Ontgroeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Ontgroeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 14:56

Drie ongelukken op een dag: alcohol coma, zeer ernstig letsel door van van kasteelmuur in een plaats en ernstig rugletsel in een andere, allemaal gevolg van ontgroeningen. Elk jaar het zelfde liedje, een hoop gewonden, soms doden, veel verschrikkelijk vernederden, getraumatiseerden. En waarom? Wat is er zo lollig aan ontgroeningen, is het niet alleen een walgelijk machtsvertoon van een stel machtswellustige oudere studenten die niks beter te doen hebben dan jongeren treiteren?
Je gaat naar een Hoge School/universiteit, hopelijk omdat je een goed stel hersens hebt. De jongere verdient zijn plek en hoeft niets te bewijzen. De ouderen zouden beter kunnen bewijzen dat ze hersens hebben ipv zich overgeven aan idioterie.

Hoe staan jullie tegen ontgroening?

poes

Re: Ontgroeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:59

Ik was ervan overtuigd dat ik zo ook wel vriendjes zou vinden zonder me belachelijk te maken. En het bleek nog waar ook Vork

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:01

Ja ik vind het ook belachelijk hoor en ik denk dat het ook wel eens tijd wordt dat er een keer wat aangedaan wordt. Elk jaar is het weer raak met de ontgroeningen.

Ik heb er zelf gelukkig nooit mee te maken gehad hoor, maar het was voor mij echt een reden geweest om me niet aan te sluiten bij een studentenvereniging

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:03

Ik vind het belachelijk, zwaar gestoord. Dat soort gevaarlijke ontgroeningen.. Bij mij op school moest je een of ander vies drankje drinken. (ben overigens niet lid geworden Knipoog ). Dat valt nog wel mee, maar wat je soms niet hoort!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:04

Ik heb zelf ook een ontgroening meegemaakt van zowel vereniging als dispuut.. Het was echt niet lollig maar achteraf denk je er niet meer zo bij na.. Ben na een jaar wel met beide gestopt maar dat is weer een ander verhaal Lachen

Vraag me wel nog steeds af wat de redenen zijn voor een ontgroening. Alle verenigingen zeggen dat het is om een band te creeëren tussen de eerstejaars.. misschien is dat bij sommigen vereniging wel zo (ken wel mensen van andere verenigingen waarbij dit inderdaad nuttig was) maar wij waren zo druk dat ik met niemand anders gepraat heb.. Laat staan dat ik een naam wist of een band kreeg! Denk dat het inderdaad bij veel verenigingen doorslaat tot eerstejaars klieren omdat het "leuk" zou zijn..

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:08

idd,, zit zelf gelukkig nog op de middelbare maar als ik verhalen van vriendinnen hoor. heb echt de raarste dingen voorbij horen komen zoals:
-kotsen/plassen in een emmer en dat elkaar heen gooien..
-zwemmen in een riool
-letters opscheten en als de ander de letter niet raad een dropshot in een x opdrinken,, dit net zolang tot je het hele alfabet gehad hebt en je iedereen kan afvoeren met een acoholvergiftiging omdat niemand natuurlijk de letters raad..

Vind het niet normaal meer allemaal..
Wat is hier nou leuk aan?
Het gaat in mijn ogen gewoon echt tever...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:21

Ik vraag me af wat voor band je schept door vernedering, pijn, verkrachting?
Wat die verkrachting betreft, dat is een van de weinige studenten (in Coimbra, Portugal) die de zaak tot in het gerecht heeft laten komen. Dat loopt nu al jaren (bewuste meisje is allang afgestudeerd), want het blijkt ook nog niet eens makkelijk om dingen te bewijzen en verantwoordelijken aan te wijzen....

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:23

Nee want iedereen moet zijn mond over alles houden en niemand durft iets te zeggen...

En bij ons zijn ook echt dingen gebeurd die eigenlijk niet door de beugel kunnen! (Los van de dingen die gewoon smerig zijn zoals hierboven gezegd worden...)

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:24

vind ontgroeningen meestl grote onzin, kijk als het leuke spelletjes zijn ok maar je kunt ook te ver gaan vind ik. maar vind het idee dat je je moet bewijzen om ergens bij te mogen horen echt grote onzin ma goed.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:26

Ik heb hier trouwens ook een keer een docu over gezien. Nou dat was echt heel erg hoor. Misschien is het nog wel ergens op internet te vinden maar dan moet je even zoeken. Zit nu op het werk en dan kan ik dat dus niet bekijken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:34

Ik vind het de grootste onzin van de wereld. Ik heb bewust gekozen voor verenigingen zonder ontgroening, daar heb ik helemmaal geen behoefte aan. Als ik me eerst moet laten vernederen door mensen voordat ik lid mag worden, dan hoeft het voor mij al niet meer. Laat staan dat ik met zulke mensen bevriend wil zijn.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:15

Narya schreef:
Laat staan dat ik met zulke mensen bevriend wil zijn.

