'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 09:15

Uitgegeven: 15 juli 2007 06:56
Laatst gewijzigd: 15 juli 2007 06:59

LONDEN - Kippen in legbatterijen zijn net zo gelukkig als uitloopkippen. Wetenschappers beweren na een nieuw onderzoek zelfs dat de vrij rondlopende hennen meer stress ervaren dan hun opgesloten soortgenoten. Dat meldt de Sunday Telegraph.

Volgens de onderzoekers zijn de vrije uitloopkippen constant bang voor roofdieren, als er geen dekking in de buurt is.

Daarnaast hebben deze hennen meer kans op parasieten en ziektes en ook extreme temperaturen bezorgen de kippen meer stress dan de manier waarop ze gehuisvest zijn

Bron: http://www.nu.nl/news/1154547/91/%27Kip ... ij%27.html

Misschien zit hier iets van waarheid in, maar die beesten horen in de vrijheid en niet in een legbatterij!. Legbatterijen moeten helemaal verdwijnen vind ik!

ELpatcho

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:17

indd, uitloopkippen hebben meer stress maar das natuurlijk! En die beesten kunnen bewegen! en daar gaat het om!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:18

Kippen met uitloop horen ook dekking te krijgen, dus ik snap het niet, struiken enzo moet er gewoon voor kippen zijn, dat vergeten veel mensen. Hoe kan je een conclusie trekken als de ene een abnormale huisvesting heeft.
Kippen in de natuur zijn ook constant bang, een zebra ook alle dieren, maar die zijn ook niet gelukkiger in een stal.

Vind dit onderzoek eigelijk redelijk raar Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:19

haha jaah.. waar je maar onderzoek naar kunt doen,, laat ze beter iets nuttigs gaan onderzoeken! Kippen die buiten lopen moeten dekking hebben zoals een struik, of binnenhok, schuilstal (:P) anders leven ze indd in ontzettende stress!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:23

Ja inderdaad, struiken zijn zeer belangrijk zeker voor kippen die met hanen lopen, en zoveel stress is het volgens mij ook niet kwa roofdieren. Want de kippen zien ze meestal niet eens Dromen
Daarom zette ook veel fokkers een parelhoen erbij, dan worden ze gealarmeerd en vluchten ze naar veillige oorden. Haha!

Ik zou het juist anders zeggen, een kip in een klein hokje brengt stress, kippen hebben een enorme verhouding onderling, en er is altijd een omega kip. Die word gepikt, en lastig gevallen (daarom zijn struiken ook belangrijk) maar als die kip niet weg kan.
Geeft dat meer een situatie van stress, dan in uitloop naar mijn bescheidenen kippenmening Haha!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:25

Ik vind de uitdrukking 'gelukkig' een beetje ongelukkig gekozen aangezien een dier niet gelukkig of ongelukkig kan zijn.
Ze krijgen geen prikkels in zo'n hokje dus kunnen ze ook geen stress ergens van krijgen.
Verder weten ze niet beter, dus kunnen ze niet 'ongelukkig' zijn, want ze zijn niet in staat te denken...die andere kip mag wel naar buiten. sterker zelfs een kip kan helamaal niet bewust denken.
Dus een heel erg niets zeggend onderzoek denk ik.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:26

jaah maar bij kippen is nou eenmaal die rangorde, de baas mag iedereen pikken, die onder hem ook iedereen behalve de baas, zo gaat dat door, en er is dus altijd een die door iedereen gepikt word en niemand mag pikken Tong uitsteken haha wat weet ik eigenlijk veel over kippen Tong uitsteken hier worden er ook wel us kippen mee genomen door een buizerd, gaat heel snel en ze zijn eigenlijk altijd meteen dood..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:27

gelezen in de krant en vraag me af wat voor onderzoekers het zijn..

Ik betijfel het sterk...legbatterij kipjes leven ook in rangorde en je zal maar een bitch van een buufkip hebben je kan geen kant op je wordt lek geprikt.

