Dikke kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen zijn te dik omdat ouders zich niet genoeg inzetten.

mee eens
151 (77%)
niet mee eens
43 (22%)

Totaal aantal stemmen: 194

Lusitana

Dikke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 11:43

Theorie: Kinderen zijn te dik omdat het makkelijker is om aan ze toe te geven dan een verantwoordelijke ouder te zijn...

Ze geven ze wat ze willen eten omdat ze geen zin hebben om te proberen ze aan gezonder eten te krijgen, ze laten ze (veel te veel)uren voor TV of computer zitten omdat het ze rustig houdt zodat ouders zelf tijd hebben voor iets anders, ze krijgen geld mee om te versnoepen zodat ze geen gezeur hoeven aan te horen en, het ergste, in de supermarkt krijgen ze steevast een zak snoep of reep die dan nog voordat-ie betaald is wordt geopend om ter plekke te verorberen. Als ze zeuren krijgen ze en ijsje of wat te snoepen of een zak chips, want dan zijn ze tenminste even stil... Alles, alles zodat de ouders vooral rust en tijd voor zichzelf hebben en zich niet hoeven te zetten, een conflict kunnen vermijden.
Het verschil is te zien met de opvoeding van kinderen die niet dik zijn. Daar is dialoog, de ouders letten op wat de kinderen eten en stimuleren ze om dingen te gaan doen, ipv te hangen, etc. Nu staat het er hier zwart-wit en niemand wil natuurlijk horen dat zijn/haar ouders niet deugen, maar werkelijk, in het eerste stadium van je leven zijn zij het die kunnen voorkomen dat je dik wordt! Waarom doen ze dat dan niet?

*Kinderen die een ziekte hebben of medicijnen gebruiken waardoor ze dik worden, buiten beschouwing gelaten.

Ik ken een meisje uit een familie van generaties echt vette mensen, die ook heel vroeg de puberteit bereikte en best de neiging had om vol te zijn, maar de moeder zorgde gewoon dat ze goed at en veel te doen had en ze is gewoon een doorsnee meisje. Je kunt zien dat ze stevig gebouwd is, maar dat wil niet zeggen dat ze er ook maar naar moet leven en dik wordt. Als je genoeg verbrand en gezond eet, wordt je niet te dik, punt. (Voorop gesteld dus dat je gezond bent). Als je niet te veel vet binnenkrijgt, kun je het ook niet opslaan.
Overigens wil ik hier ook waarschuwen voor het tegenover gestelde, mensen die helemaal geen vet binnen willen krijgen. Vet heb je nodig om bepaalde vitamines aan te maken, dus een totaal vetvrij dieet is ongezond.
Alles gaat om de juiste balans. En als kind kun je daar geen weet van hebben (tot je oud genoeg bent om je daar in te verdiepen), dus vind ik, is de ouder verantwoordelijk of je dik wordt of niet.
En vaak begint het al met babies in de buik (voor twee eten) en in hun eerste jaren (bij elke kick te eten geven ipv gewoon wat aandacht en veel te grote porties naar binnen te dwingen).
Ik ben me er van bewust dat de een makeklijker "vult" dan de ander, maar in een risico factor (dat je dus zo dik bent dat het je gezondheid in gevaar brengt) kom je alleen als je ouders dat toelaten, tenminste dat is mijn stelling.

Ik wil het hier eigenlijk alleen hebben over de rol van de ouders.
Schuldig of niet schuldig aan het dik zijn van hun kind (eren)???

Ronja

Re: Dikke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:01

Ik ben het er wel mee eens dat je er als ouder invloed op hebt wat je kind binnenkrijgt en hoe hij of zij de dag doorbrengt. Tegelijkertijd denk ik ook dat er meer dingen meespelen die de conditie van het kind bepalen (opvoeding op school, emotionele gezondheid, invloed van vriendjes enzovoorts). Je kunt je kind niet 24 uur per dag in de gaten houden en deze tijd is heel anders dan de tijd waarin de vorige generatie opgroeide, wat betreft voeding en computers enzovoorts. Toen ik klein was had ik geen computer, ik speelde met speelgoed binnen als het slecht weer was of deed creatieve dingen zoals tekenen knippen en plakken, en zodra het mooier weer werd ging je vanzelf naar buiten om met vriendjes te spelen, fietsen touwtjespringen weetikveel.

