Kerk moet 10,9 mln dollar betalen voor verstoren homobegrave

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Kerk moet 10,9 mln dollar betalen voor verstoren homobegrave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:17

Schadevergoeding wegens verstoren homobegrafenis
Uitgegeven: 31 oktober 2007 23:32
Laatst gewijzigd: 31 oktober 2007 23:44

BALTIMORE - De baptistische Westboro-Kerk moet 10,9 miljoen dollar (7,5 miljoen euro) schadevergoeding betalen aan de nabestaanden van een Amerikaanse militair. Leden van de kerk hadden de begrafenis verstoord omdat hij homoseksueel zou zijn.

Een jury oordeelde woensdag dat de kerk de privacy van de familie heeft verstoord en de nabestaanden emotionele stress heeft toegebracht.

De Westboro-Kerk heeft de afgelopen twee jaar al zo'n driehonderd uitvaarten van militairen verstoord.

Het is de eerste keer dat de kerk daarvoor wordt veroordeeld. Dominee Fred Phelps voert al jaren een kruistocht tegen homoseksualiteit.

(c) ANP

Bron: www.nu.nl

Bijna 11 miljoen dollar vind ik een ietsjes overdreven, maar het idee achter deze veroordeling vind ik wel goed. Je eigen mening hebben, leven volgens de regels van je geloof, ok prima. Anderen proberen naar de kerk te halen, ook nog prima, zolang het maar niet te drammerig wordt. Maar op zo'n schandelijk respectloze wijze bij een begravenis storen, omdat je vermoed dat de persoon die begraven wordt wel eens homo zou kunnen zijn, dat kan echt niet door de beugel.

Hebben dat soort mensen nou echt niet door hoe verkeerd ze bezig zijn? Zo keer je mensen eerder tegen je dan dat je ze naar je toe trekt lijkt me.

SAKKIA

Re: Kerk moet 10,9 mln dollar betalen voor verstoren homobegrave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:20

Vind ik ook wel heel erg veel geld hoor, ik denk ook wel dat dat wel ietsje minder had gemogen.
Ik vind het wel een goede zaak dat ze een straf krijgen maar dat had niet op deze manier gehoeven.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:24

Allemensen, hoe háál je het in je hoofd om iemands UITVAART te verstoren omdat die persoon homoseksueel geweest zou zijn Misselijk

Dat vind ik dus echt ziek! Nog afgezien van de insolentie en de absolute wreedheid voor de nabestaanden - wat heeft het in hemelsnaam voor zin? Als je er dan toch zo nodig tegen op kruistocht moet begin dan in godsnaam binnen je kerk en onder levenden! Gestoord

Onbegrijpelijk dit! Ik zou graag eens een woordje wisselen met deze man en van hem horen waarom hij denkt dat zijn God dit goed zou keuren...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:20

Ik weet niet of mensen hier bekend zijn met Phelps? Dit is namelijk absoluut niet een eenmalige actie, dit is een kerk die dit als voornaamste actiepunt heeft. Zij verstoren op zeer structurele basis
begrafenissen en memorials soldaten, ongeacht of ze homoseksueel zijn overigens, want zij vinden ALLE Amerikanen ofwel 'fags' ofwel 'faglovers' en dat vinden ze reden genoeg.
Ze zijn in hun teksten zeer kwetsend en agressief.

Mensen die er meer over willen weten kunnen de reportage van Louis Theroux kijken op youtube. http://www.youtube.com/watch?v=mT_WHiHaXdw De hele documentaire staat er niet meer op, maar het is een zeer extreme family die volledig los staat van de omgeving en erg aanvallend en kwetsend hun 'boodschap' verspreiden.

Ik vind de schadevergoeding dan ook prima, en hoop dat er nog vele volgen. Het gaat hier niet om een incident, maar om stelselmatig kwetsen van mensen. Daar heb ik weinig, bijzonder weinig begrip voor.

