Kunstwerk 'dode prins Harry' schokt Britten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 21:04

LONDEN - Een omstreden beeldhouwwerk dat de Britse prins Harry in een legeruniform als lijk voorstelt, zorgt in Groot-Brittannië voor opschudding. Dat heeft de Britse krant The Sun vrijdag laten weten.

Nabestaanden van omgekomen militairen zijn woedend en noemen de sculptuur 'verschrikkelijk'. Ook een woordvoerder van het Britse leger laat weten het kunstwerk een belediging te vinden voor gesneuvelde soldaten. Het beeldhouwwerk toont een dode prins Harry, liggend met zijn hoofd op de bijbel en met een gier aan zijn voeten.

In mei besloot het hoofd van het Britse leger dat de prins, die luitenant is van het regiment 'Blues and Royals', vanwege te grote risico's niet naar Irak kon worden uitgezonden. Kunstenaar Daniel Edwards, die bekendstaat om zijn sculpturen van beroemdheden, zegt dat 'de ziel van de prins gestorven moet zijn op de dag dat ze hem vertelden dat hij niet mocht dienen'.

http://msn.anp.nl/msn/nieuws.do?action=article&id=4938240

vind dit toch wel wat te ver gaan hoor Scheve mond

Ethelate

Re: Kunstwerk 'dode prins Harry' schokt Britten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:05

Idd, vind ik niks met kunst te maken hebben.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:06

ben het met je eens kirri

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 02:32

Diot is toch respectloos tegen over die overleden soldaat

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:39

Ethelate schreef:
Idd, vind ik niks met kunst te maken hebben.

Nee inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:46

Waarom heeft dat niets met kunst te maken? Verward

Als je de gedachte achter dit beeld leest, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Sinds wanneer moet kunst politiek correct zijn?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:02

Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel iets vind hebben. Tuurlijk het is misschien wel schokkend, maar het zet denk ik ook wel aan tot nadenken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:44

faye schreef:

Als je de gedachte achter dit beeld leest, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Sinds wanneer moet kunst politiek correct zijn?

En hier sluit ik me helemaal bij aan. Kunst kan provoceren en aanzetten tot discussie en nadenken, en dat doet dit werk zeker Ja Waarom is het respectloos tov de omgekomen soldaten? Harry wilde hen graag bijstaan maar mocht dit niet.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:50

ik vindt dit maar vreemd hoor, beetje provocered eigenlijk.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:47

Ik vind het een goed beeld. Het zet mensen tot nadenken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:52

kjoetie schreef:
faye schreef:

En hier sluit ik me helemaal bij aan. Kunst kan provoceren en aanzetten tot discussie en nadenken, en dat doet dit werk zeker Ja Waarom is het respectloos tov de omgekomen soldaten? Harry wilde hen graag bijstaan maar mocht dit niet.

Ik ben het helemaal met jullie eens. Eeuwen lang is kunst het middel geweest om te provoceren en tot discussies te leiden. De afgelopen jaren is dit minder geweest en nu is er 1 kunstenaar die hier mee begint en nu kan het ineens niet meer.
Ik vind ook niet dat het respectloos is tov de omgekomen soldaten. Harry wilde zelf graag het leger in om hen te steunen, maar door overheidsbemoeienis en te grote kans op een aanslag hebben ze dit niet gedaan.
Deze kunstenaar staat er om bekend dat hij dit soort beelden maakt.. Was hij niet ook van die dode Paris Hilton?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:56

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:59

Ja, dat is toch minstens net zo provocerend al dan niet erger, gezien de kleding en de naaktheid van paris bij dit beeld.
Ik heb alleen een beetje het idee dat omdat dit Harry is het allemaal ineens een stuk erger is...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:04

Frouk schreef:
Ja, dat is toch minstens net zo provocerend al dan niet erger, gezien de kleding en de naaktheid van paris bij dit beeld.
Ik heb alleen een beetje het idee dat omdat dit Harry is het allemaal ineens een stuk erger is...

Tuurlijk is dat zo.
Wat maakt het de Engelsen nou uit dat een vrouw als PAris zo afgebeeld wordt. Maar aan hun koningshuis komen? Dan ben je volgens hun verkeerd en heb je hun in hun eer aangetast. Jammer als je het mij vraagd.

En wat ik mij ook afvraag:
Wat doet HArry nu eigenlijk in het leger? Hij mag niks..............

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:10

SAKKIA schreef:
Frouk schreef:

Tuurlijk is dat zo.
Wat maakt het de Engelsen nou uit dat een vrouw als PAris zo afgebeeld wordt. Maar aan hun koningshuis komen? Dan ben je volgens hun verkeerd en heb je hun in hun eer aangetast. Jammer als je het mij vraagd.

En wat ik mij ook afvraag:
Wat doet HArry nu eigenlijk in het leger? Hij mag niks..............