En de kipjes van de huidige tijd zijn niet meer zo bang voor roofdieren, die zijn er namelijk niet zoveel meer

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:29

haha geen roofdieren?! vossen buizerd valken,,, ze zitten hier allemaal!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:31

vossen zitten hier niet en hier zijn veel boeren die gaas gespannen hebben over hun kippenwei

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:33

Inderdaad, gaas is er zowiezo in verband met vogelgrip bij vele.
Maar een kip kijkt niet naar boven, dus buizerd en valken zien ze vaak niet kopen, dus daar hebben ze ook niet echt schrik van.
En zoals tita zegt het prikken uit stress, er moet maar één druppeltje bloed zijn, en ze proeven het dan blijven ze prikken omdat het lekker is

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:34

tjaa bij ons graven de vossen gewoon onder het gaas door, en de roofvogels kijken helemaal niet naar gaas Tong uitsteken af en toe best frustrerend

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:35

kippies zijn echte gemene rotbeesten poeh van de week sprong er een kikkertjes bij onze kippies (hebben er wel stuk of 20) en van dat beest bleef niks over...hij werd in vieren gereten...

Kippies zijn behoorlijk kanibalen zoals kat het zegt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:36

jaah indd! ook niet mn favouriete beesten, maar toch elke dag een paar eitjes Haha!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:42

en geen roofdieren, de hond van de buren is bij ons op stal ook gewoon een 'modern' roofdier, haha, ze zijn er echt bang voor
en instinct gaat er niet zomaar uit, dus als hij er aankomt is het gewoon paniek hoor.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:43

onze honden eerst ook, maar die hebben het nu onderhand opgegeven,, poezen hier ook voor de kuikentjes..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:48

hij vind het zo leuk om er achter aan te jagen (ze scharrelen meestal gewoon los rond) tot nu toe krijgt hij ze nog niet te pakken, daar issie denk ik te dom voor Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:07

beetje vaag onderzoek hoor,hebben ze niks beters te doen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:11

Dat denk ik ook bij vele onderzoeken, bij stomme dingen zoals mensen met obesitas hebben meer hartproblemen is (wat iedereen weet, en wat volkomen logisch is) tot kippen. In deze onderzoeken komt ook veel geld te zitten, en dan denk je kunnen ze het niet beter gebruiken voor een ziekte te genezen..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:14

ach een beetje dierenleed uit de wereld helpen is ook niet weg
en als iedereen dit onderzoek nu zou geloven zou dat ook heel veel geld uitsparen want dan konden alle kippen gewoon terug de legbatterij in en alle protestacties gestopt. zoiets zal het doel wel geweest zijn, mensen die eenbeter leven voor kippen willen terugfluiten.
maar helaas, we trappen er niet in.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 12:13

Nee erin trappen doen we zeker niet.
Want hoort een kip te leven:

A) opgesloten in een legbatterij)
B) vrije loop.

Ik kies voor antwoord B in ieder geval, al zijn biologische kippen nog het beste af, die hebben een grote ruimte. Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:40

Ik geloof er niks van!!
Een kip hoort buiten, dus zowiezo niet in een legbatterij of een grote stal.
Wij eten alleen maar weiland-eieren Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:42

Wat een flauwekul.. Scheve mond Als de natuur er net zo over denkt had die de kippen wel met een kastje om de kop gemaakt.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:47

Ik ben met school naar een testcentrum geweest voor legkippen en slachtkippen. En ze hebben uitgelegt dat er idderdaad meer stress is bij de kippen met vrije uitloop, meer dan de kippen in de legbatterij. Als er een kannibaal tussen zit in de legbatterij dan zijn het slechts drie kippen die hier last van hebben. Ze kunnen de kannibaal sneller vinden en dus de stress verminderen. Bij kippen met vrije uitloop kunnen ze die kip niet zo snel vinden ( soms zelfs niet). Die kippen worden gepikt tot bloedens toe en ze hebben allemaal stress. Ik praat wel over kippen bij een bedrijf en niet zo thuis in de tuin waar ze met 5 of 6 lekker kunnen rondlopen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:04

Bojangles schreef:
Ik geloof er niks van!!
Een kip hoort buiten, dus zowiezo niet in een legbatterij of een grote stal.
Wij eten alleen maar weiland-eieren Haha!

Wij ook altijd. In de supermarkten zijn ook geen legbatterij eieren meer. Als die er waren had ik ze ook nooit genomen.
In koekjes en zo zitten vaak nog wel eieren van legbatterijen in. Maar geloof in 2012 ook niet meer...

Dus was ze nou met dit onderzoek willen begrijp ik ook niet echt..