Overigens: er zijn al vele mensen in discussie gegaan met deze mensen. Je komt er niet doorheen. Zij geloven inderdaad dat hun god ze het recht geeft om dit te doen, en dat het niet erg is dat ze mensen kwetsen omdat dat de taak is die god hen opgelegd heeft. Gesprekken hebben niet echt meer zin in deze situatie... daar sluiten ze zich volledig voor af.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:35

Shadow0 schreef:
Ik weet niet of mensen hier bekend zijn met Phelps? Dit is namelijk absoluut niet een eenmalige actie, dit is een kerk die dit als voornaamste actiepunt heeft. Zij verstoren op zeer structurele basis
begrafenissen en memorials soldaten, ongeacht of ze homoseksueel zijn overigens, want zij vinden ALLE Amerikanen ofwel 'fags' ofwel 'faglovers' en dat vinden ze reden genoeg.
Ze zijn in hun teksten zeer kwetsend en agressief.

Mensen die er meer over willen weten kunnen de reportage van Louis Theroux kijken op youtube. http://www.youtube.com/watch?v=mT_WHiHaXdw De hele documentaire staat er niet meer op, maar het is een zeer extreme family die volledig los staat van de omgeving en erg aanvallend en kwetsend hun 'boodschap' verspreiden.

Ik vind de schadevergoeding dan ook prima, en hoop dat er nog vele volgen. Het gaat hier niet om een incident, maar om stelselmatig kwetsen van mensen. Daar heb ik weinig, bijzonder weinig begrip voor.

Overigens: er zijn al vele mensen in discussie gegaan met deze mensen. Je komt er niet doorheen. Zij geloven inderdaad dat hun god ze het recht geeft om dit te doen, en dat het niet erg is dat ze mensen kwetsen omdat dat de taak is die god hen opgelegd heeft. Gesprekken hebben niet echt meer zin in deze situatie... daar sluiten ze zich volledig voor af.

Ik heb het stukje gezien, en werkelijk mn mond viel bijna open.
Er stond ook een iets langer duurend filmpje op, en daarin vertelde die Louis dat tijdens een begravenis tegen de dochter van diegene die begraven werd, werd gezegt dat haar vader in de hel was.
Werkelijk waar haal je het gore lef vandaan.

Ik heb zelf ook een paar vrienden die Jehova zijn (niet dat het vergelijkbaar is) maar ook hier heb ik nooit begrepen hoe je echt gewoon een plaat voor je kop hebt en het gewoon niet ziet. Ik wil overigens wel even zeggen dat dat hele vriendelijke aardige mensen zijn, maar ze hebben een bepaald beeld van de wereld waar ik gewoon echt niet bij kan. En dat heb ik bij deze mensen dus ook, hoe kom je ooit zover dat je echt niks anders wilt aannemen dan dat gene wat jij gelooft? Echt apart.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:48

Ik vind het wel teveel geld, maar ik vind het wel goed dat ze een boete krijgen. Iemand zn begrafenis is sowieso iets speciaals, en als dan diegene toevallig homo is dan is dat zo! Niet moeilijk over doen!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:03

Ik heb onder het stukje op Youtube ook al gepost;

Deze mensen zijn echt zwaar ziek. Het is walgelijk dat ze ook die kinderen erin betrekken!!! Die zijn nog niet eens oud genoeg om hun eigen keuzes te maken...
Ze misbruiken het geloof om hun kleine oorlogje te kunnen voeren tegen homo's.

Het word tijd dat ze beseffen dat, volgens het geloof, alleen God mag oordelen over een ander.

Bah bah bah.... zelfs als niet-gelovige, niet-amerikaan word ik hier doodziek van. De boete mag wat mij betreft betaald worden aan ALLE nabestaanden van ALLE begravenissen die ze OOIT verstoord hebben... een paar miljoen de man!! Dan pak je die lui pas goed! En dat zal ze ook leren. Dit soort extremisten hebben, wat mij betreft, geen enkel bestaansrecht.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:05

Laat ze maar meer betalen, stelletje respectloze *^%^)&%%%$$$ Boos!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:05

Shadow0 schreef:

Ik heb de docu op Ned 3 gezien, wellicht staat hij er nog op bij uitzending gemist ( geen idee hoe lang dat er op blijft staan? ).