Nu verschilt dat ook wel per kind, maar als ouder heb je er toch wel veel over te zeggen denk ik. Mijn moeder kookte altijd gezond met groenten zetmeel en vlees of vis elke dag, alles in olijfolie enzovoorts. Snoepen was nooit zo'n punt, ik moest er wel altijd om vragen maar het mocht ook eigenlijk altijd wel, maar zelf was ik niet zo dol op snoep. Ben er weleens goed misselijk van geworden en dan leer je het wel af. Als je als ouder een "probleem" maakt van snoepen ('je mag maar één snoepje per dag!!') ja dan wordt het een big deal en dan gaan ze stiekem uit de snoeppot jatten of kopen ze het op school. Ik vind ook dat je fout bezig bent als je tegen een kind zegt "je mag dat-en-dat niet eten anders wordt je te dik!", dan vind ik "slecht voor je tanden" nog een beter excuus.

Ook koop je als ouder het speelgoed voor je kinderen. Je kiest er zelf voor of je een x-box voor sinterklaas geeft of een hoelahoep. Sja, kinderen zeuren erom als alle vriendjes een x-box hebben en zij niet, maar dikke pech dan, ik wilde ook al een pony op mijn 8e en die kreeg ik ook niet! Vanaf dat ze zakgeld krijgen kunnen ze er zelf voor sparen als ze het echt persé willen, en anders spelen ze er bij een vriendje maar mee. Ik vind het prima dat kinderen om leren gaan met pc's om informatie op te zoeken en e-mails te versturen, maar daarom is een computer nog geen speelgoed...

Ik vind dat je zowel wat betreft voeding als spelen/lichaamsbeweging een bewuste keus moet maken als ouder. Ik denk niet dat elk dik kind dik is geworden door de ouders, want er kan heel wat aan de hand zijn, maar als je gaat kijken naar het leef- en voedingspatroon kom je bij veel kinderen toch wel wat dingen tegen die niet echt helpen voor een goede conditie. En daar heb je als kind niet veel over te zeggen, maar als ouder wel. Tot het tiende levensjaar van het kind heb je als ouder de volle verantwoording, en daarna moeten de kinderen het doen met wat ze uit hun opvoeding hebben meegekregen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:05

Ik ben het er wel mee eens..

Natuurlijk wordt niet alles bepaald door de ouders..
Maar vind dat die wel een groot aandeel hebben..
Bijv in bepaalde gewoontes..
En dan doel ik op dingen als gezond eten, niet te vaak snoepen, sporten, liever buiten dan binnen spelen..

Sommige hebben nou eenmaal meer aanleg om dik te worden, maar vind dat de ouders hier wel een sturende rol in hebben..

Voorkomen is immers beter dan genezen; kort gezegd.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:10

Tot op een bepaalde leeftijd zijn ouders voor een groot deel verantwoordelijk ja, die bepalen dan toch wat een kind wel/niet binnekrijgt en wat voor activiteiten het doet.

Vanaf een jaar of elf is het moeilijker in de hand te houden, omdat het kind dan meer zijn eigen gang gaat, dan wordt het fiftyfity denk ik.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:20

In sommige gevallen zijn ouders er wel de oorzaak van. Tot op een bepaalde leeftijd zeker.
Ze kunnen zorgen als dat hun kind bijvoorbeeld veel snoept dat er minder snoep in huis is.
En ze kunnen thuis gewoon met eten gezonde dingen klaarmaken. Scheelt ook alweer heel veel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:24

Denk het eigelijk niet, zijn al zoveel fysiologische oorzaken ook gevonden. Ken ook tal van mensen waar ze thuis super gezond eten, en ook dikke kinderen hebben.

En ik ken ook nog tal van mensen die zo bang waren voor dikke kinderen, dat ze door die levenswijze gewoon de kinderen dik maakten.

