'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 00:23

Citaat:
Uitgegeven: 6 september 2007 00:05

DEN HAAG - Als leerlingen op het havo- of vwo-examen een onvoldoende hebben voor Nederlands, Engels of wiskunde, krijgen ze geen diploma. Dat stelt de Onderwijsraad, een belangrijk adviesorgaan van minister Ronald Plasterk (Onderwijs) in een donderdag verschenen advies.
ANP

Op deze manier kan volgens de raad de basiskennis in deze vakken beter worden gewaarborgd. In het advies laten het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten weten dat ze beter kunnen en willen presteren.

Het waarborgen van basiskennis verbetert de aansluiting tussen voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs.

Om verder geharrewar te voorkomen over waar de zwartepiet ligt voor kennistekorten, wil de raad dat het vwo, het havo, het mbo, het hbo en het wo samen afspreken wat de aanvangsniveaus zijn voor opleidingen in het hoger onderwijs.

Toetsen

Deze afspraken worden uitgewerkt in toetsen die beschikbaar zijn via internet. Studenten kunnen zelf daarmee precies nagaan of zij over de vereiste basisbagage beschikken en zich, zo nodig, bijscholen.

Het onderwijs is het eens met de raad over het verhogen van de onderwijsnormen. Een hoger opgeleide moet beschikken over brede kennis: van een (inter)nationale cultuurhistorische canon tot ontwikkelingen in de bètavakken en techniek.

Ambitie

Op hun beurt moeten studenten veel meer de ambitie hebben om de studie een wezenlijker deel te laten zijn van hun leven: de studiejaren komen maar één keer.

Om ze intensiever onderwijs te laten volgen, stelt de raad voor onderzoek te doen naar hoe studenten hun tijd indelen en naar wijzigingen in de studiefinanciering en de fiscale regeling van bijbaantjes.
(c) ANP

Mag ik even kotsen op de onderwijsraad Misselijk Ik ben nu ik dit lees onwijs blij dat ik mijn middelbaar diploma alweer enige tijd in bezit heb, maar hoe moet het nu met de dyslectische kindertjes, of de kindertjes zonder wiskunde- of talenknobbel Verward Bijles wordt namelijk niet vergoed door de onderwijsraad, of door wie/wat dan ook. Aan uitleg schort het af en toe flink in de reguliere les en laat ik het ook maar niet hebben over het uitvallen van de lessen, omdat er geen leerkrachten beschikbaar zijn Rolleyes

Wat nu als je voor al je vakken ruim voldoende staat, maar voor wiskunde een 4?? Geen diploma dus.... Hoe verzinnen ze het

Prrrr

Re: 'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:32

Dus als ik je goed begrijp moet iemand die de basisvaardigheden mist toch maar een diploma krijgen?

Ben ik niet met je eens. Basisvaardigheden bijbrengen is een verantwoordelijkheid van het onderwijs. Wanneer een kind dat op een school niet leren kan zit ofwel de school fout, ofwel het kind op een verkeerde school. Maar mekaar foppen door een kind dat de stof niet beheerst toch maar een diploma te geven, daar schiet niemand iets mee op. Het kind al helemaal niet...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 00:34

Prrrr schreef:
Dus als ik je goed begrijp moet iemand die de basisvaardigheden mist toch maar een diploma krijgen?

Ben ik niet met je eens. Basisvaardigheden bijbrengen is een verantwoordelijkheid van het onderwijs. Wanneer een kind dat op een school niet leren kan zit ofwel de school fout, ofwel het kind op een verkeerde school. Maar mekaar foppen door een kind dat de stof niet beheerst toch maar een diploma te geven, daar schiet niemand iets mee op. Het kind al helemaal niet...

Wat nu als een kind een onvoldoende voor het vak wiskunde staat, maar verder niks met het vak van plan is?

Ik heb het uiteraard over een onvoldoende bij 1 van de drie vakken, niet over alle drie... want dan krijg je bij het huidige systeem ook geen diploma.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:35

hahah dan had ik geen diploma, had negentig voor wetenschappen en engels ook, maar nederlands was toch altijd vijftig of zestig omdat er ook theorie bij was, maar frans twintig dertig Tong uitsteken

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 00:36

Precies Kat, dan had jij nu niet gestudeerd maar in een cafetaria gewerkt Tong uitsteken

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:38

Schimmelig schreef:
Prrrr schreef:

Wat nu als een kind een onvoldoende voor het vak wiskunde staat, maar verder niks met het vak van plan is?

Ik heb het uiteraard over een onvoldoende bij 1 van de drie vakken, niet over alle drie... want dan krijg je bij het huidige systeem ook geen diploma.

