Het aantal lesuren van 1040 naar 960.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemieke

Het aantal lesuren van 1040 naar 960.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 14:22

Een leuk discussie in het vorige topic al is die wat uitgeput! Hopelijk hier meer actie:

Ik ben absoluut vel tegen deze stelling.
Allereerst is het zo dat een schooljaar van 1040 uur niet zo groot is als je denkt. Een gemiddelde scholier gaat 40 weken per jaar naar school. Dat betekend dus dat we gemiddeld 26 uur per week in de schoolbanken zitten. Naast die 26 uur per week moet je uiteraard ook thuis het een en ander voor school doen. Laten we zeggen dat een gemiddelde scholier 2 a 3 uur per dag bezig is met huiswerk en po’s en dergelijk (ruim genomen!). Per dag besteedt een scholier dus ongeveer 7 a 8 uur aan school. En dat vind ik nog ruim genomen. Vaak kan je al in de les met het maken van huiswerk beginnen en ook zijn er zo nu en dan (voor de een wat meer dan voor de ander) tussenuren. Dat mensen zeggen dat ze zich op school niet kunnen concentreren heeft met discipline te maken. Logisch dat je in een volle aula niet makkelijk leert, maar er zijn altijd plekken waar je veel rustiger kan zitten. Bijv: de mediatheek of op de eerste verdieping. Op school kan er in mijn ogen dus al voldoende gedaan worden en als je dan ook thuis nog meer dan 2 a 3 uur aan je huiswerk zit, zit je dan wel op de goede opleiding?

Daarnaast moet je bedenken dat wij middelbare scholieren worden klaargemaakt en opgeleid voor de toekomst. Wij zijn de toekomst. De opleiding en het klaarmaken voor je eigen toekomst begint al vanaf jongs af aan. Als je 4 bent ga je naar de basisschool waar je 25 ¾ per week naar school gaat. Het lijkt mij logisch dat je naar mate je ouder wordt, je ook meer kan verdragen maar als we naar cijfers kijken gaan wij dus maar een kwartier langer naar school dan kinderen van de basisschool?

Zoals ik net al zei, wij zijn de toekomst. Wij volgen een opleiding om later een baan te krijgen, toch? Een volledige baan telt 40 uren per week en er is niemand die zoveel vakantie heeft als een scholier. Een docent uiteraard wel, maar die neemt vaak werk mee naar huis. Zo moet hij of zij bijvoorbeeld thuis nog nakijken, lessen voorbereiden en rapporten invullen. Ook zijn er nog eens verplichte dingen als ouderavonden.
Als wij nu al niet de discipline op kunnen brengen om ook ongeveer 40 uur per week aan school te besteden (en dan zit je nog niet eens 40 uur per week op school zelf!) , hoe moeten wij dan over niet eens zo gek veel jaar wel die discipline opbrengen?

Bovendien: als je vindt dat je te veel voor school moet doen, stap dan een niveau terug? School is in Nederland dan wel tot en met 18 jaar verplicht, dat wil niet zeggen dat je al die tijd op een niveau hoeft te presteren die bij jou past.
Laatst bijgewerkt door Elsemieke op 28-11-07 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro

Re: Het aantal lesuren van 1040 naar 960.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:25

ik had begrepen dat de discussie hier in de omgeving meer was, dat ze zoveel uren op school moeten zitten, terwijl er niet genoeg capiciteit is om deze uren te vullen met les.

een tussenuur okay maar uren op school zitten wachten tot je mag gaan omdat je anders niet genoeg uren maakt, vind ik ook absurd.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:29

Ik zit 34 uur op school. Ik doe een vwo opleiding, dus ik moet thuis ook nog veel doen. Ik kom wel 40 uur per week hoor! Ik weet niet hoe je bij 26 uur per week komt, maar volgens mij is het gemiddelde 32.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 14:32

We gaan 40 weken naar school. 1040/40 = 26.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:11

OK dan! Voor Elsemieke. Heel goed (en volwassen) beredeneerd.
Zowiezo zou de Nederlandse jeugd zich er best van bewust mogen zijn dat het een VOORRECHT is om op dergelijk niveau onderwijs te krijgen denk ik.

