Waarom ophef over illegaal downloaden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Waarom ophef over illegaal downloaden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:10

Sorry als het hier niet hoort.. Bloos

Ik vraag me eigenlijk af waarom tegenwoordig ophef over illegaal downloaden wordt gemaakt?
Ik bedoel, 15 jaar geleden was het er ook al: in de vorm van casettebandjes. Nagelbijten / Gniffelen
Precies hetzelfde idee, toch?
Of was daar toen ook al ophef over? Nagelbijten / Gniffelen

Wat vind jij? En als er toen ophef over was, was het toen ook al in dezelfde mate?

LiNdA1986

Re: Waarom ophef over illegaal downloaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:40

tja, vind het ook beetje raar waarom er zo'n ophef over gemaakt wordt. De artiesten verdienen toch wel zat Knipoog

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:41

LiNdA1986 schreef:
tja, vind het ook beetje raar waarom er zo'n ophef over gemaakt wordt. De artiesten verdienen toch wel zat Knipoog

Ja ze verdienen idd wel zat, maar het is toch een beetje vals.
Die mensen werken voor hun album, en ipv dat mensen die kopen, downloaden ze ze gewoon.
Ze verdienen dan mischien nog wel, maar lopen wel veel geld mis..

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:42

Ja ach ik snap het ook niet maarja.. zal ik het wel ooit snappen?

ik download als n gek Haha! maarja.. waarom zetten mensen hun liedjes dan op limewire, bearshare enz ?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:44

Ik snap de ophef wel maar begrijp ook waarom mensen downloaden.. de prijs van CD's en spellen voor op de PC zijn belachelijk duur. Ze hebben het zelf in de hand gewerkt..

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:16

Malibu_ schreef:
Ja ach ik snap het ook niet maarja.. zal ik het wel ooit snappen?

ik download als n gek Haha! maarja.. waarom zetten mensen hun liedjes dan op limewire, bearshare enz ?

Dat zullen die mensen waarschijnlijk echt niet zelf doen Tong uitsteken , en als ze dat wel doen, moeten ze dan maar niet zeuren Lachen ..

Idd lovely1, ik snap het ook, die prijzen zijn gewoon veel te hoog, maar dat is ook weer een effect van het downloaden..
Als wij downloaden, verdienen hun minder geld ( niet alleen de artiesten maar ook de winkels ), dus moet alles duurder worden zodat áls ze een cd verkopen ze er ook wat aan verdienen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:17

Tsja ik weet het ook niet, ze verdienen allemaal genoeg met mensen die wel cd's kopen en ook natuurlijk de mensen die naar concerten gaan..
Nou boeiend ik download gewoon hoef ik ook niet helemaal naar de winkel Nagelbijten / Gniffelen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:09

Lovely1 schreef:
Ik snap de ophef wel maar begrijp ook waarom mensen downloaden.. de prijs van CD's en spellen voor op de PC zijn belachelijk duur. Ze hebben het zelf in de hand gewerkt..

En zo wordt er dus door iedereen gedacht. Weet je? Als iedereen zo blijft denken, betaal je over 10 jaar 50 euro voor een cdtje. Want ze zíjn ooit wel een normale prijs geweest, maar aangezien iedereen gaat downloaden, móéten de concertkaartjesprijzen en cd-prijzen wel omhoog. Die artiesten willen er toch nog wel wat aan overhouden.

En groot gelijk hebben ze. Ik zeg niet dat ik nooit wat download, maar als ik een nummer goed vind, koop ik ook de cd, of single, of wat er van te koop is. Vind het een beetje jammer eigenlijk, dat iedereen wel alles wil luisteren en gebruiken, maar er niet voor wil betalen. Zou eigenlijk willen zeggen: "typisch nederlanders", maar helaas, ahha, gebeurt het niet alleen hier Tong uitsteken

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:11

Ophef of niet, het word toch gedaan Tong uitsteken!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:11

' de artiesten verdienen zelf genoeg'

Mocht je willen Scheve mond
Lekker dan al je bloed zweet tranen en emotie's in liedjes omgezet. Een heel kunstwerk wat on-ge-lo-ve-lijk veel geld heeft gekost om het in elkaar te zetten (ze moeten voor alles betalen Knipoog )
En dan is er iemand even te aso om het te kopen, nee hoor we downloaden wel!

