Wendy schreef:Gelukkig zit ons politieke systeem dus niet zo in elkaar. Je stemt niet op een persoon, maar je stemt op een partij. Je stemt dus niet op de standpunten van die persoon, tenzij die een eenmansfractie vormt.
Natuurlijk bestaat er ook nog zoiets als een voorkeursstem, maar het is aan de fractie om daar uiteindelijk wat mee te doen.
De partij maakt uiteindelijk een kandidatenlijst voor de verkiezingen en wie er daarwerkelijk in de kamer terechtkomt heeft dus niet altijd iets te maken met het aantal mensen wat op die specifieke persoon gestemd heeft.
De fractieleider heeft wel een belangrijke functie hierin... hij moet de standpunten van de fractie goed naar buiten brengen. Hij vertegenwoordigt de standpunten van de partij. Een fractielid moet dat ook op zijn eigen kennisgebied. Wat Verdonk deed was niet in de lijn met de standpunten van de partij en de nam vaak ongevraagd de rol van de fractieleider over. Ook betwistte ze nogal eens zijn leiderschap in het openbaar. Dat is in de politiek toch echt een absolute nono.
Een lid van een partij heeft toch in de meeste gevallen dezelfde standpunten als de partij, dus in een bepaald opzicht stem je wel degelijk op iemand's standpunten.
De kandidatenlijst wordt door de partij voorafgaand aan de verkiezingen opgesteld, in dat stadium heeft het nog weinig met voorkeursstemmen van kiezers te maken. Ik ben echter wel van mening dat een groot aantal voorkeursstemmen op een bepaalde persoon toch wel een signaal aan de partijleiding moet zijn, blijkbaar ligt zo'n persoon dan erg goed bij een deel van de achterban van de partij. 
De fractieleider moet idd de standpunten van de partij goed naar buiten brengen, maar met alleen een fractieleider red je het gewoon niet. Ik geloof ook dat er geen enkele partij is die niet een aantal prominente leden heeft die zich wat duidelijker naar buiten profileren om extra kiezers aan te trekken. Leiderschap betwisten in het openbaar is niet handig en niet netjes, dat ben ik met je eens. Toch denk ik niet dat het zo zwart wit is dat alle VVD fractieleden en kiezers bij alle onderwerpen achter de huidige koers van Rutte en de partijleiding staan. Er moet in mijn ogen wel ruimte zijn voor verschillen binnen een partij. Maar dan wel met respect voor elkaar en binnen bepaalde grenzen, dat absoluut.