Hoe ga je je leven zo inrichten dat je nooit iets met logica te maken krijgt? Daar is het basiskennis voor. Ik ga er even van uit dat we het niet over de fijnere punten van integraalrekening hebben, maar vergelijkingen moet je gewoon op kunnen lossen. Daar hoort een school je gewoon in op te leiden. Dat heeft niet zoveel met getalletjes, maar wel met logica te maken... Het gaat ook niet over perfecte tienen, maar over een zes min. En dat is echt haalbaar.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:39

katiavl schreef:
hahah dan had ik geen diploma, had negentig voor wetenschappen en engels ook, maar nederlands was toch altijd vijftig of zestig omdat er ook theorie bij was, maar frans twintig dertig Tong uitsteken

Gelukkig geldt voor Nederland dat Frans geen basiskennis is Haha! Een zes min is voldoende - je had dus gewoon je diploma gehaald...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:44

Is dat bij jullie geen basiskennis. Dat verklaart veel hahaha Tong uitsteken

Cafitaria jeetje, al de mensen binnen een week voedselallergie, of het is uitgebrand was ik helemaal sociaal aan de grond.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 00:46

Prrrr schreef:
Hoe ga je je leven zo inrichten dat je nooit iets met logica te maken krijgt? Daar is het basiskennis voor. Ik ga er even van uit dat we het niet over de fijnere punten van integraalrekening hebben, maar vergelijkingen moet je gewoon op kunnen lossen. Daar hoort een school je gewoon in op te leiden. Dat heeft niet zoveel met getalletjes, maar wel met logica te maken... Het gaat ook niet over perfecte tienen, maar over een zes min. En dat is echt haalbaar.

Helaas bestaat middelbaar wiskunde niet alleen uit simpele vergelijkingen, maar ook uit zeer ingewikkelde formules. Ik zie niet in hoe het 'uitrekenen van de inhoud van een bol' mij helpt 'mijn leven in te richten' Haha!
Ik ben het uiteraard wel met je eens dat je simpele vergelijkingen hoort op te kunnen lossen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:50

Ik had op het vwo een klasgenote die minstens achten scoorde op alle talen maar hevig in paniek raakte bij alles wat maar met wiskunde te maken had. Zelfs demografie bij aardrijkskunde was een ramp voor haar, maar daar kon ze nog net mee uit de voeten. Ze had een talenpakket en was een van de weinigen die na de 4e klas geen wiskunde meer in haar pakket had. Sterker nog: het was haar door de decaan ten zeerste afgeraden om wiskunde te kiezen. Ze wilde toch slagen? Klasgenote is geslaagd met mooie cijfers voor de talen en is HBO Journalistiek gaan doen. De laatste keer dat ik haar sprak was ze goed terechtgekomen, ze werkte op de redactie van een tijdschrift en was gelukkig met haar leven. In dat nieuwe systeem zou iemand als zij zich met hangen en wurgen door een vak als wiskunde moeten slepen omdat ze anders de basisvaardigheden mist? Ik denk dat zij blij is dat ze in 1992 examen heeft gedaan. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:54

Prrrr schreef:
Het gaat ook niet over perfecte tienen, maar over een zes min. En dat is echt haalbaar.

Sommige mensen hebben echt een totaal gebrek aan wiskundig inzicht. En die halen ook geen zes min, hoe hard ze er ook voor werken. Misschien is dat moeilijk voor te stellen voor mensen die wél (enig) wiskundig inzicht hebben...

Vergeet niet dat als je op het gebied van talen op vwo-niveau functioneert, dat er dan ook van je verwacht wordt dat je op vwo-niveau functioneert als het om wiskunde gaat. Examen doen in de talen op vwo-niveau en tegelijkertijd in wiskunde op (laten we zeggen) vmbo-niveau is (nog) nergens mogelijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:19

Schimmelig schreef:
, maar hoe moet het nu met de dyslectische kindertjes, of de kindertjes zonder wiskunde- of talenknobbel Verward Bijles wordt namelijk niet vergoed door de onderwijsraad, of door wie/wat dan ook. Aan uitleg schort het af en toe flink in de reguliere les en laat ik het ook maar niet hebben over het uitvallen van de lessen, omdat er geen leerkrachten beschikbaar zijn Rolleyes

Voor dyslecten zijn speciale regelingen, die mogen langer over hun examen doen etc.
Verder wordt er simpelweg van iedereen een minimaal niveau vereist als ze van school komen, en dat lijkt me niet meer dan terecht.
Dat de uitleg niet voldoende zou zijn of er lessen uitvallen zijn absoluut geen redenen om daarom maar diploma's af te geven aan mensen die niet voldoen aan de vereisten die zijn gesteld om dat diploma te kunnen halen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:23

