Ipod verbod voor fietsers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miemserik

Ipod verbod voor fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 00:47

De Amsterdamse verkeerswethouder Herrema pleit voor een verbod op het luisteren naar muziek op de fiets. Eerder deze week heeft minister Eurlings van Verkeer een dergelijk verbod juist afgewezen.

Begin deze week noemde Eurlings de risico's voor de verkeersveiligheid heel klein. Bovendien zou handhaving van een muziekverbod voor fietsers erg ingewikkeld zijn. Volgens de minister komt dit neer op een verbod op het dragen van oordopjes, dat bijna niet te controleren is bij mensen met lang haar.

Vandaag meldt Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer van Amsterdam, dat de risico's groter zijn dan de minister doet voorkomen. "Er zijn veel bijna-ongelukken in de stad en we hebben dit jaar al één dodelijk ongeval gehad dat vermoedelijk te maken had met een iPod. Waarom dan niet een regel opgesteld die het luisteren naar muziek verbiedt?", aldus Herrema in Het Parool.

Herrema's uitspraken worden bevestigd door een woordvoerder van de gemeentelijke Dienst Verkeer en Vervoer. Eind augustus kwam een 24-jarige vrouw in Amsterdam onder de tram, omdat zij bij het oversteken een naderende tram over het hoofd had gezien, terwijl de trambestuurder ter waarschuwing zijn bel had geluid. Tussen de rails werd later een iPod teruggevonden.

Bron

Ik zit per dag gemiddeld 3 uur op de fiets, en zonder muziek merk ik dat ik minder gefocused ben op het verkeer omdat ik meer om me heen aan het kijken ben omdat ik mij anders rot verveel.
Wat vinden jullie hiervan?

Like_peres

Re: Ipod verbod voor fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:52

Ik fiets ook bijna altijd met oordopjes in igg als ik naar school moet..
endoe me oordopjes altijd in me zak als ik merk dat er politie in de beurt is, want had eens gehoord dat dat al verboden was ofzo naja zal wel.
ik woon trouwens in Rotterdam dus.

Maar bij sommige kan het wel helpen een i-pod verbod, want er zijn een hoop die nergends op letten in het verkeer, dat doe ik wel al helemaal als ik muziek op heb, en staat dan ook neit hard zodat ik verkeer nog wel gewoon hoor.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:52

Vind het sowieso stom dat het gelijk allemaal iPods zijn, de mp3-spelers. Ik vind het ook erg fijn om een muziekkie op de fiets te hebben, doodt de tijd idd. En sinds ik mijn rijbewijs heb let ik toch beter op het verkeer, geleerd veel te kijken enzo... Fiets nu wel een stuk minder moet ik zeggen Tong uitsteken.

xManOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:53

Ik merk dat, als ik met muziek op fiets, dat ik veel harder fiets.. Dus minder tijd om ongelukken te veroorzaken Bloos

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:55

Ik luister ook gewoon altijd muziek op de fiets. Het staat dan niet zo hard, zodat ik het verkeer gewoon nog kan horen enzo. Knipoog

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 00:59

Sorriso schreef:
Vind het sowieso stom dat het gelijk allemaal iPods zijn, de mp3-spelers. Ik vind het ook erg fijn om een muziekkie op de fiets te hebben, doodt de tijd idd. En sinds ik mijn rijbewijs heb let ik toch beter op het verkeer, geleerd veel te kijken enzo... Fiets nu wel een stuk minder moet ik zeggen Tong uitsteken.

Ja idd als de ipods verboden worden koop ik toch gewoon een ouderwetse mp3 voor 20 euro *LOL*
Volgens mij ben je met muziek veel meer gefocust op het verkeer omdat je extra goed op moet letten. Als je niks hoort om je heen werkt je gezichtsvermogen toch beter heb ik ooit is gehoord Nagelbijten / Gniffelen

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 01:02

Ik vind het ook onzin om de ipod (en mp3's etc.) te verbieden. Stel dat die vrouw bij het tramongeluk haar ipod alleen maar in haar zak had zitten en niet eens aan had staan? Zo duidelijk vind ik het aandeel van de ipod in het ongeluk ook weer niet. We gaan toch ook geen handschoenen verbieden omdat iemand ooit een ongeluk kreeg toen hij zijn handschoenen aan wilde doen? dan kunnen we wel blijven verbieden.
En ik ben ook wel benieuwd hoe ze het gaan controleren. Mag je dan helemaal geen dopjes meer in je oren? of alleen niet als je ipod aanstaat? mag één dopje dan weer wel? of de dopjes om je oren hangen zeg maar?? en mogen dove mensen dan ook niet meer fietsen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 01:04

volgens mij is dat in belgie al lang zo, vind het eigelijk niet zo vreemd

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 01:18

Dan moet je harde muziek in de auto ook verbieden.
Er komen wel vaker mensen om in het verkeer doordat ze niet goed opletten, of dat nou door een ipod, mobiel telefoneren of een gesprek met degene die naast je fietst, komt, ongelukken in het verkeer bestaan en zullen blijven bestaan, je kunt niet alles verbieden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 03:43

Harde muziek is in principe ok verboden in de auto.
Je moet altijd de ambulances enz aan kunnen komen horen.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:50

Een vriendin van mij is aangereden omdat ze harde muziek aan het luisteren was op de fiets.
Toch hangt het van jezelf af of je wel of niet oplet in het verkeer.
Ik luister altijd muziek op de fiets, maar ik blijf altijd alert op mijn omgeving.Ondanks dat ik met een ipod op fiets heb ik nog nooit een aanrijding of bijna aanrijding gehad, ik blijf altijd uitkijken.
Van mij hoeft er geen verbod te komen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:56

