugel kan. En beslissingen zoals deze worden bij ons altijd in overleg gedaan met de wettelijk vertegenwoordiger (meestal de ouders), de behandelend orthopedagoog, behandelend psychiater, teamhoofd en persoonlijk begeleider van de cliënt (dit is dan een "gewoon" teamlid).

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:17

schimmelig er zijn echt mensen die dat nodig hebben. Er staat ook dat het een tehuis voor gehandicapten is. Als het gaat om verstandelijk gehandicapten kan ik je uit ervaring verzekeren dat je soms echt niet anders kan. Wel moet ik zeggen dat ik dit wel een heel erge fout vind. Bij ons mag een isoleer niet langer dan een paar uur gebruikt worden!

Extra medicatie vind ik persoonlijk ook geen goede oplossing, want dat heeft vaak ook weer heel veel bijwerkingen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:24

trustHim schreef:
schimmelig er zijn echt mensen die dat nodig hebben. Er staat ook dat het een tehuis voor gehandicapten is. Als het gaat om verstandelijk gehandicapten kan ik je uit ervaring verzekeren dat je soms echt niet anders kan. Wel moet ik zeggen dat ik dit wel een heel erge fout vind. Bij ons mag een isoleer niet langer dan een paar uur gebruikt worden!

Extra medicatie vind ik persoonlijk ook geen goede oplossing, want dat heeft vaak ook weer heel veel bijwerkingen

Er moet haast wel een betere oplossing zijn dan iemand compleet te isoleren, i.m.o. wordt er wat dat betreft te weinig onderzoek gedaan. Met alternatieve therapie zou bijvoorbeeld heel wat meer bereikt kunnen worden, maar ja... Daar is de maatschappij geloof ik nog niet helemaal klaar voor Verward Laten we eerlijk zijn - 'wij' steken die mensen in een kaal hok, omdat wij niet weten hoe wij er beter mee om kunnen gaan.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:35

@ schimmelig, ik ben het met je eens dat er te weinig onderzoek gedaan wordt, naar alternatieve behandelmethodes. Maar er is gewoonweg te weinig geld voor. Als ik zie hoe sommige woonhuizen eruit zien........... Als ik zie hoe krap personeel vaak staat........ Als ik zie wat er aan dagbesteding gegeven kan worden........
Het kan helaas niet dat er zomaar ergens geld vandaan getoverd wordt, om (vaak) induviduele personen te onderzoeken.

En met jouw stelling dat wij de mensen in een kaal hok stoppen, omdat we er niet beter mee om kunnen gaan, ben ik het niet helemaal eens. Ik ben het met je eens dat er ook een andere manier zou kúnnen zijn (niet in alle gevallen), maar soms heb je geen andere keuze, omdat het zelfverwondend gedrag vaak te ernstig is.

(Mag ik weten in welke sector jij werkzaam bent?)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:35

Schimmelig schreef:

geloof me: dat komt nog erg vaak voor. op elke psychiatrische instelling heb je isoleercellen ofwel prikkelarme ruimtes waar je niets kunt uitvreten. geen bed niks. alleen een matras op de grond. onverscheurbare dekens, en een kartonnen po waar je je behoeftes in kunt doen. en natuurlijk een camera. zodat ze alles kunnen zien.

en er hoeft maar 1 arts toestemming te geven dat ze je daar in op mogen sluiten, en je zit er hoor...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:44

Ik werk ook in de gehandicapten zorg, ik ben assistent activiteiten begeleidster en heb dus niets van doen met de woongroepen dus daar kan ik niet over oordelen. Maar ik weet wel dat er mensen bestaan die echt een gevaar voor zichzelf vormen en dat zij echt gebaad zijn bij prikkelarme ruimten. Dit zegt natuurlijk niet dat 24 dagen in zo'n ruimte goed is, er is daar een fout gemaakt door na 7 dagen dit niet te melden.

