Het stemrecht moet omgezet worden in stemplicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemieke

Het stemrecht moet omgezet worden in stemplicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 15:48

Hoe denken jullie erover? Maakt het niet uit dat steeds minder mensen opkomen dagen op verkiezingen? Vinden jullie het juist goed dat er stem RECHT is? Als mensen verplicht zijn dan is het mogelijk dat mensen gewoon maar wat kiezen zonder na te denken?
Een kleine ingreep in de gedachtes wat deze stelling betreft.
Ik ben benieuwd naar jullie point of vieuw en uiteraard de argumenten.

jacqueline_

Re: Het stemrecht moet omgezet worden in stemplicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:53

ik vind dat je zelf mag bepalen of je wilt stemmen ja of nee

ik verdiep me niet zo in dat politieke gedoe dus dan vind ik mijn stem ook niet zo van belang!
ik kies dan dus ook zonder na te denken! als ik zou moeten stemmen.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:54

Ik ben het er niet mee eens. Zeker omdat er in Nederland steeds meer dingen verplicht worden, die naar mijn idee niets uitmaken. Mijn ouders stemmen niet, eigenlijk doet mijn hele familie dat niet en ik ben het zelf ook niet van plan. Simpelweg omdat ik het zelf niet van belang vind, mijn ene stem maakt toch niet uit. Dan kun je zeggen; maar wat als heel Nederland dat zou doen? Tja, dat gebeurd toch niet. Het is leuk, zolang het niet verplicht wordt. Ik bedoel, je kunt niet overal van gaan beslissen of men het moet doen of niet?

Ook ben ik zeker van mening dat er inderdaad maar wat gegokt gaat worden indien er verplicht gestemd moet worden. Voor mij een hele goede reden om dit niet toe te laten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:55

Stemrecht is natuurlijk prima, daar lijkt mij geen twijfel over mogelijk. Van mij mogen ze best ook een stemplicht invoeren, ja hoor. Ja
Ik word namelijk gek van dat geklaag van mijn medelanders, maar waar blijft de grote meute dan als er gestemd moet worden? Verward Zeur dan ook niet.

Ik vrees dat met stemplicht er inderdaad altijd mensen zullen zijn, die nergens van weten en maar wat stemmen. Maar misschien stimuleert het ook om je er juist wel in te verdiepen.....

Ik ga in elk geval altijd stemmen of zorg dat iemand voor mij stemt, mocht ik in het buitenland zitten (gebeurde in het verleden nog wel eens, tegenwoordig iets minder).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:56

Vroeger was het stemmen al verplicht. Dat is een heel aantal jaren weer afgeschaft. Je bereikt er ook niks mee om mensen verplicht te laten stemmen. Dan geven ze een onzinstem of stemmen ze blanco.
En trouwens, wie gaat dat controleren?

Ik vind wel dat mensen die niet stemmen ook niet mogen zeuren Haha!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 16:00

Met dat laatste ben ik het zeker met je eens wendy. Hoe ze dat gaan conroleren, dat is goede. Opzich zijn de gegevens van bevolking natuurlijk bekend. Misschien dat je verplicht opgeroepen kan worden ofzo? Ik noem ook maar wat Knipoog

Dat mensen zomaar gaan stemmen zit er idd in. Misschien dat je verplichte informatie-avonden kan inlassen? Dat je leerlingen op school informeerd?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:01

Ik vind de mensen die niet willen stemmen moeten ook niet zeuren voor de 4 jaren die komen gaan. Met een stemplicht schiet je denk ik niets op want dat stemmen ze toch maar waar de grote meute op stemt of op iets waar ze het niet mee eens zijn

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:19

Tegen Lachen Groot deel van de mensen die nu niet gaat stemmen heeft volgensmij geen idee hoe de politiek in elkaar zit, grote kans dat die, als ze gedwongen worden, achter populistische partijen als dat gebeuren van Geert Wilders gaan staan. Brr. Als het goed gaat met een land wordt de opkomst lager, ik heb het idee dat de opkomst wel weer hoger wordt als men het idee heeft dat de regering helemaal de verkeerde kant op gaat.

Falling schreef:
I Simpelweg omdat ik het zelf niet van belang vind, mijn ene stem maakt toch niet uit.

Jeetje, da's wel een heel makkelijke manier van leven Lachen Als je zo redeneert hoef je b.v. ook helemaal geen rekening te houden met het milieu. Wat maakt jou bijdrage daaraan nou uit op het grote geheel? Vork

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:21

Het moet een recht blijven.
Mischien als de politiek wat dichter bij de gewone mens blijft gaan er meer stemmen.
De laatste jaren vind ik het maar een zootje en steeds moeilijker om nog te stemmen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:22

Oneens, dit is een vrij land en iedereen mag zijn eigen keuzes maken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:56

oneens,
ik denk dat mensen dan maar wat raak gaan stemmen zonder te weten waar ze nu precies op stemmen Scheve mond
dat zou helemaal verkeerd gaan denk ik...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:32

Wendy schreef:

Dat is haalbaar hoor, hier in België heb je dus stemplicht en dat verloopt ook vlot hoor. Het is wel wat geregel enzo, maar opzich goed te doen denk ik.

