No Anorexia billboard schokt publiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 10:26

Een levensgrote en veelzeggende afbeelding van een naakte en sterk vermagerde vrouw op grote reclameborden in het Italiaanse Milaan, heeft de mensen daar toch wel enigszins geschokt. Vooral nu de stad op dit moment tot 29 september de internationale modeweek viert, waarbij vele superslanke mannequins de lente/zomercollecties 2008 van bekende modehuizen als Dolce & Gabbana, Jil Sander en Prada showen. Met de ‘No Zero’ campagne willen de actievoerders het voor elkaar krijgen dat modehuizen er van af zien om hun kleding door ‘superdunne’ mannequins te laten showen. De 27-jarige Isabello Caro, wiens foto op de bilboards te zien was, lijdt al vanaf haar 13de jaar aan anorexia en weegt op dit moment nog slechts 31 kilo. De Nolita campagne heeft in Italië de steun gekregen van het ministerie van gezondheid, die graag wil zien dat modehuizen hun verantwoordelijkheid willen nemen inzake het probleem van de Anorexia.

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/19102/No_Anorexia_billboard_schokt_publiek.html

dit is de foto: Let op kan als schokkend ervaren worden.

http://www.theage.com.au/ffximage/2007/09/25/svWITALY_wideweb__470x244,0.jpg
http://orangutan.web-log.nl/photos/uncategorized/2509_anorexia.jpg
http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2007/200707/20070712/modewaanzin.mager.425.jpg

ik vind dit een goede actie, het komt gelijk hard over maar soms moet je hard zijn om tot mensen doortedringen.

edit nog een foto

SabM

Re: No Anorexia billboard schokt publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:40

pfff wat een lijfje... vreselijk.
Vind het een geweldige campagne. Soms inderdaad is botheid de beste manier om tot mensen door te dringen.
Jammer dat de meeste modehuizen nog steeds kiezen voor de modelen die een anorexia lijfje hebben. Daar moeten ze boetes op zetten en de modelen helpen met een gezond zelfbeeld te krijgen.

Goede actie

Jan_ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:41

Ja dat zijn inderdaad wel heftige foto's. Dat zal zeker door moeten dringen Knipoog
Maar echt schrikken daarvan..?

Heeft die vrouw op de eerste foto trouwens doorligplekken? Scheve mond
Heftig.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:44

Ik vind het erg treffend. Anorexia bestaat, het maakt levens kapot. En de media speelt een niet te onderschatten rol bij het veroorzaken van anorexia. Ik denk dat het maatschappelijke beeld van de vrouw bijgeschaafd moet worden tot realistischere omvang.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:46

wow, heftige campagne.
Hoop dat het wat uithaalt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:46

Ik vind het een goede actie van de fotograaf, maar ik vond zijn Benneton-werk ook altijd erg goed. Het is toch ook onbegrijpelijk dat de mode-industrie het zover heeft laten komen Ook complimenten aan de actrice die zich zo bloot durft te geven!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:50

Ik kan de naam van die modeontwerpster maar niet onthouden, ze is wat ouder, blond, en máger! Echt toonbeeld van anorexia. Wat was haar naam ook weer... sophie of iets dergelijks...
Maar er is geen hond die er iets van zegt.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:51

Waauw wat een campagne! Hopelijk helpt dit een beetje het beeld van de vrouw weer bij te schaven want zo kan dit gewoon niet verder...
Ik had er al van gehoord in het nieuws enzo.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:56

Eindelijk een actie die hopelijk een einde kan maken aan deze vreselijk ziekte!!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:03

Schokkend en naar ik hoop schudt het wat mensen wakker...
Ik heb gisteren een intervieuw met het model op de billboards gezien, zij heeft idd doorligplekken en op haar rug ontstaat een vachtje, omdat zij geen enkele vetreserves heeft om haar lichaam op temperatuur te houden... Heel knap van haar dat zij aan deze campagne heeft meegewerkt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:09

Mensen krijgen ook anorexia om andere redenen dan wat het zogenaamde 'schoonheidsideaal', hoor.......

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:13

shcmarathon schreef:
Eindelijk een actie die hopelijk een einde kan maken aan deze vreselijk ziekte!!!

Idd.. maar ik denk niet dat je door deze actie een 'einde' kunt maken aan anorexia.. De ziekte zit in de genen of tussen de oren.. Een groot deel kan er niks aan doen, omdat het genetisch bepaald is.. (ofzoiets dergelijks..) maar sommige lijden aan anorexia, omdat ze die 'super slanke' modellen zien en zij willen dan ook dun zijn.

Zeker schokkende foto's, vooral die tweede!!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:14

avaluna schreef:
Schokkend en naar ik hoop schudt het wat mensen wakker...
Ik heb gisteren een intervieuw met het model op de billboards gezien, zij heeft idd doorligplekken en op haar rug ontstaat een vachtje, omdat zij geen enkele vetreserves heeft om haar lichaam op temperatuur te houden... Heel knap van haar dat zij aan deze campagne heeft meegewerkt!