Plus dat ik in een periode door medicamenten aankwam zonder veel te eten, maar toch blijven mensen bij dat idee. Het komt niet door de pillen, je moet gewoon minder eten erg rot Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:25

de ouders van tegenwoordig........

ik ben 17 1/2 jaar maar als ik kijk qua leeftijd dan is het qua mijn leeftijd nog redelijk normaal vind ik. maar kom ik op mijn basisschool waar ik op heb gezeten is het duidelijk te zien dat ze in elke groep dik zijn. er zijn er een paar die geen aanleg hebben en zo dun zijn als een sprietje en alles kunnen eten maar de meerderheid is toch echt dik.

ik denk dat het komt omdat de ouders van tegenwoordig teveel met zichzelf bezig zijn. ze willen cariére maken hebben hobby's ect..vroeger waren de kinderen het belangrijkste. het was een keus en je moest je er voor opofferen. dat doen mensen tegenwoordig niet meer...(ben blij dat mijn moeder thuis is gebleven en ons zelf heeft opgevoed i.p.v dagopvang, dit vind ik fijn omdat ik weet dat mijn moeder mij niet zomaar in de steek zal laten en er voor me zal zijn.)

maar om op het punt terug te komen ze zijn volgens mij teveel met zichzelf bezig dus geven ze de kinderen maar eten om hun eigen gang te kunnen gaan.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:26

@ katiavl: Ja, wat betreft erfelijkheid of gebruik van medicijnen, daar heb je natuurlijk geen invloed op, dat spreekt vanzelf Lachen En inderdaad werkt een te grote focus op gewicht meestal alleen maar averechts, of het ontaard in eetstoornissen en dan ben je nog verder van huis...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:29

Ronja schreef:
@ katiavl: Ja, wat betreft erfelijkheid of gebruik van medicijnen, daar heb je natuurlijk geen invloed op, dat spreekt vanzelf Lachen En inderdaad werkt een te grote focus op gewicht meestal alleen maar averechts, of het ontaard in eetstoornissen en dan ben je nog verder van huis...

Ja inderdaad, erg moeilijke situatie.
Denk ook wel dat er rol van ouders zijn, zoals je in engeland hoort die ouders die hamburgers van de mac donalds komen brengen.
Maar ook omgekeerd

Wat ik dus wil zeggen is dat het moeilijk te beoordelen is, wat voor rol dat de ouders hebben in dikke kinderen. Plus dat je ook de rol van omgeving in achte moet houden, mollige kinderen worden gezien als niet geliefd en niet graag gezien door hun ouders.
Rechtstreeks heeft dat ook een inpact op het kind. En kan dat voor mij een oorzaak zijn van dikker worden.
Ook zij kennen soul food Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:50

katiavl schreef:
Denk het eigelijk niet, zijn al zoveel fysiologische oorzaken ook gevonden. Ken ook tal van mensen waar ze thuis super gezond eten, en ook dikke kinderen hebben.

En ik ken ook nog tal van mensen die zo bang waren voor dikke kinderen, dat ze door die levenswijze gewoon de kinderen dik maakten.

Plus dat ik in een periode door medicamenten aankwam zonder veel te eten, maar toch blijven mensen bij dat idee. Het komt niet door de pillen, je moet gewoon minder eten erg rot Lachen

Ik heb al genoemd dat we die kinderen even buiten beschouwing moeten laten en van gezonde kinderen uit moeten gaan.
asl kind was ik mager, maar nu heb ik ook last van kilo´s te veel, terwijl ik gezond eet en beweeg, bij mij is het een hormonen kwestie. In hoeverre mijn medicijnen meespelen weet ik niet. Het is ook nog zo dat ik weinig conditie heb door mijn ziektes, dus wellicht minder beweeg dan goed zou zijn en dit is natuurlijk ook aan de hand met kinderen die niet in orde zijn.
Maar, deze discussie wil ik dus focussen op de rol van de ouders bij kinderen die bij andere ouders wel gewoon van postuur zouden blijven.

