Matador raakt gewond in de training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Matador raakt gewond in de training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:14

De stierenvechter Pedrito de Portugal is donderdag 6 september in het ziekenhuis terecht gekomen omdat zijn been doorboord was geraakt door zijn zwaard (de stier wordt hier niet gedood, maar ze houden het zwaard wel onder de cape). De stier had hem tijdens een training op de hoorns genomen en hij rolde over de grond, waarbij hij voelde dat 'm iets in de weg zat. Dat bleek zijn zwaard dat helemaal door zijn bovenbeen was gestoken. Zijn hulp die al 10 jaar voor hem werkt, zag dat er wat ernstigs gebeurd was, maar begreep niet meteen wat er aan de hand was. "Hij was erg bleek en ik dacht dat hij een hoorn in zijn lijf had gehad ofzo. Pas toen ik hem op zag staan en het zwaard uit zijn been zag trekken, begreep ik wat er was gebeurd."
In het ziekenhuis is er een doppler met contrast gedaan, een pijnlijk iets, waarbij bleek dat de slagader ter nauwernood gemist was. Was die geraakt, dan was hij binnen een paar minuten doodgebloed.
Hij zal binnenkort gewoon weer optreden. Zelf zegt hij dat als hij voetballer was geweest hij meteen tijden eruit had gelegen, maar "het vlees van stierenvechters is anders, die gaan meteen weer aan de slag."

Ik heb helaas niet de link van het kranten artikel waar bovenstaande uit komt en de krant zelf kan ik ook niet meer aan komen om het te scannen, maar hier wel de link van een andere krant die er (7 sept) aandacht aan besteedde:
http://www.correiomanha.pt/noticia.asp? ... idCanal=10
Citaat:
De stierenvechter Pedrito de Portugal is gisteren in het ziekenhuis van Beja terecht gekomen met verwondingen in het dijbeen, opgelopen tijdens een training.

Pedrito de Portugal, die zich verwondde met een zwaard, is gister aan het einde van de avond al weer ontslagen, op zijn verzoek. Zijn toestand "heeft wat zorg nodig, maar is niet ernstig”, volgens de directeur van de administratie van het ziekenhuiscentrum, Rui Sousa Santos.

ikbenfilou

Re: Matador raakt gewond in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:16

lekker voor die man sorry hoor maar stieren vechten vindt ik zo triest

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:17

Ach wat rot nou... Sorry maar met dit soort mensen kan ik weinig medelijden hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:28

Ik heb ook geen medelijden met mensen die door hun paarden getrapt worden of armen, benen, nek breken. Risico van het vak.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:33

Lusitana, matadors martelen voor hun hobby/beroep stieren naar de dood, dat kan je niet vergelijken met de gemiddelde ruiter en al helemaal niet met een ruiter die probeert het leven van zijn/haar paard zo plezierig mogelijk probeert te maken. Niet elke ruiter is een paardenmishandelende kl**tzak, maar elke matador is wel een stierenmartelende creep. Hoe goed zo'n stier het ook gehad heeft tijdens zijn leven, dat weegt in mijn opinie totaal niet op tegen de afschuwelijke manier van sterven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:33

Even goed lezen: "de stier wordt hier niet gedood". In Portugal worden vechtstieren niet gedood, in tegenstelling tot de spaanse manier van vechten, daar wordt de stier wel gedood.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:38

Niet tijdens het gevecht nee, maar bij mijn weten worden stieren ook in Portugal als speldenkussen gebruikt en daarna worden ze alsnog afgemaakt. Hetzelfde idee, maar dan iets anders uitgevoerd dus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:43

60% van de stieren gaat gewoon de fok weer in. Kan ik niet zeggen van koeien en stieren die in nederland geboren worden, de gaan bijna allemaal naar de slacht. (Nadat ze volgepropt zijn met hormonen om vooral ook jong gelsacht te mogen worden, terwijl deze stieren gewoon volwassen mogen worden op kruiden en grassen, in het wild)
De stieren die in de training gebruikt worden, gaan al helemal niet naar de slacht en worden niet aangerakt met wat dan ook, behalve de cape. En bij stierenvechten te paard met stokjes met rubber doppen.

