Teken de petitie vóór een referendum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Teken de petitie vóór een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:48

Ik twijfelde of dit topic hier moest of bij links,
als het niet goed staat kan een mod het hopelijk voor
mij verplaatsen...
Wil jij ook graag laten weten wat je vind van de invoering van een Europees
verdrag? Teken dan nu de petitie vóór het houden van een referendum op:
www.wijwillenreferendum.eu
De petitie zal uiteindelijk worden aangeboden aan het parlement Lachen

KarmaChansy

Re: Teken de petitie vóór een referendum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:48

ik heb getekend, dat ik voor een referendum ben, volgens mij wilt de politiek gewoon het volk geen kans geven om nee te zeggen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 21:25

Dat idee heb ik dus ook....

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:24

Ik heb ook getekend.

De reden waarom Balkellene het volk mond-dood wil maken is omdat hij bang is dat het werdeom afgekeurd zal worden door de Nederlandse inwonders. En dan gaat hij af als een gieter in Brussel en dat kost hem waarschijnlijk zijn baan. Daarom wil hij geen referendum. Dat is de enige reden.

Maar wij zullen Harry Potter wel eens een lesje leren...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 09:09

Musicjohn: precies, hoe bedoel je democratie?
zijn eigen baantje is belangrijker dan wat het volk wil...
En dankzij wie zit ie op die positie??

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:56

Ik heb getekend Ja
Het is ronduit belachelijk dat op deze manier het hachje van het parlement op deze manier gered moet worden, als er nl. bij een referendum de meerderheid 'nee' heeft gestemt zal de boel weer uit elkaar vallen en moeten we opnieuw naar de stembus.
Nu door het volk de mond te snoeren kunnen ze doorgaan met dit beleid wat m.i. niet democratisch is.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:02

Ik wil eerst dat iemand mij fatsoenlijk uitlegt wat dat eventuele verdrag dan precies is.

Vorige keer heb ik ook tegen de europese grondwet gestemd, niet omdat ik persé tegen een gezamenlijke grondwet ben, maar wel omdat niemand het kennelijk nodig vond om duidelijk uit te leggen wat er in die grondwet zou komen te staan en wat voor gevolgen het zou hebben.

Ik ga niet voor iets stemmen als ik niet exact weet wat het is Lachen dus dan stem ik tegen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 15:41

begrijpelijk Ronja Ja
Wat het nu precies in gaat houden is nog niet bekend omdat de
afgewezen grondwet hervormd moet worden tot het verdrag
wat ze ons nu door de strot willen duwen.
oa op deze site: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_to ... oor_Europa
kun je er meer over lezen Lachen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:05

Ronja schreef:
Ik wil eerst dat iemand mij fatsoenlijk uitlegt wat dat eventuele verdrag dan precies is.

Vorige keer heb ik ook tegen de europese grondwet gestemd, niet omdat ik persé tegen een gezamenlijke grondwet ben, maar wel omdat niemand het kennelijk nodig vond om duidelijk uit te leggen wat er in die grondwet zou komen te staan en wat voor gevolgen het zou hebben.

Ik ga niet voor iets stemmen als ik niet exact weet wat het is Lachen dus dan stem ik tegen.

Stem dan niet, als je niet exact weet wat het inhoudt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:09

MissJ schreef:
Stem dan niet, als je niet exact weet wat het inhoudt.

Geef dan geen antwoord als je niet weet dat wanneer je niet stemt er voor het gemak maar wordt aangenomen dat het dan een ''ja'' is.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:12

sronnie schreef:
Geef dan geen antwoord als je niet weet dat wanneer je niet stemt er voor het gemak maar wordt aangenomen dat het dan een ''ja'' is.

*LOL* Als je niet stemt, breng je geen stem uit, ofwel: dan ben je niet voor en niet tegen, omdat je je simpelweg onthoudt van een stem. Pling Als je wel wilt stemmen, lijkt het mij niet meer dan normaal om je te verdiepen in het onderwerp.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:32

Ik heb me er wel degelijk in verdiept. Alleen waren de politieke mannen zo druk bezig om campagnes te voeren over "hoe geweldig het allemaal wel niet zou zijn voor Europa" en dat we allemaal vooral op "Ja" moesten stemmen. Maar wat het concreet inhield werd amper over gesproken. (welke wetten er bijvoorbeeld anders zouden zijn dan die in de huidige grondwet)

Dat bedoel ik met dat iemand het wel eens uit zou mogen leggen. Ik heb veel debatten hieromtrent gevolgd, websites en flyers bekeken, maar kon maar bar weinig concrete zaken eruit opmaken. En dat zo'n Balkenende zegt dat hij zich zou schamen voor Nederland als we niet voor zouden stemmen (weet niet meer wat hij letterlijk zei, maar het kwam er wel ongeveer op neer) en Europa hier en Europa daar. Ik wil weten waar ik op stem, en ik wil weten welke concrete gevolgen dat voor mij en anderen rondom mij heeft.

