eilanden ontdekt door smelten noordpool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

solina

eilanden ontdekt door smelten noordpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 07:46

http://www.nu.nl/news/1201875/91/Eiland ... n_ijs.html
hoop dat de link goed staat,erg he dit komt niet goed hoor.
we hebbeb jaaaaaaaaaaaaaaaaaren niks tot bijna niks aan het milieu gedaan,en nu het eigelijk al te laat is willen ze er van alles aan doen.
waarom pas altijd als het te laat is..of kunnen we dit nog herstellen? Boos!

Tellie

Re: eilanden ontdekt door smelten noordpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:15

Ik denk niet dat we deze schade nog kunnen herstellen, hoogstens meer schade voorkomen. Helaas zijn er nog steeds genoeg mensen die oogkappen ophebben en zeggen dat er helemaal niets aan de hand is.. Scheve mond

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:51

vreselijk! ik ben alleen bang dat er nog weinig aan te doen valt, er zullen best mensen zijn die het beste voor het milieu voor hebben, maar genoeg mensen die ondanks deze berichten gewoon lekker blijven vervuilen. ik neem mijn buurvrouw maar als voorbeeld, die gooit al haar afval (glas, papier, tuinafval, etc) allemaal bijelkaar met het motto; als we gaan gaan we toch...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:59

De mens helpt niet mee met milieuvervuiling maar ik trek sterk in twijfel dat dit daar enkel de oorzaak van is.

De zon heeft in de loop van de eeuwen wel vaker meer en minder energie, wat samenloopt met opwarming en mini-ijstijden.(wat graag achtegehouden wordt door milieuactivisten)

Lijkt me echt heel sterk dat de mens hier enkel en alleen voor verantwoordelijk is, wat niet betekend dat ze gewoon maar door moeten gaan met vervuilen. Ik leef ook graag schoon. Knipoog

Ik vind het wel leuk dat ze zoiets ontdekken...he, we hebben mer grondgebied! *kadootje van de natuur*

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:15

Jemig, dan als de ijskap echt weg is in 2050 dan is de wereld al ver naar zijn end.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:21

Ik meen me te herinneren dat die in de geschiedenis wel vaker is gesmolten, zo gaat 't nou eenmaal: eerst warme periode, dan ijstijd, dan warme periode. De mens heeft wel een beetje invloed maar 't is niks nieuws.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:22

Ik vrees het ergste voor de Noordpool. Het gaat daar al zo slecht, en nu zijn er ook nog allerlei landen op expeditie om de olie die er in de grond zit te claimen. Als ze daar ook nog eens flink mee aan de gang gaan, kan het wel eens zo zijn dan 2050 niet eens gehaald wordt....

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:22

Jus_dOrange schreef:
Ik meen me te herinneren dat die in de geschiedenis wel vaker is gesmolten, zo gaat 't nou eenmaal: eerst warme periode, dan ijstijd, dan warme periode. De mens heeft wel een beetje invloed maar 't is niks nieuws.

Dat beetje invloed zorgt er echter wel voor dat de natuurlijke processen een tikkeltje sneller gaan. Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:24

MissJ schreef:
Jus_dOrange schreef:

Dat beetje invloed zorgt er echter wel voor dat de natuurlijke processen een tikkeltje sneller gaan. Knipoog

Als het al eerder is gebeurd zal de wereld er niet dood aan gaan, misschien wordt Nederland een tikkeltje natter maar dat water hou je toch niet tegen. Voor de dieren die daar leven is het behoorlijk banketstaaf maar zo gaat het al eeuwen op deze planeet. Bloos

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:27

Jus_dOrange schreef:
Als het al eerder is gebeurd zal de wereld er niet dood aan gaan, misschien wordt Nederland een tikkeltje natter maar dat water hou je toch niet tegen. Voor de dieren die daar leven is het behoorlijk banketstaaf maar zo gaat het al eeuwen op deze planeet. Bloos

Misschien moet jij je toch even wat beter inlezen, want het klopt niet helemaal wat je nu zegt. Lachen Ja, warmere en koudere periodes wisselen elkaar al eeuwen af. Het gebeurt normaal gesproken echter niet in het tempo van nu. En dat geldt niet alleen voor de opwarming, steiging van de zeespiegel en daarbij behorende klimaatveranderingen, maar ook voor het aantal diersoorten dat verdwijnt.
De wereld kan er wel degelik dood aan gaan.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:35

Wat apart zeg.. zonde ook wel..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:42

MissJ schreef:
Misschien moet jij je toch even wat beter inlezen, want het klopt niet helemaal wat je nu zegt. Lachen Ja, warmere en koudere periodes wisselen elkaar al eeuwen af. Het gebeurt normaal gesproken echter niet in het tempo van nu. En dat geldt niet alleen voor de opwarming, steiging van de zeespiegel en daarbij behorende klimaatveranderingen, maar ook voor het aantal diersoorten dat verdwijnt.
De wereld kan er wel degelik dood aan gaan.

