Lenen voor een auto: not done??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Lenen voor een auto: not done??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:31

Deze vraag is nav een ander topic waar we in deze discussie geraakten maar daar was het topic eigenlijk niet voor.

Mijn situatie is dat ik een autootje nodig heb om naar Josie te kunnen. Mijn brikje houdt het geen jaren meer vol en ik heb geen duizenden euro's op de bank staan om per direct van eigen geld een goed autootje te kopen.

Dusss… ik zit eraan te denken om daar een lening voor af te sluiten. Let wel: niet van 10.000 euro's om een nieuwe auto te kopen, maar wel een klein bedragje zodat ik iets verder kan kijken dan brikjes uit 1992.

Schijnbaar is bovenstaande heeeeellll dom van mij. Want lenen voor een auto: dat doe je toch niet!

Maarja, op de fiets naar Josie, dat doe ik dan weer niet

Wat vind de rest?

Lins_Vetra

Re: Lenen voor een auto: not done??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:33

Ben hier ook erg benieuwd naar! Mijn vriend vindt het ook onzin, ik niet.

Stipje dus.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:35

Maanling schreef:
Maarja, op de fiets naar Josie, dat doe ik dan weer niet

Doe je dat niet of is dat niet mogelijk?

Ik begrijp dat je huidige auto niet kapot is en heb je dus de mogelijkheid om door te sparen, wat ik zelf dan ook zeker zou doen Ja
Laatst bijgewerkt door Nijn op 12-11-07 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Voor een paar duizend euro zie ik het probleem niet zo... Meer zou ik inderdaad niet doen, dan kun je er beter gewoon voor sparen.... En begin iig nu vast met sparen, bijvoorbeeld het bedrag per maand dat je ook het aflossen van de lening kwijt zou zijn...

Anieke89

Ik vind lenen voor een auto best kunnen mits je ZEKER! weet dat je de lening gemakkelijk terug kunt betalen en daar niet krom voor hoeft te liggen. Het beste zou zijn om eerst te sparen en dan een auto aan te schaffen, maar als dat niet mogelijk is en je hebt toch een auto nodig. Wat is er dan mis met een kleine lening?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:38

Ik heb mijn auto gekocht door middel van een lening.
De meeste mensen kopen zo hun auto. Sommige zelfs ook die een auto wel zo privé kunnen betalen.

Waarom ik het heb gedaan?
- Ik heb een goede auto nodig om mijn trailer te kunnen trekken en wilde een technisch goede auto. Nou scheelt het voor mij dat ik de auto voor inkoopsprijs kan kopen, maar dan nog is het een hoop geld.

Ik heb overigens wel een lening via de dealer genomen, aangezien het rentepercentage lager ligt dan bij een doorlopend krediet.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:38

Mij is altijd geleerd dat je alles van je eigen geld moet kopen, en niet boven je budget moet gaan leven. Lenen is slecht wordt mij geleerd. En ik vind dat wel logisch, je betaald zoveel meer geld terug. Maar ik snap jou ook heelgoed, ik zou gewoon nu alvast goed gaan sparen hopen dat je auto het nog een tijd doet en dan stapje voor stapje een betere auto kopen...

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:39

Wij hebben ook een lening voor onze auto lopen, ik vind er niks geks aan, je moet toch een degelijke auto onder je kont hebben en iedereen wil wel eens iets anders.
Sommige mensen vinden een lening voor een auto raar, maar voor een breedbeeld tv ofzo hebben ze het wel over en dat zou ik weer niet doen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:41

Heeft mijn moeder ook gedaan, als je weet dat je het terug kan betalen waarom niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:41

Ik zou alleen lenen voor iets wat zijn waarde behoudt (ontroerend goed, huis bijv.) en niet voor luxe artikelen als auto's, tv's, dat soort dingen. Die dingen zijn als je ze koopt al niet meer waard wat je er voor gegeven hebt en als je een poosje spaart kun je het zo kopen zonder rente en bijkomende kosten van een lening. Ik zou gaan sparen en tot die tijd in je brikje rijden, of proberen om steeds nieuwer te gaan rijden. Dan kan je de rente in een auto stoppen en niet bij een leningverstrekker op de bank.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:42

Verder zou ik sowieso alleen voor een huis geld lenen (hypotheek). De rest kun je ook makkelijk voor sparen...

Mistic

Nellekeee schreef:
Mij is altijd geleerd dat je alles van je eigen geld moet kopen, en niet boven je budget moet gaan leven. Lenen is slecht wordt mij geleerd. En ik vind dat wel logisch, je betaald zoveel meer geld terug. Maar ik snap jou ook heelgoed, ik zou gewoon nu alvast goed gaan sparen hopen dat je auto het nog een tijd doet en dan stapje voor stapje een betere auto kopen...

Waarom is lenen slecht?

Als je zeker weet dat je de aflossing kunt betalen is het voor sommige momenten juist heel handig.