Dus dan stem ik niet voor, mijn tegenstem was puur omdat ik de gang van zaken niet correct vond.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:39

Ok, duidelijk. Lachen Ik vind tegenstemmen alleen niet de manier om zoiets kenbaar te maken. In debatten wordt natuurlijk de eigen mening gegeven en wordt de informatie altijd gekleurd door de overtuigingen van de sprekers, dat vind ik er altijd het lastige aan. Op internet was er wel veel informatie te vinden over de concrete punten. Ik ben het absoluut met je eens dat de informatie vanuit Den Haag ver onder de maat was.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:51

Ik ben ook voor een referendum, omdat ik vind dat wij als betrokkenen onze mening kenbaar moeten kunnen maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:56

Ronja schreef:
Ik heb me er wel degelijk in verdiept. Alleen waren de politieke mannen zo druk bezig om campagnes te voeren over "hoe geweldig het allemaal wel niet zou zijn voor Europa" en dat we allemaal vooral op "Ja" moesten stemmen. Maar wat het concreet inhield werd amper over gesproken. (welke wetten er bijvoorbeeld anders zouden zijn dan die in de huidige grondwet)

Dat bedoel ik met dat iemand het wel eens uit zou mogen leggen. Ik heb veel debatten hieromtrent gevolgd, websites en flyers bekeken, maar kon maar bar weinig concrete zaken eruit opmaken. En dat zo'n Balkenende zegt dat hij zich zou schamen voor Nederland als we niet voor zouden stemmen (weet niet meer wat hij letterlijk zei, maar het kwam er wel ongeveer op neer) en Europa hier en Europa daar. Ik wil weten waar ik op stem, en ik wil weten welke concrete gevolgen dat voor mij en anderen rondom mij heeft.

Dus dan stem ik niet voor, mijn tegenstem was puur omdat ik de gang van zaken niet correct vond.

En daarom ben ik dus tegen een referendum. Omdat iedereen allerlei redenen heeft om tegen te stemmen... De helft weet niet eens goed wat er het verdrag staat. Ga dan ook niet stemmen, of zorg dat je wel goed voorgelicht bent.

Ik vind trouwens dat de regering heel erg z'n best heeft gedaan om iedereen te informeren over het grondwettelijk verdrag. Iedereen een flyer in de mailbox. Overal politieke partijen op straat om alles uit te leggen. Speciale websites... tja, als je het dan nog niet door hebt, dan ligt het toch echt aan jezelf en niet aan de beschikbare informatie.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:09

Anoeska schreef:
Ik vind trouwens dat de regering heel erg z'n best heeft gedaan om iedereen te informeren over het grondwettelijk verdrag. Iedereen een flyer in de mailbox. Overal politieke partijen op straat om alles uit te leggen. Speciale websites... tja, als je het dan nog niet door hebt, dan ligt het toch echt aan jezelf en niet aan de beschikbare informatie.

Vindje? Ik heb alle foldertjes met interesse bekeken, debatten en interviews op tv gevolgd, alleen al omdat ik politiek heel interessant vindt. Maar veel meer dan "hoe geweldig goed het zou zijn voor Europa" en "dat we er allemaal veel beter van zullen worden" heb ik toch echt niet gehoord hoor. Of toch maar tussen neus en lippen door. Ik heb niemand een vergelijking zien maken tussen de Europese en de Nederlandse grondwet bijvoorbeeld, met concrete verschilpunten. Gewoon heel reëel, niet dat we zelf die onleesbare wettenteksten moeten doorploeteren, maar gewoon dat duidelijk (en eerlijk! ook wat betreft eventuele nadelen) wordt uitgelegd wat er ons te wachten staat. De meeste mensen zullen er nog niet zoveel tijd in hebben gestoken om uit te zoeken wat de grondwet inhield. Mocht de politiek hierover gewoon duidelijk en concreet geweest zijn, dan hadden misschien meer mensen voor gestemd. Nu waren ook veel mensen bang voor het onbekende.