Misschien moet jij je iets beter inlezen, we zijn namelijk al jaren overtijd voor een nieuwe ijstijd. Volgens de berekeningen die gedaan zijn hadden we allang al een nieuw ijstijd moeten hebben. Dus het kan er nu elk moment aan zitten te komen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:44

Annemeik schreef:
Misschien moet jij je iets beter inlezen, we zijn namelijk al jaren overtijd voor een nieuwe ijstijd. Volgens de berekeningen die gedaan zijn hadden we allang al een nieuw ijstijd moeten hebben. Dus het kan er nu elk moment aan zitten te komen.

Haha! Er zijn echter ook berekeningen die dit weer tegenspreken. Knipoog Bovendien hoor je mij nergens beweren dat ik niet geloof dat koude en warmere periodes elkaar afwisselen, even beter lezen. Ik zeg alleen dat de mens die natuurlijke fluctuaties nogal negatief beïnvloedt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:47

Wat dat betreft ben ik het licht met je eens, maar ik denk niet dat de mens zoveel zou kunnen doen. Wij hebben volgens mij niet zo ontzettend veel invloed als dat wij zouden willen hebben. Wij maken ons zelf zo ontzettend belangrijk altijd.

En ik weet ook wel dat je zei dat warme en koude periodes elkaar afwisselen, dat spreek ik ook niet tegen Knipoog

edit woordje vergeten

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:49

Annemeik schreef:
Wat dat betreft ben ik het licht met je eens, maar ik denk niet dat de mens zoveel zou kunnen doen. Wij hebben volgens mij niet zo ontzettend veel invloed als dat wij zouden willen hebben. Wij maken ons zelf zo ontzettend belangrijk altijd.

En ik weet ook wel dat je zei dat warme en koude periodes elkaar afwisselen, dat spreek ik ook niet tegen Knipoog

edit woordje vergeten

Invloed op de opwarming, of om die juist tegen te gaan?( dat vetgedrukte bedoel ik)

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:51

Jus_dOrange schreef:

Inderdaad.. het is de normaalste zaak van de wereld als je de geschiedenis in duikt. Misschien dat wij het proces hebben versnelt maar uiteindelijk had dit toch wel gebeurd. Ik ben er ook van overtuigd dat de aarde perfect in staat is om zichzelf te herstellen. Dit kan eeuwen duren maar zelf als de veranderingen in de wereld het einde van de mens betekend dan zal in de loop der eeuwen de aarde zichzelf herstellen en er nieuwe wezens op de aarde rondlopen. (tja kijk misschien nu wel ver vooruit maar het is een feit, denk alleen al aan de dinosaurussen!)

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:54

ok mensen zijn lomp
ik snap niet dat ze het zover laten komen
ipv eerst naar milieuvriendelijke dingen te zoeken
gaan ze eerst vervuilende autos grasmaaier en andere toestellen ontwikkelen
en als het milieu te erg vervuild is pas op zoek naar vriendelijke producten
zoals zonne energie en van dat
ze kijken eerder naar het luxe dan naar hun gezondheid
kan me hier zo kwaad om maken
vroeger konden de mensen toch ook zonder al die rotzooi
en de dieren en planten leiden ook onder de opwarming

en ik denk als we echt drastische maatregelen nemen
de natuur zichzelf ook wel hersteld maar heeft daar wel véél tijd voor nodig

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:03

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.

1)
- Veel onderzoeksuitslagen worden verdraaid. Bijvoorbeeld de ozonlaag en het gat dat daarin zit. Sinds wij kunnen meten dat we een ozonlaag hebben, zit er al een gat in. We weten niet hoe het voor de tijd gesteld was met de ozonlaag. Gaten dichten en gaten gaan weer open. Misschien is dat natuurlijk en hebben wij daar geen invloed op.
- Stop ozon en CFK's in een potje: dan lost de ozon op. Dus CFK's lossen de ozonlaag op. Dit is niet waar, want CFK's zijn al ontbonden eer zij bij de ozonlaag zijn aangekomen. Dus het is niet waar dat onze CFK's direct de oorzaak zijn van het verdwijnen van de ozonlaag.

2) Door wie worden onderzoeken gehouden, wie betaald ze, wie voert ze uit? Een onderzoek krijgt vaak de uitkomsten die wenselijk zijn! Helaas, maar het is wel waar. Dus neem resultaten niet te serieus, want je weet niet wat voor belang er achter de resultaten zat/ zit.

3) 1 vulkaanuitbarsting geeft zoveel CO2, iets wat wij als mensheid echt niet produceren. Geef een paar uitbarstingen en de mensheid zijn vervuiling zie je niet eens meer als je het in verhouding zou zetten. Dus het is niet heleaal reeel om naar het Co2 gehalte te kijken.

4) De zon heeft erg veel invloed. Verdiep je eens in de grilligheid van haar. Ook dan zal je zien dat zij veel meer invloed heeft op wat hier gebeurt, dan wat wij mensen doen/ laten.