Echt ondankbaar Scheve mond

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:28

Nooit zelf gedownload? Want dat zou ik niet geloven Knipoog

Wat dacht je van optredens, dvd's etc, daar verdienen ze ook nog geld mee, en er zijn ook mensen die cd's kopen Knipoog
Ik ga ook niet een heel album downloaden hoor
Die koop ik wel in de winkel.
€15 vind ik namelijk nog niet eens zo duur? Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik heb het er nu trouwens over waarom er nu popeens zo'n ophef over wordt gemaakt, 15 jaar geleden was het er namelijk ook al, maar dan via de radio op casettebandjes Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:33

Nee daar doe ik niet aan. Je mag het geloven of niet, ik doe dat niet
Ik heb op het moment het nieuwe album van Nightwish. Dat album heeft hen €500.000 gekost.
Daar komen de kosten van het touren, de promotie, de dvd's, cd's en alle overige kosten nog is bij.
Van het touren krijgen ze niet al het geld van de kaartjes.
Van de CD's krijgen ze ook maar een klein deel.

Het is niet allemaal zo mooi als het lijkt hoor Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:43

Ik weet ook wel dat ze dat niet allemaal krijgen Knipoog
Maar als je heel wat fans hebt kan je het ook wel uitrekenen dat ze er alsnog geld aanverdienen.

Trouwens, heeft dat HEN het geld gekost, of hun platenmaatschappij?

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:51

Ik snap wel waarom ze er ophef over maken maar ik heb het niet zo breed en moet ik dan maar geen muziek meer luisteren omdat zij er anders niet aan verdienen Nagelbijten / Gniffelen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:00

Myukii schreef:
Lovely1 schreef:

En zo wordt er dus door iedereen gedacht. Weet je? Als iedereen zo blijft denken, betaal je over 10 jaar 50 euro voor een cdtje. Want ze zíjn ooit wel een normale prijs geweest, maar aangezien iedereen gaat downloaden, móéten de concertkaartjesprijzen en cd-prijzen wel omhoog. Die artiesten willen er toch nog wel wat aan overhouden.

En groot gelijk hebben ze. Ik zeg niet dat ik nooit wat download, maar als ik een nummer goed vind, koop ik ook de cd, of single, of wat er van te koop is. Vind het een beetje jammer eigenlijk, dat iedereen wel alles wil luisteren en gebruiken, maar er niet voor wil betalen. Zou eigenlijk willen zeggen: "typisch nederlanders", maar helaas, ahha, gebeurt het niet alleen hier Tong uitsteken

Downloaden is begonnen toen de CD prijzen steeds hoger begonnen te worden. Ik koop zelf liever de cd's maar niet voor één nummer en hele cd's luister ik niet. Heb wel een aantal liggen van artiesten die ik gewoon erg goed vind. Maar van de Pussy Cat Dolls hoef ik geen hele CD en hetzelfde geldt voor Mika Knipoog

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:23

Er wordt ophef over gemaakt omdat minder verkoop minder inkomsten betekent. Vroeger kon je idd tapen van de radio. Wat is het grote verschil? De nummers waren kwalitatief een stuk minder. Je had kans op ruis, gepraat, inkortingen etc. als je een nummer van de radio tapete (of tapede). Wanneer mensen echt goede kwaliteit wilden, kochten zij een cd.

Tegenwoordig heb je internet en kun je muziek van hoge kwaliteit downloaden. Veel mensen beseffen echter niet wat dat op de langere termijn voor effect gaat hebben. Je download nu, waardoor je de CD niet koopt. Hierdoor zijn er voor de platenmaatschappij (en de artiest) minder inkomsten. Gevolg is dat er minder geld beschikbaar is voor nieuw talent. Het werkt namelijk als volgt (ongeveer, heb geen zin om mn boeken etc. weer erbij te halen):

Nieuwe band krijgt een deal bij een maatschappij. Er wordt een contract opgesteld, meestal voor 1 of 2 singles en 1 of 2 cd's (hangt er een beetje vanaf). De band heeft dan een contract, maar zij dragen in het begin (ongemerkt) alle kosten. Ze gaan bijvoorbeeld pas winst maken (fee krijgen) wanneer ze meer dan zoveel duizend platen hebben verkocht. Als iedereen dan download ipv platen koopt, komt er niet voldoende geld binnen en komt de betreffende band in zwaar weer Knipoog

Wat is dus het gevolg? Er zal minder geld beschikbaar zijn voor nieuwe bands om voet aan de grond te krijgen binnen de muziekwereld. Gelukkig gaat het nu steeds beter met de legale downloads en zijn ook de muziek DVD's erg in trek bij de fans. Dit maakt wel een beetje iets goed.