Zelfs al zijn de uren niet allemaal te vullen met lessen, dan kan er toch huiswerk gemaakt worden in de uren dat er geen les is, of bijvoorbeeld gewerkt worden aan projecten of profielen? Wat Elsemieke al zegt: kwestie van discipline.

Het lijkt mij geen verkeerde voorbereiding op een vervolgstudie, waarin je ook de discipline op zult moeten brengen om voldoende kwalitatieve studieuren te maken. Om inderdaad nog maar te zwijgen over stage- en arbeidsuren in de toekomst.

Ik vind het gedram tegen 1040 uur (wat de gemiddelde fulltimer op het werk dus in een half jaar doet Haha! ) eerlijk gezegd nogal huilebalkerig.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:20

Ik hoef sowieso zelf niet langer naar school omdat wij 6 uur(schooluren dus 50 minuten) latijn en grieks hebben en wij er al ruim overheen zitten(zegt iedereen). Maar het punt is dat als er meer uren gegeven worden, sommige scholen dat niet meer aankunnen en dat leerlingen een beetje voor niks op school zitten(of klusjes moeten doen). Dan denk ik: Geef ze extra huiswerk en stuur ze naar huis toe. Dan steken ze er tenminste nog iets van op. Stakingen zijn niet erg en het mag ook maar de manier waarop het nu gaat is echt niet normaal met al die politie en al het vuurwerk. In Arnhem, op een school ergens in de buurt van onze school (geloof ik) was er iemand over het hek geklommen en er met zijn/haar vinger aan blijven hangen en die vinger is uiteindelijk geamputeerd! Verder heb ik ook op tv gezien hoe hard die politie slaat en dat vind ik echt abnormaal hard.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 15:45

Ik vind die scholieren walgelijk sneu bezig. De helft weet niet eens waarvoor ze staken? Bovendien staak je uit onrechvaardigheid, niet omdat je lui bent. Wat de scholieren niet door hebben is dat de stakingen heel veel geld kosten aan politie en ME endergelijke, maar zelf betalen doen ze niet en een fatsoenlijke opleiding volgen om de kans op een goede baan in de toekomst te vergroten zit er ook niet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:45

Wel, ik snap niet dat er zo een probleem rond gemaakt wordt. Rellen ed
Zet ze maar eens over de grens in Belgie. Ik heb elke dag minstens 7 u les van 8.25 tot 15.45 en daar kunnen geen uren tussen uit vallen. Is de leerkracht afwezig moet je naar de studiezaal of naar de refter en krijg je een taak of een controletoets.
Na die 7 u kan er ook nog een achtste uur komen die je net zo goed moet volgen.
Op woensdag hebben we wel maar 4 u les.

Als we terug komen van school moeten we nog minstens 1 uur, ja soms zelfs tot 3 u, aan ons huiswerk bezig zijn. We krijgen langetermijnopdrachten, werkjes, presentaties, controletoetsen, overhoringen...

Waar klagen ze in Nederland dan eigenlijk over?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:49

ik ben tegen deze stelling:

ik vind dat je gewoon die tijd nodig heb voor de lessen. wat zeurd iedereen dan! Lachen.. ik vind het echt geklaag want het valt reuzen mee! helemaal omdat de meesten gewoon binnen een half uurtje thuis zijn. dan meteen uit schooltijd huiswerkmaken gemideld 2 uurtjes voor en na het eten eventjes en dan kan je heerlijk nog de hele avond naar je paard of met vrienden wat doen. je wilt toch ook gewoon goede opleiding?? ik denk dat als je minder uren krijgt je toch meer thuis moet gaan doen aangezien leraren gewoon tot een bepaald stuk af moeten hebben!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:59

Elsemieke schreef:

Maar daarbij krijg je ook nog uitval etc Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:02

Elsemieke schreef:

dat heb jij heel erg mis ! bij ons op school is het minimale 32 Knipoog Je moet 26 contacturen hebben daarnaast mag de school daar nog extra dingen bij doen Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:04

