Europarlement wil schrikfoto's op sigaretten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:43

Uitgegeven: 24 oktober 2007 13:53
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2007 14:17

STRAATSBURG - Pakjes sigaretten in de hele EU zouden een afschrikwekkende foto moeten bevatten. Ook is een bijsluiter nodig met informatie over stoppen met roken. Daartoe heeft het Europees Parlement woensdag de EU-landen opgeroepen.

De foto's tonen bijvoorbeeld een zwarte long, een grafzerk of een lege kinderwagen. De beelden zijn nu alleen verplicht in België, terwijl Roemenië en Groot-Brittannië ze gaan invoeren. "We moeten daar veel meer gebruik van maken", vindt VVD'er Jules Maaten, een van de tabaksexperts in het parlement

Bron: www.nu.nl

Geloven jullie dat het werkt? Ik geloof er eigenlijk niet zoveel van. Als mensen willen roken doen ze dat toch wel en je hebt toch van die speciale hoesjes voor om het pakje tegenwoordig?
Ik denk dat dit weer veel geld kost, maar niet echt helpt.

Schimmelig

Re: Europarlement wil schrikfoto's op sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:44

Ze moeten de prijs verhogen naar 10 per pakje, eens zien wie er dan nog rookt Tong uitsteken
Die afbeeldingen zullen vast wel een aantal mensen er van afhouden.
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 24-10-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:44

Schimmelig schreef:
Ze moeten de prijs verhogen naar 10 per pakje, eens zien wie er dan nog rookt Tong uitsteken

haha ja inderdaad Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:46

Schimmelig schreef:

en moet je zien hoe duur andere dingen dan worden als de overheidskas niet meer gespekt wordt door de rokers.....
vind het allemaal een beetje jammer, laat iedereen toch doen wat ie wilt.... nog ff en je bent geen baas meer over je eigen lijf, huis of leefgewoonten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:53

Citaat:
vind het allemaal een beetje jammer, laat iedereen toch doen wat ie wilt.... nog ff en je bent geen baas meer over je eigen lijf, huis of leefgewoonten

Ik ben wel eigen baas over mijn lijf maar zit dagelijks tussen de rokers.
Rook dus ongevraagd mee.....kan er ook niet tussen gaan zitten maar dan kan ik ook niet naar mijn paard(wordt helaas heel hevig gerookt op stal)

verder denk ik dat het niet uitmaakt. Alle rokers die ik ken hebben kinderen en 1 is zelfs zwanger...maar allemaal gewoon door roken . Ik denk ook niet dat ze stoppen als het 10 euro wordt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:59

Cowgirl schreef:
Citaat:

Rook dus ongevraagd mee.....kan er ook niet tussen gaan zitten maar dan kan ik ook niet naar mijn paard(wordt helaas heel hevig gerookt op stal)
.

dit wordt natuurlijk weer een heel andere discussie... als het goed is, is je paard uit de stal als je er bent en hoef je dus niet tussen de rook te staan, in de kantine hangen waar gerookt wordt lijkt me ook niet nodig, dus op zich.... kan niet naar mijn paard lijkt me een beeeeeeeetje overdreven.

verder ben ik het wel met je eens dat een pakje een tientje maken niet helpt, en nogmaals... wees blij, anders gaan er prijzen van vele andere producten heel erg omhoog, ze moeten ergens hun centen vandaan halen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:01

_rosita_ schreef:
Schimmelig schreef:

en moet je zien hoe duur andere dingen dan worden als de overheidskas niet meer gespekt wordt door de rokers.....

Wat een nonsens, hoeveel brengen rokers jaarlijks op? Tong uitsteken Statistieken ergens? Sigaar

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:03

Of het helpt? Nee, denk het niet..
Sigaretten kosten dan waarschijnlijk weer meer geld, en mensen letten er toch niet. Niemand let ook op de texten, dus waarom zouden plaatjes wel helpen?
En inderdaad, wat zou de overheid moeten als niemand meer rookt, daar halen ze zoveel geld uit! Dus dan zijn ze ook niet blij!
En inderdaad, die hoesjes voor om je pakje, zie je die teksten, en eventueel de plaatjes ook niet..
Nee ik geloof niet dat het helpt!
Eigenlijk onzin, iedereen weet dat roken gevolgen heeft!

Schimmelig: Veel, ga maar uit van 4 euro per dag, per persoon al. Sommige meer of iets minder... Reken maar eens uit.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:05

Evaa_ schreef:
Schimmelig: Veel, ga maar uit van 4 euro per dag, per persoon al. Sommige meer of iets minder... Reken maar eens uit.