Ik vind dat er hier door bepaalde mensen erg snel wordt geoordeeld, waarbij ik vermoed dat zij zelf geen ervaring hebben met mensen uit deze doelgroep.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:49

Ik loop nu al een tijdje stage in de psychiatrie, op een crisis opname afdeling. Hiervoor dacht ik ook zwaar over de separeer.

Nu ik er werk denk ik er toch heel anders over. De agressie die kan voort komen uit angst kan echt heel erg zijn.. Voor de client zelf, de omgeving en de verpleging.. Separeren is dan noodzakelijk..

Sommige mensen vragen er zelfs om, omdat het indd prikkelarm is en dan tot rust kunnen komen..

Wel is het een grove fout door het niet te melden, en 24 dagen is natuurlijk wel heeeeel erg lang hoor...

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:51

Om een contrast te geven zal ik een situatie schetsen van een cliënt die ik ken.
Deze cliënt is door diverse psychiaters bekeken en heel cru gezegd: zo gek, dat hij/zij niet behandeld kan worden. (niet mijn eigen woorden). De casus is zelfs in Amerika bekend, maar ook daar weten ze geen raad met deze cliënt. Er is dus alles wat mogelijk is (binnen de budgetten en de mogelijkheden) om een goede behandeltherapie op te stellen, maar deze cliënt is eigenlijk uitbehandeld. Er gaat dan ook gekeken worden, hoe voor deze cliënt het leven zo aangenaam mogelijk te maken.

Het gaat om een (qua leeftijd) puber/jong volwassen persoon. Deze ligt zo goed als 24 uur per dag op bed vast. De cliënt heeft polsbanden, enkelbanden en een borstband, en kan zodoende niet veel bewegen. Als dit niet gebeurt, dan slaat de cliënt zichzelf zo hard dat deze hier mogelijk aan zou kunnen overlijden. Daarnaast vormt deze cliënt niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor anderen.
De cliënt wordt per dag minimaal 3 keer verplicht uit bed gehaald, om te wandelen en verzorgd te worden. Ook wordt voor het avondeten de cliënt in een rolstoel gezet (weer met bovenstaande fixatie), en pas weer naar bed gebracht na 20.00. De cliënt vraagt heel vaak zelf om terug te mogen op bed, omdat de cliënt zelf weet dat deze in bed de rust kan vinden en ook zeker weet dat er dan geen mogelijkheid is om zelfverwondend gedrag te laten zien. Ook probeert de cliënt vaak zelf af te dwingen dat hij/zij niet uit bed hoeft te komen. Dit doet hij/zij dan door zulk gedrag te vertonen dat het niet mogelijk is en ook niet verantwoord is, om hem/haar uit bed te halen.
Het bed wordt overigens wel ook de woonkamer ingereden, zodat de cliënt op zijn/haar manier toch kan meedoen aan de dagelijkse situaties.
Ook met uitstapjes wordt deze cliënt meegenomen, maar dan in de rolstoel, voor zolang als het gaat.

Eerder werd op deze cliënt EAT (elektro aversie therapie) toegepast. Dit betekende dat er schokjes gegeven werden, zodra de cliënt niet wenselijk gedrag liet zien. Na een korte periode die heel goed is gegaan, deerde de cliënt de schokjes niet meer, en was de drang om zichzelf te verwonden groter dan de prikkel die deze cliënt toegediend kreeg, waardoor dus uiteindelijk met deze therapie gestopt is, omdat de cliënt er geen baat meer bij had.

Ik beschrijf deze situatie, om mensen die niet zo bekend zijn met deze doelgroep, in te laten zien dat er soms weinig andere keus is, dan te fixeren of te isoleren.

