Missie in Uruzgan stuk duurder dan gedacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Missie in Uruzgan stuk duurder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 10:23

Citaat:
AMSTERDAM - De Nederlandse aanwezigheid in Uruzgan is een stuk duurder dan gedacht. De wederopbouw en de militaire inzet in de Afghaanse provincie kosten zeker 1,2 miljard euro. Bijna twee keer zoveel als de 580 miljoen euro waarover Defensie spreekt. Dat meldt de Volkskrant op basis van eigen berekeningen.

Voor de Uruzgan-missie zou nu al meer geld zijn uitgegeven dan het bedrag dat Defensie aanvankelijk zei nodig te hebben. Er is nu al 600 miljoen uitgegeven, weten goed ingelichte bronnen van de krant in Den Haag.

De kosten lopen verder op en zijn sowieso hoger dan gedacht door met name verlies en slijtage aan materieel. Ook de bijdragen aan ontwikkeling en wederopbouw wegen zwaar op de begroting.

Neergestorte helikopters

Voor versleten materieel zou al 100 miljoen extra worden ingecalculeerd. Om de neergestorte helikopters en vliegtuigen te vervangen moet nog eens 191 worden uitgetrokken. Defensie krijgt daar 155 miljoen euro extra voor, buiten de lopende begroting om. Voor ontwikkelingswerk wordt 140 miljoen euro geschreven, waarvan het grootste deel naar het Afghaanse leger en de politie gaat.

Verder gaat elf miljoen naar het Provinciaal Recontructie Team. Daarnaast drukken ook extra steun aan de EU-missie voor de politie, het ISAF hoofdkwartier en de uitleen van vliegend materieel aan ISAF op de begroting.

Verlenging

Eventuele verlenging van de missie gaat volgens de krant nog eens 436 miljoen extra kosten, los van 160 miljoen die ontwikkelingswerk in dat geval extra kost.

Defensie erkent nu in de krant dat de kosten de 580 miljoen overschrijden. De extra pelotons die eind november aan de Navo zijn beloofd, zijn bijvoorbeeld nog niet in de kosten opgenomen, meldt de krant.

Bijzondere manier

Volgens de krant is nog niet eerder een totaaloverzicht van de kosten gemaakt. Begrotingsdeskundige Eric Jan de Bakker van de Nederlandse Defensie Academie zegt in de krant dat een compleet plaatje schetsen moeilijk is, omdat Defensie haar materieel op een bijzondere manier afschrijft.

De missie werd in eerste instantie geraamd op 320 miljoen, maar enkele maanden geleden ontving de Tweede Kamer een overzicht van de extra kosten. Alleen de vaste lasten waren al 20 miljoen per maand.

www.nu.nl

1,2 miljard... Scheve mond en dan zeggen niet genoeg geld te hebben voor de basisbeurs. Scheve mond
Ik begrijp nog steeds niet waarom we daar nog zitten..

Daphna

Re: Missie in Uruzgan stuk duurder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:26

Dat is ook onbegrijpelijk... waar bemoeid nederland zich mee. En maar bezuinigen... zodatwe in Afganistaan oologje kunnen doen. Naar mijn weten was het plan eerst om voor kortere tijd tegaan een dan zou de vn het overnemen, maar die hebben daar dus geen zin in dus blijven we!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 10:43

Ze gaan waarschijnlijk toch wel verlengen. Er stond ook ergens een nieuwsbericht dat de VS van ons ook verwacht dat we blijven. Scheve mond

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:45

En alles voor de burgers maar duurder maken he!!
Kappen met die onzin missies...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:15

Wat is in godsnaam het verband tussen de basisbeurs en Defensie?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:38

nu weggaan zou "laf" zijn, aangezien de duitsers ook blijven...
zie ook liever dat alle jongens naar huis komen, maar laten we ze steunen voor de tijd dat ze daar zitten!!

alles wordt sowieso duurder, dat heeft in de meeste gevallen niks met missies te maken...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:56

MissJ schreef:
Wat is in godsnaam het verband tussen de basisbeurs en Defensie?

Het gaat om het feit dat nederland 1,2 miljard euro uitgeeft aan een missie waar we ons imo niet eens mee zouden moeten bemoeien. Die basisbeurs was een voorbeeld waarvoor we het geld beter voor zouden kunnen gebruiken.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:58

Dit is voor niemand een verrassing, toch?