Wat betreft de stemplicht, Opzich ben ik er best wel voor, je woont in het land en er mag dan ook van je verwacht worden dat je één keer in de paar jaar de moeite doet om dat bolletje te gaan kleuren in het stemlokaal, en je ietwat te verdiepen in de politiek.
Wat ik dan wel niet vind is dat als je blanco stemt, de stem dan naar de grootste partij gaat (zo gebeurt dat hier dus).

maar ik ben ook niks anders gewend, en kan me ook moeilijk voorstellen dat niet iedereen gaat stemmen.

Weet iemand toevallig hoeveel procent van de Nederlanders dan ongeveer gaat stemmen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:36

Ik stem niet en heb nooit gestemd en zal nooit stemmen.
Als stemplicht hier in gevoerd ging worden, ging ik er om emigreren, echt. Ik vind dat je moet kunnen stemmen als je wilt, maar dat je ook het recht hebt om niet te stemmen als je niet wilt.
Wat de regering betreft, die zit toch met handen en voeten gebonden aan wat de rest van de wereld doet, denk niet dat burgers ook maar enige invloed hebben op wat er in de politiek gebeurd, eigenlijk. Dat de partijen zelf helemaal niet zoveel kunnen wat ze zouden willen zie je duidelijk aan beloftes in campagnes en wat er uiteindelijk van komt (meestal niets).

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:39

Ik ben het er ook niet mee eens want sommige mensen zullen dan gaat stemmen zonder zich erin te verdiepen en dan zit Nederland met de gebakken peren als er een partij uit komt waar je niets aan hebt of Nederland naar de vernieling helpt!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:40

Stemplicht zit ik niet op te wachten. Ik hou niet van opgedrongen dingen, er worden al zit dingen opgedrongen.
Een recht is prima, een plicht niet. En dan heb ik het nof puur hoe het voor mezelf voelt, ben benieuwd hoe het dan zou lopen zeg... iedereen ramt maar op een knopje, omdat het moet

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:41

ik ben er tegen, want wat nou als je je gewoon niet bezig houdt met politiek of geen een partij staat je aan, dan moet je verplicht stemmen? dat lijkt mij vreemd, iedereen krijgt nu de kans. Als je je mening dus wil laten horen kan je dat doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:42

precies, dan gaan misschien juist de mensen die het allemaal geen bal interesseert en om onzinnige argumenten op iemand stemmen, bepalen wie er aan de macht komt.

De politiek zoals ie nu is is al erg genoeg.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:44

Mij lijkt het niet zo verstandig, dan krijg je idd mensen die stemmen terwijl ze geen verstand ervan hebben.
Net als mijn oma die doet haar ogen dicht en drukt 'n knop in, vind ik ook onzinnig maargoed..

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:10

Dan ga je inderdaad mensen krijgen die zich er niet in verdiepen en dus gewoon maar wat doen. Dat schiet ook niet op..
Ik vind dat het gewoon stemrecht moet blijven dus.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:14

Wendy schreef:
Vroeger was het stemmen al verplicht. Dat is een heel aantal jaren weer afgeschaft. Je bereikt er ook niks mee om mensen verplicht te laten stemmen. Dan geven ze een onzinstem of stemmen ze blanco.

Ik wilde het zelfde typen Ja Mensen verdiepen zich nu al vaak niet in waar ze op stemmen, laat staan als het verplicht wordt. Maar je mag dan wmb ook echt, echt niet zeuren over wat er allemaal mis is in nederland.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:18

Ik denk dat dát ook het thema moet worden. "Als je wilt dat er wat veranderd, moet je er zelf wat aan doen, ga stemmen!"

Persoonlijk ben ik dus een van die burgers die niet klaagt (ik woon trouwens niet in Nederland)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:44

Wendy schreef:

En dat iedereen die gaat stemmen een kleine test moet afleggen waaruit blijkt dat ie weet waarop hij/zij nu eigenlijk stemt Haha! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:04

Ik vind ook dat ze er veel aandacht aan moeten besteden op scholen. Scholieren mogen dan nog niet stemmen, maar ze kunnen wel een mening vormen over wat er moet veranderd aan HUN toekomst en wie ze denken die dat het beste voor ze kan doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:10

sarabande schreef:
Wendy schreef:

En dat iedereen die gaat stemmen een kleine test moet afleggen waaruit blijkt dat ie weet waarop hij/zij nu eigenlijk stemt Haha! Haha!

JA!!!

Niks stemplicht, dan krijg je alleen maar nog meer mensen die maar wat gokken in het stemhokje .Op basis van dingen die ze ergens hebben gehoord (meestal Klok - Klepel verhaal). Iedereen een 'test' voor ze mogen stemmen. (Ik weet ook wel dat dat natuurlijk niet haalbaar is...)

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 02:35

ik vind juist dat ze het stemmen moeten gaan beperken tot de mensen die echt weten op welke partij ze stemmen, en waarom op de anderen niet.

ontzettend veel mensen die stemmen hebben geen kennis van de politiek. en zo kan het nog wel eens de verkeerde kant opgaan met ons landje.

mensen denken bijv. dat onderhand het enige punt dat wilders aanvoerd, het terugdringen van de buitenlanders is, en daarom op hem stemmen.
wat er verder speelt, en wat partij wilders verder wil verwezelijken, eindigt op de achtergrond, en daar kijkt niemand naar om.
dit geldt overigens ook voor de andere partijen.

ik zelf heb afgelopen jaar ook gestemd, zonder me te verdiepen in de partijen, en hun programma. wie weet had ik, als ik hun programma had gekend, op een andere partij gestemd?
dit geld voor meerdere landgenoten, en dus zou de politiek wel eens een verkeerde draai kunnen krijgen.