Denk je echt dat de overheid 4,- int op een pakje saffie's? Clown
Dat zijn misschien een paar centen ofzo Lachen

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:16

Schimmelig schreef:
Denk je echt dat de overheid 4,- int op een pakje saffie's? Clown
Dat zijn misschien een paar centen ofzo Lachen

Off topic;
De overheid int 56% van alle tabak die in Nederland wordt verkocht
Dat is dus iets meer dan een paar centen Geld, geld!

On topic; ik denk dat stoppen met roken iets is dat een roker zelf moet willen en niet iets is dat de overheid kan opleggen, ook niet met foto`s van zwarte longen Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:25

Bloos! Meeeeer dan ik aanvankelijk dacht Nagelbijten / Gniffelen

Ze promoten het anti-roken we zwaar, dus ze zullen de inkomsten ervan vast niet zo missen i guess...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:35

ze klagen ook steen en been over het feid dat we allemaal in een vervuilende auto rijden maar als we daar mee stoppen gaan ze in den haag ook huilen Knipoog

het gaat echt niet om de gezondheid van de burger maar gewoon om de poen Hamer

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:37

het werkt wel om een zwarte long te laten zien, soms hebben mensen een zetje nodig en dit vind ik een prima zetje

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:30

Ik vrees dat zulke plaatjes inderdaad niets uithalen...Ze hebben er inderdaad hoesjes voor.

Ik krijg soms de indruk dat het hopeloos is Clown
Om een voorbeeld te geven;
Sinds het verboden is te roken op treinen, is het op het perron vaak 'niet meer te doen'.
Nog meer mensen dan ervoor steken snel op het perron eentje (of twee, of drie...) op omdat het op de trein niet meer mag. (Hoewel het op het perron OOK niet meer mag, maar daar zegt men er helaas niets op)

Gevolg: niet-rokers proppen zich in een bomvol wachtzaaltje om toch maar te ontsnappen aan de stank. Want als er op een overvol perron 50% rookt...dan is het écht vreselijk.
Plus de lieve rokers vergeten dan dat hun kleren net na het roken nog zo naruiken dat het op de trein ook écht niet aangenaam meer is. Scheve mond

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:05

Hier in België zie je ze idd altijd. Ik denk wel dat het een beetje werkt, maar ondertussen denk ik ook wel dat de meest doeltreffende "oplossing" is om gewoon de prijs omhoog te drijven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:31

Als de overheid zó graag wil dat iedereen stopt, simpel; nicotine in de opiumwet...Word nog lachen;geen wiet meer kweken maar clandestiene akkertjes tabaksplanten, sigarettensmokkel.
Word roken vast wel een stuk spannender van.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 01:55

Dat vind ik een geweldig idee

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:21

denk niet dat het werkt, mensen die roken roken toch wel. toen die teksten er opkwamen stopte er toch ook bijna niemand?

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:24

wat er ook wordt betaald, wat er ook opstaat.. Het helpt echt niet voor de Echte rokers, jonge rokers wel Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:55

Dit heeft toch geen zin.
Gister zei men in het tv-programma 'Tussen de oren' dat je beter in kunt spelen op het schuldgevoel en het geweten van mensen. Dus bijv. "Door te roken krijgen uw kinderen binnen 5 jaar longkanker" (ofzo).

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:01

Het heeft allemaal geen zin hoor, ik zou zelf ook niet stoppen voor vieze plaatjes, of ze zouden het nog veel duurder maken, als ik wil roken, rook ik.
En ik denk dat er zo nog een hele hoop mensen met mij zijn Knipoog .

Maar jeetje zeg, die overheid verdient wel heel veel aan mij Clown

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:17

Yuna schreef:
Plus de lieve rokers vergeten dan dat hun kleren net na het roken nog zo naruiken dat het op de trein ook écht niet aangenaam meer is. Scheve mond

dan gaat het dus om een geur en niet om schadelijke stoffen en dat is gelukkig iets wat de overheid nooit kan verbieden Knipoog
en doen ze dat toch dan weet ik nog wel wat parfum merken op te noemen die van mij in de ban mogen Haha! Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:25

Dit wordt wss een leuke discussie Tong uitsteken

Ik verwacht dat het niet gaat werken, aangezien de teksten ook niet hebben gewerkt. Zijn er misschien belgische bokkers die daar wat cijfertjes over kunnen vinden?

Ook de prijs opdrijven zal niet afdoende zijn voor alle rokers. Mijn vader zou bv. gewoon 100 euro voor een pakje neerleggen, als hij maar kan roken. Zeker in de oudere generaties zijn er veel van dit soort mensen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:28

Ik denk niet dat het gaat werken, hier in belgie werden ze onder de jeugd zelfs verzameld voor stoerdoenerij, prijs omhoog is inderdaad doeltreffender Lachen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:32

Ik denk niet dat het gaat werken eigenlijk, net als die regeltjes idd ook niet.