Over de levenswijze die dikke kinderen maakt terwijl ze bang zijn voor dikke kinderen, zal ik graag meer willen lezen. Kun je dat beter uitleggen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:53

zowiezo word nederland en wellicht de wereld dikker vanwege de welvaart,
ik zie regelmatig dikke kinderen,vaak ook met even dikke ouders, dan denk ik doe er wat aan..
ik bedoel als je zelf dikkig bent weet je hoe vervelend dat kan zijn, en als je het bij je kind kunt voorkomen doe je dat toch?
al zul je dan zelf ook aan dieeet moeten geloven, want zelf mayo en je kind sonja bakker is ook geen strak plan , wel

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:54

Ik denk dat ze bedoelt dat kinderen dus niets meer extra krijgen (altijd alleen gezond, geen snoepjes etc.) maar zogauw die kinderen dan wél iets te snoepen krijge zet dat meteen extra aan, omdat het lichaam dat niet gewend is. (of bedoel je iets totaal anders ?)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:57

Yinari schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat kinderen dus niets meer extra krijgen (altijd alleen gezond, geen snoepjes etc.) maar zogauw die kinderen dan wél iets te snoepen krijge zet dat meteen extra aan, omdat het lichaam dat niet gewend is. (of bedoel je iets totaal anders ?)

Jep, maar ook de kinderen die nooit snoep mochten waren ook sneller geneigd om misbruik van snoep te maken.
Dus de obsessie van de ouders gaf negatieve gevolgen aan het kind kwa eetgewoonte.

Maar goed ik kan het niet uitleggen heb niks van kinderpsychologie gegeten Bloos het was op een documentaire Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:11

Iets wat verboden wordt, roept juist een grote aantrekkingkracht op. Dát is -denk ik- wat er bedoelt wordt? Verder, soms voelen te dikke kinderen zich niet lekker in hun vel zitten door dat overgewicht en gaan juist (stiekum) eten om dat negatieve gevoel te compenseren. Het is voor hen vaak moelijk om uit die cirkel te komen zonder hulp van ouders of hulpverleners.

Op zich ben ik het dus wel eens met de stelling dat ouders (mede) verantwoordelijk zijn voor overgewicht bij hun kinderen.

Bij ons in huis probeer ik 'het goede voorbeeld' te geven door bewust klaargemaakt eten op tafel te zetten en veel vers fruit in huis te hebben wat onbeperkt gegeten wordt. Na schooltijd erg honger? Prima, dan een boterham smeren i.p.v. een zak chips open maken. Chip, snoep & koek mag gerust, maar met mate.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:27

katiavl schreef:
Ja inderdaad, erg moeilijke situatie.
Denk ook wel dat er rol van ouders zijn, zoals je in engeland hoort die ouders die hamburgers van de mac donalds komen brengen.
Maar ook omgekeerd

Wat ik dus wil zeggen is dat het moeilijk te beoordelen is, wat voor rol dat de ouders hebben in dikke kinderen. Plus dat je ook de rol van omgeving in achte moet houden, mollige kinderen worden gezien als niet geliefd en niet graag gezien door hun ouders.
Rechtstreeks heeft dat ook een inpact op het kind. En kan dat voor mij een oorzaak zijn van dikker worden.
Ook zij kennen soul food Lachen

Maar die soulfood hebben ze dus nodig omdat de ouders hen blijkbaar niet hebben geleerd of gelegenheid gegeven om troost in iets anders te zoeken (muziek bv, of gewoon op schoot zitten) én waarom is het kind dik geworden in de eerste plaatst? Een kind wordt, onder normale omstandigheden, niet dik geboren.

Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik problemen van dikke kinderen best begrijp, en dat dik zijn alleen erg is als het je gezondheid schaadt, voor het schoonheidsideaal hoeft niemand slank te zijn. Een dik iemand kan heeeeel mooi zijn. (En mager kan heel lelijk zijn en ook slecht voor de gezondheid). Echte schoonheid zit van binnen en straal je uit.
Ik wil hier echt de rol van de ouders onder de loupe leggen. Want dit betreft dus een wereldwijd verschijnsel waarbij in elke generatie het probleem erger wordt en waar idd het fenomeen "carrière maken" wellicht iets mee te maken heeft, in elk geval willen de ouders meer dan vader en moeder zijn en niet zoveel tijd stoppen in ouder zijn. (Lijkt het). Vooral de moeders zijn veranderd. Men wordt later moeder (omdat men van alles wil voor zichzelf), kinderen worden overal met de auto heengebracht om tijd te besparen... Ook wel voor de veiligheid, maar dat de boel steeds crimineler wordt heeft toch, uiteindelijk, ook weer met opvoeding te maken, en als je altijd toegeeft aan je kind, leert hij dus niet genoegen te nemen met een keer "nee" van iemand en kan hij slechter emoties beheersen, wat dan kán gaan uiten in vandalisme en stelen als hij/zij iets wil wat hij/zij niet kan krijgen. Maar goed dat is een andere discussie, maar zijdelings dus wel verbonden aan opvoeden.

