Plasterk overweegt einde basisbeurs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:04

Citaat:
21:53 16 Oktober 2007

Minister Plasterk van Onderwijs ziet een aantal mogelijkheden om een miljard euro te vinden voor het verhogen van de lerarensalarissen. Morgen bespreekt hij die met minister Bos van Financiën.

Eén daarvan is het afschaffen van de basisbeurs voor studenten. Die is nu 233 euro per maand voor uitwonenden. Dat zou dan een lening moeten worden. Daarnaast overweegt Plasterk het collegegeld te verhogen.

De commissie-Rinnooy Kan heeft berekend dat een miljard nodig is om een groot lerarentekort te voorkomen. De minister moet dat geld in zijn eigen begroting vinden.

Alsof alles nog niet duur genoeg geworden voor studenten? als die beurs vervalt kom je niet meer rond als student, tenzij je schulden wilt hebben...

Tellie

Re: Plasterk overweegt einde basisbeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:07

Jeetje, bezuinigen op dingen die wél nodig zijn. Dacht dat ze meer mensen met een hogere opleiding wilde. Op deze manier kunnen mensen die opleiding niet eens meer betalen. Scheve mond

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:09

Ik hoorde het vanavond ook op de radio en vond het maar vreemd.
Ze willen dat Nederland een kennisland wordt en kennis ipv goederen over de wereld zend en dan gaan ze dit doen. Alsof studenten de rijkste mensen zijn.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:09

Ik vind dit echt onbegrijpelijk Gestoord

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:10

Nou wat een denderend idee Verward een lening? en dan zit je in de schulden omdat je wilt studeren? en dan ook nog het collegegeld verhogen? willen ze dat alle studenten op straat gaan wonen ofzo? Vind dit niet echt een realistisch idee.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:12

Ja hoor, intelligent en goed doordacht besluit weer OK dan! niemand die straks dus nog gebruik wil maken van meer leraren omdat niemand het meer kan betalen Knipoog

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:13

Het borrelt in mij om dit geval. Toch neem ik liever niet de moeite om mijn mond erover open te trekken, volgens mij ben ik dan nog even niet klaar.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:22

Welja, doe maar duur(der) Rolleyes

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:26

Dat hij blijkbaar geen gebruik heeft gemaakt van zijn studiebeurs hoeft niet te betekenen dat wij het niet hard nodig hebben. Hamer Ik vind dit helemaal nergens op slaan. Als dit door gaat hebben we straks inderdaad bijna geen leraren meer nodig, omdat niemand meer het zich kan veroorloven om te gaan studeren. Boos!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:27

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:38

Ik vind het ook een meer dan belachelijk idee. Lekkere investering in de kenniseconomie Gestoord Dat zou dus betekenen dat iedereen die gestudeert heeft met flinke schulden zit na zn studie, en hoogstwaarschijnlijk gaan er veel minder mensen studeren..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:39

belachelijK! enigste wat ik erover kan zeggen!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:46

tja....straks kunnen alleen nog kinderen met rijke ouders studeren....net als vroeger.....arm èn dom gehouden dankzij onze regering....

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:10

Beetje erg jammer, maar mijn recht op Stufi is sowieso bijna afgelopen helaas Verdrietig .
Collegegeld nog hoger? Ik vind 1500 Euro al best veel voor 6-8 uur college per week.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:15

lijkt me niet echt een strak plan... iedere student kan krap rondkomen.. en dan heeft (bijna) iedereen er nog een baantje bij ook!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:21

1500 is nog netjes Misser
ik zit al op zeker 1600 voor 3 vakken van een dergelijk slechte kwaliteit dat ik van pure ellende maar niet meer ga en gewoon de boeken uit mn kop leer..

Als de basisbeurs wegvalt betekend dat voor velen gewoon einde van t studeren, gaan ze straks weer huilen in politiek nederland dat er een gebrek is aan hoger opgeleiden, ja DUH.