Voor alsnog zie ik nog weinigen protesteren. Aantal jaren geleden stonden we met honderdduizenden in Amsterdam te protesteren, nu mopperen veel erover maar zijn we te lam om van onze regering te eisen dat ze naar ons moeten luisteren.

De laatst stunt is om naar Amerikaans voorbeeld het Nederlandse volk erop te wijzen dat wij onvoorwaardelijk achter "onze" jongens moeten gaan staan. Nou "onze" jongens zijn allang niet meer van "ons" en ze zijn daar ook niet namens "mij".

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:59

Ik snap niet waarom wij dat als Nederlanders nog pikken Nagelbijten / Gniffelen
Natuurlijk kost het meer geld, oorlog is duur... en wie zegt dat dit geen oorlog is, is niet helemaal wakker.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:34

OVer het feit of we daar wel of niet moeten zitten kan ik een hoop zeggen... Maar doe het maar niet. Laat de knappe koppen die daar voor geleerd hebben en er al jaren alle dagen en hele vele uren werk in hebben zitten daar maar over beslissen. Besef wel dat zij heel wat meer weten van het hoe wat en waarom van deze missie.
Verder hoop ik dat jullie af en toe ook willen denken aan de ruim 1600 nederlandse meiden en jongens die daar dagelijks hun leven wagen. Het is voor hun zeker geen onzin...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:25

Tellie schreef:
Het gaat om het feit dat nederland 1,2 miljard euro uitgeeft aan een missie waar we ons imo niet eens mee zouden moeten bemoeien. Die basisbeurs was een voorbeeld waarvoor we het geld beter voor zouden kunnen gebruiken.

Dat zeg je goed, in jouw ogen, jouw mening. Knipoog Ik vind het nogal respectloos richting de militairen. Het is in essentie toch echt een opbouwmissie, soort van ontwikkelingswerk. Dat is nutteloos? Je kan die mensen maar beter aan hun lot overlaten?
Bovendien zijn het twee geheel verschillende ministeries, met geheel verschillende doelstellingen, taken en budgetten.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:32

en wat dacht je dan van de auto als melkkoe... daar betalen we zoooooveel voor, maar er gaat maar een fractie van in het potje voor het wegennet... de rest, waar dat heen gaat???? ook niet naar het potje voor de nederlandse burger om de kosten te verlichten!!!!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:31

PardoesJessi schreef:
Verder hoop ik dat jullie af en toe ook willen denken aan de ruim 1600 nederlandse meiden en jongens die daar dagelijks hun leven wagen. Het is voor hun zeker geen onzin...

Nee, daar houd ik inderdaad GEEN rekening mee.

Dat is een beroepskeuze die zij gemaakt hebben. Ze kunnen ook andere keuzes maken, niemand die ze dwingt in het leger te stappen of daar te blijven.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:32

Firedancer schreef:
Nee, daar houd ik inderdaad GEEN rekening mee.

Dat is een beroepskeuze die zij gemaakt hebben. Ze kunnen ook andere keuzes maken, niemand die ze dwingt in het leger te stappen of daar te blijven.

Is dat een reden om geen respect voor mensen te hebben?

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:09

Firedancer, je snapt er weinig van... das duidelijk...
Ik heb niks tegen een uitgesproken mening maar weet dan waar je het over heb.
Wacht maar tot er wel een naaste van jou die keuze maakt....

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:22

nouja aan de andere kant.. als ze er niet zaten was de benzine vast duurder geworden, dus betalen moeten we sowizo.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:18

Ik weet wel waar ik het over heb, een van mijn ouders zat in het leger (inmiddels gepensioneerd).

Ik heb er respect voor als ze ons land verdedigen, dan sta ik achter ze. Niet als ze een missie uitvoeren die NIET democratisch is, waar het merendeel van het volk NIET achter staat. Laat staan dat ze daar zitten om mijnheer Bush te vriend te houden.

Ik respecteer elk mens voor wat hij is, maar ik hoef het niet met elke keuze die iemand maakt eens te zijn. Ook militairen kunnen kiezen om het ergens niet mee eens te zijn en of ze al dan niet in het leger blijven.