Ik download ook wel eens, moet ik bekennen. Dit is echter omdat ik erg fan ben van bepaalde DJ's en veel sets zijn alleen maar op internet te vinden (bijv. opgenomen van internetradio, dus dan heb je toch weer het casettegevoel Knipoog)
Van artiesten koop ik altijd de cd's. Ik gun het de kunstenaar (de muzikant) en wil dat hij/ zij doorgaat met het maken van de kunst. Daarnaast is de kwaliteit van een CD zoveel beter! Lachen

Ik ben dus flink anti- illegaal downloaden. Leg gewoon die euro neer en doe het legaal. Geen kans op virussen, altijd goede kwaliteit en je houdt ook nog indirect de muziekbusiness in stand! Tong uitsteken

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:18

x_Marr schreef:
Ik weet ook wel dat ze dat niet allemaal krijgen Knipoog
Maar als je heel wat fans hebt kan je het ook wel uitrekenen dat ze er alsnog geld aanverdienen.

Trouwens, heeft dat HEN het geld gekost, of hun platenmaatschappij?

Heel erg veel verdienen ze niet, hoe wil jij een miljoen aan kosten gaan dekken??
En het heeft de band geld gekost NIET de platenmaatschappij.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:20

De platenmaatschappij "schiet voor" aan de band Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:23

Hoe wil jij alles gaan terug betalen alles je voor alles niet de volle mep krijgt?
En daar komt nog eens bij dat er natuurlijk een hoop zijn die lekker downloaden ( Rolleyes )
dan kom je al helemaal met moeite aan je centen!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:15

Ik zeg altijd dit:
Ik wil best betalen voor muziek, spellen, ect... maar dan moeten de prijzen wel normaal zijn. Een CD kost mij een kwart van mijn ''vrije geld'' elke maand!! Sorry, dat kan ik me niet veroorloven! En daarbij wil ik vaak maar één of twee nummers hebben, de rest boeit me vaak niet. Singletjes zijn er dan vaak weer nét niet van dat nummer dat IK hebben wil....

Ook een preview van sommige spellen zou leuk zijn voor je ze koopt!! Met die prijzen een miskoop doen vind ik nl. geen leuk geintje!!! Boos! Je ziet een spel, leest de achterkant, denkt; ''Gaaf!'' en koopt hem... en dan VALT het toch vies tegen!! En er is geen markt voor tweedehands orginele spellen, want dan koopt men liever een goedkope kopie... and who can blaim them?? Spellenmakers moeten gewoon een tijdlang een gratis preview online gaan aanbieden, zodat je kan zien of het spel echt de moeite is. Als een spel goed is, koop je hem dan zeker.

Kortom; het word tijd voor normale prijzen + wat meer begrip in die branche. Op die manier kan je downloaden overbodig maken. Immers, voor een download en illegale kopieeen is OOK tijd nodig... dat is niet zomaar klaar. Ik denk dat steeds minder mensen zin zouden hebben in dat gedoe als de prijzen schappelijk waren.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:20

ik heb al in geen jaren een cd of dvd gekocht.
Ik download alles.lekker makkelijk en kan alle films zien waar ik niet meer op hoef te wachten en hoor ik een leuk nummer dan haal ik hem meteen binnen.
Geldverlies? echt niet! artiesten,acteurs verdienen hun grote geld niet door hun cdtjes of dvdtjes merchandising daar verdienen ze hun geld mee.
Acteurs krijgen een x bedrag voor hun film en een percentage van de winst van zo'n film.
En respect krijgen ze toch wel.
Nee ik blijf lekker downloaden

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:05

@Nakisha : hóe denk je dat die prijzen er komen?
Pling Omdat mensen illegaal downloaden, je móet wel aan je geld komen, dus worden de prijzen verhoogd.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:06

In dat geval heb ik persoonlijk daar geen invloed op gehad... ik kocht vroeger altijd braaf CD's, spellen en singletjes, en die waren toen al peperduur...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:22

casperrr schreef:
@Nakisha : hóe denk je dat die prijzen er komen?
Pling Omdat mensen illegaal downloaden, je móet wel aan je geld komen, dus worden de prijzen verhoogd.

Geloof ik niks van alles is duurder geworden dus ook cd,s en dvd.s concertkaarten.
geloof maar niet dat een madonna geen nacht wakker ligt omdat ze bang is geld mis te lopen.
Die merkt daar niks van.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:26

Wat dacht je van alle kleinere band's....

Alsnog vind ik het zeer onbeschofd om te downloaden, die mensen werken er kei en kei hard voor, stoppen er veel in (waaronder geld) en de rest is te gierig om het te kopen, maar gaat het maar downloaden.......... Lips are sealed