Uit privacyoverwegingen voor deze cliënt heb ik alles zo neergezet dat er geen verbanden bestaan tussen deze cliënt en mijn verhaal.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:18

aswas schreef:
@ schimmelig, ik ben het met je eens dat er te weinig onderzoek gedaan wordt, naar alternatieve behandelmethodes. Maar er is gewoonweg te weinig geld voor. Als ik zie hoe sommige woonhuizen eruit zien........... Als ik zie hoe krap personeel vaak staat........ Als ik zie wat er aan dagbesteding gegeven kan worden........
Het kan helaas niet dat er zomaar ergens geld vandaan getoverd wordt, om (vaak) induviduele personen te onderzoeken.

En met jouw stelling dat wij de mensen in een kaal hok stoppen, omdat we er niet beter mee om kunnen gaan, ben ik het niet helemaal eens. Ik ben het met je eens dat er ook een andere manier zou kúnnen zijn (niet in alle gevallen), maar soms heb je geen andere keuze, omdat het zelfverwondend gedrag vaak te ernstig is.

(Mag ik weten in welke sector jij werkzaam bent?)

Oh oh, suggereer je nu dat ik daadwerkelijk in de betreffende sector werken moet om er sjoege van te hebben? Tong uitsteken

In elk geval hoe vervelend en uitzonderlijk ook heb je keuzes, iemand - die in feite niks misdaan heeft - in zo'n dergelijke ruimte opsluiten vind ik tegen alle normen en waarden waarmee wij opgevoed worden ingaan. Het is in mijn ogen in ieder geval geen mens-vriendelijke oplossing. Er moet meer tijd, geld, aandacht, energie, etc etc in dit soort instellingen gestoken worden om betere onderzoeken te doen naar vriendelijke methodes. Ikzelf durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat er een effectievere oplossing is voor dit soort problemen Lachen

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:22

Citaat:
Oh oh, suggereer je nu dat ik daadwerkelijk in de betreffende sector werken moet om er sjoege van te hebben? Tong uitsteken

Nee dat absoluut niet, maar ik was gewoon benieuwd of jij jouw meningen ook baseerd vanuit werkperspectief, of vanuit een ander perspectief.

Enne, wat je verder zegt, daar kan ik me (gedeeltelijk) redelijk goed in vinden. Er zal zeker een effectievere oplossing zijn, maar ja, dat kost geld. Veeeeeeeeeeel geld. En helaas, dat is er niet. Ik mag dan ook hopen dat de overheid dit in zal gaan zien.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:28

tja maar geld en tijd is nu net het gene wat er steeds minder is in de zorg. Ik zie op mijn werk de zaken achteruit gaan. het gaat werkelijk zo van ; o het gaat goed op die groep, nou die kunnen dus wel met een dienst per dag minder. Waardoor de werkdruk hoger wordt en er dus weer minder tijd is om individueel met clienten bezig te zijn, daardoor ontstaat weer probleemgedrag wat feitelijk een hulpvraag is, maar omdat er geen personeel is om daar goed mee om te gaan resulteerd het in fixeren, afzonderen, meer med etc etc

En ik weet ook dat er gevalen zijn die gewoon zo zwaar psychisch niet in orde zijn dat er werkelijk niets helpt. Personeel staat ook niet te juichen hoor om iemand te isoleren, of fixeren. heb ook regelmatig met pijn in mijn hart een deur op slot moeten draaien i.v.b met veiligheid van client, mede clienten en mezelf. Maar het is tenslotte ook niet de bedoeling dat de boel kort en klein geslagen wordt. En ik heb echt wel menig klap opgevangen, halve haardos verloren etc in pogingen om op andere manieren weer rust te creeeren

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:30

Schimmelig schreef:
Er moet meer tijd, geld, aandacht, energie, etc etc in dit soort instellingen gestoken worden om betere onderzoeken te doen naar vriendelijke methodes. Ikzelf durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat er een effectievere oplossing is voor dit soort problemen Lachen

En juist dáár wringt nou net de schoen, schimmelig. Er is eenvoudig weg geen tijd, aandacht en energie, omdat er geen geld is... Heel triest, maar o zo waar. Ook ik werk met mensen met een verstandelijke beperking, waar een aantal ook erg moeilijk gedrag laten zien. Geloof me, het team doet zijn stinkende best om zo goed mogelijk deze mensen te begeleiden, binnen de (geld)kaders die er zijn.