Wou ik ook nog zeggen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik later nog in 1 kroeg met hun zou zijn, vrijwillig.
De meeste dingen duren ook wel langer toch? Eerste jaars ben je toch het hele jaar. Heb ook wel van verenigingen gehoord waar de eerste jaars altijd het dispuut (noem je dat zo, zit er niet zo in Haha! ) moet schoonmaken......

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:18

Ik vind het achtelijk! heb ooit een programma gezien waar ze ook van die bizare dingen deden, vind het echt ziek.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:31

Ik heb een dispuutsontgroening gehad en tja ontgroen nu zelf als lid van het dispuut al enkele jaren eerstejaars. Vanuit de universiteit heeft de studentenvereniging regels gegeven. Zo mag er geen alcohol gedronken worden, moeten er altijd mensen die ontgroenen ook nuchter blijven, moeten de "nullen" minimaal een bepaald aantal uur slapen, mag er geen lichamelijk geweld/contact gebruikt worden, mogen er geen dingen worden gegeten die niet eetbaar zijn etc etc.
Bij ons duurt de ontgroening 10 dagen, daarna is het afgelopen en is het idd even vreemd als die nare wijven opeens weer aardig tegen je doen. Aan de andere kant weet je dat iedereen die in het dispuut zit diezelfde ontgroening heeft gelopen. Als je klaar bent, ben je superblij dat het voorbij is. Je leert idd je jaargenootjes heel goed kennen, je hebt immers hetzelfde meegemaakt. Ook leer je organiseren en voor jezelf op te komen. En bijv grenzen aan te geven. Aan de andere kant maak je jezelf idd belachelijk, je moet over een bepaalde drempel heen.
Ik ben ervan overtuigd dat een dispuut hechter wordt door een ontgroening.
Sommige mensen willen helemaal niet bij een studentenvereniging dus die zijn volgens mij sowieso tegen een ontgroening. Ik kwam echter helemaal in mijn eentje naar een stad om daar te studeren, kende niemand. Vandaar dat ik lid werd van een studentenvereniging en een dispuut. Waarschijnlijk had ik zelf ook wel vrienden kunnen maken, maar dit was toen even makkelijker. En nu 4 jaar later ben ik blij dat ik toen die stap heb genomen, ik heb er vrienden voor het leven aan over gehouden!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:35

toevoeging, ik weet dat er verenigingen zijn waarbij de ontgroeningen erger zijn en die zich niet houden aan regels opgelegd door de universiteit. Bij ons krijg je echter een flinke boete als er iets gebeurt wat niet door de beugel kan.
Het is echter ook aan de "nullen" om hun grenzen aan te geven.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:40

Ik denk dat ze vaak die grenzen ook niet aan durven geven Knipoog

Maar ik moet er ook bijzeggen dat het niet bij alle verenigingen zo gaat. Het is niet eerlijk om ze allemaal over 1 kam te scheren

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:46

Psychologische experimenten tonen haarfijn aan hoe makkelijk mensen hun eigen grenzen opgeven onder de juiste omstandigheden. Ik vind het gevaarlijke spelletjes, en als iemand het fijn vindt vriendjes te zijn met iemand die je tot op je knieën belachelijk maakt, fine, maar dat halen ze maar niet uit met mij.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:49

poes schreef:
Psychologische experimenten tonen haarfijn aan hoe makkelijk mensen hun eigen grenzen opgeven onder de juiste omstandigheden. Ik vind het gevaarlijke spelletjes, en als iemand het fijn vindt vriendjes te zijn met iemand die je tot op je knieën belachelijk maakt, fine, maar dat halen ze maar niet uit met mij.

