Ronja schreef:Ik heb me er wel degelijk in verdiept. Alleen waren de politieke mannen zo druk bezig om campagnes te voeren over "hoe geweldig het allemaal wel niet zou zijn voor Europa" en dat we allemaal vooral op "Ja" moesten stemmen. Maar wat het concreet inhield werd amper over gesproken. (welke wetten er bijvoorbeeld anders zouden zijn dan die in de huidige grondwet)
Dat bedoel ik met dat iemand het wel eens uit zou mogen leggen. Ik heb veel debatten hieromtrent gevolgd, websites en flyers bekeken, maar kon maar bar weinig concrete zaken eruit opmaken. En dat zo'n Balkenende zegt dat hij zich zou schamen voor Nederland als we niet voor zouden stemmen (weet niet meer wat hij letterlijk zei, maar het kwam er wel ongeveer op neer) en Europa hier en Europa daar. Ik wil weten waar ik op stem, en ik wil weten welke concrete gevolgen dat voor mij en anderen rondom mij heeft.
Dus dan stem ik niet voor, mijn tegenstem was puur omdat ik de gang van zaken niet correct vond.
En daarom ben ik dus tegen een referendum. Omdat iedereen allerlei redenen heeft om tegen te stemmen... De helft weet niet eens goed wat er het verdrag staat. Ga dan ook niet stemmen, of zorg dat je wel goed voorgelicht bent.
Ik vind trouwens dat de regering heel erg z'n best heeft gedaan om iedereen te informeren over het grondwettelijk verdrag. Iedereen een flyer in de mailbox. Overal politieke partijen op straat om alles uit te leggen. Speciale websites... tja, als je het dan nog niet door hebt, dan ligt het toch echt aan jezelf en niet aan de beschikbare informatie.