Ik vind dat de politici daarin wel degelijk tekort geschoten zijn. Eerst zelf uitmaken dat ze vóór die grondwet zijn, en dan in wat was het, twee maanden ofzo, proberen om het volk ook nog even mee te krijgen. Als we maar zeggen dat het allemaal goedkomt zal iedereen er wel in meegaan. Dat viel dus een beetje tegen, en terecht, want zo werkt het ook gewoon niet.

Normaal ben ik niet voor strategisch stemmen, maar met een "geen mening" had ik in dit geval ook niets bereikt, want ik was wel van mening dat ik niet vóór deze wet wilde stemmen. Ik ging er niet mee akkoord dat deze grondwet ingevoerd zou worden, dus dan stem ik tegen.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:12

Ik heb hem ook getekent.
Vind de regiring maar laf hoor.
Ze zeggen dat ze het toch zo hebben aan gepast dat iereen volgens hun er beter op word.
Dan vind ik ook dat ze de uit daging aan moeten gaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:32

ben het met je eens dat de info op tv etc onvoldoende was Ronja Ja
Dat hadden ze best wat beter aan kunnen pakken...
Maar ik vind het gewoonweg laf om nu helemaal geen referendum
te houden. En dan nog beweren dat we in een democratie leven...

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:26

Ik vind wel dat mensen die tegen stemmen dat op grond van de inhoud van het verdrag moeten doen, en niet uit onvrede met de regering. Of alle tegenstemmers dat echt op grond van de inhoud van het verdrag doen vraag ik me af.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:36

Flippertje schreef:
Ik vind wel dat mensen die tegen stemmen dat op grond van de inhoud van het verdrag moeten doen, en niet uit onvrede met de regering. Of alle tegenstemmers dat echt op grond van de inhoud van het verdrag doen vraag ik me af.

daar ben ik het met je eens, maar helaas leven we in een wereld waar het "beleid" is ikke ikke en de rest kan stikke, (natuurlijk bedoel ik niet iedereen) en dan ook meestal ook nog eens meelopen met de rest. "Ow die zegt nee, dan moet ik dat ook maar doen"

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:04

Ronja schreef:
De meeste mensen zullen er nog niet zoveel tijd in hebben gestoken om uit te zoeken wat de grondwet inhield.

Precies Lachen En dus ga ik dit niet tekenen. Een referendum hierover lijkt me een heeeeel slecht plan. 99% van Nederland is gewoon niet in staat om een weloverwogen beslissing te nemen over een onderwerp dat zo complex is als dit (ik incluus overigens Haha!).

We hebben hier niet voor niets een representatieve democratie. Wij kiezen eens in de zoveel jaar de experts die voor ons de beslissingen gaan nemen en die voor ons helemaal in dit soort dingen gaan duiken. Ik heb in de tijd van het vorige referendum ook de discussies op Bokt hier wat over gevolgd en het grootste deel was alleen bezig met die paar passages die over dierenrechten gingen en heeft op basis daarvan een beslissing genomen. Prima hoor, maar IMO is het geen goed idee als er op die manier dan een belangrijke wijziging als dit afgewezen wordt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:43

Ik ben pas voor een referendum als mij heel duidelijk gemaakt kan worden wat nou precies de bedoeling is. Want dat heb ik op dit moment nog niet helemaal door.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:44

Er is toch behoorlijk wat te lezen op internet Frouk, en ook als je de tijd hebt kun je debatten volgen op TV (misschien ook op internet? Blond ) waardoor je toch prima informatie kunt krijgen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 15:23

sronnie schreef:
Er is toch behoorlijk wat te lezen op internet Frouk, en ook als je de tijd hebt kun je debatten volgen op TV (misschien ook op internet? Blond ) waardoor je toch prima informatie kunt krijgen.

Inderdaad Ja
Kijk maar eens rond op i-net, er is echt heel veel info te vinden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:50

Ik heb ook getekend, er moet iets gebeuren dit gaat niet goed. Regeltjes worden opgedrongen, alles wordt duurder....Ik vidn dat het ook wel eens anders kan.