Elsemieke schreef:
Een leuk discussie in het vorige topic al is die wat uitgeput! Hopelijk hier meer actie:

Ik ben absoluut vel tegen deze stelling.
Allereerst is het zo dat een schooljaar van 1040 uur niet zo groot is als je denkt. Een gemiddelde scholier gaat 40 weken per jaar naar school. Dat betekend dus dat we gemiddeld 26 uur per week in de schoolbanken zitten. Naast die 26 uur per week moet je uiteraard ook thuis het een en ander voor school doen. Laten we zeggen dat een gemiddelde scholier 2 a 3 uur per dag bezig is met huiswerk en po’s en dergelijk (ruim genomen!). Per dag besteedt een scholier dus ongeveer 7 a 8 uur aan school. En dat vind ik nog ruim genomen. Vaak kan je al in de les met het maken van huiswerk beginnen en ook zijn er zo nu en dan (voor de een wat meer dan voor de ander) tussenuren. Dat mensen zeggen dat ze zich op school niet kunnen concentreren heeft met discipline te maken. Logisch dat je in een volle aula niet makkelijk leert, maar er zijn altijd plekken waar je veel rustiger kan zitten. Bijv: de mediatheek of op de eerste verdieping. Op school kan er in mijn ogen dus al voldoende gedaan worden en als je dan ook thuis nog meer dan 2 a 3 uur aan je huiswerk zit, zit je dan wel op de goede opleiding?

Daarnaast moet je bedenken dat wij middelbare scholieren worden klaargemaakt en opgeleid voor de toekomst. Wij zijn de toekomst. De opleiding en het klaarmaken voor je eigen toekomst begint al vanaf jongs af aan. Als je 4 bent ga je naar de basisschool waar je 25 ¾ per week naar school gaat. Het lijkt mij logisch dat je naar mate je ouder wordt, je ook meer kan verdragen maar als we naar cijfers kijken gaan wij dus maar een kwartier langer naar school dan kinderen van de basisschool?

Zoals ik net al zei, wij zijn de toekomst. Wij volgen een opleiding om later een baan te krijgen, toch? Een volledige baan telt 40 uren per week en er is niemand die zoveel vakantie heeft als een scholier. Een docent uiteraard wel, maar die neemt vaak werk mee naar huis. Zo moet hij of zij bijvoorbeeld thuis nog nakijken, lessen voorbereiden en rapporten invullen. Ook zijn er nog eens verplichte dingen als ouderavonden.
Als wij nu al niet de discipline op kunnen brengen om ook ongeveer 40 uur per week aan school te besteden (en dan zit je nog niet eens 40 uur per week op school zelf!) , hoe moeten wij dan over niet eens zo gek veel jaar wel die discipline opbrengen?

Bovendien: als je vindt dat je te veel voor school moet doen, stap dan een niveau terug? School is in Nederland dan wel tot en met 18 jaar verplicht, dat wil niet zeggen dat je al die tijd op een niveau hoeft te presteren die bij jou past.

Ik wil niet veel zeggen hoor maar ik maak al 8 uur en moet daarnaast nog 3-4 uur huiswerk maken. Ik de afgelopen weken pas tegen 11 uur klaar. . Knipoog En ik ben niet de enige van school

En wij mogen geen hw maken tijdens een contactles

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:05

Negerzoen schreef:
Elsemieke schreef:

Maar daarbij krijg je ook nog uitval etc Knipoog

waarbij je niet naar huis mag

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:06

Hilde_q schreef:
Elsemieke schreef:

dat heb jij heel erg mis ! bij ons op school is het minimale 32 Knipoog Je moet 26 contacturen hebben daarnaast mag de school daar nog extra dingen bij doen Knipoog

dan zat ik op de basisschool al meer op school Nagelbijten / Gniffelen

Kun je nagaan hoe weinig je naar school moet in NL..