Ik wil ook zeggen wat de leeftijd betreft is het waar dat je op een gegeven moment geen directe invloed meer hebt, maar wat je is bijgebracht, heeft wel invloed als je ouder wordt.

En ook terecht genoemd: obsessief er mee bezig zijn is ook ongezond.
Verbieden van dingen is niet de goede weg, maar met in banen leiden en bieden van alternatieven en bieden van lichaamsbeweging op een leuke manier zijn mogelijkheden.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:33

Ik denk wel dat het deels komt door de ouders (genetisch uitzondering daargelaten).
Wij aten vroeger misschien 1x in het half jaar patat, en mijn moeder kookte eigelijk altijd wel gezond. Bovendien mochten we per dag maar 1 uurtje achter de tv. Tegenwoordig als ik af en toe oppas, het enige wat die kinderen doen is achter de tv/playstation/computer! Op een zonnige middag/avond, was ik als kind zijnde altijd op het speelplein te vinden, maar tegenwoordig spelen daar niet zoveel kinderen meer buiten.
Ouders willen hun kind geven wat hun vroeger niet mochten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:40

Als ik het bij mezelf naga is het misgegaan toen we verhuisden naar een buurt waar ik me niet thuisvoelde. Voor de tijd speelde ik veel buiten met kinderen uit de buurt en uit mijn klas, daarna was ik dus veel meer binnen, tv kijken of lezen, waarbij ik dan ook nog eens meer snoepte. Binnen een paar maanden ben ik toen redelijk veel aangekomen. Mijn ouders hadden geen tijd voor me want die waren meestal weg en daarna lagen ze in scheiding. Dus weinig gestimuleerd om wat te gaan doen en om gezond en regelmatig te eten.

Dus ik denk dat ouders een hele grote invloed hebben op het gewicht van hun kinderen. Alleen al het feit dat ze overal naartoe gebracht worden met de auto, wij moesten lopen of fietsen. Daarnaast denk ik dat veel ouders makkelijker zijn qua snoepgoed, stop er maar wat in dan zijn ze tenminste weer stil (even overdreven). Doordat veel ouders allebei werken wordt er denk ik ook onregelmatig en makkelijk gegeten.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:04

Há we hebben een prototype van wat Lusitano net beschrijft in ons midden Knipoog.

Tóch zie ik ook ouders die juist niet gemakkelijk met de voeding van hun kinderen omgaan. Ik zie steeds meer kindjes die alleen nog maar water drinken (en dit uiteindelijk ook niet anders willen) en 'gezond snoep' krijgen. Het lijkt wel alsof die twee stromingen steeds verder uit elkaar drijven (zeg ik, met mij jaaarenlange levenservaring Nagelbijten / Gniffelen ).

Ik denk dat de kinderen idd gewoon maar eens naar buiten moeten.....hebben ze ook geen tijd om ondertussen te eten. En ja, wie let daar op als beide ouders niet thuis zijn. Ik denk dat je het heikel punt al te pakken hebt,, Lusitana Ja

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:24

Je ziet 9 van de 10 keer: dikke ouders, dikke kinderen. (voornamelijk bij de Mac kom je dit soort gezinnen tegen..)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:40

Wij mochten als kinderen onbeperkt snoepen, behalve vlak voor het eten. Geen van ons beide is dik geweest als kind, en dat zijn we nu nog niet. Daarbij heeft ons dat JUIST geleerd matiger te snoepen, dan de kids die moesten smeken om een snoepje... die hadden de neiging zich eraan te overeten als ze de kans kregen, wij niet.

Snoep is niet het enige wat telt...

Te weinig beweging echter wel!! Het is belangrijk voor kids om veel te bewegen en die tomeloze energie lekker eruit te gooien. Dus hup, naar buiten (liefst wel met een beetje toezicht, want ik zie veel te vaak kinders zonder de ouders rottigheid uithalen, grrr...), of op een sport! Laat ze lekker rennen!