233 is al bijna niks, maar beter dan helemaal niks..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:25

@Noukie; ik bedoelde ook het gewone collegegeld?

Van de basisbeurs kan je hier in Utrecht nog niet eens een kamer huren... Ja, van 6m2 in Kanaleneinland misschien...
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 16-10-07 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:26

goed opgelost toch :

minder studenten die het aankunnen .. en die het geld hebben
ofwel minder studenten
ofwel minder leraren nodig Lachen

ik vind het echt niks dit.. volgens mij is alles al duur genoeg en zeker als je student bent!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:40

Gaat de goede kant op met nederland, eerst dat gedoe met oa de tandartsverzekering. Valt nu al op hoeveel mensen hier slechte gebitten hebben. Nu dit weer, krijgen we straks te maken met mensen die gewoon geen diploma's hebben, fijn vooruitzicht ook voor de ouders Vork die er straks leningen voor af kunnen sluiten zodat de kinderen kunnen leren

Jeetje zeg, zelfs kleuters kunnen nog beter regeren dan dit zooitje ongeregeld Boos!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:42

Wat een totaal oebiedoebie-idee zeg. Werkelijk krankjorum.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:51

àls wij nu eens een regering zouden hebben zou ik nog kunnen denken dat dit geniaal idee van hier afkomstig is Haha! .

Wat een ideale sector om weer eens te besparen. 1 van mijn allerbeste vriendinnen heeft het thuis helemaal niet breed, maar beschikt wel over een stel gezonde hersens. De financiele steun die ze krijgt is meer dan welkom en zelfs dan heeft ze nog een baantje erbij. En zo zullen er nog hopen zijn. Wat leuk als je daarvoor een lening moet gaan afsluiten.

Ik vraag me sterk af als die man weet te vertellen hoe studenten dit zouden aankunnen zonder met schulden te zitten. Zouden wij iets over het hoofd zien misschien, of heeft hij zelf echt niet zo goed nagedacht?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:52

Wat een randdebielen zijn het daar! Echt ongelofelijk. En dan te bedenken dat 15 jaar geleden het doodnormaal was dat je uitwonend 600 gulden per maand kreeg en dat nog een voor zo'n 6-7 jaar lang. Ik dacht dat Balkenende zo graag een kenniseconomie wilde? We kunnen straks al die vergrijzing voor een groot deel gaan bekostigen, en dan ook nog eens een torenhoge studieschuld. Ib-groep klaagt nu al dat ze steeds vaker deurwaarders in moeten schakelen om leningen terug te krijgen. Ook niet vreemd wat voor een hbo-starter is het al bijna niet mogelijk een huisje/appartement te kopen.
Ik ben iig blij dat ik (als het goed is) in juni afgestudeerd ben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:30

Dit is het allerbeste plan in jaren! Leerlingen kunnen studeren niet betalen, en leren dus niet door, de klassen worden leeg, en dus zijn leraren helemaal niet meer nodig, weg lerarentekort! Briljant OK dan! !

Laat het duidelijk zijn dat ik dit sarcastisch bedoel, en het echt het meest belachelijke plan ooit vind Scheve mond .

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:39

Echt belachelijk!
En dan te bedenken dat studenten uit China een beurs kunnen krijgen om hier te komen studeren op studie's waar te weinig mensen op af studeren! Als ze zo doorgaan met bezuinigen kunnen de meeste straks helemaal niet meer studeren Boos!
Van zo'n uitwonende beurs kan je al geen kamer huren, laat staan je hele studie betalen.

Rinske, dat zal de achterliggende gedachten wel zijn. Echt goed voor de welvaart joh! Al die hoog opgeleide zijn alleen maar lastig, hou het volk maar dom, dat is makkelijker.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:42

Naja, zolang t volk dom blijft, zullen ze ook dom blijven stemmen.. en hey, daar zie ik een voordeel voor 'bepaalde partijen' Clown