Over dat speldenkussen wil ik ook wat zeggen. De spiesje moeten in de vetbult geplaatst worden. Daar zitten weinig zenuwen en die er zitten worden dan dus doorgehaald en de stier heeft DUS niet zo'n pijn als men denkt.
Overigens heeft de Portugese matador daar helemaal niets mee te maken, die zwaait alleen met de cape en toont het zwaard. Het is het meest sierlijke en minst agressieve van het hele stierengevecht, wat deze man doet.

Overigens is dit vee niet te vergelijken met tam melkvee, ze maken elkaar gewoon af met hun hoorns en houden onderlinge vechtpartijtjes, kortom , ze zijn wel wat gewend.

(Wil even toevoegen dat ik natuurlijk voor het recht van de stier ben, maar als ik vergelijk met ander vee, heeft het wilde vee van het iberisch schiereiland het, ondanks hun gebruik, zeer goed)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 14:51

Dit is de site van de fanclub van de stier die iemand gedood heeft, waar jullie kunnen smullen van foto's van mensen die op de hoorns worden genomen.
http://animom.tripod.com/1ISLEROARCHIVES/galeria.html
Hoop dat ik jullie daar dan een plezier mee doe. Meer op het niveau leedvermaak

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:02

Sja, er zitten 2 kanten aan en het 1 is niet beter dan het ander.
Onze bio industrie is om van te grillen.
Maar een matador die even flink te grazen wordt genomen door een stier... What goes around comes around....
Daar kan ik toch echt niet rouwig om zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:14

Hij ziet het zelf ook gewoon als risco van het vak. Hij is ook in zijn carrière wel op de hoorns genomen. Daar zitten ze helemaal niet mee.
Maar hij is niet meer dan een "cape zwaaier".
(Dat doen kinderen al, en er is pas weer een competitie geweest voor kinderen, waarvan bij de tieners de helft toch ook gewoon meiden waren )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:20

Het blijft beestje pesten, ik heb geen medelijden met die man.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:50

Lusitana schreef:
60% van de stieren gaat gewoon de fok weer in. Kan ik niet zeggen van koeien en stieren die in nederland geboren worden, de gaan bijna allemaal naar de slacht. (Nadat ze volgepropt zijn met hormonen om vooral ook jong gelsacht te mogen worden, terwijl deze stieren gewoon volwassen mogen worden op kruiden en grassen, in het wild)
De stieren die in de training gebruikt worden, gaan al helemal niet naar de slacht en worden niet aangerakt met wat dan ook, behalve de cape. En bij stierenvechten te paard met stokjes met rubber doppen.

Over dat speldenkussen wil ik ook wat zeggen. De spiesje moeten in de vetbult geplaatst worden. Daar zitten weinig zenuwen en die er zitten worden dan dus doorgehaald en de stier heeft DUS niet zo'n pijn als men denkt. Overigens heeft de Portugese matador daar helemaal niets mee te maken, die zwaait alleen met de cape en toont het zwaard. Het is het meest sierlijke en minst agressieve van het hele stierengevecht, wat deze man doet.

Overigens is dit vee niet te vergelijken met tam melkvee, ze maken elkaar gewoon af met hun hoorns en houden onderlinge vechtpartijtjes, kortom , ze zijn wel wat gewend.

(Wil even toevoegen dat ik natuurlijk voor het recht van de stier ben, maar als ik vergelijk met ander vee, heeft het wilde vee van het iberisch schiereiland het, ondanks hun gebruik, zeer goed)

Dat klinkt wel heel erg als goedpraten. De stier heeft niet zoveel pijn als je zou denken, het zijn maar spiesjes, het is maar in een vetbult, daar zitten maar weinig zenuwen. Ik moet er niet aan denken om een spies in MIJN vetbulten te hebben Boos!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:48

Lekker voor hem!
Mag lijden dat hij nog een keer flink gespiest wordt!