Ook las ik iemand met het voorstel om extra medicatie te geven. Vergeet niet de bijwerkingen, maar ook de inwerktijd voor die medicatie gaat werken, als die al aanslaat...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:30

Schimmelig schreef:

Nou idd. niet best toch!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:41

Als je aandacht wil moet je jezelf op zo'n bed vast strippen en met alle collega's naar het binnenhof Lachen Alles waar de publiciteit oren naar heeft is goed! Zo vraag je net dat beetje extra aandacht, want kom op... Geld is er genoeg, alleen nu in de verkeerde handen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:42

Dit is echt onmenselijk Zelf heb ik een verstandelijk gehandicapt broertje en doe ik vrijwilligerswerk met gehandicapten mensen en sommige van hun hebben misschien hun emoties en gedrag minder goed onder controle. Maar om iemand die er niks aan kan doen zo op te sluiten vind ik niet kunnen. Als iemand dat bij mijn broertje zou doen zou ik ook zeker woedend zijn!!!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:25

En wat nou als dezelfde persoon 'losgelaten' wordt en zichzelf verwond, maar ook jouw broertje in de instelling???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:36

Aswas verwoordt eigenlijk al perfect datgene wat ik wilde schrijven.

Ook ik werk op een groep waar ze allemaal de SGVG status hebben. Zeer gedragsmoeilijk dus, voor de leken Knipoog
En ja, wij hebben ook een separeer en ja, die moeten wij ook gebruiken.
Tuurlijk wíl je het liever niet, maar je kan soms niet anders.
Mensen met zulke complexe stoornissen kunnen van het minste of geringste al overprikkeld raken. ( wat Aswas ook al zei )

En inderdaad, ze heeft enkele dagen in de separeer gezeten en is daarna terug gegaan naar haar eigen kamer, die prikkelarm was gemaakt.
Er wonen zó veel cliënten in een prikkelarme kamer, het is triest, i know.. Maar sommigen kúnnenn gewoon weg niet omgaan met spullen op hun kamer.

En als een cliënt in staat is om door een raam te springen, wat moet je dan? Hem z'n gang maar laten gaan, of kies je voor deoptie separeren en tot rust laten komen..

Of als je een salontafel naar je toe krijgt als begeleider, wat doe je dan?

Enkele voorbeelden die wekelijks, zo niet dagelijks voor kunnen komen op een groep met zeer gedragsmoeilijke cliënten.

En schimmelig, ja ik ben het met je eens dat er meer geld en tijd ingestoken moet worden.
Maar helaas hebben we in de zorg momenteel alleen maar te maken met bezuinigingen Scheve mond
En ja, naar het Binnenhof is makkelijker gezegd dan gedaan...Ik zou het zo doen hoor en mijn collega's absoluut ook. Maar wie zorgt er die dag dan voor 'mijn' jongens? Ze kunnen het zelf niet, aan de directie wil je het ook niet overlaten, want die missen gewoon de expertise die wij op de werkvloer hebben Haha!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:20

Piaffe schreef:
En wat nou als dezelfde persoon 'losgelaten' wordt en zichzelf verwond, maar ook jouw broertje in de instelling???

Hij heeft een soortgelijke situatie meegemaakt op school, een andere jongen had hem en andere kinderen hard geslagen. Hoe ze dat toen hebben opgelost weet ik niet, maar niet met zo'n onmenselijke straf. Mijn broertje is soms ook agressief, om dingen wat je echt niet kan bevatten, maar ook hij krijgt niet zo'n onmenselijke straf ervoor.