Ben ik het ook mee eens hoor, ik zou nooit met zo iemand om kunnen gaan. En grenzen aangeven doen ze één keer maar geen tweede keer hoor

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:57

Mensen in een groep buiten in de kou zetten en gezamenlijk belachelijk maken is genoeg om iedereen zijn gezond besef te laten verliezen over wat je bij jezelf wel en niet aanvaardbaar vindt. Sommige ontgroeningen zijn gewoon smerig maar qua sfeer wel ok, maar het kan helaas ook anders.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 17:36

Oja, ik zie hier (Coimbra, Portugal) ook wel heel geinige tafarelen hoor, of dienstbaar zelfs (straatvegen ofzo). Toch gaan ze bijna allemaal gepaard met flink alcohol gebruik, evenals de andersoortige studentenfeesten, bv aan het einde van de studie, wanneer er weer doden en gewonden vallen, meestal door overmatig alcohol, met name alcolhol vergiftiging - dodelijk, en alcohol coma, maar ook het vallen van muren, standbeelden etc.
WEL een leuk gebruik in Coimbra, aan het einde van de studie, is dat dan bij de jongens dan hun pak aan flarden geknipt wordt, waarbij alleen de boorden van het overhemd, onderbroek en hun sokken blijven, en bij de meisjes andersom, de boorden worden afgeknipt. Zoiets kondigt een einde aan en is ook verder onschuldig. Studentenpakkie heb je verder toch niet meer nodig en is heel goedkoop. De linten (elke faculteit heeft eigen kleur)worden verbrand in een grote heksenketel. Waarnaar het feest ook is genoemd (queima das fitas, lintenverbranding). Waarom het met zo ongelooflijk veel alcohol gepaard moet gaan.... dat is weer zo jammer.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:58

Ik vind het diep triest. Ieder jaar weer zijn er genoeg onzekere typjes die voor die studentenverenigingen makkelijke slachtoffers zijn "want anders maak je geen vrienden". Laat me niet lachen zeg, alsof je vrienden zou willen zijn met mensen die willens en wetens rot doen tegen hun medemens. Daar is m.i. geen excuus voor, en al helemaal niet zo'n slappe als "maar daar creeer je een band mee". En wat te denken van je medeslachtoffers, dat zijn dus ook mensen die allerlei sh*t zomaar over zich heen laten komen omdat ze erbij willen horen, dat zijn nou juist geen leuke vrienden lijkt mij. Ik heb op twee universiteiten gestudeerd en een ontzettend druk en leuk studentenleven gehad, maar heb me altijd ver gehouden van dergelijke verenigingen. Met als gevolg dat ik me nooit comateus heb hoeven zuipen, in de poep en kots heb hoeven roeren en wie weet wat nog meer. Bovendien heb ik een heleboel echte vrienden opgedaan die ik zelf heb kunnen kiezen en waarvan ik weet dat die ook nooit in de poep hebben liggen wentelen Haha!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:11

madeliefw schreef:
Sommige mensen willen helemaal niet bij een studentenvereniging dus die zijn volgens mij sowieso tegen een ontgroening.

Deze snap ik niet helemaal. Als je niet bij een vereniging wilt, ben je tegen ontgroening? Het een hoeft toch niets met het ander te maken hebben? Er zijn genoeg verenigingen zonder ontgroening, dus er zijn legio redenen waarom iemand niet bij een vereniging zou willen. Ik kan er in ieder geval best een paar bedenken. Zo vind ik de hokjesgeest in Leiden bijvoorbeeld best aanwezig. Ik kan me goed voorstellen dat iemand daar geen behoefte aan heeft.

Offtopic: bij welke vereniging zit je dan? Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:15

Even tussendoor, de jongen die van de muur is gevallen (van 15 meter) is nog in zorgelijke toestand (meerdere breuken etc) en overgevlogen naar een beter ziekenhuis in Spanje.
De jongen die ruglestel heeft, is met zijn hoofd naar beneden van een glijbaan (van 2 meter) gegaan om in de modder te landen. Hij blijft waarschijnlijk verlamd vanaf de nek.
Ik weet niet hoe het met het alcohol coma slachtoffer is.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:00

@lusitana, de berichten die jij hebt over ontgroeningen zijn best zorgzaam inderdaad. Zo hoeft een ontgroening van mij nou ook weer niet!
@narya, ik weet dat er studentenverenigingen zonder ontgroening zijn en dat er mensen zijn die niet bij een studentenvereniging willen. Wat ik ook goed kan begrijpen hoor Knipoog
Had het beter kunnen verwoorden, bedoel namelijk dat er mensen zijn die tegen iedere vorm van studentenvereniging zijn (vaak de mensen die studeren en thuis blijven wonen), en die zijn ook bijna altijd tegen ontgroening. Hoop dat t zo iets duidelijker is..
En ik zit bij Quintus in Leiden.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:04

Ik vind ontgroeningen diep triest.Dat je je zo kunt verlagen. Je kunt nieuwe studenten toch ook anders welkom heten? Nee hoor het moet weer zo