Ik dacht dat dat al jaaaaaren verboden was. Ik had vroeger wel eens een discman bij, maar dan had ik altijd maar 1 oordopje in en stond mijn muziek heel zacht. Vond het heel vervelend als ik de geluiden om me heen niet meer kon horen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:58

Aaaah nee! Nagelbijten / Gniffelen Ik rijd áltijd met I-Pod aan. Vind ik veel fijner fietsen. Die mensen zitten zeker zelf nooit op de fiets, ik heb nog nóóit ook maar iets gehad wat leek op een ongeluk met dat ding in m'n oren. Zet 'm ook nooit echt hard.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:00

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de bestuurder (of dit nou een fietser is of een automobilist) dat als je met muziek aan je in het verkeer begeeft, je dan nog wel goed op moet letten op alles wat er om je heen gebeurd. Als je in de auto muziek aan hebt moet je dat net zo goed, daar heb je je rijbewijs voor! Dus waarom niet op de fiets?

Dat sommige mensen die verantwoording dan weer niet nemen is een ander verhaal...

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:03

Ilzjuh schreef:
Aaaah nee! Nagelbijten / Gniffelen Ik rijd áltijd met I-Pod aan. Vind ik veel fijner fietsen. Die mensen zitten zeker zelf nooit op de fiets, ik heb nog nóóit ook maar iets gehad wat leek op een ongeluk met dat ding in m'n oren. Zet 'm ook nooit echt hard.

Ja inderdaad! Van mn iPod blijven ze af! -O_

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:09

katiavl schreef:
volgens mij is dat in belgie al lang zo, vind het eigelijk niet zo vreemd

Is dat zo? Clown Ik fiets altijd met ipod, maakt het een stuk aangenamer om te fietsen Ja

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:11

Ik vind het best een goede regel. Maar het hoeft van mij niet persé hoor. Vroeger mijn beste vriendinnetje is overleden aan muziek luisteren op de fiets. Er was een spoorwegovergang, die was half bewaakt/half onbewaakt. Ze hoorde de trein niet aankomen en fietste voor de trein...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:11

ik fiets ook altijd met mijn mp3 speler aan,maar ik heb de muziek niet hard staan.
wil toch wel graag verkeer om me heen blijven horen..

vraag me trouwens wel af..als ze dit willen verbieden dan moeten automobilisten hun muziek ook zachter zetten in de auto want hoor ze wel es voorbij komen dat je de muziek 3 straten verder nog kunt horen....kan me niet voorstellen dat je dan een ambulance hoort aankomen Knipoog

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:56

Katiavl heeft gelijk, Celine.
Fietsen met muziek op is helaas al eventjes verboden hier in België Scheve mond

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:03

Ik vind het onzin. Ok, je hoort misschien minder dan dat je zonder rijd, maar het is toch de normaalste zaak van de wereld dat je voor je iets oversteekt of een straat passeert kijkt of er iets aan komt? Of je nou wel of geen muziek aan heb staan.
Moet een doof persoon dan ook maar verboden worden in het verkeer?

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:06

xManOnn schreef:
Ik merk dat, als ik met muziek op fiets, dat ik veel harder fiets.. Dus minder tijd om ongelukken te veroorzaken Bloos

Ik merk dat als ik op de fiets mijn mp4 op heb dat ik ook veel harder fiets.
Of het ligt aan het tempo van de nummers Huilen van het lachen
Maargoed, ik hoef ook niet echt op te letten als ik naar school fiets, het stukje waar ik fiets is gewoon een fietspad en ik hoef maar 1x over te steken. Dus echt gevaarlijker word het voor mij niet met een ipod/mp3/mp4 op..

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:08

Ik kan echt niet zonder muziek fietsen Haha! Ik moet iedere dag 5 km langs een heel lang recht stuk naast het kanaal. Dat is zo saai, er rijdt ook nooit verkeer, dus zonder ipod ga ik simpelweg dood Clown
Bij mij kunnen ze het amper zien, ik heb mijn haar soms los, en ik heb een hele hoge kraag op mijn jas.

Ik zou het wel stom vinden als ze het zouden afschaffen, maarja, echt veel kan je er niet aan doen. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door TessaVB op 28-10-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:19

zonder muziek op de fiets? vind het juist lekker om muziek aan te hebben, dan ga je voor je gevoel veel sneller.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:25

daantjuhhh schreef:
Harde muziek is in principe ok verboden in de auto.
Je moet altijd de ambulances enz aan kunnen komen horen.

Als je een beetje gesprek op de radio volgt of met je bijrijder zit te kletsen hoor je die al niet. Van de week zelf getest.

Ik ben tegen een verbod op oordoppen maar wel voor voorlichting wat er kan gebeuren als je die dingen te hard aan hebt staan in druk verkeer.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:27

Ik fiets niet vaak naar school maar als ik dat doe, wil ik zeker muziek hebben (16km) Zo let ik meer op de opgeving, juist meer! Want zonder heb ik elke keer zo'n idee, ''ach boeiend, aaauw mijn benen enz'' Als ik rustige muziek opheb, let ik meer op de omgeving en geniet ik meer. En altijd 1 oortje in en 1 om mijn oor dus niet in mijn oor zelf. En hij staat altijd erg zacht. Ik hou niet van harde muziek Lachen