Dat vachtje ontstaat omdat ze vrouwelijke hormonen gaat missen.

Femkuh schreef:
Idd.. maar ik denk niet dat je door deze actie een 'einde' kunt maken aan anorexia.. De ziekte zit in de genen of tussen de oren.. Een groot deel kan er niks aan doen, omdat het genetisch bepaald is.. (ofzoiets dergelijks..) maar sommige lijden aan anorexia, omdat ze die 'super slanke' modellen zien en zij willen dan ook dun zijn.

Zeker schokkende foto's, vooral die tweede!!

Anorexia bestond al voordat de media achterlijke eisen stelden aan hoe vrouwen er uit moesten zien. MAar het was niet zo grootschalig als nu, dus er is wel een verband met de media.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:16

Ow mijn god wat vreselijk Bloos! En dan denken ze zeker nog dat ze te dik zijn Bloos

Wel echt een goede actie hoor!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:19

Er is zeker een verband tussen anorexia en de media, maar vlak de andere oorzaken (genen, trauma's e.d.) niet uit.... De ziekte zal nooit helemaal verdwijnen, daar geloof ik echt niet in.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:22

Jeee zeg, wat een foto's.
Toch niet te snappen he, dat meisjes die zooooo dun zijn zich nog steeds dik voelen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:25

Klopt helaas begint het al op een te jonge leeftijd...
Ik heb het mee mogen maken met een vroegere vriendin... Lag op een gegeven moment zelfs in het ziekenhuis aan de sondevoeding.... Erg naar op te zien!!!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:26

Zo, heftige foto's...
Bloos!

Vind het opzich wel een goede actie
en hoop dat er wat mee bereikt wordt

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:49

Nadya schreef:
Er is zeker een verband tussen anorexia en de media, maar vlak de andere oorzaken (genen, trauma's e.d.) niet uit.... De ziekte zal nooit helemaal verdwijnen, daar geloof ik echt niet in.

Nee, het zal niet verdwijnen. MAar elke vrouw die de ziekte NIET krijgt omdat de media realistischer wordt, is er toch een, niet waar? Het zou toch wel fijn zijn als de getallen van anorexia zouden zakken.

susie1981 schreef:
Jeee zeg, wat een foto's.
Toch niet te snappen he, dat meisjes die zooooo dun zijn zich nog steeds dik voelen.

Ze zien met andere ogen. Ze zien zichzelf uitvergroot. Stel je voor dat je voor zo'n spiegel gaat staan die uitvergroot, die staat er altijd voor hun ogen als ze zichzelf zien. Het is een raar iets.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:59

Jeetje.. die doorzit plekken op haar billen, verschikkelijk. Ik vind het ook erg goed dat er mee geadverteerd wordt, vooral die catwalk modellen zij ook zo ziekelijk mager. Dat ideale slanke modebeeld moet maar eens ophouden, maar toch blijf het maar doorgaan.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:03

Nadya schreef:

Het heeft ook met verslaving te maken, begreep ik uit een docu erover. Mensen die gevoelig zijn voor verslavingen (drank, gok, etc) zijn ook gevoeliger voor Anorexia. Dus onstabiele mensen die moeite hebben met zelfdiscipline. Ook uiteraard een deel erfelijkheid (genen) en uiteraard het willen voldoen aan mode-ideaal. Echter zodra iemand Anorexia heeft, is vooral de drang om slanker te worden en niet te willen eten meer een obsessie en gaat het oorspronkelijke doel (slank) totaal voorbij. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar heb wel wat docu's hierover gezien. Ik vind docu's met psygische onderwerpen nu eenmaal interessant. De mens zit raar in elkaar.

Vind de campagne wel geslaagd! Of je er Anorexia mee voorkomt? Dat vraag ik me af, maar het is juist goed om met de campagne de maatschappij wakker te schudden. Als die maar in opstand komt tegen deze situatie in de mode-wereld, zullen wellicht meer en meer modehuizen de inzet van Anorexia-modellen vermijden. Met anti-bont acties werkt het immers ook. Veel modehuizen (niet allemaal) trekken zich die kritiek ook aan.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:07

Gadver, ik krijg er gewoon kotsneigingen van.
Je zou jezelf maar zover vermagerd hebben.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:10

Gelukkig zijn er al bedrijven die juist adverteren met normale modellen, zoals Dove (alhoewel die weer op dieren schijnen te testen)
en de Hema gebruikt ook gewone modellen.

Vergeet niet dat het lontje van anorexia heel vaak wordt aangewakkerd door de media. De ziekte zelf heeft een psychische oorzaak die dieper ligt dan dat, het is een behoefte aan zelfcontrole, daarop volgt steeds meer. Het is een zeer complex ziektebeeld dat meestal niet op 1 oorzaak vastligt.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:17

Nee maar het is wel een ziekte die nu meer slachtoffers heeft dan een jaar of 20 geleden....

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:18

Het komt zeker ook door de media. Vooral omdat er zo ontzettend veel gephotoshopt wordt. Alle oneffenheden worden weggehaald op de huid.