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:07

ja het minimale he Knipoog de meeste mensen (3/4 van de bovenbouw) maakt tegen de 36 uur per week,

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:13

Op de basisschool zat ik 37 uur per week op school Ja

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:14

tja dat was de basisschool en wat deed je daar dan Clown

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:15

zeg het alleen maar... omdat ik ergens had gelezen dat sommige mensen zich nog vooral kind wilden voelen op school, en veel vrije tijd willen hebben Knipoog

en trouwens... voor een kind is dat toch net zo intensief als de middelbare school?

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:17

Over dit onderwerp is al een topic Knipoog

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:21

Het gaat er dus om dat het aantal lesuren verhoogd is van 960 naar 1040, zonder dat er meer geld beschikbaar is voor meer lesuren. Dan zit je dus een heel aantal uur in de week op school terwijl je geen les hebt. Dit lijkt mij niet nuttig. Ja, tuurlijk kan je dan huiswerk maken, maar dat kan thuis ook en voor veel mensen een stuk beter ook.
Daarnaast vind ik, kennelijk in tegenstelling tot veel andere mensen in dit topic, dat scholieren het weldegelijk zwaar hebben. Ten eerste is het op zich al een moeilijke periode waarin er veel veranderd en dan moet je ook nogeens zo veel naar school. Als je het niet naar je zin hebt op school (bijvoorbeeld omdat je gepest wordt of erg onzeker bent, dat aantal kinderen is echt niet gering) betekent dat dus wel dat je ontzéttend veel tijd kwijt bent aan iets wat je niet leuk vindt.
Een kind moet gewoon kind kunnen zijn, er komt nog een heel leven waarin je van alles moet of doet omdat het hoort.
En natúúrlijk zijn we allemaal hartstikke blij en dankbaar dat we in Nederland zulk goed onderwijs hebben, dat staat buiten kijf. Maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan natuurlijk.
Ten tweede vind ik het persoonlijk veel rustiger om te werken dan om naar school te gaan. Ik heb in de zomerperiode een fulltime baan gehad, maar toch was ik totaal uitgerust om weer verder te gaan aan de studie. Het lastige aan de studie is dat het nooit af is, er is altijd wel meer wat je kan doen. Terwijl als je naar je werk gaat dan sluit je om 5 uur de deuren achter je en dan is het klaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:23

OK dan! voor Elsemieke. Ik snap werkelijk niet waar al deze rellen vandaan komen; 1040 lesuren is idd de helft van een gewoon werkjaar voor fulltimers, en ik moet de eerste student nog tegenkomen die net zoveel uren aan zijn huiswerk kwijt is als aan lesuren Haha! Ik snap wel dat er moeite is met de enorme uitval en de slechte oplossingen daarvoor, maar 1040 is een heel normale belasting. Ik had in het heel grijze verleden 30 lesuren (=27 klokuren, VWO) per week, met daarbij drie kwartier reistijd naar school en een paard om te rijden. Huiswerk e.d. was 2 uur per dag.
Alette, ik ben het helemaal eens met de opmerking over het goed invullen van die lessen maar ik vind het wel onzin dat scholieren het al zwaar genoeg hebben. Dat was 20 jaar geleden echt niet anders.

36 uur per week? Ik zou willen dat ik er maar 36 had. En liever huiswerk dan dagelijks overwerken omdat het te druk is.

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:26

Nogmaals de redening vanb 26 uur klopt niet!
zowiezo moet je 10% meer door uitval.
is dus 1180 uur.
En dan zijn het 38 weken[hemelvaart etc,en 1 week pww week]
1180 : 38= 31,1 uur.
En dan zijn dat klokuren,de meeste lessen duren 50 minuten.
dus 31 lesuren.
31X10[overige 10 minuten van de 60]=310.
310;50=6,2.
Dus gemiddeld 37,2 lesuur,wij komen daar dus niet aan,wij zitten aan de 1040,ik heb 35,5 uur per week.
Gemiddeld 2 tussenuren per dag of meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:28

Dat was vroeger ook al zo, maar toen klaagde er niemand, laat staan relschoppen en vernielingen aanrichten.

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:33

Toen werdt het ook niet gecontroleerd,vorig jaar zat ik aan de 900 uur.

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:34

Ik heb op het moment 34 uur in de week.