Langer over examen doen gaat je niet beter laten leren, ik heb veel geleerd voor frans maarwas niet eens half zo goed als de rest. En kennis, zo een mensen gaan vaak niet werken waar ze veel frans moeten spreken. En dan is het wereldgekende fenomeen van kinderen die slecht op school zijn en super op unief. Dan vallen die in nederland er zowiezo af, of ze moeten naar belgie studeren.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:28

Langer erover doen geldt zuiver voor dyslecten, ik doe dan de aanname dat ze niet minder leren, maar enkel een probleem hebben qua taalinzicht.
Universiteit is wetenschappelijk onderwijs, de basiskennis wordt verondersteld maar niet meer getoetst. Ik ken héél veel academici die heel slecht in spelling zijn. Ik vind persoonlijk dat daar in het basisonderwijs veel strenger op moet worden gelet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:33

Het gebrek aan wiskundig inzicht als reden voor een onvoldoende op wiskunde is echt onzin. Wiskunde op de middelbare school is puur het oplossen van een beperkt aantal standaardproblemen met een beperkt aantal standaardoplossingen. Dat is iets wat je door dom stampen kan leren, net zoals idioom of gramatica-regels.
De enige reden waarom het geaccepteerd wordt dat mensen een onvoldoende op wiskunde halen, is de mythe dat je wiskundig inzicht nodig hebt voor middelbare school wiskunde.

Edit: ik vind het trouwens helemaal niet teveel gevraagd dat je in een tweetalig land beide talen op een bepaald niveau beheerst als je naar de universiteit toe wilt.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:36

Wat een rare regel. Ik kan me niet voorstellen dat je mensen daar nou mee helpt ... niemand heeft voor de lol een onvoldoende. Middelbare wiskunde is veel meer dan de basis! Als iemand volgens de oude regels een diploma zou krijgen, dan kan het met de basis echt zo slecht niet gesteld zijn. Beter toch om die mensen dan hun diploma te geven, zodat ze iets kunnen maken van hun leven in een richting die hun aanstaat ... in plaats van eindeloze bijles, jaren blijven zitten en avondonderwijs.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:38

Daar ben ik het echt niet mee eens, zijn wel kinderen die gewoon niet zien. Makkelijker gezegd dan gedaan als je het niet zelf ondervind.
Ik vind van niet, men frans is ondermatig, maar een reden om niet naar universiteit te gaan echt niet, zal wel zo goed worden dat het waard is om engels tegen mij te praten.

Krijg hierbij zowat hetzelfde gevoel als mijn school ervaring, dictee nul, niet kunnen spellen, niet kunnen schrijven, klok niet lezen = dom. En owee was niet de enige, mijn tandarts, odontoloog en proffesor was dom. Tis alleen de kwestie om die min vakken genoeg te overlappen met plusvakken.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:49

"Als leerlingen op het havo- of vwo-examen een onvoldoende hebben voor Nederlands, Engels of wiskunde, krijgen ze geen diploma"

En waarom vallen juist die 3 vakken onder 'basiskennis'? Neem nou Engels........waarom geen Duits? Of Spaans? Misschien raar, maar velen onder ons hadden/hebben in meer of mindere mate moeite met 1 van de 3 vreemde talen (En, Fr, Dui). Verdient iemand die 'slecht' is in Frans en/of Duits en goed in Engels wel een diploma en een student die goed is in Duits en Frans en 'slecht' in Engels niet Koe ?? Vreemde zaak. Zijn dan vakken als Biologie, Geschiedenis of Techniek minderwaardig Boos! ? Vind dat ook BASISkennis.

Eigenlijk zijn alle vakken op de middelbare school de BASIS die je nodig hebt voor toekomstige studie(s), cursussen en (werk)houding in het algemeen. Dat niet iedereen evengoed is in alle vakken spreekt voorzich. Maar net als op school, kan je je prima redden in je werk, je sociale leven, cursussen enz. door je minder goede punten te compenseren met de dingen waar je wel in uitblinkt. Zo ook met je eindexamen!!! Tong uitsteken

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 02:00

Omdat Engels een wereldtaal is, Nederlands je moedertaal en de voertaal in Nederland en wiskunde je logisch en analytisch inzicht vereist en aanscherpt? Ik vind het vrij logische keuzes.
Biologie etc draagt bij aan de algemene ontwikkeling. Zeer nuttig maar niet basis. Daar doe je geen IQtest mee zeg maar.
Verder blijkt alleen Latijn een goede graadmeter te zijn voor je prestaties op de universiteit, dus dat staat hier verder los van.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 02:09

Karl66 schreef:
Het gebrek aan wiskundig inzicht als reden voor een onvoldoende op wiskunde is echt onzin. Wiskunde op de middelbare school is puur het oplossen van een beperkt aantal standaardproblemen met een beperkt aantal standaardoplossingen. Dat is iets wat je door dom stampen kan leren, net zoals idioom of gramatica-regels.
De enige reden waarom het geaccepteerd wordt dat mensen een onvoldoende op wiskunde halen, is de mythe dat je wiskundig inzicht nodig hebt voor middelbare school wiskunde.