Dit zijn echte fundamentalisten, daar kan je echt geen discussie mee aangaan. Ook de manier waarop ze hun kinderen gebruiken tijdens die demonstraties. Ik vind het bedrag wat overdreven, maar volledig terecht dat er ingegrepen wordt. Hopelijk zijn er meer nabestaanden die de moed hebben om er wat tegen te doen!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:08

Laat ze maar een paar keer zulke straffen krijgen dan laten ze het misschien uit hun hoofd.
Heel erg eng zulke extreme mensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:09

Zulke gestoorde mensen mogen van mij heel streng aangepakt worden.
Brrr, ik krijg echt de kriebels van zulke idioot conservatieve ideeen. Laat ze maar lekker dokken, die griezels met hun fundamentalistische gedoe. Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:11

Een goede uitspraak en ik vind de boete zeker en vast niet te veel!
Mensen moeten met respect met elkaar omgaan, de kerk heeft daar een voorbeeldfunctie in vind ik. Het is goed dat ze op deze manier terecht gewezen worden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:12

Vind het compleet RESPECTLOOS wat die mensen voor elkaar hebben gekregen.
En dat moeten gelovige mensen zijn? Dan zouden ze toch wel wat meer mededogen mogen tonen
voor een overledene en de familie in rouw.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:44

Ik vind de geldsom méér dan terecht. Hoe respectloos kan je zijn als gelovige om een uitvaart te verstoren? Dat haal je toch niet in je achterlijke hoofd dan?! Bah, en dat moeten gelovigen zijn. Misselijk

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:45

Kan het filmpje op m'n werk niet zien, maar ik wil 'm niet zien ook geloof ik... Te irritant, ik kan echt niet tegen dat soort mensen, fanatiekelingen die overal blind en doof voor zijn. En dan lees ik hier dat ze ook nog hun kids in hun waanzin betrekken.

Dat ze vaker inbreken in begravenissen, dat staat ook in het bericht. Hopelijk gaan al die andere mensen n.a.v. deze uitspraak ook een rechtzaak aanspannen. Laat ze maar armoe lijden, als God ze echt zo fantastisch vindt, dan stort ie wel wat eten naar beneden. En anders gaan ze gewoon iets vroeger dan gepland naar den hemelen.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:47

Ik heb vanmorgen die mensen even op het nieuws gezien, echt schokkend! Dat je dat dúrft te zeggen! "God HATES fags" Plaatsvervangende schaamte... als god al bestaat (eeuwige discussie) denk ik niet dat hij de homo's haat, eerder de mensen die anderen haten wegens een andere seksuele voorkeur en/ of geloof...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:30

SAKKIA schreef:
Vind ik ook wel heel erg veel geld hoor, ik denk ook wel dat dat wel ietsje minder had gemogen.
Ik vind het wel een goede zaak dat ze een straf krijgen maar dat had niet op deze manier gehoeven.

Te veel?!
Ze verstoren iemands begravenis! Een laatste kans voor de nabestaanden om afscheid te nemen de overledene! Zoiets kun je niet even weer overdoen ofzo. Echt een walgelijke actie!
Als het aan mij had gelegen hadden ze 50 mljn betaald! Misselijk Gadverdamme, ik kóts echt op dat soort mensen, wat een randdebielen zeg! Misselijk

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:58

Ik vind het nog te weinig! Hoe respectloos van zo'n kerk, die naastenliefde predikeert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:01

Sammie, volgens mij predikt de kerk van Phelps geen naastenliefde hoor. Niet alle christelijke kerken zijn (of prediken) hetzelfde.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:04

Citaat:
Volwaardig baptist kan men pas zijn als men wordt gedoopt nadat men tot geloof in Jezus Christus is gekomen en door middel van een openbare belijdenis Jezus als Verlosser en Heer heeft aangenomen. De doop geschiedt door volledige onderdompeling in water. De vorm van dopen waarbij zuigelingen worden besprenkeld met water (de kinderdoop) wordt verworpen omdat baby's nog niet bewust geloven.