Computer en TV is prima, maar dan 's avonds. 's Middags is het tijd om lekker te ravotten. Lachen

Citaat:
ik denk dat het komt omdat de ouders van tegenwoordig teveel met zichzelf bezig zijn. ze willen cariére maken hebben hobby's ect..vroeger waren de kinderen het belangrijkste. het was een keus en je moest je er voor opofferen. dat doen mensen tegenwoordig niet meer...

Volledig mee eens!!!

Ik denk dat het huidige ''ouderschap'' (zoveel mogelijk tijd voor jezelf en je carriere) inderdaad invloed heeft op de gezondheid (zowel geestelijk en lichamelijk) en de omvang van hun kind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:03

Het probleem is tweeledig. Ten eerste is het voedsel ongezonder geworden (toevoeginegn ed) en ten tweede bewegen kinderen minder. Zie je op bokt ook, veel jeugd hangt de halve dag op internet terwijl wij buiten speelden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:53

Als je verse groenten koopt, heb je niet met toevoegingen te maken, dat is dus al een keuze die je in de supermarkt maakt. Zo´n kant en klaar maaltijd is makkelijker en kunnen de kinderen zelf zelfs wel klaarmaken, hoef je helemaal niets meer te doen. Snap je wat ik bedoel?Dat zie je ook, ouders die niet eens thuis zijn voor etenstijd en toelaten dat kinderen met een bord naar hun kamer gaan. Vroeger bestond er een etenstijd en at je met z´n allen aan tafel....
Ik moet eerlijk toegeven dat, toen ik hier in Portugal kwam wonen waar toen kant en klaar maaltijden gewoon niet bestonden, ik een tijd op bonen (die je een nacht moest weken) en sla heb geleefd, ik wist gewoon niet wat ik klaar moest maken zonder hulp van zakjes, pakjes, en blikjes....
Men is dus gewoon heel stiekem gewend geraakt aan al dat gemak. Een vriendin van me die hier al bijna twintig jaar woont en dus ook in Nederland nog lang niet zoveel gemak kende, heeft geen last van de "wat kook ik" overgang gehad. Die maakte alles al klaar met verse ingrediënten (veel uit eigen tuin). En dat kost haar een paar uur per dag, ja. En dát willen veel vrouwen niet meer, lang in de keuken staan. Nou ja, ik sta kort in de keuken, ik flans snelle maaltijden in elkaar, maar wel met verse ingrediënten. Ik eet geen vlees (behalve kipfilet,dat is geen vlees maar gevogelte volgens het kookboek) en in stukjes gesneden is dat ook in een wip klaar en het kan overal door, eigenlijk. Roerbakken is snel en gezond, maaar je moet er wél bijblijven en dat willen veel ook niet.

Ja en internet heeft zo zijn voordelen, je doet wel veel kennis op en kunt met mensen praten waar je andes niet mee in contact was geweest en je horizon verbreden (kunt, niet iedereen doet dat), maar het is idd wel onvermijdelijk stilzitten, waar wij vroeger gewoon na school gingen buitenspelen. Als er nu al jongeren naar buiten gaan, is het om ergens rond te hangen, hoewel er, hier in Portugal althans, weet niet hoe het bij jullie is, toch ook weer een tendens is van wat oudere tieners tot vermaak waarbij beweging en gymnastiek weer een grote rol speelt (capoeira bv) en er ook wel muziek gemaakt wordt, wat in elk geval weer actiever is dan hangen en roken...

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:10

Phoe wat een moeilijke vraag, want er zijn natuurlijk altijd kinderen die stiekem blijven dooreten terwijl hun ouders er op staan dat ze bijvoorbeeld 1 snoepje per dag mogen. Maar ik denk toch dat het merendeels aan de ouders ligt. Zij kunnen er bijvoorbeeld op staan hun kind te laten sporten, een goede prak voor te schotelen enz.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:39

snoepen op zich is niet het probleem, ik zie dat ik niet de enige ben uit een gezin waar flink gesnoept werd en toch waren wij magere kinderen. Het maakt veel uit, wát je snoept, een zuurtje is natuurlijk wat anders dan een reep of en zak chips en verbieden werkt niet want ze komen er dan wel stiekem aan, maar alternatieven bieden (fruit!) helpt wel om de trek weg te nemen naar wat zoets.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:42

Ik vindt het in de meeste gevallen de "schuld" van de ouders. Zij geven hun kind te eten.