Lenen wordt pas slecht als je je overal in de schulden steekt terwijl je weet dat je het niet kan terugbetalen.

Sim0ne

[***] schreef:
Ik zou alleen lenen voor iets wat zijn waarde behoudt (ontroerend goed, huis bijv.) en niet voor luxe artikelen als auto's, tv's, dat soort dingen. Die dingen zijn als je ze koopt al niet meer waard wat je er voor gegeven hebt en als je een poosje spaart kun je het zo kopen zonder rente en bijkomende kosten van een lening. Ik zou gaan sparen en tot die tijd in je brikje rijden, of proberen om steeds nieuwer te gaan rijden. Dan kan je de rente in een auto stoppen en niet bij een leningverstrekker op de bank.

Mooi verwoord hoe ik er ook over denk!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:43

Sim0ne schreef:
[***] schreef:

Mooi verwoord hoe ik er ook over denk!

Offtopic:
En als je je huis nou met verlies moet verkopen?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:43

ik vind lenen echt wel kunnen, maar je moet wel zeker weten dat je het iedere maand kunt missen. En het kan ook wel eens voorkomen dat je auto stuk gaat en je een andere wil kopen en als je dat dan moets sparen zit je ruim een jaar zonder wagen dan is een lening een uitkomst. Je kan tegenwoordig ook vaak bij dealers een speciale aanbieding pakken van bv. betalen een jaar later ofzo

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:44

Heb net geld geleend voor mijn nieuwe (2ehands nieuwe) auto. Oude auto gaf het onverwachts op en had niet genoeg centen liggen om een ander te kopen. Dus geleend. Kan ik echt niet van wakker liggen. Beter met geleend geld auto rijden dan het gepruts met openbaar vervoer.

Sim0ne

Mistic schreef:
Waarom is lenen slecht?

Als je zeker weet dat je de aflossing kunt betalen is het voor sommige momenten juist heel handig.

Lenen wordt pas slecht als je je overal in de schulden steekt terwijl je weet dat je het niet kan terugbetalen.

Omdat de kans bestaat dat je je eigen mogelijkheid om je schulden af te betalen overschat. Het is heel makkelijk om te lenen, maar niet altijd makkelijk om af te lossen. Je weet nooit zeker dat je dit kan doen, je kan bijvoorbeeld je baan kwijtraken (dat kan iedereen gebeuren). Sparen is dus gewoon veel veiliger.

saroanda

Ik zie het probleem niet. Gewoon naar je bank, even informeren of je een persoonlijke lening kan krijgen en dan voor jezelf een plan maken binnen hoeveel maanden/jaren dit wilt terug betalen.

Al dat gehuil over niet geld uit geven wat je niet hebt. We leven in het jaar 2007, als iemand nou lekker die luxe wilt, so be it. Als je maar wel de wilskracht hebt om het af te betalen, kan er niks mis gaan.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:45

Mistic schreef:
Offtopic:

Verlies draaien op een huis (vastgoed) komt zelden voor, dan erbij, je bent niet verplicht te verkopen wanneer je de prijs niet aanstaat Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:45

Mistic schreef:
Offtopic:

Die kans is veel kleiner. Een huis wordt meestal alleen maar meer waard, terwijl je van een auto en een tv zeker weet dat ze zodra je de winkel uitloopt, al veeeeel minder waard zijn geworden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:46

Als je je huis met verlies moet verkopen, dan heb je te duur gekocht of te snel weer verkocht (moeten verkopen).

Ik zou kleine bedragen voor een auto wel durven te lenen, maar mezelf ook realiseren dat, hij door mijn eigen schuld, of door de schuld van een ander total loss gereden wordt, ik nog lang voor iets mag betalen waar ik geen plezier meer aan beleef c.q. niet meer in mijn bezit heb.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-11-07 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

saroanda schreef:
Al dat gehuil over niet geld uit geven wat je niet hebt. We leven in het jaar 2007, als iemand nou lekker die luxe wilt, so be it. Als je maar wel de wilskracht hebt om het af te betalen, kan er niks mis gaan.

Wilskracht is meestal het probleem niet...

ninja2

tuurlijk is sparen veiliger maar ja als je alles op safe moet spelen moet je wel een dikke vette bankrening hebben. Heel veel mensen zeggen dat ze geen lening hebben voor een auto maar 70% van de auto,s is met geleend geld betaald heb ik pas gelezen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:47

Heb ook een deel van het bedrag geleend, zie niet in waarom niet.
Zonder auto geen werk, ja ik kon dan met de trein a 300 pm.
Aflossing+kosten auto zijn nu zo'n 450 pm.
Daar hoef ik dus niet meer iedere dag een uur voor te lopen (naar de trein en werk) en kan ook 's avonds overal naartoe.
Dan heb ik het er echt wel voor over hoor, voor en nadelen afwegen en niet overdrijven in wat je wil.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:47

saroanda schreef:

Haha! Haha! Ik had het kunnen schrijven!