Overigens zou mijn standpunt heel anders zijn als dezelfde militairen ONS land zouden verdedigen of een daadwerkelijke opbouw/vredesmissie zouden uitvoeren. Maar dat is deze missie absoluut niet.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:19

Stoeptegel schreef:
nouja aan de andere kant.. als ze er niet zaten was de benzine vast duurder geworden, dus betalen moeten we sowizo.

Volgens mij is dit onzin. Kun je dit onderbouwen?

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:43

mja volgens mij was die oorlog begonnen omdat de olie te duur werd. Nu word de olie niet duurder maar betalen we belasting voor een zinloze oorlog.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:30

Ik vind het ook belachelijk veel geld.
En van mij hoeven die mensen daar ook niet weer heen het is daar levensgevaarlijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:33

ach tja, weet ik in iedergeval waarom ik altijd die blauwe enveloppe openmaak.............. en met mijn stomme kop nog betaal ook.....

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:42

Ik ben het met firedancer eens.

In Afghanistan is nu een derde van de bevolking vluchteling. Er is nu een nieuwe regering daar die samen met het westen staat. De nieuwe regering werkt samen en is de United Islamic Front for the Salvation of Afghanistan of northern aliance. Je moest is weten wat voor types dat zijn. De Afgaanse mensen willen niet dat hun cultuur het zelfde als de onze wordt en geleid word door vieze militairen die verkrachten en plunderen, dat deden ze tenminste in de oorlog van 1992 tot 1996. Op het moment geeft de bevolking meer steun aan de taliban.

Amerika zit in Afganistan om economische redenen, en heus niet omdat ze die mensen zo zielig vinden, ze werken zelfs samen met the north aliance. De taliban is bovendien groot gemaakt door de VS, maar ze zijn het niet eens met hun westerse idealen. Verdeel en heers toch?

En waarom nederland zich hier mee moet bemoeien, ik begrijp het niet, we hebben genoeg problemen hier. En met onze dappere militairen kunnen we veel betere dingen doen.

Citaat:
Nog nooit zoveel zelfmoorden leger VS

Het Amerikaanse leger meldt het hoogste aantal zelfmoorden onder soldaten in 26 jaar.

Stress

Relatieproblemen, geldzorgen en werkstress zijn de belangrijkste motieven voor Amerikaanse soldaten om zelfmoord te plegen. Bijna 950 soldaten deden een poging tot zelfmoord. Bij 99 slaagde de poging.

In Irak

Eenderde van de soldaten die zelfmoord pleegden, deed dat tijdens de dienst in Irak of Afghanistan. Uit onderzoek blijkt dat als een soldaat langer in een oorlogsgebied zit, de kans op zelfmoord toeneemt.

Doe mee aan de dagelijkse RTL Nieuwsquiz:

Vijf vragen over het nieuws van de afgelopen 24 uur. (http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/nieuwsquiz/)

© RTL Nieuws.nl

Ik denk dat het een gewetens probleem is.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:58

Amerika in Afghanistan om economische redenen? Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar volgens mij is Afghanistan 1 van de armste landen ter wereld. Wat valt daar te halen?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:41

Als je een oorlog begint heb je veel wapens nodig... dat is heel goed voor je economie. De wapens worden geleverd door de carlyle group. Wie denk je dat een van de hoofd investeerders is? The bush family and friends: http://www.hereinreality.com/carlyle.html.

Aan de oorlog verdienen deze mensen heel veel geld. Ik weet niet waar de wapens die nederland gebruikt vandaan komen maar dat zou heel goed ook van deze carlile group kunnen komen.

De oorlog leverd ze dus heel veel geld op. Daarbij komt de weder opbouw wat niet zo soepel gaat lopen. Er zullen grote (amerikaanse en europese) bedrijven komen die de markt daar zullen gaan opbouwen. Dat betekend dat ze heel veel nieuwe klanten zullen hebben = ook weer heel veel geld.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:44

MissJ schreef:
Amerika in Afghanistan om economische redenen? Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar volgens mij is Afghanistan 1 van de armste landen ter wereld. Wat valt daar te halen?

Afghanistan is arm door de oorlogen..
Maar wat dacht je van al die waardevolle zaken die in de bodem zitten,zoals olie en gas?

Daar gaat het om!