Het woord baptist komt van het Griekse woord βαπτίζω (spreek uit als baptidzo) en betekent 'dopen'.

Vooral in de Engelstalige wereld heeft deze stroming erg veel aanhang. Charles Spurgeon was een bekende baptistenprediker. Er zijn binnen het baptisme ook weer allerlei stromingen die variëren van vrijzinnig tot orthodox. In de VS is het baptisme een van de grootste christelijke stromingen. Dat komt doordat veel baptisten toen ze in Europa vervolgd werden naar Amerika vluchtten. De Southern Baptist Convention staat bekend om haar orthodoxie en haar omvang.

In Nederland is een groot aantal baptistengemeenten aangesloten bij de Unie van Baptistengemeenten in Nederland. Gemeenten die niet zijn aangesloten bij de Unie noemt men Onafhankelijke of Vrije Baptistengemeenten. Overigens werkt een aantal Vrije Baptistengemeenten samen in de ABC Gemeenten (een fusie van de Broederschap van Baptistengemeenten in Nederland (BBN) en CAMA). Ook zijn er Zevendedagsbaptisten die de eredienst niet op zondag houden en de rustdag niet op zondag vieren, maar op sabbat (zaterdag). Men baseert dit op het oudtestamentische vierde gebod, waarin gesproken wordt van de rustdag als zevende dag van de week.

Wordt hier niet wijzer van. Ze zullen toch wel wat prediken Nagelbijten / Gniffelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:12

Het is mij nooit helemaal duidelijk geworden hoe dat zit met de kerken in Amerika. Wel heeft elk dorp in de Bible Belt rustig 6 verschillende Baptist Churches, die allemaal weinig met elkaar te maken hebben... Volgens mij loopt de inhoud van wat ze prediken uiteen van vrij modern en gematigd tot zeer radicaal (zoals o.a. Phelps). En naastenliefde staat bij lang niet allemaal op het programma (blijkbaar slaan ze de parabel van de barmhartige samaritaan snel over?)

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 00:20

erleyne schreef:
Shadow0 schreef:

Ik heb de docu op Ned 3 gezien, wellicht staat hij er nog op bij uitzending gemist ( geen idee hoe lang dat er op blijft staan? ).

Dit zijn echte fundamentalisten, daar kan je echt geen discussie mee aangaan. Ook de manier waarop ze hun kinderen gebruiken tijdens die demonstraties. Ik vind het bedrag wat overdreven, maar volledig terecht dat er ingegrepen wordt. Hopelijk zijn er meer nabestaanden die de moed hebben om er wat tegen te doen!

Welk programma was het? Ik heb ernaar gezocht maar kon het niet vinden. Weet je toevallig de naam van de docu? Tong uitsteken

Wat een verschrikkelijke familie.Ik snap echt niet dat die mensen met zichzelf kunnen leven en dan ook nog je kinderen meeslepen, ongelovelijk.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:44

Het is een groot bedrag ja, maar de boetes kunnen mij niet hoog genoeg zijn voor dit soort walgelijk en respectloos gedrag. Denk eens na over de pijn die je bij nabestaanden veroorzaakt met dit soort walgelijke acties. Misselijk Ik vind het echt schandalig, zoiets haal je toch niet in je hoofd? En dan nog prediken dat je het uit de naam van God doet ook. Misselijk

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:51

Voor hun is het niet veel geld, de kerken in amerika bulken van het geld, echt waar. En aangezien ze het al bij honderden mensen hebben gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:52

Dominee Fred probeert zeker zijn eigen identiteit zo hard te ontkennen dat anderen er ook onder moeten lijden.
Dat idee krijg ik altijd zo erg bij die fanatieke anti-homoseksuelen.