Heb totaal geen medelijden met dat soort lui...

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:11

Ik vind het maar goed ook die arme stieren! T is maar wat je mooi noemt... Verward

Echt ik vind hem TOTAAL niet zielig!!

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:13

Hier heb ik ook geen medelijden mee..
Afschuwelijk voor de stieren.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:14

heerlijk nieuws! Haha!
zo vind ik die filmpjes van 'sport levensgevaarlijk' ed waarbij de stier eindelijk zijn revanche krijgt ook super!

kan niets anders zeggen dan, eigen schuld, dikke bult...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:17

Ik kan ook geen medelijden hebben met de man, maar hij heeft geluk gehad. De vergelijking met voetbal vind ik overigens ook nergens op slaan.

Als het zwaard niet gebruikt wordt voor het doden van de stier, waarom is het dan zo scherp dat je jezelf ermee kunt verwonden?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:18

sh*t happens....

Risico van het vak zullen we maar zeggen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:19

Boontje komt om zijn loontje zeggen ze altijd, toch? Pling

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:17

Idd, boontje komt om zijn loontje Cyntje! 1-0 voor de stier...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:15

Anoeska schreef:
Dat klinkt wel heel erg als goedpraten. De stier heeft niet zoveel pijn als je zou denken, het zijn maar spiesjes, het is maar in een vetbult, daar zitten maar weinig zenuwen. Ik moet er niet aan denken om een spies in MIJN vetbulten te hebben Boos!

Jij bent iet ene stuk vee dat onderling ook dingen uitvecht met scherpe hoorn tot d edood er soms op volkgt. Het is niet slim om alles maar men mensen te vergelijken. Ik vind het heus niet terecht naar de stier, maar het is niet half zo erg als wat mensen er van denken en de meesten hebben hun ideeën gebaseerd op fantasiën.
Blijft dat deze matador NIETS te doen heeft met die spiesjes. Dat is niet zijn vak. Hij zwaait met de cape. Dit is gebeurd in een training, waar een stier niet eens spiesjes in zijn bult krijgt hoe dan ook.
Maar, als gezegd, zelf heeft hij ook geen medelijden met zichzelf, het hoort bij het vak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:16

Dat zwaaien met de cape is puur treiteren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:19

Cassidy schreef:
Ik kan ook geen medelijden hebben met de man, maar hij heeft geluk gehad. De vergelijking met voetbal vind ik overigens ook nergens op slaan.

Als het zwaard niet gebruikt wordt voor het doden van de stier, waarom is het dan zo scherp dat je jezelf ermee kunt verwonden?

Er wordt niet om medelijden gevraagd.
De vergelijking met een voetbalLER wordt gemaakt om aan te tonen dat hij zichzelf niet zielig vind (hij moet zaterdag aan de bak) integenstelling tot voetballers die, als ze geblesseerd zijn ik we niet hoelang uit de running blijven. Het is zijn mening dat stierenvechters taaier zijn.
Een stomp zwaard gaat met genoeg kracht ook door vlees. Een plank kun je nog door vlees krijgen met genoeg snelheid. Een stierhoorn is ook niet superscherp, maar wel levensgevaarlijk door de drukkracht door oa gewicht, erachter....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:22

faye schreef:
Dat zwaaien met de cape is puur treiteren.

In dit geval is het een vorm om te uiten dat er geen angst is voor het pure, wilde dier dat sterker is dan de mens, maar de mens kan zijn bewegingen regiseren, manipuleren en daarbij sierlijk en stil blijven, door die cape te gebruiken.
Van de stier zijn oogpunt is het slechts een doel om zijn natuurlijke agressie op te uiten.