5) de "wetenschap" is er ook nog niet uit. Dus wij kunnen er al helemaal niet "uit" zijn. Wij zijn niet op de hoogte van alle factoren die mee tellen. Tja, we weten er wel, maar dat zijn degenen die wij moeten weten. (Lees: da wat belangrijk is: wie betaald! zie punt 2).

6) Al Gore met zijn presentaties: een foto van Zwitserland toen en nu. Toen: een hotel in de sneeuw en nu: een hotel in de bergen. Hij vertelde erbij: zo erg is de sneeuw in Zwitserland gesmolten. Tja: hij verteld niet dat het een zomer/winter foto is. Dus tja: zo kan ik ook schokkende resultaten geven.

Enz. enz.

Maargoed: ik ben het er mee eens dat wij niet zomaar kunnen doen wat we willen. Een oerwoud kapot maken is naturlijk niet goed. Alles wat niet natuurlijk is maar wat door chemische processen gemaakt wordt, trek ik in twijfel. (Plastic ed.) Olie opppompen wat al eeuwen in de grond zit, ook ddat kan niet goed zijn. Leefgebieden van dieren verwoesten: dat moet gevolgen hebben in de voedselketen. En of we het nou willen of niet: wij maken ook deel uit van een voedselketen.
Het eten van aardbeien in de winter! Ook dat kan niet goed zijn......!
Kotom: er is nog veel te betekeken, maar of het allemaal zo erg is als men verteld????

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:16

Jus_dOrange schreef:

Het is inderdaad een normaal proces, alleen heeft de mens het in de 10e versnelling gezet. Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:58

MissJ schreef:
Annemeik schreef:

edit woordje vergeten

Invloed op de opwarming, of om die juist tegen te gaan?( dat vetgedrukte bedoel ik)

Op allebei. Wij maken ons zo belangrijk. Zoals hierboven ook al gezegt is, een vulkaan produceerd meer Co2 dan alle auto's bij elkaar hoor. Ik wil niet zeggen dat we lekker door moeten gaan zoals we nu doen, maar ik denk dat de invloed van de mens behoorlijk overschat wordt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:21

De data en onderzoeken er omheen spreken elkaar zo tegen, en zijn zo gekleurd dat je er eigenlijk niets zinnigs over kan zeggen. toch ben ik wel blij dat het nu weer zo'n hype is, want voorkomen is beter dan genezen (beetje fout in deze context, maar iig, niet nog meer druk op onze planeet leggen dan we al doen). Ik ben liever te voorzichtig en overschat de invloed van de mens, dan onderschatten... Als dit er voor zorgt dat meer mensen gaan recyclen en beter gaan nadenken over het mileu etc. kan ik dat alleen maar toejuichen Haha!

Maar ik word er vooral niet vrolijk van als ik kijk naar de enorme groeieconomiëen in het oosten, china en co.. die zitten qua gebruik van fossiele brandstoffen een 50-100 jaar achter ons, en vinden dat zij ook het recht hebben om, even cru gezegd, te vervuilen om rijker en beter ontwikkeld te worden, net als het westen heeft gedaan. Met de bevolkingsaantallen daaro word ik niet echt blij van dat idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:26

Ik vraag me dus ook af of wij de enige schuldige zijn.
Het zal er vast wel wat mee te maken hebben, maar door de eeuwen heen is het klimaat altijd nog veranderd.

Dat we goed moeten opletten daar ben ik wel zeker voor.
Ben zelfs geen tegenstander van bijv wereldwijd maar 2 kinderen mogen hebben oid.
We zijn al met veel te veel.

En ze mogen imo wel eens wat meer aan wind energie, zonne energie enz gaan doen.
Zet daar eens flinke subsidies op, zodat iedereen een zonne boiler wil om eens wat te noemen.
Alle beetjes helpen.

Verder heb ik al eens gelezen dat er al lang goede auto's zijn die niet op olie rijden, maar dat het tegen word gehouden omdat de wereld economie om olie draait

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:31

tuurlijk is die technologie er allang, vaak ontwikkeld door grote partijen in de olie... maar helaas draait alles om macht en vooral geld, en Shell en co zouden nogal gek zijn om hun eigen handel om zeep te helpen. triest maar waar..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:05

Laatst las ik ergens op de opmerking 'groenland heet niet voor niets groenland' en dat heeft me wel aan het denken gezet. Vroeger (heeeel vroeger) was daar gewoon landbouw mogelijk, dus de wereld heeft er eerder anders uitgezien. Enig nadeel is dat we zo dom zijn geweest alle kusten vol te bouwen Knipoog

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:08

laatst had ik er iets over gehoord als de ijskappen smelten en het zoete water komt in het zoute water veranderd dat de waterstroom en dan komt er een nieuwe ijstijd waardoor heel de wereld zich moet gaan aanpassen. dat weet ik, maar het is normaal zeiden ze erbij, het gebeurd eens in de zoveel jaren