T leger in het koningshuis is een stukje beeldvorming. om te laten zien dat zij zich 1 voelen met hun leger. Dat vind ik dan tenminste. Vind lui uit het koningshuis in het leger altijd meer show dan dat het daadwerkelijk nut heeft Tong uitsteken
Engelsen zijn gewoon nogal ouderwets wat betreft het 'aan hun' koningshuis komen, jammer dat ze nog zo in dat oude patroon hangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:23

Ik vind een koningshuis meer hebben dan alle gekozen ministerpresidenten die om de zoveel jaar veranderen. Ben dan ook koningsgezind, en heb er geen moeite mee dat leden van het koningshuis niet worden ingezet op de plekken waar het nou echt spannend wordt.

Een dergelijke sculptuur vind ik smakeloos. Kunst moet in mijn ogen ook mooi zijn. Dat is dit niet, dit is alleen maar provocerend....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:26

Cassidy schreef:
Ik vind een koningshuis meer hebben dan alle gekozen ministerpresidenten die om de zoveel jaar veranderen. Ben dan ook koningsgezind, en heb er geen moeite mee dat leden van het koningshuis niet worden ingezet op de plekken waar het nou echt spannend wordt.

Een dergelijke sculptuur vind ik smakeloos. Kunst moet in mijn ogen ook mooi zijn. Dat is dit niet, dit is alleen maar provocerend....

Ja maar daar kunnen dus de meningen over verschillen Knipoog Dat jij het niet mooi vind hoeft niet te betekenen dat een ander het ook niet mooi vind. En wat heeft de ministerpresident er eigenlijk mee te maken? Ik denk dat ik die link niet helemaal snap.

Dat hij niet ingezet wordt omdat hij daar misschien anderen in gevaar brengt vind ik prima. Maar dat hij niet ingezet wordt omdat hij van het koningshuis is, vind ik niet kunnen. Dan moet je zo iemand niet het leger in laten gaan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:28

Kunst is sowieso voor niemand het zelfde. De 1 vind Mondriaan wel mooi en de ander niet. En dat is met dit soort sculpturen uiteindelijk net zo. Ik vind het namelijk wel wat hebben, Zijn beelden lijken wel, en geven duidelijk een bepaalde gedachte weer. dat mensen hierdoor heel erg 'boos' kunnen worden en gaan roepen dat dit echt niet kan is nu net de bedoeling van dit beeld.
Ik ben ook koningsgezind, maar dit show gebeuren gaat me regelmatig te ver.
en ik ben het eens met Sakkia wat betreft dit :

Citaat:
Dat hij niet ingezet wordt omdat hij daar misschien anderen in gevaar brengt vind ik prima. Maar dat hij niet ingezet wordt omdat hij van het koningshuis is, vind ik niet kunnen. Dan moet je zo iemand niet het leger in laten gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:31

Bij koningshuizen is het normaal dat leden het leger in gaan. Kroonprins Harry is erom bekend het extreme op te zoeken. Aangezien hij nog jong is, het avontuur zoekt en zich waarschijnlijk niet realiseert wat oorlog eigenlijk inhoudt, en wel de derde is in de troonopvolging, kan ik me voorstellen dat men hem gewoonweg verboden heeft om naar Irak te gaan. Hij kan zijn agressie, zijn adrenalinekick echt wel ergens anders vandaan halen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:36

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:41

Cassidy schreef:
Bij koningshuizen is het normaal dat leden het leger in gaan. Kroonprins Harry is erom bekend het extreme op te zoeken. Aangezien hij nog jong is, het avontuur zoekt en zich waarschijnlijk niet realiseert wat oorlog eigenlijk inhoudt, en wel de derde is in de troonopvolging, kan ik me voorstellen dat men hem gewoonweg verboden heeft om naar Irak te gaan. Hij kan zijn agressie, zijn adrenalinekick echt wel ergens anders vandaan halen.

ja dat zal best wel allemaal, maar waarom hem dan toch het leger in laten gaan? Dat is dan toch één grote poppenkast??
Als je het leger in gaat zitten daar consequenties aan, of hij nou een troonopvolger is of niet.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:42

Harry mag dus blijkbaar tepels likken van mede-soldaten Rolleyes wel heel veilig.
Ik vind dat beeld niet mooi maar het zet mensen wel aan tot discussie Knipoog

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:43

En uiteindelijk is iedereen maar een mens en zo dus ook het koningshuis.
moet trouwens zeggen dat ik het gedrag van harry schokkender vind op de foto's uit Bild dan dat beeld.... En dat is dan nummer 3 in de lijn van opvolgers....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:44

Frouk schreef:
moet trouwens zeggen dat ik het gedrag van harry schokkender vind op de foto's uit Bild dan dat beeld.... En dat is dan nummer 3 in de lijn van opvolgers....

Afgod

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:45

Frouk schreef:

daar ben ik het mee eens, ik zo iemand dus niet op de troon willen, waarschijnlijk vind hij dat hij alles kan maken, omdat hij toch maar "nummer 3" is in de lijn...