Weet je wat ik nu 'onzin' vind? Moeilijke formules leren aan mensen die er niks van snappen en er later geen profijt van hebben.
Waarom beweer je dat het niks met inzicht te maken heeft? Hoe verklaar je dan dat er mensen zijn met een talenknobbel en mensen met een wiskundeknobbel? Laten de cijfers van deze mensen je niet al genoeg zien?
Je hebt een punt dat je met stampen een hoop kunt leren (als je weet hoe je dat moet doen tenminste), maar met een stukje aanleg/inzicht gaat dat alles een stuk sneller... Kortom met een stukje inzicht haal je makkelijker een hoger cijfer, dan dat het je aan wiskundig inzicht ontbreekt.

Wiskunde was vast jouw sterke vak, want grammatica << schrijf je zo Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:41

veerledec schreef:
Omdat Engels een wereldtaal is, Nederlands je moedertaal en de voertaal in Nederland en wiskunde je logisch en analytisch inzicht vereist en aanscherpt? Ik vind het vrij logische keuzes.
Biologie etc draagt bij aan de algemene ontwikkeling. Zeer nuttig maar niet basis. Daar doe je geen IQtest mee zeg maar.
Verder blijkt alleen Latijn een goede graadmeter te zijn voor je prestaties op de universiteit, dus dat staat hier verder los van.

IQ test staat niet in vergelijking met je intelligentie. Er zijn echt kei veel mensen die heel hoog gestudeerd hebben, met een super laag iq. Ik vind nog altijd spijtig dat ze er steeds op blijven kijken ook al weten we dat er zoveel soorten intelligentie zijn, net zoals we in het secundair punten en intelligentie naast elkaar leggen. Plus latijn de beste meter, dat heb ik nooit gezien.
Mischien als je talen gaat studeren, ik zie juist de mensen van mijn richting problemen hebben, plus zeggen dat ze helemaal niets aan latijn hebben gehad. Enkel mischien voor een vervoeging achter het woord.

Ik vind spijtig dat mensen met geen zicht op één van die vakken nog altijd zoveel onbegrip krijgen, sommige mensen kunnen het niet maar die gaan hun capaciteiten gewoon omdraaien, en een analytisch vermogen op een andere manier verkrijgen.
Zou spijtig zijn dat die mensen die zoals vele slecht doen in het secundair, hun kans kwijt raken voor universiteit.
Omdat ze gewoon het inzicht niet hebben voor één vak.

En denk ook dat het niet helpt voor die doelgroep om te zeggen dat je dan niks op universiteit kunt doen, en dat ze zo niet moeten klagen omdat je het er toch gewoon kan instampen. Heb ik dus ook gehad , krijg je reacties dat je gewoon meer moet studeren en meer je best doen. Gestoord

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:43

Nou even snel een post, ik hoorde het vanmorgen op de radio en ik heb een "schoonzusje" dat echt slecht engels kan.. en zij doet super dr best om alles goed te doen. Ze haalt voor bijna alle vakken wel een voldoende door goed te leren maar engels lukt bijna niet... Dat zou lekker zijn dan; iedereen die slecht in talen is(of idd zoals ik vaker heb gelezen dyslectisch is enz) mag meteen geen diploma halen???
Wel een beetje krom is het niet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:09

Zeer zeer trieste ontwikkeling. Ik ben nota bene bezig op de lerarenopleiding met een minor in het kader van de onderwijsvernieuwing met als doel de landelijk zeer hoge voortijdige uitval van leerlingen op te lossen. Dat zal hier vast mee verbeteren *sarcastisch*

En nee, ik ben geslaagd met een 9 voor Engels, een 8 voor Nederlands en een 7 voor wiskunde. Maar ik kon geen natuurkunde dus ik ken het gevoel wel, van uren zitten blokken en proberen en toch met een 4 thuiskomen elke keer.
'Het onderwijs is het eens', wie is 'het onderwijs'? Het ministerie? De schooldirectie? Die zijn niet 'het onderwijs' hoor!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:12

Ik vind het heel goed dat ze dit willen doen. enige kennis van wiskunde nederlands en engels vind ik een vereiste voor het HBO!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:18

Ik vind het een goede regel Ja Wiskunde zal voor mij een ernstig probleem worden, maar anderen hebben dat weer met Engels en Nederlands.. Wordt het dit jaar al ingesteld, of pas na mijn examens Haha! ?